واضح آرشیو وب فارسی:الف: آیا حضرت علی (ع) با قاتلان فاطمه زهرا (س) رابطه خوبی داشتند؟
بخش فرهنگی الف، ۹ آبان ۱۳۹۴
تاریخ انتشار : شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۱
پاسخ به چند شبهه فاطمینویسنده: نجم الدین طبسیناشر: دلیل ما، زمستان ۱۳۹۳۵۶ صفحه، ۲۵۰۰ تومان****پاسخ به چند شبهه فاطمی نوشته نجم الدین طبسی به ظاهر کتابی است کوچک که برای مخاطب نه چندان حرفه ای نوشته شده است. حقیقت این است که انتخاب این کتاب از قضا به دلیل همین ویژگی های برشمرده شده است. زیرا این کتاب کوچک که با زبانی ساده نوشته شده است، به موضوعی بسیار مهم می پردازد که احتمال دارد به ذهن هرکسی که اندکی درباره تاریخ اسلام خوانده و شنیده، رسیده باشد. نکاتی کهمی تواند ایجاد سوال کرده و یا توسط برخی با رویکردی فرصت طلبانه به دستاویزی برای شبهه افکنی نسبت برخی از نکات مسلم تاریخ تشیع گردد.ماجرا اندک زمانی بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) آغاز می شود. زمانی که پیکر مطهر ایشان هنوز بر روی زمین است، حضرت علی (ع) و اهل بیت ایشان و انگشتشماری دیگر در کنار پیکر پیامبر هستند؛ اما از آن سوی برخی از نزدیک ترین یاران پیامبر که در حیات ایشان چنان می نمودند از دادن جان و مال خود دریغ ندارند، حالا درست اندک زمانی بعد از رحلت ایشان، بیش از هر چیز در فکر غصب جایگاه رهبری مسلمانان هستند.کم و بیش از آنچه روی می دهد همگی مطلع هستیم؛ ابوبکر خرقه خلافت برتن می کند و علی (ع) ابتدا بیعت نکرده اما مدتی بعد با وجود عدم تمایل با اکراه و سردی ناچار به بیعت می شود. سپس ماجرا های درگیری دختر گرانقدر پیامبر (ص) با خلیفه نخست بر سر فدک، حمله به خانه ایشان توسط عمر بن خطاب، شهادت فاطمه زهرا (س) و نماز گذاردن حضرت علی (ع) بر پیکر ایشان و دفن پنهانیشان، بی آنکه خبری به خلیفه (ابوبکر) دهد و... روی می دهد.فراز و فرودهای تاریخ اسلام به ویژه بعد از رحلت پیامبر (ص) فراوان بوده، غیاب ایشان باعث شد برخی به راحتی و بی تعارف ماهیت درونی خویش را نشان دهند. با این حال روایتها نیز درباره این رخ دادها گوناگون هستند. با تفاوت بسیار و حتی تناقض است. گاه شاهد هستیم که واقعه ای مهم در تاریخ اسلام در منابع شیعی و سنی تفاوت هایی بسیار دارند که می تواند مبنای تحیلیل های گوناگوناگون و گاه اگر مورخ سوء نیست داشته باشد محلی برای شبهه افکنی های جدی باشد. کتاب حاضر به شکلی موجز و با زبانی ساده اما مستدل؛ به سراغ پاسخگویی سوالات و شبهاتی پیرامون یک موضوع مشخص و مهم در تاریخ اسلام رفته است و با استفاده از منابع مختلف اعم از تواریخ شیعیان و حتی اهل سنت به بیان روایت های مختلف در اینباره پرداخته است تا ذهن خواننده را درباره سوژه مورد نظر خود روشن سازد. این کتاب علاوه بر مقدمهای کوتاه درباره ضرورت نگارش کتاب، از پیش گفتاری برخوردار است که به ذکر ماجرا حمله به خانه فاطمه زهرا (س) و آتش زدن آن، کتک خوردن از عمربن خطاب، سقط جنین ایشان و... اختصاص یافته است. مولف برای روشن شدن ذهن مخاطب درباره این واقعه و چگونگی آن، به سراغ ۱۲ منبع تاریخ شیعه و اهل سنت رفته و با ذکر نام نشان این منابع به روایت این ماجرا به نقل از این منابع پرداخته است.این شیوهای ست که در نه بخش بعدی کتاب نیز بکار گرفته شده است. نه فصلی که هریک با بیان یک سوال یا شبهه فاطمه آغاز می شود و پس از طرح این سوالات نویسنده برای ارائه پاسخ به سراغ منابع تاریخی اسلام رفته و با ذکر مستقیم از این منابع و افزودن توضیحاتی مختصر به پاسخگویی به این شبهات پرداخته است.آیا حضرت علی(ع) در ماجرای تهاجم به خانه شان هیچ دفاعی نکردند؟چرا حضرت علی (ع) بعد از شهادت همسرشان از قاتل او انتقام نگرفتند؟چرا حضرت علی (ع) با قاتل همسرشان رابطه خوبی داشتند؟چرا حضرت علی (ع) در ایام خلافت خود از قاتل همسرشان نام نبردند؟چرا حضرت علی (ع) نام سه فرزند خود را ابوبکر، عمر و عثمان گذاشتند؟چرا حضرت علی (ع) دخترشان ام کلثوم را به همسری عمربن خطاب در آوردند؟چرا امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به شهادت مادرشان توسط عمر بن خطاب اشاره نکرده اند؟چرا اهالی مدینه دربرابر شهادت دختر گرامی پیامبر (ص) واکنشی نشان نداده و اقدامی نکردند؟چرا شیعیان تا چند سال قبل از شهادت دختر رسول خدا (ص) اطلاع نداشتند و در سالهای آخر متوجه آن شده و به عزاداری می پردازند؟این سوالات شاید به ذهن برخی از ما رسیده باشد و شاید نیز تا کنون به آنها فکر نکرده باشیم، اما هرچه هست مطالعه این کتاب سودمند و خواندنی که در یک نشست چند ساعته میتوان آن را خواند؛ به ما کمک می کند تا ذهنیت بهتر و روشنتری نسبت به وقایع بعد از رحلت پیامبر به ویژه در رابطه با درگیری های دختر ایشان با خلفای اول و دوم و همچنین چرایی و چگونگی واکنش حضرت علی (ع) به این وقایع داشته باشیم. در انتهای کتاب نام نشان منابع بکار رفته برای پاسخگویی به این شبهات آمده که نشان از استفاده نویسنده از ۴۳ منبع فارسی و عربی بوده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]