تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804835025




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا پیام حضرت زینب اثربخش بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:دانا: تبلیغ به عنوان کوششی سازنده در گستره ادیان، همواره مورد توجه پیامبران الهی و پیروان آنان بوده است. قرآن کریم اهمیت تبلیغ را در دعوت بشریت به هدف خلقت و اجتناب از کفر و طاغوت دانسته است.به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛  به نقل از سخن پرس، تبلیغ به عنوان کوششی سازنده در گستره ادیان، همواره مورد توجه پیامبران الهی و پیروان آنان بوده است. قرآن کریم اهمیت تبلیغ را در دعوت بشریت به هدف خلقت و اجتناب از کفر و طاغوت دانسته است. امام حسین (ع) با توجه به رسالت عظیم خود در هدایت بشر به عنوان امام جامعه، دعوت خود را از راه قیام آغاز کرده و با شهادت خود و اسارت اهل بیت (ع) بهترین شیوه ابلاغ دین را در آن زمان بکار بردند (مروت، طیبه، قدس، ۱۳۸۲)  شیوه های تبلیغی اثر بخش پیام زینب شناختن شیوه های تبلیغ و به کارگیری ابزارهای مفید ولازم برای یک مبلغ امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. پرداختن به امر تبلیغ بدون اطلاعات مفید و عدم به کارگیری شیوه های لازم وفراهم ننمودن ساز و کارهای مناسب، نه تنها نتیجه مثبتی نخواهد داشت، بلکه ممکن است در اثر بی توجهی، لطمه های جبران ناپذیری به اعتقادات و باورهای مخاطبان وارد آید. پیامبر اکرم (ص) فرمود: « من امر بمعروف فلیکن امره ذلک بمعروف» هر کس مردم را به کارهای نیک بخواند باید با شیوه نیکو آن را انجام دهد. در این گفتار، برخی روش ها و شیوه های مؤثر و کارآمد تبلیغی را که زینب (ع) پس از واقعه عاشورا به بهترین وجه ممکن در زمان اسارت از طریق خطبه ها و مرثیه های آتشین و جانگذاز به خدمت گرفت به اختصار اشاره می شود.  بهره گیری از تحریک عواطف مخاطبان گاهی ممکن است یک مبلغ برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان خود از شیوه تحریک عواطف برای بیدار کردن وجدان های خفته کمک بگیرد. خداوند متعال در قرآن از این روش برای دور نمودن انسان ها از گناه استفاده نموده و برای بیدار نمودن وجدان های خفته مخاطبین خویش، انگیزه های فطری آنان را به کار می گیرد و با طرح سئوالات عاطفه بر انگیز سعی در هدایت و تلطیف قلب و روح آنان دارد. مبلغ موفق، از این شیوه بهره گرفته و افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. او در شرایطی که روح شنوندگان خود را با طرح سئوالات و نکات عاطفی و احساس برانگیز آماده پذیرش سخنان خود نموده است، به نحو شایسته ای در وجود آنان رسوخ کرده و برتأثیر سخن خود می افزاید. این روش در حماسه عاشورا از جایگاه ویژه ای برخوردار است تا جایی که نام حسین علیه السلام، زینب(س)، عاشورا، کربلا و سایر واژه های مقدس پس از آن واقعه، در هر مکانی عاطفه ها و احساسات مقدس را برانگیخته و مایه رشد، بقاء و هدایت آنان شده است. حضرت زینب (س) در موارد متعددی از تحریک عواطف در رساندن پیام عاشورا بهره می گرفت. درآخرین لحظات عمر امام حسین (ع)، زینب (ع) از خیمه ها بیرون آمد و متوجه گردید که امام را به شهادت می رسانند و عمر بن سعد در نزدیکی گودال قتلگاه ایستاده و به این منظره رقت بار و غم انگیز... نظاره می کند . آن حضرت به آن ملعون نهیب زده و وجدان خفته او را مخاطب قرار می دهد و می فرماید:  « اَ یقتل اباعبدا... و انت تنظر الیه » ای عمر بن سعد! آیا ابا عبدا... را می کشند و تو تماشا می کنی؟ این سخن حضرت به عنوان مبلغ حماسه عاشورا چنان قاطع و کوبنده بود که برای لحظاتی دل سنگ دشمن را تکان داد و دقایقی وجدان خفته عمر سعد را متأثر نمود تا جایی که اشک بر گونه هایش جاری شد. او از شدت شرمندگی صورت خود را از حضرت زینب (ع) مخفی نمود. آن گاه ایشان با جمله ای دیگر خطاب به لشکریان حاضر در صحنه گفت: "ویلکم اما فیکم مسلم"؟؛ وای بر شما! آیا در میان شما یک مسلمان نیست؟ این کلمات سوزناک و عاطفه برانگیز چنان مؤثر بود که ثمرات آن در سال های بعد نمایان شد و تا به امروز انسان های بیدار و با وجدان را تحت تأثیر قرار داده و به اهداف عاشورا متوجه می سازد . استفاده از سوال معکوس  استفاده از سوال معکوس برای ایجاد انگیزه و تحریک عواطف با تأکید شدید از دیگر جلوه های تبلیغی و ازمصادیق شیوه های احساس برانگیز است؛ آنجا که در خطبه ای می فرماید:"اتبکون نتحبون!ای وا... فابکو کثیراً وضحکوا قلیلاً فلقد ذهبتم بعارها و شنارها ولن ترحضوا بغسل بعدها ابدا" تأثیر روانی و عاطفی این سخنان به قدری بوده که راوی (خزیم اسدی) می گوید: « به خدا سوگند مردم را درآن روز دیدم که حیران و سرگردان می گریستند و دست هایشان را بر دهان می گذاشتند و انگشت می گزیدند...» شیوه های حضرت زینب (س) به جهت تأثیرگذاری و به موقع بودن در ابلاغ پیام قابل توجه است؛ اما آنچه در خور تأمل بیشتری است "حق محوری" در ابلاغ پیام در عین برانگیزانندگی کلام است (مروت، ۱۳۸۲)؛ و بی تردید کمتر مبلغ و بیدارگریست که در بیان واقعیات، آن گونه که عینیت یافته، از مسیر حق گویی خارج نشود؛ حتی اگر تهییج و بر انگیزانندگی کلامش موجب بیداری عده ای دیگری از غافلان و شاهدان چنین واقعه دردناکی بشود. مخاطب شناسی زینب مطالعه و مداقه در خطبه ای ایراد شده توسط آن حضرت گویای این واقعیت است که ایشان از یک مخاطب شناسی مثال زدنی برخوردار بوده اندو با مروری بر حوادث ناگوار تاریخی پیش از آن، کمتر روایت گری، این گونه موفق به تهییج عواطف مخاطبان و اثر گذاری بر آنان شده است و این مهم جز با شناخت و درک عمیق روحیات و خلقیات مخاطبان امکان پذیر نمی باشد. اگر گفتگوهای ایشان را با مردم کوچه و بازار مقایسه کنید و یا خطبه ای که ایشان در مقابل حاکم جائر، ابن زیاد ایراد نموده اندرا با خطبه ای که در برابر یزید، یک فرد فاسد و دست نشانده بیان داشتند مطابقت دهید به وضوح تفاوت هایی را در بکارگیری الفاظ و کلام می توان تشخیص داد. آن بزرگوار به خوبی آگاه بودند زمانی که با مردم صحبت می کند باید روی چه نکاتی تأکید کند و زمانی که در برابر فاسقان زمانه ظاهر می شود از چه الفاظ وتعابیری برای عبرت آموزی و تنبیه آنان استفاده نمایدو زینب(س) همچون کسی که به خوبی روانشناسی مخاطبان را می شناسد، وقتی که در برابر بانوان، مردان و کودکان قرار می گیرد متناسب نوع افراد و مقتضیات زمان از ادبیات متفاوتی استفاده می کند و همواره سابقه تاریخی، فکری و فرهنگی کوفه را با شام به گونه ای متفاوت و مختص به خود در نظر می گیرد. آن زمان که با مردم سخن می گوید کلامش ملامت گر، و هنگام ایراد خطبه و صحبت با قدرتمندان و متجاوزان به حریم ولایت، زبان تهدید را بکار می گیرد (فرهمند، ۱۳۸۴). نحوه بکارگیری و چیدمان الفاظ وعبارات در کلام و خطبه آن حضرت، علاوه بر نمایان ساختن فصاحت، بلاغت و توانمندی علمی ایشان، حکایت از شناخت عمیق آن بانوی عالمه از نوع مخاطب و مقتضیات زمان و مکان است. استفاده از واژه « یابن الطلقاء» خطاب به یزید از جمله مصادیق بارز در مخاطب شناسی اوست. مقدمه چینی و آماده کردن مخاطبان هر سخنور زبر دست و مطلعی به خوبی می داند که برای آن که کلام و پیامش در مخاطبان موثر افتد، می بایست قبل از آغاز و طرح موضوع اصلی سخنرانی، زمینه مناسبی را با هدف آماده سازی مخاطبان فراهم کند تا امکان نفوذ پیام و کلامش، مطابق انتظار فراهم شود. برای القاء و نفوذ کلام، فراهم نمودن زمینه های لازم و بیان مطالبی با مقدمه چینی لازم، نقش بسیار مهمی در نفوذ سخنان یک مبلغ در دل مخاطب خویش دارد. این عمل سبب می شود که گفته های مبلغ با جذابیت بیشتری در دل شنونده بنشیند. بسیاری از نکات مهم را که به سادگی نمی توان آنها را بیان کرد، می توان با زمینه سازی مناسبی و به طور شیوا و دل انگیز به گوش مستمع رساند. در فرهنگ عاشورا برای بیداری مردم غفلت زده، از این شیوه استفاده شده است. حضرت زینب در خطبه های روشنگرانه خود درکوفه و شام آن چنان به این مهم عنایت می نمودند که بعد از اتمام سخنرانی، مردمی که قبل از ایراد خطبه، او و همراهانش را به عنوان اسرای خارجی و دشمنان خویش می پنداشتند، بعد از ایراد خطبه، حقیقت را فهمیده، صدای ناله و گریه بلند می کردند تا جایی که یزید در آستانه تهدید به سقوط قرار می گرفت. آن حضرت بعد از حمد و ثنای پروردگار و درود و تحیت بر پیامبر خدا، ابتدا به طور خلاصه نکات قابل توجهی در بی وفایی دنیا و گذشت زمان و عمر انسان ها و ثمر نداشتن پشیمانی بعد از فوت وقت ابراز می داشتند؛ سپس سابقه درخشان خاندان پیامبر را شرح و حقیقت حادثه عاشورا را که تا آن زمان، از نظر مردم مخفی نگاه داشته شده بود، برای آنان بیان می کرد تا به این طریق با تحریک عواطف و احساسات جمعیت حاضر ، قلب ها را به سوی خویش جذب نموده و نتیجه مطلوب را بدست آورد. فصاحت و بلاغت در زبان تبلیغ ابلاغ پیام تبلیغ با زبان قابل فهم و درک برای مخاطب مورد نظر یک اصل اساسی در میزان اثر بخشی پیام تبلیغی محسوب می شود. زبان تبلیغ باید جذاب، گیرا و متناسب شرایط و روحیات گیرنده پیام باشد... هسته اصلی پیام که همان « معنی» است باید با زبان توانایی تبلیغ، قدرت نفوذ در ذهن و فکر مخاطب را پیدا کند. بنابراین نوع الفاظ و واژگان و نحوه بکارگیری آنها در غالب یک پیام اثر بخش به مخاطبان بسیار تعیین کننده و اساسی است. مبلغ باید با زبان قابل درک و فهم برای مخاطب سخن بگوید. واژه های ملموس به کار برد تا بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و پیام تبلیغی خود را منعکس نماید (سید محسنی، ۶:۱۳۸۱، نقل به مضمون). از ویژگی های بارز در کلام زینب بلاغت، فصاحت و صلابت در گفتار بودکه بسیار به بیان امیر مؤمنان (ع) شباهت داشت و چه عمیق و تأثیر گذار بر دل و جان مردمان غافل و حتی حاکمان زور و تزویر می نشست تا جائی که از بیم به خطر افتادن حکومت و یا جان ناپاک خویش به وحشت می افتادند. خطبه های فصیح و رسای آن بزرگوار با مضامین بالای اعتقادی، چهره واقعی کوفیان را آشکار می کرد. بشیر بن خذیم اسدی می گوید: « در آن روز به زینب (س) دختر علی (ع) نگریستم؛ زیرا هرگز زنی را سخنگوتر و زبان آورتر از او ندیدم، گویابا زبان پدرش امیر مؤمنان (ع) سخن می گفت ». در هر یک از خطبه های آتشین زینب این ویژگی های سخن وری و ضروری در نفوذ پیام، همچون خطبه های جانسوز علی (ع) مشهود و بارز است (فرهمند، ۱۳۸۴).در نقل های تاریخی آمده است که وقتی آن حضرت در کوفه شروع به صحبت می کردند مردم می گفتند که گویا قبلاً آن را شنیده ایم. خطبه های ایشان چه در فصاحت و بلاغت، شیوائی و قدرت و استحکام آن و چه در محتوا و عمق معنا، یاد آور خطبه های حضرت امیر (ع) بود و لذا می توان دریافت که سخنوری را در مکتب پدر و محیط تربیتی خانواده فرا گرفته است (همان)؛ و این گونه کلام نافذ زینب، دوستداران اهل بیت را منقلب و دشمنان و ظالمان به خاندان پیامبر را به هنگام خطابه تا آنجا متزلزل و مغبون می کند که انگشت ندامت بر دهان می گزند و اشک حسرت بر گونه هایشان جاری می شود. یادآوری و تکرار عظمت خاندان رسول (ص) و انزار خاندان یزید زینب علیه السلام در هر منزل قبل از خواندن خطبه، پیامبر و اهل بیتش را به بزرگی یاد می نمود و در مقابل خاندان بنی امیه و یزید را با استخدام الفاظ و عبارات فصیح و رسا به کرات مورد نکوهش و سرزنش قرار می داد و از فرجام این عمل شنیع، آنان را بیمناک می کرد. آنجا که می فرمود:" امن العدل یا بن الطلقاء و... "و یا در عبارت دیگر می فرماید : "و کیف ترتجی مراقبه من لفظ قوه اکباد الازکیاء و نسبت لحمه بدما الشهداء " (مروت، ۱۳۸۲). در بیان عظمت خاندان حضرت رسول (ص) و مظلومیت امام حسین (ع) نیز می فرمود: « منتحیأ علی ثنایا ابی عبدا... سید شباب اهل الجنه» یادآوری وعده عذاب الهی در روز قیامت، سرافکندگی یزید در پیشگاه رسول خداو انتقام حق تعالی از او، از جمله نکات مهمی بود که در این خطبه به چشم می خورد. آنچه که باعث شد تا یزید ملعون در آن لحظه ابراز پشیمانی کند، ندامت از عمل خود نبود، وبلکه اعلام شکست او درجنگ روانی علیه اهل بیت بوده است (همان)؛ و دراین میان هوشمندی ونقش هشدار دهنده زینب در مواجه خردمندانه و شجاعانه با خلفای جور بسیار قابل تامل و پند آموز است؛ و شاید از همین روست که یادآوری به موقع جایگاه و منزلت خاندان رسول به مثابه شیوه ای بیدارگرانه به کرات از سوی ایشان مورد استفاده قرار گرفته است. ارتباط رو در رو در مناظرات و مجالس ارتباط مستقیم ارتباطی است که بدون واسطه بین شخص پیام دهنده و شخص پیام گیرنده ایجاد می شود. در این نوع ارتباط، طرفین به نوبت نقش خود را تغییر می دهند و هر کدام به نوبت در جایگاه پیام گیرنده و پیام دهنده قرار می گیرند (معتمدنژاد، ۱۳۸۳ : ۴۷ ). آنچه در جلسات مناظره زینب در شام و کوفه موجب اثر بخشی بیشتری گردید ارتباط رو در رو و معطوف به هدف بود؛ ارتباطی که با هدفی خاص، از پیش تعیین شده و برخوردار از برنامه ای مدون است (ساروخانی ، ۱۳۶۸ : ۱۸)؛ و بر خلاف برخی اقوال ارتباط های مستقیم آن حضرت و مواجه با حاکمان ستمگری چون ابن زیاد و یزید ارتباط احساس برانگیز با هدف انتقال احساس و عواطف و صرفاً برانگیز اننده نبوده است؛ بلکه اهداف متعالی تری را در برداشته است؛ اهدافی که در مواجه مستقیم و چهره به چهره ظالم و مظلوم و در قالب مناظراتی تهدید آمیز و سرزنش گر محقق می یافت. بی شک، یکی از رموز موفقیت زینب (ع)، در دفاع از جایگاه معنوی اهل بیت(ع) و سست نمودن پایگاه فکری بنی امیه خطبه هایی بود که آن حضرت در مسجد کوفه و عمارت شام بین دختر علی (ع) و ابن زیاد و یزید به طور مستقیم و چهره در چهره رخ داد. استدلال های قوی و بیانات متین عقلیه بنی هاشم ، چهره عبیدا... را مخدوش و جایگاه عظیم حق را بر همکان آشکار ساخت. نقطه عطف این گونه مناظرات مستقیم پیام رسان کربلا در مجالس فاسقان، امکان بیان دیدگاه و اندیشه های عمیق آن حضرت در رابطه با مصیبت وارده و نقش تأثیر گذار آن در تربیت انسان هایی است که زرق و برق دنیای مادی آنان را ازمسیر حق و سبیل نجات گمراه ساخته است (مروت، ۱۳۸۲). نکته قابل تأمل در این نوع ارتباط آنکه، شیرزنی با زبان علی در کام می باید تا در برابر سلطه حاکم جور و جو خفقان سرشار از نیرنگ ، تزویر و ریا دستگاه بنی امیه، بیدرنگ در برابر گستاخی ها و عبارات تحقیر برانگیز پاسخی دندان شکن دهد؛ همچون آن جا که عبید ا... با مقصد خوار شمردن اهل بیت گفت : "دیدی خدا با خاندانت چه کرد؟"که آن حضرت نیز در پاسخ بی تأملی فرمود : "ما رایت الاجمیلا" ... صلابت و استقامت آن بزرگوار جنبه عملی دیدگاه ایشان را نسبت به مصائب بیان می دارد. گفت و گوهای مستقیم و رو در روی ایشان با اهل مدینه، مصر و شام نیز فرصت مغتنمی برای شیرزنی چون او بود که به بیان فلسفه قیام حسینی و دعوت به مقاومت در برابر حکومت غاصب بپردازد (همان). بر پائی مجالس سوگواری از جمله شیوه های دیگر اثر بخش تبلیغ دینی زینب (ع) بعد از آن واقعه عاشورا، بر پائی مجالس سوگواری و نوحه سرایی در مدینه و حرم مطهر نبوی بود. این اقدام چنان بر والی مدینه سخت آمد که طی نامه ای به یزید، او را از اقدامات فرهنگی آن حضرت آگاه نمود، و خواستار ارایه راهکاری از سوی یزید شد. آنچه دراین ارتباط قابل تآمل وتوجه است، اذعان والی مدینه به عقل ،سخنوری و دانش آن عالمه (ص) و تأثیر بخشی فوق العاده کلام اوست. هشدار والی مدینه به یزید، از احتمال وقوع قیامی دیگر به رهبری زینب (س) و هوادارانش برای خون خواهی حسین(ع) موجب شد که یزید دستور به جدایی ایشان و تبعید صادر کند. مجالس سوگواری حضرت زینب به مثابه نهاد وابزار تبلیغاتی مؤثری در بیدارگری مسلمانان غافل تا آنجا ادامه یافت که برخی قبایل وعشایر که در معرض بیدارگری های وی قرار گرفتند در فکر قیام و خون خواهی حسین (ع) برآمدند. جلوه های دیگر تبلیغی آن بزرگوار از طریق وعظ و خطابه و ندبه حتی در تبعید به مصر نیز دستگاه امویان را به لرزه و مخاطره می انداخت و از این طریق نیز پیام عاشورا در قالب یک انقلاب و خیزش فرهنگی ممتاز، مخاطبان و افکار عمومی را به حماسه ای در جهت خون خواهی حسین(ع) تهییج ساخت. نتیجه گیری زینب کبری (س) از جمله شخصیت های نمونه و منحصر به فردی است که مادر گیتی از آوردن امثال آن چهره فروزنده ناتوان است؛ ولی مسئولیت پیام رسانی و ابلاغ رسالت حسین(ع) به قدری خطیر و بزرگ است که حتی شخصیت قدسی آن بزرگوار نیز نیازمند آمادگی قبلی و تربیتی ویژه بود. تحمل رنج و مصائب بسیار قبل از واقعه عاشورا و قرار گرفتن در خانواده ای که زن به اندازه مرد ظرفیت درک، تشخیص وظیفه و عمل به آن را بر دوش می کشد از او شخصیتی جامع و استوار ساخت تا از عهده ابلاغ رسالت سنگین امام زمان خویش به شایستگی برآید. امانتی که تنها در سایه شخصیت خود ساخته و اسطوره ای او می توانست به سرمنزل مقصود رسد؛ و این میسر نمی شد چنانچه آن بانوی عالمه از ابزار و شیوه های اثر بخش ابلاغ پیام به خوبی آگاهی نمی داشت؛ و بدین سان حضرت زینب رسالت سنگین پیام رسانی نهضت عاشورا را به نیکوترین وجه به سرانجام رسانید. بنابراین، حرکت آن حضرت در به ثمر رساندن پیام عاشورا، برآیند شناخت عمیق دینی، جامعه شناسی، مخاطب شناسی، ارتباط شناسی و روانشناسی دقیق است که به زعم نگارنده این سطور، عواملی چون وجوه شخصیتی و ویژه پیام رسان عاشورا به عنوان منبع موثق و معتبر ونیز ابزار و شیوه های خاص بکار گرفته شده برای ابلاغ پیامش به مثابه راهبردهایی با کارکردهای تأثیر برانگیز از جایگاه و اهمیت زیادی برخوردار است. در اثبات این ادعا نیز کافی است نظری به تاریخ افکند تا ساری و جاری بودن اثرات آن پیام خونین و رسا را در طی نسل های متوالی مشاهده کرد؛ به گونه ای که آن شعله ای که به زغم دشمنان سیه دل می رفت تا به خاموشی گراید به آتشی مبدل گردید که همواره در سینه اهل بیت و حتی ابناء حق جوی بشر، پیوسته فروزان است؛ و این همه میسر نمی شد اگر در کربلا پیام رسانی آگاه به زمان و مکان، شجاع، صدیق و عالمه ای چون زینب نبود. یادداشت از محمد مهدی فتوره چی، دکترای اطلاعات وارتباطات اجتماعی ، پژوهشگرارتباطات ومدیر بخش مطالعات رسانه و فرهنگ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران( [email protected] )


شنبه ، ۹آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دانا]
[مشاهده در: www.dana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن