تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805648341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاریکاتور از تزئین تا ابزار توسعه/کارکرد مغفول احیا شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر عنوان شد؛
کاریکاتور از تزئین تا ابزار توسعه/کارکرد مغفول احیا شود

کراپ‌شده - کاریکاتور


شناسهٔ خبر: 2953677 - شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
استانها > اردبیل

اردبیل- باوجود رتبه ممتاز استان اردبیل در هنر کاریکاتور، این رشته هنری همچنان به‌عنوان یک ابزار تزئینی قلمداد شده و از کارکردهای آموزشی و فرهنگ‌ساز آن غفلت می‌شود. خبرگزاری مهر- گروه استانها: کاریکاتوریست‌های اردبیلی در جشنواره‌ها و رقابت‌های مختلف ملی و بین‌المللی همواره رتبه‌های نخست و تندیس‌ها را ربوده‌اند تا اثبات کنند این استان در حداقل امکانات امتیاز ویژه پتانسیل انسانی را دارا است. خلاقیت هنرمندان کاریکاتور در این استان هیچ‌گاه محدود به سوژه‌ها و بازه زمانی خاصی نبوده و این روزها با فراخ‌تر شدن عرصه حضور بانوان، کاریکاتوریست‌های زن نیز به خیل هنرمندان نام و نشان‌دار جهانی پیوسته‌اند. تا جایی که امروز هنرمندان شاخص این عرصه معتقدند این تولیدات نباید برخلاف دیدگاه بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی در محدوده اشیا تزئینی برای خنده‌ای مصنوعی و گذرا محدود بماند و می‌توان کاریکاتور را به‌عنوان ابزاری جهت توسعه فرهنگی به کار بست. فضاسازی‌های شهری ازجمله موارد تأکید شده‌ای است که نه‌تنها سال‌ها است باوجود درخشش آثار هنرمندان مورد غفلت است، بلکه اغلب حتی از سوی دستگاه‌های متولی فرهنگ نیز مورد بی‌توجهی است. اینکه چرا کاریکاتور نتوانسته به کارکرد مطلوبی در سطح جامعه دست‌یافته و برای تحقق ملزومات فرهنگی قدم بردارد به عقیده هنرمندان این حوزه به مشکلاتی در راستای ارج نهادن و قائل شدن سهم مطلوب به آن بازمی‌گردد.

به‌منظور تشریح این مشکلات پای صحبت‌های یکی از کاریکاتوریست‌های استان اردبیل نشستیم. ساناز خادم یحیوی به‌تازگی جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی زیتون قبرس را از آن خودکرده است. وی پیش‌ازاین در رقابت‌های مختلف و در جشنواره‌های بین‌المللی حضوری فعال داشته و توانسته به‌عنوان‌مثال دیپلم افتخار جشنواره کاریکاتور کشور رومانی را از آن خودکرده و سه اثر خود را در کاتالوگ‌های بین‌المللی به چاپ رساند. بااین‌وجود افتخارات این هنرمند با طی مسیری هموار، همراه نبوده و خادم یحیوی معتقد است تنها یک مقدار حمایت از هنرمندان کاریکاتوریست می‌تواند نام اردبیل را در مجامع جهانی ورد زبان‌ها سازد. *کاریکاتور در اردبیل با چه مشکلاتی مواجه است؟ آیا می‌توان سطح کمی و کیفی تولیدات را افزایش داد؟ ما هنرمندان بااستعدادی در استان داریم و بااین‌وجود مشکلات متعددی در کاریکاتور مشاهده می‌شود. ازجمله اینکه در ارسال آثار به جشنواره‌ها با مشکل مواجه هستیم. هم در هزینه ارسال، هم در چارچوب‌های تعیین‌شده و هم در دسترسی به کاتالوگ‌ها مشکلاتی مشاهده می‌شود. در هزینه ارسال حمایتی از هیچ نهاد فرهنگی یاریگر کاریکاتوریست نیست و هنرمندان با هزینه شخصی آثار را ارسال می‌کنند. در چارچوب‌ها در برخی مواقع نگاه‌ها سلیقه‌ای است و مشاهده می‌شود اثری که مدت‌ها بر روی آن تلاش شده به دلیل همین نگاه‌های سلیقه‌ای از ارسال آن به یک جشنواره بین‌المللی خودداری می‌شود. از سویی به دلیل تحریم‌ها مدتی است دسترسی به کاتالوگ‌ها سخت شده و خود بنده نتوانستم هنوز تمامی آثار چاپ‌شده‌ام در کاتالوگ را در اختیار داشته باشم.

*سطح کیفی آموزش ها تا چه حد پاسخگوی نیاز هنرمندان است؟ آموزش کاریکاتور نیازمند تزریق نیروهای جدید است. باید استعدادها، سبک‌ها و شیوه‌های جدید به مجموعه قبلی اضافه شوند. نیروهای موجود هرچند توانسته‌اند تأثیرات مطلوب در حوزه آموزش ایجاد کنند اما درعین‌حال ما نیازمند خلاقیت و آموزش‌های جدید هستیم. *در تولیدات سهم هنرمندان زن به چه شکلی است؟ آیا فضا برای فعالیت این گروه فراخ‌تر شده است؟ بله. چند سال قبل اغلب اخباری که از موفقیت در جشنواره‌ها به گوش می‌رسید مختص هنرمندان مرد بود؛ اما در حال حاضر هنرمندان کاریکاتوریست زن نیز خود را به اثبات رسانده‌اند و پا به‌پای مردان اثر تولید می‌کنند و اگر جایی جایزه‌ای به مردان تعلق می‌گیرد مشابه آن به زنان نیز اختصاص می‌یابد. این موضوع نشان می‌دهد استعداد هنرمندان زن در این شاخه هنری قابل‌توجه است و فقط کافی است حمایت شوند. *به عقیده شما آیا سطح کمی و کیفی جشنواره‌های کاریکاتور نیازمند تغییر است؟

رقابت‌ها در سطح بین‌المللی مطلوب است اما در سطوح پایین‌تر با مشکل مواجه ایم. ببینید کاریکاتوریست‌های ما قوی کار می‌کنند و از کاراکترهای قوی استفاده می‌کنند و اگر در جشنواره‌ها حضور یابند حتماً موفق خواهند بود. اما در خود استان برای ادبیات جشنواره تعریف می‌شود برای هنرهای دیگر تعریف می‌شود اما برای کاریکاتور جشنواره نداریم. این موضوع موجب شده رقابت‌ها به سطوح بالاتر کشیده شود و فرصت ارزیابی آثار در سطح استان فراهم نشود. جامعه بی‌درد و مرفه نمی‌تواند کاریکاتوریست تربیت کند. چراکه کاریکاتور به زبان شیوه و گویا بازگویی دغدغه‌ها، نیازها و مشکلات جامعه استاز سویی کاریکاتور مظلوم واقع‌شده و ما در این هنر حتی شاهد برگزاری یک کارگاه و ورک شاپ نیستیم و مواردی که به‌ندرت برگزار می‌شود کافی نبوده و قانع‌کننده نیستند. کاریکاتوریست‌های استان با خلاقیت بالا در تمامی موضوعات پیشنهادی خوش درخشیده‌اند و لازم است در این هنر بازنگری شود. *منظور شما از بازنگری بازتعریف کارکردهای جدید است؟ بله. این تصور که کاریکاتور صرفاً یک کارکرد تزئینی دارد صحیح نیست و باید بتوان در ملزومات جامعه از آن استفاده کرد. جامعه بی‌درد و مرفه نمی‌تواند کاریکاتوریست تربیت کند. چراکه کاریکاتور به زبان شیوه و گویا بازگویی دغدغه‌ها، نیازها و مشکلات جامعه است؛ بنابراین می‌تواند به شکل ارزنده نسبت به بیان این مهم مورداستفاده قرار گیرد. *به عقیده شما ارتباط عموم مردم با کاریکاتور به حدی هست که این کارکرد بتواند مورداستفاده قرار گیرد؟ من معتقدم مردم همواره اقبال قابل‌توجهی به کاریکاتور داشته‌اند. به دلیل جذابیت، خلاقیت و پیام‌رسانی صریح و عمیق و دفعتی آن. برای اینکه این ارتباط بیشتر باشد باید نمایشگاه‌ها افزایش یابد؛ اما نه به شکلی که امروز برگزار می‌شود. ما نمایشگاه‌ها را در اماکن خاص و برای نخبگان و هنرمندان برگزار می‌کنیم و دست مردم عادی خالی می‌ماند. درحالی‌که می‌توان در فضاهای عمومی شهری، معابر، پارک‌ها و فرهنگسراها برگزار کرد و به تعداد آن نیز افزود.

*مدتی طرحی مبنی بر فضاسازی شهری با کاریکاتور مطرح بود که البته مغفول ماند. نظر شما در این خصوص چیست؟ کاریکاتور به جد می‌تواند در فضاسازی شهری موفق عمل کند. به‌ویژه در فضاسازی ادارات و امکان عمومی می‌تواند پیام‌رسان مطلوبی باشد. ما در برخی مواقع می‌خواهیم ارزش فرهنگی منتقل کنیم که زبان عادی یا مستقیم گویی کارکرد ندارد و نتیجه‌بخش نیست. اینجاست که کاریکاتور می‌تواند موفق عمل کند. به‌عنوان‌مثال برای علائم راهنمایی و رانندگی می‌توان از کاریکاتور استفاده کرد و فرهنگ ترافیک و راهنمایی و رانندگی را با کاریکاتور آموزش داد. به دلیل اینکه نگاه کاریکاتور عمیق و ریشه‌ای است می‌تواند موفق عمل کند. *ملزومات موفقیت کاریکاتوریست‌ها برای کارکردهای توسعه‌یافته کاریکاتور چیست؟ اول اینکه هنرمند اطلاعات عمومی و جامع داشته باشد. به‌عنوان‌مثال یک کاریکاتوریست باید مفهوم کبوتر سفید در جهان را بداند. هر نمادی در جامعه‌ای مفهومی دارد و شناخت ناکافی می‌تواند درروند فعالیت و تولید اثر هنرمند اختلال ایجاد کند. از سویی تعهد کاری و آموزش مداوم است. به‌عنوان‌مثال اینکه زنان خانه‌دار به سمت این هنر بیایند بدون شناخت و آموزش موفقیت‌آمیز نخواهد بود. کاریکاتور بسیار بیش از آنکه تصور می‌شود هنری تخصصی و برگرفته از علم و خلاقیت است.

*هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی استان در حمایت از این هنر را چطور ارزیابی می‌کنید؟ به اعتقاد بنده این هماهنگی کافی و مطلوب نیست. درواقع کاریکاتور اصلاً متولی ندارد و هنرمندان روی پای خود ایستاده‌اند و فعالیت می‌کنند. حدود ۱۵ هنرمند فعال کاریکاتوریست داریم که بیش از ۱۰۰ مقام را بدون حمایت کسب کرده‌اند. درحالی‌که تحقق کارکردهای جدید کاریکاتور به‌سادگی با هماهنگی دستگاه‌های سیاست‌گذار و برنامه‌ریز می‌تواند محقق شود. خبرنگار: ونوس بهنود









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن