واضح آرشیو وب فارسی:خوزنیوز: ادبیات عاشورایی اگرچه در زیر مجموعه ادبیات آیینی قرار گرفته؛ نه تنها بر مدار دین نمی چرخد که به واقعه عاشورا به عنوان نمادی از دینداری می نگردحبیب الله بهرامی گفت: ادبیات عاشورایی اگرچه در زیر مجموعه ادبیات آیینی قرار گرفته؛ نه تنها بر مدار دین نمی چرخد که به واقعه عاشورا به عنوان نمادی از دینداری می نگرد . این شاعر، نویسنده و روزنامه نگار اظهار داشت: ریشه تاریخی این نوع ادبیات برخلاف ادبیات آیینی که سابقه ای دیرینه دارد به حوادث کربلا می رسد اما به حوادث روز عاشورا محدود نمی شود زیرا هر چه را که پیرامون این نهضت شکل گرفته دربرمی گیرد. حتی قیام ها و رخدادهای پس از عاشورا که در مسیر قیام عاشورا به وجود آمده است. وی خاطرنشان کرد: ادبیات عاشورایی که در سال 61 هجری پس از واقعه کربلا شکل گرفت و رشد و نمو کرد اگرچه در فرهنگ شیعی جایگاه دارد؛ امروزه مناسب و درخور توجه نیست چون گاهی رنگ عاطفی و شاعرانه و نیز ادبیات محفلی به خود گرفته و در سطح باقی مانده و در فرهنگ سازی ضعیف و ناتوان است و نه شورانگیز است و نه توانسته بین المللی شود و محدود به یک دوره خاص شده است. بهرامی تصریح کرد: به جرات می توان گفت محتشم کاشانی با به تصویر کشیدن و توصیف واقعه عاشورا و سرایش ترکیب بند معروف "باز این چه شورش است..." معروف ترین شاعر شعر عاشورایی از ابتدا تا زمان حال است و پس از محتشم کسی هم قد او قد علم نکرده است. این روزنامه نگار عنوان کرد: به نظر شما آیا امروزه چنین ادبیاتی می تواند در جامعه و بین قشرهای مختلف جامعه تاثیرگذار باشد؟ مسلما خیر. چون عده ای از نویسندگان، شاعران و مداحانی که بدون گذرنامه یا داشتن شناسنامه کار به راحتی وارد حوزه ادبیات عاشورایی شده اند از دانش و معلومات و پشتوانه قوی برخوردار نیستند و در آسمان پر ستاره قیام امام حسین (ع) تنها ابر تشنگی را دیده و می بینند. او ادامه داد: بنابراین حاصل دانسته ها و تراوش های فکری چنین افرادی که متاسفانه زمام امور را هم در دست دارند و جا برای دیگران هم خالی هم نمی کنند و کتاب های زیادی هم با هزینه بیت المال چاپ کرده اند که دارند در کتابفروشی ها، انبارها و کتابخانه ها خاک می خورند سطحی است و به عمق راه نیافته و در نتیجه مانا و تاثیرگذار نخواهد بود و تا در بر همین پاشنه بچرخد ادبیات عاشورایی و حتی آیینی ما جهانی نخواهد شد. بهرامی خاطرنشان کرد: اما چرا ادبیات عاشورایی ما نتوانسته جایگاه خود را در جامعه باز کند و از سوی مردم جدی گرفته شود؟ در این باره می توان گفت ادبیات عاشورایی ما در چارچوب یک بحث کامل فرهنگی ـ علمی نه از سوی دست اندرکاران، کارشناسان و صاحب نظران مطرح شده و نه به آن پرداخته شده است و بیش تر فعالیت های صورت گرفته مقطعی و باری به هر جهت بوده که لازم است بیش از پیش ادبیات عاشورایی هم از آسیب ها و آفت هایی که در طول تاریخ برایش اتفاق افتاده رهایی یابد و هم برخی از ویژگی های این نوع ادبیات از جمله عاشورامحوری، مخاطب گرایی، حرکت های انقلابی و ظلم ستیزی مورد مداقه و پژوهش اهالی فرهنگ و ادب قرار گیرد.
یکشنبه ، ۱۰آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خوزنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4]