واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: YAGHOT SEFID3rd May 2009, 08:16 AMفيزيک از آغاز تا امروز .... ;):rolleyes: يونانيان با تقسيم بندي گنبدهاي آسمان براي هر يک از سيارات گنبدي خاص قائل بودند. نخستين کشفيات فيزيکي هنگامي صورت گرفت که تلاش گسترده اي براي برهاني کردن رياضيات آغاز شده بود. در اين زمان الکتريسيته و مغناطيس جدا از يکديگر کنجکاوي انسان را برانگيخت. ذرات تشکيل دهنده ي جهان تقسيم بندي شد و نظريه ي اتمي ماده مطرح و اتر به عنوان عنصر کامل، اين تقسيم بندي را تکامل بخشيد. کروي بودن شکل زمين بطور مستدلل اثبات و حرکت دوار کائنات به دور زمين که تصور مي شد دايره منحني کامل است، از بديهيات محسوب مي شد. منطق قياسي کشف گرديد و تمام افکار و نظريات علمي را تحت تاثير خود قرار داد استفاده از هندسه در نجوم آغاز شد. فاصله ي زمين تا تا ماه و خورشيد محاسبه و نظريه زمين مرکزي زير سئوال رفت. اما همچنان اعتقاد عموم بر آن بود که زمين مرکز جهان است دستگاه زمين مرکزي تحت تاثير تقدس دايره ها حرکت پيچيده ي سياره ها را با استفاده از مدارهاي تدوير توجيه کرد. مکانيک يوناني بر اساس نظريه زمين مرکزي بخوبي علت سقوط اجسام به طرف زمين را توجيه مي کرد. يونانيان حرکت مستقيم نور را بيان و به تشريح خواص آينه ها پرداختند. اما منطق قياسي چنان بر افکار علمي آنان تسلط داشت که فيزيک يوناني را به بن بست کشيد زمينه پيدايش فيزيک کلاسيک ... هنگاميکه اروپا در ظلمت جهل و بي خبري بسر مي برد، دانشمندان اسلامي و در راس آنان انديشمندان ايراني اندوخته هاي علمي يونانيان را جمع آوري و حراست کردند و با دانش و انديشه هاي ايرانيان باستان درآميختند. تعاريف و اصول هندسه ي اقليدسي توسط ايرانيان مورد بررسي و نقد قرار گرفت. مثلثات کروي توسط فضلاي ايراني ابداع و دستگاه اعداد با کشفيات هنديان تکميل و بوسيله ي بازرگانان به اروپا برده شد. از قرن يازدهم ميلادي به بعد بعضي از کشيشان به جامه ي طلاب مسلمان در مي آمدند و کتبي را که با دقت محافظت مي شد با خود به غرب مي بردند و ترجمه مي کردند در قرن شانزدهم دستگاه خورشيد مرکزي منظومه شمسي تدوين و مسير حرکت سيارات با دقت رصد شد. در نتيجه تقدس دايره ها در هم شکسته شد و مدار بيضوي حرکت سيارات مورد قبول واقع شد. روش استقرايي تواني نو يافت و به مقابله با قياس برخاست و مسير جديدي براي انديشه هاي علمي بوجود آمد آزمايش کردن قباحت خود را از دست داد و اجسام از بلندي رها شدند تا زمان سقوط آنها بطور تجربي بررسي شود. قوانين سقوط آزاد اجسام به کل جهان تعميم داده شد شد و قانون جهاني گرانش کشف گرديد. علت حرکت سيارات به دور خورشيد صورت بندي شد. اختراع و تکميل تلسکوپ انسان را با دنيايي رو به رو ساخت که قبل از آن هرگز تصورش نمي رفت. آنگاه ناچيزي زمين در مقابل کاينات به اثبات رسيد استفاده از نماد گرايي در رياضيات آغاز و هندسه تحليلي به عنوان ابزاري قدرتمند براي تجسم و تکميل کشفيات حساب ديفرانسيل و انتگرال به کار گرفته شد. ماهيت فيزيکي نور با آزمايش مورد سئوال قرار گرفت. در نتيجه نظريه ي دانه اي و نظريه ي موجي بودن نور براي توجيه آن ابداع شد. عنصر پنجم ارسطوئي اتر بيش از پيش بکار گرفته شد. اما اين بار نه به عنوان يک عنصر، بلکه به عنوان زمينه اي براي انتشار نور و توجيه حرکت نور در فضا و انتقال نيروي گرانش و تصور مي شد که کالبد فضا از اتر انباشته شده است زير ساخت مکانيک نيوتني .... قبل از آنکه انديشه ي آدمي شکوفا گردد و به بهره وري رسد، بايد شرايط آن فراهم گردد. در جو اختناق آلود قرون وسطي چنين شرايطي فراهم نبود. به همين دليل توليدات فکري تقريباً به صفر رسيد. براي رشد و پيشرفتهاي علمي نخست بايد زمينه ي فلسفي آن در جامعه فراهم باشد، به عبارت ديگر فلسفه هاي مورد قبول و حمايت جامعه بايستي پذيراي نظريه هاي جديد باشند تا جامعه شاهد شکوفايي انديشه و توليدات آن باشد. فلسفه توضيحي است براي بي نظمي طبيعي مجموعه اي از تجارب يا دانسته ها. بنابراين براي هر مجموعه اي از تجارب و فلسفه اي وجود دارد هرچند ممکن است بدون توجه به فلسفه ي يک دانش، آن را آموخت و به کار برد، اما درک عميق آن دانش بدون توجه به فلسفه اش امکان پذير نيست. در واقع بر عهده ي فلسفه ي علم است که حوزه ي فعاليتهاي يک دانش از جمله فيزيک، اهداف و اعتبار گزاره هاي آن را تعيين کند و روش به دست آوردن نتايج را توضيح دهد. اين فلسفه ي علم است که نشان مي دهد هدف علم، پاسخ به هر سئوالى نيست. علم تنها مى تواند آنچه را كه متعلق به حوزه واقعيت هاى فيزيكى (آزمون هاى تجربى قابل سنجش) است، پاسخگو باشد. علم نمى تواند در مورد احكام ارزشى كه متعلق به حوزه اخلاق و پيامدهاى يك عمل است، نظرى ابراز دارد در فيزيک هيچ فلسفه اي غايت انديشه هاي فلسفي نيست و هرگاه فلسفه ي خاصي به چنين اعتباري برسد، با انديشمندان و مردم آن خواهد شد که در قرون وسطي شد. سياه ترين دوران زندگي انسان زماني بود که فلسفه و فيزيک ارسطويي از حمايت ديني برخوردار و غايت فلسفه ي علوم طبيعي قلمداد شد. در قرون وسطي گزاره هاي علمي، زماني معتبر بودند که با گزاره هاي پذيرفته شده ي قبلي سازگار بودند. پس آزمون گزاره هاي جديد عملي بيهوده شمرده مي شد و تنها سازگاري آنها با گزاره هاي قبلي کفايت مي کرد. علاوه بر آن بانيان گزاره هاي ناسازگار با مجازات رو به رو مي شدند. آتش زدن برونو و محاکمه ي گاليله به همين دليل بود. بنابراين نتيجه ي آزمايشهاي گاليله بيش و پيش از آنکه يک تلاش علمي باشد، يک حرکت انقلابي براي سرنگوني يک نظام فکري و حکومتي بر انديشه ي انسان بود انديشه ي روش استقرايي بعد از ترجمه ي آثار دانشمندان اسلامي بويژه ايرانيان به لاتين مورد توجه قرار گرفت. آزمايشهاي گاليله با تدريس کارهاي خواجه نصيرالدين طوسي و خيام توسط استاداني چون جان واليس در دانشگاه هاي اروپا همزمان بود. و همه اينها بعد از ترجمه ي آثار ابن هيثم به لاتين بود. فرانسيس بيكن فيلسوف انگليسى براى اولين بار در كتاب خود با نام ارگانون جديد كه نام آن برگرفته از كتاب ارسطو با نام ارغنون است، روش هاى تحقيق را مورد بررسى قرار داد و جان استوارت ميل نيز به دنبال او در كتاب منطق خود بحث درباره شيوه هاى تجربى را بسط داد. البته برخى بر اين باورند كه سخن از استقرا و منطق عملى را اولين بار روگر بيكن، (در قرن سيزدهم ميلادى) به كار برد. اما اين گاليله بود که عملاً با آزمايشهاي خود روش استقرايي را بکار برد. گاليله تا جايي پيش رفت که خواست سرعت نور را اندازه گيري کند. و اين واقعاً يک انقلاب فکري بود که برتري روش استقرايي را نسبت به روش قياسي نشان داد ... انديشه اصلى استقراگرايى بر اين مبناست كه علم از مشاهده آغاز مى شود و مشاهدات به تعميم ها و پيش بينى ها مى رسد. حال اگر يك مورد پيدا شود كه با گزاره ي مورد قبول سازگار نباشد، گزاره ي فوق باطل مى شود. تفسير استقراگرايان از اين ابطال اين است كه استنتاجات علمى، هيچ گاه به يقين منتهى نمى شوند اما آنها بر اين باورند كه اينگونه استنتاجات مى توانند درجه بالايى از احتمال را به بار آورند. رايشنباخ مي گويد .... اصل استقرا داور ارزش نظريه ها در علوم است و حذف آن از علم به مثابه ي خلع علوم از مسند قضاوت در باره ي صدق و كذب نظريه هاي علمي است. بدون اين اصل، علم به كدام دليل ميان نظريه هاي علمي و توصيف هاي شاعرانه فرق خواهد گذاشت؟ ولي دقيق تر اين است كه اصل مجوز استقرا، معيار سنجش احتمالات خوانده شود. سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]