تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815550183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغییرکاربری‌های افسارگسیخته درملارد/درختانی که پنهانی قطع می‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر از یک تراژدی غمبار در ملارد(۲)؛
تغییرکاربری‌های افسارگسیخته درملارد/درختانی که پنهانی قطع می‌شوند

ملارد


شناسهٔ خبر: 2953817 - یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
استانها > تهران

ملارد-شهر ملارد در چند کیلومتری پایتخت در حالی با معضل تغییرکاربری اراضی دست و پنجه نرم می‌کند که این امر در ۲سال اخیر در مناطقی چون خوش‌نام، قلعه فرامرز و باغات جنوب شهر شتاب بیشتری به خود گرفته است. خبرگزاری مهر-گروه استان ها: تغییر کاربری‌های غیرمجاز در سالیان اخیر کم‌وبیش در برخی نقاط کشور مشاهده‌شده که در این حوزه شهرستان ملارد هم مصون نمانده است، منطقه‌ای که با قریب به ۹۵۰ کیلومترمربع مساحت که ۶/۸ درصد از مساحت استان تهران را در برمی گیرد. بومیان این منطقه هنوز از یاد نبرده‌اند درختان سر به فلک کشیده‌ای که بر جای‌جای این شهرستان تاریخی، سایه افکنده بود. نابودی باغات و اراضی کشاورزی شهرستان ملارد، درد غمبار امروز یا دیروز نیست، بلکه موضوع تراژدی و حزن‌انگیزی است که در طول سالیان اخیر به‌تدریج گسترش‌ یافته است. تغییر کاربری‌ افسارگسیخته در ملارد حسین بیات عضو شورای اسلامی شهر ملارد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تأکید هر سه قوه مقننه، مجریه  و قضاییه کشور بر ضرورت قانونمند بودن تغییر کاربری‌ها در باغات و اراضی زراعی و حفظ این منابع طبیعی به‌عنوان سرمایه‌های ملی و عمومی اظهار داشت: باوجود چنین تأکیداتی، در چند کیلومتری پایتخت کشور و در شهری همچون ملارد، تغییر کاربری‌های گسترده و افسارگسیخته‌ای در وسعت ده‌ها هکتار به‌صورت غیرمجاز انجام می‌شود. وی افزود: قانون، ضوابط و شرایط تغییر کاربری‌ها را تعریف و تعیین کرده و خارج از چارچوب‌های لحاظ شده در قانون، هرگونه تغییر کاربری، عملی مجرمانه و کیفری تلقی می‌شود و کسانی که چنین امری را تسهیل کرده‌اند باید مجازات شوند.

بیات عنوان کرد: مناطقی همچون خوش‌نام، قلعه فرامرز و باغات جنوب ملارد از نقاطی به شمار می‌روند که تغییر کاربری‌های غیرقانونی در آن به‌وفور مشاهده می‌شود و متأسفانه در طول دو سال اخیر بر سرعت شتاب آن افزوده‌شده که تصاویر هوایی مؤید صحت این ادعاست. عضو شورای اسلامی شهر ملارد گفت: باوجود هشدارها و گزارش‌های بسیار به مسئولان، متأسفانه گوش شنوایی نیست و جهاد کشاورزی در نامه‌ای عنوان کرده که شهرداری با ایجاد تسهیلات و مساعدت در اقدامات متخلفان، زمینه را برای چنین اقداماتی فراهم کرده است. بیات گفت: در یکی از جلسات ستاد ساماندهی ساخت‌وسازهای  ملارد که در سال گذشته به ریاست فرماندار پیشین این شهرستان برگزار شد، ریاست جهاد کشاورزی شهرستان با صراحت اعلام کرد که شهرداری زمینه ساخت‌وساز و تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی زراعی و باغات را فراهم می‌کند که طرح این موضوع باعث مواخذه وی از سوی فرماندار سابق در همان جلسه شد که چرا با صراحت چنین مسائلی را مطرح می‌کند. وی افزود: متأسفانه برخی از مسئولان ذی‌ربط در این شهر، در خصوص این عمل مجرمانه سکوت و آن‌طور که باید به وظایف قانونی خود عمل‌نکرده‌اند و این بی‌تفاوتی، تبعات و عوارض بسیاری به همراه دارد.

بیات گفت: انتظار آن می‌رود جهاد کشاورزی در قبال چنین تحرکاتی اعلام‌جرم کند، سؤال این است که چطور می‌شود در این شهر، این حجم از تخلفات و اعمال مجرمانه در تغییر کاربری‌ها صورت گیرد و روند موجود نیز همچنان استمرار یابد. عضو شورای اسلامی شهر ملارد افزود: بخش قابل‌توجهی از اراضی کشاورزی و باغات به‌صورت غیرقانونی به رستوران‌ و باغ ویلاها تبدیل‌شده و باید به نحوی جدی‌تر در مقابل چنین اعمال مجرمانه‌ای ورود کرد. وی عنوان کرد: متخلفان در این حوزه از شهر ملارد گستاخ‌تر و بی‌پرواتر شده‌اند و هیچ‌گونه تدبیر و تصمیم مؤثر و قابل‌توجهی نیز در برابر آنها اتخاذ نمی‌شود. بیات گفت: اخیرا نظارت بر تعدادی از روستاهای حریم در بخش مرکزی ملارد همچون اسفند آباد، بید گنه، لم آباد و روستاهای پایین‌دست نیز بر عهده شهرداری گذاشته‌شده و در طول این مدت تغییر کاربری‌ها در مناطق مذکور بیش‌ازپیش تسریع شده است. وی افزود: اینکه بر چه اساسی بر سرعت تغییر کاربری‌ها در این نواحی افزوده‌شده، موضوعی سؤال‌برانگیز به شمار می‌رود که به رسیدگی نیاز دارد. بیات گفت: اینکه یک نفر می‌تواند بسازد و دیگری نمی‌تواند، یک نفر دیوارکشی می‌کند و شخصی دیگر قادر به چنین کاری نیست، نکته‌ای تأمل برانگیز محسوب می‌شود. عضو شورای اسلامی شهر ملارد عنوان کرد: هر آنچه بی‌توجهی دستگاه‌های ذی‌ربط شهر ملارد در این خصوص افزایش یابد، به همان میزان بی‌پروایی دست‌اندازان به منابع عمومی مردم و بیت‌المال نیز بیشتر خواهد شد.  برخی از قطع اشجار به‌صورت پنهانی انجام می‌شود محبوب اکبری رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر ملارد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص قطع اشجار در این منطقه گفت: پیرو قانونی که مصوب شده، مقرر است برای انجام هرگونه تغییر کاربری، استعلامی از سوی کمیسیون اشجار گرفته شود تا با نظارت دبیر کمیسیون ماده هفت چنین امری محقق شود. وی افزود: در صورت بروز تخلف در این عرصه، شخص خاطی جریمه و طبق قوانین با او برخورد خواهد شد. اکبری عنوان کرد: احتمال بروز تخلف در هر زمینه و موضوعی وجود دارد و ما نیز مدعی نیستیم که چنین اقداماتی در شهر ملارد به صفر رسیده است.

وی افزود: شهر ملارد از لحاظ پهنه جغرافیایی وسیع است و در چنین شرایطی، عده‌ای به‌صورت پنهانی مبادرت به قطع و نابودی درختان می‌کنند که در صورت مشاهده برخوردهای جدی و مقتضی در دستور کار قرار می‌گیرد. عضو شورای اسلامی شهر ملارد گفت: در حوزه تغییر کاربری‌های غیرمجاز نیز تا آنجا که بنده مطلع هستم شاهد رخداد خاصی نبوده‌ایم و در صورت بروز نیز برخوردهای لازم در این خصوص اعمال‌شده است.  اعمال جریمه در احیای درختان مؤثر نیست داوود قره چائی عضو شورای روستای خوش‌نام در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به قطع بسیاری از درختان در منطقه خوش‌نام این شهرستان در طول سال‌های اخیر گفت: به‌طور یقین برای رشد و استوار شدن یک درخت هزینه‌ها و زمان بسیاری صرف شده و اعمال جریمه، احیاکننده درختان نابودشده نخواهد بود. وی افزود:یکی از مواردی که برای متخلفین قطع اشجار در نظر گرفته می‌شود، کاشت نهال و درخت جایگزین است، اما این حکم تأمین‌کننده ضرر و خسارت تحمیل‌شده نیست زیرا این امر مستلزم هزینه کرد زمان، آب و غنای خاک در درازمدت است و تحمیل هزینه مجدد برای پر کردن جای درخت نابودشده، بسیار دشوار خواهد بود. قره چائی گفت: درخت‌های ۵۰ تا ۶۰ ساله این منطقه، توسط برخی از افراد بریده می‌شود تا برای پل‌سازی مقابل املاک خود از آن استفاده کنند. وی افزود: بخش عمده مشکل و نارسایی‌های موجود، معطوف به حوزه حریم می‌شود و علت برخی از بی‌توجهی‌ها هم‌مرز بودن ناحیه‌هایی از این منطقه با استان البرز است.

قره چائی گفت: تلاش بسیاری از سوی مسئولان محلی خوش‌نام انجام شد تا در تقسیمات کشوری، این ناحیه به استان البرز بپیوندد تا مشکلات منطقه خوش‌نام به نحو مطلوب‌تری ساماندهی شود اما با توجه به درآمدزا بودن این ناحیه برای شهرداری، چنین امکانی میسر نشد. فضای سبز خوش‌نام در حال نابودی است وی افزود: باغات پنج تاشش هکتاری خوش‌نام درروند انحصار ورثه بین وراث و مالکان، به باغچه‌های ۵۰۰ تا ۶۰۰ متری خُرد و دیوارکشی می‌شود. عضو شورای خوش‌نام عنوان کرد: باغات جاده مشکین‌دشت به رستوران‌های متعدد سنتی تبدیل‌شده و درواقع فضای سبز خوش‌نام در حال نابودی است. وی افزود: در طول هشت سال گذشته بیش از ۵۰ نامه‌نگاری به نهادهای ذی‌ربط شهرستانی، استانی، کشوری و ریاست جمهوری داشته‌ایم اما توفیقی حاصل نشده است.

قره چائی در خصوص عملکرد شهرداری ملارد در حوزه خوش‌نام گفت: رضایتمندی عموم مردم از شهردار فعلی این شهر در مقایسه با دیگر شهرداران در سال های گذشته بیشتر است و جلوی برخی تخلفات گرفته‌شده اما هنوز کاستی‌های بسیاری در خوش‌نام وجود دارد. وی افزود: در حوزه تغییر کاربری‌ها، عملکرد جهاد کشاورزی در خوش‌نام مطلوب نیست و در حال حاضر نیز بعضاً شاهد انجام تغییر کاربری‌هایی در این محدوده هستیم.  حمایت از کشاورزان ضامن بقای باغات و اراضی خواهد بود تغییر کاربری صرفاً به تخریب کامل باغات و اراضی کشاورزی اطلاق نمی‌شود، دیوارکشی یک مالک در باغ یا محدوده زراعی خود بدون هماهنگی و اخذ مجوزهای قانونی از جهاد کشاورزی نیز شامل تغییر کاربری می‌شود و در چنین شرایطی می‌طلبد ابعاد دیگر این موضوع موردبررسی قرار گیرد.  حفظ اراضی باغات و زمین‌های زراعی به‌صورت صرف با توصیه و قوه قهریه محقق نمی شود بلکه باید انگیزه‌ها و مشوق‌های لازم برای حفظ باغات و اراضی کشاورزی نیز مدنظر قرار گیرد. سرمازدگی، بحران کم‌آبی، عدم کسب سود منطقی و معقولانه از فعالیت‌های کشاورزی و باغداری از مواردی به شمار می‌رود که رغبت و تمایلی برای حفظ باغات ایجاد نمی کند. در شرایطی که باغدار و مالک اراضی زراعی به‌دفعات و مکرراً زیان دهی را تجربه می‌کند، به‌طور طبیعی تمایل وی برای هرگونه فعالیت در چنین حوزه‌ای کور می‌شود. باید چاره‌ای اندیشید، اقدامی کرد تا حمایت‌های کافی و وافی از کشاورزان و زارعان بیش‌ازپیش تقویت شود. کشاورزان و باغداران غرب استان تهران هنوز خسارات ۱۸۰ میلیارد تومانی سرمازدگی که در دو سال گذشته بر این خطه تحمیل شد فراموش نکرده‌اند. نابودی ۱۰۰ درصدی محصولات درختی همچون گوجه‌سبز و زردآلو و تخریب ۶۰ تا ۸۰ درصدی محصولات، دیگر فاجعه‌ای برای باغداران بود که بر زیر ضربات متداوم تگرگ و سیلی و سرمای زمستانی رقم خورد. ضرورت تسهیل شرایط برای حصار کشی و دیوارکشی باغات یکی از باغداران شهرستان ملارد که مصاحبه با خبرنگار مهر را مشروط بر عدم انتشار مشخصات خود پذیرفت، با اشاره به ورود معتادان باغ ها و به سرقت رفتن محصولات درختی باغ ها در فصل تابستان گفت: حصار کشی و دیوارکشی در چنین شرایطی ضرورتی است که در صورت تحقق، ضریب امنیتی و حراست از باغ را به نحو قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. وی افزود: در صورت حصارکشی به‌صورت شخصی و بدون هماهنگی با جهاد کشاورزی، با جریمه و مجازات سنگینی تحت عنوان تغییرکاربری روبرو می‌شویم و پیگیری این موضوع از طریق قانونی نیز مستلزم روندی پیچیده و زمان‌بر است که طی این مسیر اداری برای تمامی باغداران میسر نیست.  لزوم بازنگری جدی در قوانین حفظ اراضی، باغات و تغییر کاربری‌ها برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی، اراضی و باغات کشاورزی نباید مشکل را در کمبودها، محدودیت‌ها یا قصور احتمالی شخص یا اداره‌ای خلاصه کرد و با نگاه همه‌جانبه و عمیق‌تر، می‌توان به نحو مؤثرتری در حفظ چنین ظرفیت‌هایی همت گمارد.   در چنین شرایطی تجدیدنظر جدی از سوی نهادها و دستگاه‌های فرادستی در قوانین حفظ اراضی، باغات و تغییر کاربری‌ها، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد و می‌طلبد محدودیت‌های یک باغدار برای احداث آلاچیق یا دیوارکشی به نحو مطلوب‌تری رفع و تسهیل شود. به‌طور یقین مالک و باغدار در چنین وضعیتی از انگیزه‌های لازم برای آبیاری مستمر، سم‌پاشی به‌موقع، کود ریزی لازم و در یک‌کلام حفظ موجودیت و ماهیت باغ خود برخوردار می‌شود، زیرا به‌صورت نسبی ضریب امنیت باغ خود را قابل‌اطمینان می‌پندارد و به اراضی خود به‌مثابه ملکی ارزشمند نگاه می‌کند که در اوقات فراغت نیز می‌تواند به همراه خانواده‌اش امکان سکونتی موقت را فراهم و اوقاتی خوش را در آن سپری سازد و در چنین شرایطی برای حفظ و تقویت این تفرجگاه تلاش بیشتری را به کار می‌بندد.  توسعه کشاورزی با بهره‌گیری از علم روز، افزایش بهره‌وری و ارتقای ظرفیت‌های تولیدی و اتخاذ سیاست‌های سازنده و اصولی اقتصادی و تولیدی و ساماندهی هرچه بیشتر حوزه صادرات و واردات باهدف مقرون‌به‌صرفه کردن فعالیت‌های زراعی و کشاورزی برای زارعان و باغداران نیز در افزایش انگیزه برای حفظ اراضی و باغات مثمر ثمر خواهد بود.      به‌طور یقین در شرایطی که فعال حوزه کشاورزی و باغداری سودمندی اراضی زراعی خود را مطلوب ارزیابی نمی‌کند، دلدادگی او برای حفظ آنچه دارد نیز از بین می‌رود و به‌زعم خود مترصد چاره‌اندیشی می‌شود تا از داشته‌های خود سودآوری و بهره هر چه بیشتری را کسب کند. یکی از راه‌کارهای مؤثر در بهبود وضعیت موجود، بازنگری و به‌روز کردن قوانین از سوی نهادهای قانون‌گذاری کشور است و در کنار ضرورت بازنگری در قوانین نباید از نقش فرهنگ‌سازی و آموزش نیز به‌سادگی گذشت. تبلیغات محیطی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای برخی از مسئولان در ارتباط با جایگاه منابع طبیعی و محیط‌زیست و راه‌های مؤثر حفظ این موهبت الهی و از همه مهم‌تر، توسعه آموزش‌های پایه‌ای و مقدماتی و تقویت فرهنگ‌سازی زیست‌محیطی در مدارس کشور، می‌تواند در حفظ سلامت آب، هوا و زمین به‌عنوان گهواره و بستر زیست انسان مثمر ثمر واقع شود.   خبرنگار و عکاس: ناصر رمضانی









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن