تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812858568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت انقلاب مبتني بر دانش در بخش‌هاي مختلف است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ آبان ۱۳۹۴ (۱۵:۳۵ب.ظ)
ابتکار: ضرورت انقلاب مبتني بر دانش در بخش‌هاي مختلف است موج - رئيس سازمان حفاظت محيط گفت: به زعم محيط زيستي ها، زماني براي تغيير و اصلاح و بازنگري باقي نمانده است و ضرورت انقلاب مبتني بر دانش؛ به ويژه در بخش‌هاي کشاورزي، دامداري و نحوه مديريت منابع آب کاملاً محسوس است.
به گزارش خبرگزاري موج، معصومه ابتکار، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، در نشست مشترک با رئيس و معاونان سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي با اشاره به مأموريت‌ها و تکاليف گسترده سازمان حفاظت محيط زيست به لحاظ قانوني و جايگاه حاکميتي، گفت: به دليل تحولات حوزه محيط زيست، اين مأموريت‌ها و تکاليف روز به روز پيچيده تر هم مي‌شود.
ابتکار ادامه داد: امروزه موضوع محيط زيست از جهات مختلف نگرشي، پژوهشي، علمي و جايگاهي با تحولات متعددي روبه رو شده است و حتي اهميت مسئله به دليل مواجه با پديده‌هاي نوظهوري همچون تغييرات اقليم و تاثيري که در تمام ابعاد زندگي انسان دارد، هر روز بيش از پيش با افزايش حيطه‌هاي کاري، پيچيدگي و چالش‌هاي متعدد رو به رو مي‌شود.
معاون رئيس جمهور ضمن يادآوري نقش حاکميتي، پايش و نظارت، سياست گذاري، ايجاد هماهنگي و وفاق بين بخشي سازمان حفاظت محيط زيست، اظهار کرد: در مباحثي همچون مديريت مناطق حفاظت شده، حفظ تنوع زيستي، آموزش و ترويج سازمان از نقش اجرايي نيز برخوردار مي‌شود.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر نگاه کلان و فرابخشي به موضوع محيط زيست و چالش‌هاي آن، تصريح کرد: خوشبختانه دولت يازدهم موضوع محيط زيست در عالي‌ترين سطوح مورد پيگيري و برنامه ريزي و سياست گذاري قرار داده است.
وي افزود: اهميت محيط زيست در دولت يازدهم به حدي است که شخص رئيس جمهور بارها نسبت به موضوعات و چالش‌ها و مسائل محيط زيست به اظهار نظر و تعيين خط مشي پرداخته‌اند و حتي در سخنراني چندي پيش خود در سازمان حفاظت محيط زيست، اعلام کردند که دولت يازدهم، دولت محيط زيست است.
ابتکار اين توجه را ناشي از شناخت و تسلط رئيس جمهور نسبت به موضوع محيط زيست و اهميت آن، همچنين اولويت و اقتضاي شرايط براي قرار گرفتن محيط زيست در رأس تصميم گيري‌ها و برنامه ريزي‌ها دانست و اظهار کرد: اقليم، طبيعت و محيط زيست ايران در شرايطي قرار دارد که زماني براي از دست دادن نمانده است.
معاون رئيس جمهور يکي از مهم‌ترين نقش‌هاي مؤسسات و نهادهاي تحقيقاتي را حل چالش‌ها از طريق بهره گيري از دانش سنتي که در بسياري از بخش‌ها با دانش روز سازگاري دارد و در بسياري بخش‌ها نيز به صورت ترکيبي با دانش روز، نتايج بسيار مثبتي به دنبال خواهد داشت و همچنين ارائه ساز و کارهاي علمي و پژوهشي براي حل مسائل دانست.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گرد و غبار را يکي از مهم‌ترين چالش‌هاي کنوني محيط زيست برشمرد و افزود: اين موضوع داراي ابعاد فراملي و حتي فرامنطقه اي است به گونه اي که غرب آسيا، خاورميانه و شمال آفريقا را تحت تأثير قرار داده و هر روز بر وسعت و شدت آن افزوده مي‌شود، در حالي که تأثير منفي بسياري بر بهداشت و سلامت، کشاورزي و منابع ملي دارد.
وي مقابله و رفع چالش‌هاي محيط زيستي را منوط به فعاليت و اقدام فرابخشي دانست و گفت: شدت روند فرسايش خاک و از بين رفتن مراتع و بياباني شدن ايران منجر به توليد کانون‌هاي گرد و غبار داخلي و خسارات عظيم مالي ناشي از فرسايش خاک شده است.

ضرورت انقلاب مبتني بر دانش در بخش‌هاي کشاورزي، دامداري و مديريت منابع آب
ابتکار از تحقيق و پژوهش به عنوان ابزاري براي ارزيابي خسارات و تغيير و اصلاح سياست‌ها نام برد و افزود: اين تغيير و اصلاح به ويژه در آستانه تدوين برنامه ششم توسعه از اهميت بسيار زيادي برخوردار است زيرا به زعم محيط زيستي ها، زماني براي تغيير و اصلاح و بازنگري باقي نمانده است و ضرورت انقلاب مبتني بر دانش؛ به ويژه در بخش‌هاي کشاورزي، دامداري و نحوه مديريت منابع آب کاملاً محسوس است.
معاون رئيس جمهور ضمن اشاره به موضوع تغيير اقليم، گفت: تغيير اقليم به عنوان چالشي جدي با تأثير منفي گسترده در کنار غفلت‌هاي گذشته از محيط زيست و حفظ منابع، تاثيرگذاري و بهره گيري از نگاه علمي و پژوهشي در سياست گذاري‌ها، برنامه ريزي‌ها و پروزه هاي اجرايي را ضروري مي‌کند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از پشتوانه علمي و پژوهشي به عنوان ابزاري براي تاثيرگذاري بيشتر در امور اجرايي و اقدامي نام برد و اظهار کرد: زماني براي گذار تدريجي از چالش‌ها باقي نمانده است.

جازموريان، کانون داخلي گرد و غبار
وي اشاره اي به سفر اخير خود به کرمان، مشکلات آبي و فرسايش خاک اين استان داشت و افزود: زماني عده اي از تالاب جازموريان به عنوان يک اکوسيستم بي اهميت نام مي‌بردند اما امروز به همگان ثابت شد که خشک شدن جازموريان منجر به ايجاد يک کانون پر قدرت داخلي براي گرد و غبار شد.
ابتکار ادامه داد: البته جاي خرسندي است که استاندار کرمان با ايجاد هماهنگي بين بخشي و جذب مشارکت مردم، اقدام به اجراي طرح همياران آب کرده که مباحث متعددي همچون اصلاح الگوي کشاورزي و آبياري و جلوگيري از حفر چاه‌هاي غيرمجاز را در بر مي‌گيرد و از طريق همين اقدامات موفق به صرفه جويي در مصرف آب استان و حفظ ذخاير سفره‌هاي زيرزميني خود شده‌اند، اگرچه با توجه به شرايط اقليمي کنوني ايران، همچنان تا شرايط ايده آل فاصله هست.
معاون رئيس جمهور افزود: بيانات مقام معظم رهبري در 17 اسفندماه سال گذشته نشان دهنده اهميت مسائل محيط زيست و خط مشي اصولي حرکت در اين حوزه است و يک فرصت براي جبران غفلت‌هاي صورت گرفته که در کنار همگرايي ايجاد شده بين نهادها و نگاه رئيس جمهور و بدنه دولت به محيط زيست مي‌تواند منجر به رفع برخي چالش‌هاي محيط زيست شود.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن تاکيد بر اهميت شناخت تهديدها و فرصت‌ها در حوزه محيط زيست، تصريح کرد: جريان مثبت جهاني در حرکت به سمت توسعه پايدار که منجر به تدوين و تصويب نهايي اهداف جديد توسعه پايدار در مجمع جهاني سازمان ملل شد و سخنراني رئيس جمهور ايران در مجمع جهان در اين زمينه فرصتي مهم در حوزه محيط زيست است.
وي تحقيق و پژوهش و علم را از مهم‌ترين پشتوانه‌هاي حرکت در مسير توسعه پايدار دانست و گفت: تقريباً 10 محور از 17 محور توسعه پايدار همچون کشاورزي پايدار و تأمين غذاي سالم، حفاظت از درياها و مسائل مربوط به تغيير اقليم مرتبط با سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي است و شما مي‌توانيد در اين زمينه نقش و حضوري جدي داشته باشيد.
ابتکار ضمن يادآوري اهميت بررسي علمي و پژوهشي موضوع تغيير اقليم و سند تغيير اقليم ايران که به زودي به هيات دولت ارائه خواهد شد، گفت: تغيير اقليم در بحث سند INDCS نيز از اهميت بسياري برخوردار است زيرا اين سند در دو بخش سازگاري و تعهد براي کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي (پديده مؤثر بر گرمايش زمين و تغيير اقليم) تنظيم مي‌شود.
معاون رئيس جمهور افزود: تا کنون 160 کشور جهان سند INDCS خود را به جامعه جهاني ارائه و براي کاهش ميزان انتشار گازهاي گلخانه اي اعلام آمادگي کرده‌اند که ايران نيز تا پيش از اجلاس کاپ 21 (نشست تغييرات آب و هوايي در پاريس) سند INDCS خود را ارائه خواهد کرد.
ترسيب کربن، حفظ منابع طبيعي و جنگل‌ها و پوشش خاک از جمله مهم‌ترين راهکارهاي کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ترسيب کربن، حفظ منابع طبيعي و جنگل‌ها و پوشش خاک را از جمله مهم‌ترين راهکارهاي کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي برشمرد و گفت: کشاورزي و منابع طبيعي از جمله بخش‌هايي هستند که بيشترين تأثير منفي را از بحث‌هاي تغيير اقليم خواهند داشت.
وي اقتصاد مقاومتي را رکن مهم کشاورزي و امنيت غذايي دانست و افزود: ضروري است براي دستيابي به نتايج مثبت اقتصاد مقاومتي، برنامه ريزي علمي براي سياست‌هاي تغيير اقليم داشته باشيم.
ابتکار تنوع زيستي را يکي ديگر از محورهاي مشترک همکاري ميان دو نهاد اعلام کرد و گفت: تنوع زيستي جهان و ايران با تهديدهاي مختلفي مواجه است، به گونه اي که دنيا طي 70 سال گذشته 50 درصد گونه‌هاي خود را از دست داده و مشابه همين روند تهديد آميز در خصوص گونه‌هاي گياهي و حشرات نيز وجود دارد.

هشدار کنوانسيون‌ها مرتبط با حشرات در خصوص استفاده بي رويه از سم و کود شيميايي در کشاورزي
معاون رئيس جمهور افزود: مدت‌هاست زنگ خطر کنوانسيون‌ها مرتبط با حشرات به دليل تهديد اين گونه‌ها به دليل استفاده بي رويه از سم و کود شيميايي در کشاورزي به صدا درآمده است و زنبورعسل در خط مقدم اين تهديد قرار دارد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن يادآوري اهميت ايمني زيستي با توجه به تحولات بحث بيوتکنولوژي، اين موضوع را از ديگر زمينه‌هاي مشترک همکاري برشمرد.
بنابراين گزارش، اسکندر زند معاون وزير جهاد کشاورزي و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي در اين ديدار با اشاره به اينکه ايران در شرايط انتقالي قرار دارد و از کشوري منبع، مبنا که منابع خود را مورد استفاده قرار داده در حال تغيير گرايش‌ها به سمت دانش بنياني است، گفت: در نتيجه سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي بنا به درخواست غذايي کشور و مسووليت وزارت جهاد کشاورزي براي تأمين اين درخواست و غذاي کشور، دانش بنيان کردن کشاورزي را يکي از مهم‌ترين راهکارها براي تأمين غذاي کافي و سالم کشور مي‌داند.

حفاظت از محيط زيست يکي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي کشاورزي مدرن
زند ادامه داد: بنابراين در تعريف جديد کشاورزي يا به عبارت بهتر در کشاورزي مدرن، چند مشخصه تعريف مي‌شود که مهم‌ترين اين شاخص‌ها پايداري، توان رقابتي و صادرات، ارزش افزوده مبتني بر فناوري، تأمين کننده امنيت غذايي و سلامت، توليد و افزايش ثروت براي فعالان اين عرصه و حفاظت از محيط زيست و ذخاير ژنتيکي است.
معاون وزير جهاد کشاورزي با اشاره به مراحلي که براي دستيابي به کشاورزي دانش بنيان تا پيش از 1980 طي شده است، اظهار کرد: يکي از مراحل مهم شکل گيري نظام تحقيقات براي کشاورزي است که خوشبختانه بخش تحقيقات کشاورزي در ايران قدمتي بيش از يک قرن دارد.

ضرورت حرکت در مسير کشاورزي دانش بنيان
رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي با تاکيد بر اين مزيت که بخش تحقيقات کشاورزي کاملاً در بدنه کشاورزي قرار گرفته است، تصريح کرد: در کشاورزي دانش بنيان پس از تحقيقات، نظام دانش و اطلاعات از ارکان اصلي محسوب مي‌شود که به دليل برخي غفلت‌هاي صورت گرفته در گذشته، ايران در بخش تا حدودي عقب تر از جامعه جهاني است و از اين رو در دولت يازدهم تلاش مي‌کنيم تا ساماندهي مناسبي در اين بخش داشته باشيم.
وي نظام نوآوري کشاورزي و استفاده خلاقانه از دانش را از ديگر ارکان مهم در کشاورزي دانش بنيان برشمرد و گفت: تعريف کلي بدين گونه است که تحقيقات، ثروت را به دانش و نوآوري، دانش را به ثروت تبديل مي‌کند.

ضرورت استفاده از ظرفيت بخش خصوصي در زمينه تحقيقات کشاورزي
زند با بيان اينکه بخش عمده مسئوليت تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي در ايران بر عهده دولت است، اظهار کرد: يکي ديگر از تلاش‌هاي صورت گرفته در دوره جديد وزارت جهاد کشاورزي، تلاش براي بهره گيري از ظرفيت و پتانسيل بخش خصوصي، دانشگاه‌ها و مراکز بين المللي در زمينه تحقيقات کشاورزي است.
معاون وزير جهاد کشاورزي ضمن اشاره به برخي از توانمندي‌هاي سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي و زيرمجموعه‌هاي آن، گفت: تعداد شرکت‌هاي دانش بنيان زيرمجموعه به دليل اهميت اين حوزه در حال افزايش است و موسسه تحقيقات علوم شيلاتي مربوط به سال 1297 قديمي‌ترين موسسه زير مجموعه سازمان و موسسه تحقيقات ثبت و گواهي بذر نهال که در سال 1382 بر اساس قانون مجلس شکل گرفت، نوپاترين موسسه زير مجموعه سازمان است.
رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي با تاکيد بر توانمندي‌هاي علمي، توليدي حاکميتي، نظارتي و پايشي حاکميتي، حفاظت و مديريت ذخاير ژنتيکي اين مجموعه، تصريح کرد: زيرمجموعه‌هاي سازمان در 557 گرايش علمي در حال فعاليت هستند که البته هنوز هم با توجه به مسووليت‌هاي گسترده وزارت جهاد کشاورزي، گرايش‌هاي علمي بسياري براي فعاليت وجود دارد.
وي ادامه داد: سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي به لحاظ معرفي ارقام جديد، مهم‌ترين موسسه تحقيقاتي کشور است و به طور مثال از حدود 620 رقم زراعي کشور، 65 درصد آن توسط سازمان معرفي شده است.
زند افزود: همچنين سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي، قوي ترين نهاد کشور به لحاظ شناسايي گياهان، حشرات، بيماري و قارچ‌ها است.

استفاده از آفت کش هاي کم خطر، رويکرد نوين کشاورزي
معاون وزير جهاد کشاورزي از تغيير رويکرد کشاورزي براي استفاده از آفت کش هاي کم خطر و مبارزه غير شيميايي با آفات کشاورزي خبر داد و گفت: جهت پايش محصولات، ميزان مجاز باقي مانده سموم به وزارت بهداشت اعلام شده است.
رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي اشاره اي هم به خدمات موسسه واکسن و سرم سازي رازي داشت و اظهار کرد: بيش از 60 فرآورده مورد نياز کشور توسط اين موسسه توليد و تأمين مي‌شود. به گونه اي که 100 درصد واکسن دامي، 90 درصد واکسن طيور و 80 درصد واکسن انساني در اين موسسه توليد مي‌شود.
وي افزود: سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي موثرترين نهاد در زمينه خاک شناسي است و توليد اطلاعات مربوط منابع خاک در زيرمجموعه‌هاي سازمان صورت مي‌پذيرد و نقشه‌هاي تناسب اراضي کشور که مبناي بسياري از تصميم گيري‌هاي اين حوزه است بر اساس همين اطلاعات تهيه مي‌شود.
زند اشاره اي هم به پروژه‌هاي تحقيقاتي مختلف زير مجموعه سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي و گفت: اين‌ها علاوه بر وظايف سازمان در بخش نظارت و پايش است که قرابت بسياري هم با وظايف سازمان حفاظت محيط زيست دارد.

موسسه تحقيقات خاک و آب مسوول بررسي کود و سم‌هاي کشاورزي
وي با اشاره به خواست و تاکيد سال گذشته وزير جهاد کشاورزي مبني بر نظارت و پايش جدي و دقيق کود و سم محصولات کشاورزي، اظهار کرد: در همين راستا موسسه تحقيقات خاک و آب مسووليت بررسي کود و سم‌هاي موجود در بازار را عهده دار شده است.
معاون وزير جهاد کشاورزي ادامه داد: حفاظت و مديريت ذخاير که از جمله موارد بسيار مهم براي محيط زيست نيز هست از ديگر برنامه‌ها و اقدامات سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي است که به طور نمونه مي‌توان به بانک ژن ملي گياهي ايران با بيش از 75 هزار نمونه اشاره کرد.
رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي تاکيد کرد: يکي از مهم‌ترين کاربردهاي ذخاير، استفاده از آن‌ها در راستاي تأمين امنيت غذايي است.
وي اشاره اي هم به مجموعه باغ‌هاي گياه شناسي داشت و باغ گياه شناسي نوشهر را به عنوان يکي از زيباترين و ارزشمندترين اين مجموعه باغ‌ها دانست.

سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي ظرفيتي مهم براي دستيابي به هدف توسعه پايدار
فرهاد دبيري، معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست، ضمن تاکيد بر اهداف و وظايف مشترک دو سازمان، گفت: همکاري و هماهنگي دو مجموعه، پشتوانه اي مهم در دستيابي به هدف توسعه پايدار است و در ميان سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي ظرفيتي مهم براي دستيابي به اين هدف است.
دبيري با اشاره به برخي مباحث مطروحه در شوراي عالي آب، اظهار کرد: صرف نظر از نقش تغييرات اقليم و تاثيرات آن بر بحران آب کشور، عدم مديريت صحيح منابع آبي نيز بر اين تشديد اين مشکل بي تأثير نبوده و همين موضوع ما را ناگزير به سمت نگاهي نو براي همسوسازي مصرف آب با منابع آب مي‌سازد.
معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: اين نگاه به ويژه در بخش کشاورزي با توجه به آمار و ارقام موجود از ميزان مصرف و اتلاف آب در اين بخش بسيار مهم است.
وي تقليل ميزان مصرف آب در بخش کشاورزي با توجه به تعهدات وزارت جهاد کشاورزي را منوط به بهره گيري از ظرفيت بخش‌هاي تحقيقاتي اين حوزه به منظور ايجاد زمينه و زيرساخت‌ها لازم براي کشاورزان از طرق مختلف همچون کشت گياهان با نياز آبي کمتر يا اصلاح شيوه‌هاي آبياري دانست و ابراز اميدواري کرد: اين همراهي منجر به انجام تعهد وزارت جهاد کشاورزي مبني بر کاهش ميزان مصرف آب در اين حوزه از 90 درصد به 60 درصد شود.
دبيري موضوع تاثيرگذاري سموم و آفت کش ها بر محيط زيست را يکي ديگر از زمينه‌هاي مهم همکاري ميان دو نهاد برشمرد.
محمدجواد سروش، مدير کل دفتر آب و خاک، علي اصغر محمدي فاضل، رئيس دانشکده محيط زيست، ضياء الدين شعاعي، مدير ملي ستاد مقابله با پديده گرد و غبار، صدرالدين عليپور، مديرکل دفتر پژوهش و فناوري، مرتضي فريد، مديرکل دفتر بازرسي، ارزيابي و رسيدگي به شکايات، از جمله اعضاي حاضر سازمان حفاظت محيط زيست در اين جلسه بودند.
لازم به ذکر است، در ادامه جلسه روسا و معاونان سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي حاضر در جلسه به معرفي مجموعه خود و شرحي از خدمات و اقدامات، همچنين برنامه ريزي‌هاي آينده پرداختند.
همچنين حاضرين به طور مشخص پيشنهادهايي براي همکاري با محيط زيست براي حل بحران‌ها و چالش‌هاي کنوني محيط زيست کشور ارائه کردند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن