تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831009522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مراسم 400 سالۀ اهل سنت پاکستان در روز عاشورا+ عکس


واضح آرشیو وب فارسی:قم فردا: قم فردا: در یکی از شهرهای پنجاب از حدود 400 سال قبل در روز عاشورا مراسم خاصی برگزار می شده است؛ دراین روز، 140 تابوت نمادین تشییع می شود که 100 تابوت برای اهل سنت و 40 تای آن برای شیعیان است.به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ، «کاچو نوازش علی خان» از طلاب حوزه علمیه قم است. با وی درباره شیوه عزارداری های اهل سنت در پاکستان گفتگو کردم. بحث آخرش هم به این رسید که چگونه جریانات منحرف و تندروی شیعی و پول های عربستان باعث افزایش جمعیت وهابی در پاکستان شده است. جناب آقای نوازش آیا اهل سنت پاکستان در ماه محرم و بزرگداشت یاد شهدای کربلا مراسم خاصی دارند و آیا اصلا به آیین عزاداری اباعبدالله الحسین اعتقادی دارند؟ قال رسول الله (ص) ان الحسین مصباح الهدی و السفینه النجاه. همه مسلمانان به اهل بیت خصوصا امام حسین علیه السلام علاقه خاصی دارند. کشور پاکستان بعد از کشور اندونزی از نظر جمعیت بزرگترین کشور اسلامی است و حدود 180 میلیون نفر مسلمان دارد که اکثریت آنها هم اهل سنت هستند. اکثریت اهل سنت پاکستان از نظر فقهی حنفی هستند. بخشی هم اهل حدیث و حنبلی. خود حنفی ها به دو گروه بریلوی ها و دیوبندی ها تقسیم می شود. دیوبندی ها از لحاظ اعتقادی سلفی و بریلوی ها از نظر اعتقادی، صوفی مسلک هستند. اکثریت سنی های پاکستان بریلوی ها یعنی صوفی مسلکند. این گروه که حدود 140 میلیون نفر از جمعیت پاکستان را شامل می شوند به اهل بیت و بویژه امام حسین (ع) علاقه خاصی دارند. این دسته در محرم عزاداری مخصوص خودشان را دارند. در خانقاه ها و مساجد جمع می شوند و عالمی در رابطه با فضایل شهدای کربلا سخنرانی می کند. و در روز عاشورا هم برای شیعیانی که عزاداری می کنند شربت می آورند و در عزاداری آنها شرکت می کنند. فرمودید که علمای اهل سنت برای مردم سخنرانی می کنند، محتوای سخنرانی آنها مربوط به چه مسائلی است و چه چیزی را برای مردم بازگو می کنند؟ من از صحبت های علامه طاهر قادری یکی از خطبای معروف پاکستان برای شما مثال می آورم که بزرگترین عالم متفکر بریلویها است. ایشان یک سخنرانی درباره امام حسین علیه السلام دارند با عنوان «سرالشهادتین» . علامه قادری در این سخنرانی می گویند، زندگی حضرت رسول خدا (ص) برای همه انسانها اسوه و نمونه است، رسول خدا برای انبیاء، صدیقین، صلحا و شهدا الگو هستند. به زندگانی حضرت رسول(ص) که نگاه می کنیم می بینیم که ایشان شهید نشده اند. پس چگونه میشود که ایشان برای شهداء هم اسوه و الگو می شوند؟ بعد ادامه میدهد که حضرت رسول (ص) فرموده اند الحسن منی و انا من حسن و همچنین الحسین منی و انا من حسین! بعد علامه در این قسمت مطلب جالبی را باز می کنند مبنی بر اینکه شهادت بر دو قسم است، شهادت سری و شهادت جهری. در شهادت سری هیچ علامت و نشانه ای از زخم بر بدن شهید نیست مثلا به شخصی زهر می دهند و مردم نمی فهمند که این شخص شهید شده است یا نه! اما در شهادت جهری به طرف ضربه ای زده می شود مثلا با چاقو یا گلوله کشته میشود و در بدنش آثار آن وجود دارد. بعد ادامه میدهد که در جنگ خیبر یک زن یهودی به رسول خدا (ص) زهر میدهد اما حضرت به واسطه آن زهر شهید نمی شوند. در جنگ احد نیز حضرت زخمی می شوند اما در اثر آن جراحت شهید نمی شوند. یعنی هر دو نوع شهادت در زمان حیات حضرت رسول(ص) آغاز می شود، شهادت سری در خیبر در وجود حضرت رسول(ص) آغاز و در امام حسن مجتبی تکمیل می شود. چرا که امام حسن (ع) با زهر شهید می شوند و شهادت جهری هم در احد در وجود حضرت رسول (ص) آغاز و در کربلا با شهادت امام حسین (ع) تکمیل می شود. درواقع علامه با این بحث عبارت الحسن و الحسین منی و ... را برای مخاطب تفسیر میکند و بواسطه آن فضایل زیادی از ائمه برای مخاطبین بیان می کنند. در روز عاشورا چه مراسم وی‍ژه ای توسط اهل سنت برگزار می شود؟ در یکی از شهرهای پنجاب از حدود 400 سال قبل در روز عاشورا مراسم خاصی برگزار می شده است. دراین روز، 140 تابوت نمادین تشییع می شود که 100 تابوت برای اهل سنت و 40 تای آن برای شیعیان است (اینکه چرا 140 تابوت بوده علتش را نمیدانم). در این روز خود اهل سنت هم تعزیه و سوگواری دارند. اما مراسم تابوت گردانی به صورت مشترک بین شیعه و سنی برگزار می شود. زمانی که این تابوت ها در خیابان ها گردانده می شوند مردم دور آنها جمع می شوند و به نیت تبرک آنها را می بوسند، زیارت می کنند و گریه می کنند. مثل حالتی که مردم ایران در حرم ائمه دارند. یعنی همه اشیائی که به عنوان نماد در عزاداریه ا به کار می رود حتی علم و اسبی که نماد ذوالجناح است بین مردم آنجا مقدس است. اما مثلا من در ایران دیده ام که علم عزای امام حسین را که می آورند، برای مردم تقدس ندارد. از این بابت بین احترام به نمادها بین عزاداری ایرانیان و پاکستانی ها تفاوت وجود دارد. بریلوی ها خانقاه دارند که از روز اول محرم در آنجا و مساجد اجتماع می کنند. مصیبت خوانی دارند و گریه می کنند. تقریبا همه چیز در عزاداریشان با شیعیان مشترک است به جز سینه زنی. چرا که آنها سینه زنی ندارند. حتی در شهرهایی هم که اکثریت سنی هستند، زمانی که شیعیان مراسم عزاداری دارند سنی ها هم در آن شرکت می کنند و به عزاداران شیعه خدمت می کنند و از آنها پذیرایی می کنند و شربت و غذای نذری می دهند. آیا این پذیراییها و نذریها با نیت نذری امام حسین(ع) انجام میگیرد؟ بله آنجا مقوله ای معروف است تحت عنوان "نذر الله نیاز حسین". یعنی وقتی غذا می دهد می گوید "نذرالله نیاز حسین". حتی خیلی ها نذر می کنند که اگر حاجتشان برآورده شود یک سال یا چند سال محرم غذا می پزند و برای امام حسین پخش می کنند. من از بعضی از آنها که پرسیدم می گفتند ما حاجتمان از این طریق برآورده شده است. آیا به جز مراسم تابوت گردانی اهل سنت و شیعیان مراسم مشترکی برای محرم دارند؟ قبلا تقریبا همه مراسم بین بریلویها و شیعیان در پاکستان مشترک بود. اما در حال حاضر که فتنه طایفه گری در پاکستان شعله ور شده است بین شان یک کمی فاصله افتاده است. عواملی باعث شده که مثلا افراطی های شیعه به خلفا توهین می کنند و حساسیت اهل سنت را برمی انگیزند و همین ماجراها باعث شده است که اهل سنتی که سابقا بسیار در مراسم عزاداری شیعیان در حسینیه ها شرکت می کردند، الان زیاد در مراسم شرکت نمی کنند. اما همچنان در روز عاشورا همه می آیند و سعی می کنند به عزاداران خدمت کنند. قبلا ما در هر مراسمی که می رفتیم اکثرا بریلوی ها می آمدند، یعنی با این حجم و گستردگی در مراسم شیعیان شرکت می کردند اما متاسفانه الان یک سری کارهای طایفه گرایانه و مذهب گرایانه از هر دو طرف این حضور را کمرنگ کرده است. یعنی اینکه در مراسم شیعیان شرکت نمیکنند؟ یا اینکه دیگر خودشان هم مراسم نمی گیرند؟ هنوز بریلوی ها مراسم می گیرند ولی در مجالس شیعیان زیاد شرکت نمی کنند. در مراسم شان شخصی به نام «نعت خوان» (همان مداح ) می آید و در مدح امام حسین(ع) نعت می خواند. از نعت خوانان معروف اهل سنت پاکستان «اویس قادری» است. البته در کنار همه اتفاقات بد و فتنه طایفه گری، اخیرا یک اتفاق خوب هم در رابطه با عزاداری امام حسین (ع) در پاکستان رخ داده است؛ آن هم شایع شدن ذکر حسین در «جماعت تبلیغ» است. شاید به جرات بتوان گفت که «جماعت تبلیغ پاکستان» بزرگترین جماعت تبلیغ در دنیاست. حدود 4 میلیون نفر در آن عضو هستند مقر آن نزدیک شهر لاهور است. رئیس این جماعت آقای "طارق جمیل" از گروه دیوبندی هاست که سلفی هستند. همانطور که گفتم مرسوم بود که از اهل سنت پاکستان فقط بریلوی ها عزاداری می کردند اما در سال های اخیر آقای طارق جمیل در محرم و صفر بسیار فضائل اهل بیت را بیان می کنند و حتی من تعجب کردم که ایشان مصیبت هم می خواندند و مردم دیوبندی هم گریه می کنند. این درحالی است که دیوبندی ها مراسم تعزیه و عزاداری را بدعت می دانند. اما جماعت تبلیغ که اکثرا هم دیوبندی هستند، بیشتر سعی می کند فرا مذهبی و فرا طایفه ای کار کند. یعنی نمی گویند ما دیوبندی یا بریلوی هستیم، بلکه میگویند ما مسلمان هستیم و اگر بگویید شما دیوبندی هستید قبول نمی کنند و می گویند همانطور که حضرت رسول(ص) مسلمان بوده اند ما هم مسلمان هستیم. همین باعث شده در عقایدشان کمی متفاوت از دیوبندی ها باشند. اصلا خود طارق جمیل طرفدار وحدت شیعه و سنی است و در این باره هم برای شیعه و سنی زیاد صحبت کرده است. از طرف دیگر هم درفضایل و مصایب اهل بیت علیهم السلام هم صحبت های زیادی داشته اند. آیا مصایبی که اهل سنت می خوانند همین شکل و ظاهری را دارد که شیعیان می خوانند و مداحی می کنند؟ اهل سنت نوحه و مداحی ندارند. آنها «نعت» دارند . یعنی مثلا نعت حضرت رسول(ص) و یا نعت امام حسین (ع) و ... . در این نعتها فضایل بیان میشود. اینکه امام حسین(ع) چه کسی بوده، چطور و کجا شهید شده اند و از این دست اطلاعات به مخاطب داده میشود. فرهنگ نعت خوانی بین اهل سنت هم چیز جدیدی نیست، شما اگر به اشعار اقبال لاهوری توجه کنید در آنها نمونه های بسیاری از این نعتها را میبینید که در آنها فضائل اهل بیت عنوان شده است. حتی رهبری انقلاب هم در این باره گفته اند کمتر شاعر شیعه ای به اندازه اقبال لاهوری که از اهل سنت بوده درباره اهل بیت شعر فلسفی و عمیق گفته است. و یا چشتی اجمیری که از روسای بزرگ صوفی مذهبان بود، که شعرهای زیادی در وصف اهل بیت حتی به زبان فارسی گفته است. اشعار این شعرا و اشعاری هم که خود نعت خوانان اضافه میکنند به عنوان نعت در مراسم و مجالس ماه محرم خوانده می شود.  آیا از علمای اهل سنت شخص خاصی هست که در ماه محرم فعالیت ویژه ای داشته باشد؟ اولین نفر از علما "طاهر القادری" است که گفتم خیلی در این زمینه تاثیر گذار بوده اند. در محرم و صفر مراسم بزرگ و خاصی می گیرند که خیلی از مردم اهل سنت در این مراسم شرکت می کنند. دومین حزب بزرگ بریلوی ها که رئیس آنها "حامد رضا" است. ایشان علاوه بر اینکه از سخنرانان بزرگ مجالس اهل سنت هستند، در مجالس شیعیان هم شرکت می کنند. حتی خطبای بزرگی مثل "اصغر درس" با این که از اهل سنت و بریلوی ها هستند اما در مجالس شیعیان نیز سخنرانی می کنند و شیعیان هم به ایشان خیلی علاقه دارند. شما به عنوان کسی که شیعه هستید و هم بین اهل سنت بوده اید آیا مورد خاصی وجود دارد که درمورد آن احساس نگرانی کرده باشید؟ بله، ببینید این گروه از اهل سنت (بریلوی ها) که من از آنها گفتم و صوفی مسلک هستند، قبلا هیچ مشکلی با شیعیان نداشتند و در کنار هم زندگی می کردند. اصلا تعداد وهابی ها در آنجا خیلی کم بود اما متاسفانه یک سری از کارهای شیعیان مثل لعن علنی و امثالهم سبب شد خیلی از این ها نه تنها از شیعیان دور شدند حتی وهابی شدند و به سپاه صحابه که تکفیری است پیوستند! و از طرف دیگر پول های عربستان در گسترش وهابیت خیلی موثر بوده است. اساس کار سپاه صحابه این است که شیعیان را به خاطر توهین و لعن به صحابه و امهات مومنین می کشند. بریلوی ها همانطور که اهل بیت را قبول دارند این اصحاب و امهات مومنین را هم قبول دارند. بیایید ما خودمان را به جای آنها بگذاریم، اگر کسی به حضرت زهرا (س) توهین کند چه حالی به ما دست می دهد! آیا ما تحمل می کنیم؟ یا همان کارهایی را می کنیم که یک سنی وقتی به امهات مومنین توهین می شود انجام می دهد؟ یعنی این عمل شیعیان باعث شده که نه تنها شرکت آنها در مجالس عزاداری کمتر شود بلکه خیلی از آنها به وهابیت پیوسته اند۔الان از طرف تشیع انگلیسی یک شبکه در زبان اردو بنام الخدیجه راه اندازی شده و این فتنه طایفه گری را بیش از پیش گسترش خواهد داد.


یکشنبه ، ۱۰آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قم فردا]
[مشاهده در: www.qomefarda.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن