تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816782222




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارزیابی ادبیات عاشورایی در فرهنگسرای گلستان


واضح آرشیو وب فارسی:الف: ارزیابی ادبیات عاشورایی در فرهنگسرای گلستان

تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۰
به گزارش الف کتاب، به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای گلستان و مراکز فرهنگی و هنری منطقه هشت، به مناسبت فرا رسیدن ماه پیروزی خون بر شمشیر نصرالله قادری به مرور و ارزیابی ادبیات عاشورایی ، قاسمعلی فراست و محمد رضاگودرزی به نقد و بررسی داستان «آواز سرخ باران» با حضور نویسنده کتاب حسن جلایر پرداختند.دکتر نصر الله قادری در این نشست با اشاره به واقعه عاشورا عنوان کرد: در واقعه کربلا تخیل به نویسنده کمک نمی کند. زیرا نویسنده نمی تواند چیزی به واقعیت اضافه کند. منتقد ادبیات عاشورایی نیز باید به اندازه نویسنده این ادبیات خلاق باشد.وی ادامه داد: نویسنده ای که به سراغ موضوع عاشورا می رود در واقع ریسک می کند، چرا که داستان از ابتدا برای خواننده اش آشنا است و مخاطب انتظارات از پیش تعین شده ای برای شنیدن این واقعه دارد و البته نویسندگان مذهبی دیگر هم اولین منتقدان او هستند.این نویسنده و مدرس سینما با اشاره به عدم آشنایی جامعه با ادبیات عاشورایی، بیان کرد: ما هنوز که هنوز است کتاب مدون سنجیده ای در زمینه ادبیات عاشورایی نداریم. در صورتی که هنر مترادف زیبایی است و از انوار خدا است. نویسنده عاشورایی هم کسی است که قصد دارد این انوار الهی را متجلی کند.قادری ضمن مهم دانستن احساس و تعقل در داستان نویسی، تاکید کرد: اهمیت تعقل در کنار احساسات دینی در ادبیات عا شورایی مضاعف است. او اگر از خود نبریده باشد نمی تواند بنویسد. نویسنده خود نمی تواند آن چه را که نوشته برای دیگران توضیح دهد و یا تکرار کند چرا که محصول عشق است و دراز گونه«تجلی» است.وی در پایان گفت: متاسفانه ما هنوز ادبیات عاشورایی زنانه نداریم و بدون هشیاری زنانه و توجه به حضرت زینب(س) که پیامدار کربلا بود، این ادبیات ناکامل است.در ادامه قاسمعلی فراست با اشاره به نویسنده« آواز سرخ باران» ، تصریح کرد: حسن جلایر از جمله داستان نویسانی است که ادبیات دینی را در ابتدای پیروزی انقلاب شکل دادند. اما سردمدار این نویسندگان پرویز خرسند است که حقیقتا نثری دارد که نسل جوان را روشن و آگاه می کند. در آثاری چون «هابیل و قابیل»، « برزیگران دشت خون» و...وی با اشاره به داستان « آواز سرخ باران»، تاکید کرد: این اثر به زعم من داستان واره یا داستان گونه است و در مواردی همچوندیالوگ پردازی، صحنه آرایی، رفت و آمدهای داستانی، برش های داستانی و... رویکرد داستانی دارد. اما در مجموع نویسنده دغدغه روایت عاشورا را دارد.فراست در ادامه افزود: نویسنده در موارد متععددی از روی وقایع عاشورا پریده و روی آن ها تامل نکرده است. به نظر من جای آن داشت که نویسنده مخاطب اش را درگیر این جزییات پردازی ها می کرد. ما به عنوان نویسنده باید تداعی معانی دینی را هنرمندانه خلق کنیم.گودرزی نیز در این نشست ادبیات عاشورایی را ژانری دینی_ تاریخی، خواند و بیان کرد: روایت تاریخی مستند و عینی است. ادبیات دینی هم برمبنای باورهای دینی و اثبات امور مفروض مولف شکل می گیرد. بر این اساس نویسنده ادبیات عاشورایی در موضع حساس و دشورای قرار گرفته است.وی با اشاره به نظریه دریافت متن، گفت: در این توری خواننده از هر متن خواست ها و انتظاراتی دارد. در ادبیات عاشورایی توقع خوانده از متن این است که آن چه را که می داند برایش مکرر و جذاب بیان کنند.نویسنده «نعش کش» در ادامه افزود: این کتاب در ۸ فصل تدوین شده و سیر خطی روایی را دنبال می کند. نثر اثر شاعرانه، حماسی، غم آلود و به نوعی عتاب آلود است. نثر کتاب تاحدودی فاخر است و البته این به هماهنگی رخداد و زبان کتاب کمک می کند.حسن جلایر در پایان نشست، تشریح کرد: این کتاب محصول تجربه من از این واقعه است و امیدوارم در شرایطی که چندان افراد صاحب قلم در این حوزه نداریم، کسی بتواند عاشورا را به زبان امروز و از دیدگاه حضرت زینب(س) نقل کند.کاری در حدو قامت نوشته های پرویز خرسند.« آواز سرخ باران» برای من یک شعر روایی بلند است.بر اساس این گزارش ، آواز سرخ‌ باران داستان عاشورا را از مرگ معاویه تا پایان واقعه‌ عاشورا روایت‌ کرده و هدف نهایی نگارش آن معرفی سیر قیام امام سوم شیعیان بر اساس روایت‌های حقیقی موجود است. این کتاب بر خلاف اکثر مقاتل که نثرشان‌ سنگین بوده و بواسطه تکرار مکررات‌ انسجامی ندارد، از پیوستگی‌ خاصی برخوردار است. 







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن