تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851294715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رعایت حقوق حیوانات یک «پز» روشنفکرانه نیست یک تکلیف است


واضح آرشیو وب فارسی:بلاغ: مسئول انجمن حمایت از حیوانات تنکابن گفت: یکسری باورهای غلط و نگرش های نادرست در جامعه متداول و مرسوم شده است که بر اساس آن اقدام افراد در راستای حفظ و صیانت از حریم حیوانات و احساس مسئولیت در قبال این مخلوقات خداوند را نوعی «پز» روشنفکرانه و به منظور خودنمایی و تظاهر قلمداد می کنند.به گزارش بلاغ به نقل از تنکابن 24 ، بدان که هر عملی را درختی است که آن عمل به منزله میوه آن درخت است و هیچ درختی بی نیاز از آب نیست و آب ها مختلفند. هر آنچه آبیاری اش نیکوتر باشد، نهالش نیز نیکوتر و میوه اش شیرین تر خواهد بود و هر آنچه آبیاری اش آلوده باشد، نهالش نیز آلوده و میوه اش تلخ خواهد بود. از این سخن گهربار مولای متّقیان حضرت علی (ع) می توان دریافت که بدون تردید کیفیت غذای مصرفی انسان بر روح و جسم او تأثیر فراوان دارد. در منابع فقهی نیز که ریشه و منبع اصلی استنباط آن قرآن کریم و احادیث شریف نبوی و ائمه معصومین است، تأکید فراوانی بر روشن ساختن نوع و کیفیت غذای مصرفی انسان صورت گرفته است. از طرفی با توجه به رویکرد فراوان دنیای کنونی به مسئله حقوق، رفاه و آسایش حیوانات و از سوی دیگر غنای فرهنگ اسلامی نسبت به این مورد، لازم به نظر رسید کاوشی در این زمینه صورت گیرد . نیاز انسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیکی دائمی است و از مهم ترین عوامل بقای زندگی و طول عمر انسان محسوب می شود، به طوری که او را مجبور می کند تا برای به دست آوردن غذا و رفع گرسنگی تلاش کند. ترکیب شیمیائی غذای انسان باید شامل پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها، مواد معدنی، ویتامین و آب باشد تا رشد و سلامت بافت های بدن تأمین شود. تغذیه صحیح و متعادل نه تنها پدیده رشد را میسر می سازد و به تندرستی و طول عمر می انجامد، بلکه با تأثیر بر اعصاب و روان انسان رشد فکری و نمو نیروهای روانی او را نیز موجب می شود. با توجه به تأثیر خوراک مصرفی انسان بر سلامت روح و جسم او و نظر به اینکه سهم قابل توجهی از جیره غذایی انسان ها را پروتئین های حیوانی به خود اختصاص می دهند و از طرفی با توجه به تأکید نسبتاً بالایی که مجامع علمی غرب درباره کیفیت محصولات دامی و رعایت حقوق حیوانات در سال های اخیر داشته اند، لازم دیدیم تحقیقی در این زمینه صورت گرفته و با نظر اسلام و منابع فقهی مقایسه شود . حیوانات از اجزای بسیار بااهمیت محیط زیست هستند که در خلقت هرکدام حکمت هایی نهفته است. امروزه بسیاری از روش های زندگی انسان منجر به آزار و یا نابودی حیوانات بی پناه شده است. گرچه انسان به عنوان اشرف مخلوقات به واسطه تفکر برتر تسلط خود را بر سرنوشت بسیاری از حیوانات تحمیل می کند، ولی این تفکر می تواند به شکلی تغییر نماید تا فرزندان ما را از حضور حیوانات موجود امروز محروم نکند. علی بخشنده، فعال اجتماعی، درمانگر بیماری اعتیاد و اختلالات رفتاری و از پایه گذاران انجمن حمایت از حیوانات در شهرستان تنکابن، در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار تنکابن 24، اهداف و برنامه های انجمن حمایت از حیوانات و برخی از موضوعات مهم پیرامون فعالیت اعضا این انجمن را بازگو کرد. وی از برخی باورهای غلط و نگرش های نادرست رایج در جامعه نسبت به حمایت و محافظت از حیوانات، ابراز تأسف کرده و گفت: متأسفانه یکسری باورهای غلط و نگرش های نادرست در جامعه متداول و مرسوم شده است که بر اساس آن اقدام افراد در راستای حفظ و صیانت از حریم حیوانات و احساس مسئولیت در قبال این مخلوقات خداوند را نوعی «پز» روشنفکرانه و به منظور خودنمایی و تظاهر قلمداد می کنند، غافل از اینکه در فرهنگ ایران باستان متعلق به هزاران سال پیش از پیدایش تمدن دنیای غرب و یا در آموزه های دین مبین اسلام، به صراحت بر رعایت حقوق حیوانات و پرهیز از هرگونه آزار و اذیت آنان توصیه شده است. طبق آیات قرآن کریم انسان و دام از حق مشابه در استفاده از خوراک خوب و تازه (!) برخوردارند به طوری که در سوره سجده آیه 27 آمده است: «آیا ندیدند که ما آب باران را به سوی زمین خشک می رانیم و به وسیله آن زراعت هایی می رویانیم که هم خود و هم چهارپایانشان از آن می خورند؟ آیا بازهم چشم بصیرت نمی گشایند؟» انجمن حمایت از حیوانات یک انجمن مردمی و زیست محیطی از گروه تشکل های غیردولتی ( NGO ) است که با شماره ثبت ۱۰۷۱۹ از ابتدای زمستان ۱۳۷۷ آغاز به کار کرده است. در ادامه روند فعالیت های این انجمن در سراسر کشور و با توجه به درخواست های متعدد جمعی از دوستداران محیط زیست در شهرستان تنکابن، انجمن حمایت از حیوانات کشور ضمن صدور مجوز، با تأسیس یک شعبه از این انجمن در تنکابن موافقت کرد. لذا انجمن حمایت از حیوانات با حمایت جمعی از شهروندان فهیم و بافرهنگ تنکابن و نیز حمایت و مشارکت عده ای از همکاران پزشک بنده، فعالیت رسمی خود را از سال 89 آغاز کرد. بخشنده با اشاره به اینکه انجمن ازنظر قانونی، به تائید وزارت کشور و اطلاعات نیروی انتظامی و اداره ثبت شرکت ها رسیده است، افزود: انجمن حمایت از حیوانات، پس از ۶ سال فعالیت در جلسه ماه نوامبر (آذرماه) ۲۰۰۵ پس از بررسی مدارک و فعالیت ها با اکثریت قاطع آرا به عضویت جامعه جهانی حمایت از حیوانات ( WSPA ) پذیرفته شد. انجمن حمایت از حیوانات که بانام بین المللی IRAN S.P.C.A به جهانیان معرفی شده است، تنها انجمن ایرانی رسمی و ثبت شده باهدف حمایت از حیوانات مورد آزار، بی پناه و در حال انقراض و تلاش برای ایجاد شرایط مطلوب تر زندگی برای حیوانات است. مرامنامه انجمن حمایت از حیوانات ممانعت از جور و ستم به حیوانات و جلب توجه عامه نسبت به حقوق حیوانات. توسعه معلومات و تشویق افراد به کمک تعلیمات انسانی و شرافتمندانه درباره حقوق حیوانات، ایجاد مسئولیت فردی در قبال حیوانات در جهت تخفیف در آلام آنها تا حد امکان.  تلاش و همفکری در جهت تهیه و تدوین مقررات جدید منطبق با اوضاع اجتماعی روز، برای تصویب در مراجع ذیصلاح به منظور تأمین رفاه تمامی حیوانات. اقدام در جهت تأمین آسایش، بهداشت، غذا، آب و جای کافی برای حیوانات. نظارت بر نحوه استفاده از حیوانات به منظور پیشرفت علم، مسابقات و سرگرمی، شکار و تربیت، کشاورزی، تولیدمثل، دامپزشکی، حمل ونقل و... به شکلی که رفاه حال آنها در نظر گرفته شود. امدادرسانی به حیوانات در سوانح و حوادث پیش بینی نشده و فراهم کردن امکانات. تغذیه، نگهداری و معالجه آنان تا ایجاد وضع عادی. جلوگیری از تخریب زیستگاه ها و انقراض گونه های جانوری. جمع آوری و ساماندهی حیوانات ولگرد بدون صاحب. مبارزه با شکار بی رویه، قاچاق و فروش غیرمجاز حیوانات. تلاش مداوم برای ترویج مقاصد و مرام انجمن. بخشنده در ادامه گفت وگو، دقت و توجه در آیات شریفه قرآن کریم را از آشکارترین مظاهر حمایت از حیوانات عنوان کرده و افزود: در آیات متعددی از قرآن کریم به رعایت حقوق حیوانات و پرهیز از هرگونه آزار و اذیت این مخلوقات خداوندی تأکید فراوانی شده است، به طوری که خداوند متعال در سوره انعام آیه 38 خطاب به انسان ها فرموده است: «هیچ جنبنده ای در زمین و هیچ پرنده ای در هوا که با دو بال خویش پرواز می کند نیست، مگر اینکه امّت هایی مانند شما (نوع بشر) هستند. ما هیچ چیز را در این کتاب (آفرینش، بیان) فروگذار نکردیم، آنگاه همه به سوی پروردگار خویش محشور می شوند . » وی بابیان اینکه ائمه معصومین (علیهم السلام) نیز در باب رعایت حقوق حیوانات توسط انسان به نکات جالبی اشاره کرده اند، گفت: حضرت علی (ع) به متصدیان دریافت مالیات جانداران این طور سفارش می کنند که جز خیرخواه مهربان و امین، حافظ دیگری را بر چهار پایان مگمار، کسی که بر حیوانات سخت نگیرد و آنها را تند نراند، نرنجاند و خسته نکند. وقتی آن امین حافظ گلّه را از تو گرفت به او سفارش کن شتر را از بچه شیرخوارش جدا نکند و آن قدر شیرش را ندوشد که به بچه ی او زیان برساند. شتران را با سوارشدن بر آنها خسته نکند. در دوشیدن شیر و سواری گرفتن میان آن شتر و دیگر شترها عدالت ورزد. باید شتر را استراحت دهد و شتری را که پایش آسیب دیده و از حرکت ناتوان شده است، آهسته براند. آنها را بر سر آبگیرهایی که شترها از آن می گذرند، وارد نماید و از کناره ی راه های علف دار براند، نه آنجا که خشک و عاری از گیاه است. بخشنده ادامه داد: در منابع فقهی اسلامی نیز بابی درباره رعایت حقوق حیوانات وجود دارد که در آن به نکاتی ازجمله ضرورت نفقه حیوانات و گستره آن اشاره می کند. وی بیان کرد: در زمینه ضرورت نفقه حیوانات در متون فقهی آمده است، اگر کسی حیوانی را مالک شود رسیدگی و نفقه آن حیوان بر او واجب است؛ خواه آن حیوان حلال گوشت باشد خواه حرام گوشت، پرنده و غیر پرنده نیز فرقی ندارد؛ زیرا هرکدام برای خود حرمتی دارند. این فعال اجتماعی گفت: گستره نفقه حیوانات در فقه اسلامی شامل خوراک، آب، مسکن، دارو و هر چیز ضروری برای ادامه معیشت و حیات حیوان است. بخشنده خاطرنشان کرد: ازجمله نفقه های یادشده برای حیوانات که بر صاحبش واجب است، تهیه پناهگاهو تغذیه اوست. اگر حیوان بتواند در مراتع و دیگر جایگاه های قابل تغذیه زندگی خود را تأمین کند، مالک آن می تواند او را برای چریدن و آشامیدن رها کند، ولی اگر حیوان نتواند از مراتع و ... زندگی خود را تأمین کند، بر مالک او واجب است وسیله معیشت حیوان را فراهم کند. همچنین اگر حیوان نتواند به حدّ کافی تغذیه خود را اداره کند واجب است مالک، بقیه تغذیه او را در حدّ کفایت تأمین نماید. در این زمینه مالک حیوان موظف است علاوه بر نفقه خود حیوان، مراقب تأمین وسایل ادامه حیات بچه حیوان نیز باشد؛ بنابراین اگر جاندار بچه شیرخوار داشته باشد، باید به اندازه کفایت تغذیه بچه، شیر در پستان مادر نگهداری شود.، لذا اگر شیر مادر فقط به اندازه احتیاج تغذیه بچه اش بوده باشد دوشیدن شیر مادر حرام است، امّا اگر دوشیدن شیر حیوان ضرری به حیوان یا بچه اش نرساند و یا اگر بچه از علف بیابان تغذیه کند، دوشیدن شیر واجب است، چراکه در این صورت مال مفید اسراف خواهد شد. مسئول انجمن حمایت از حیوانات در تنکابن اظهار کرد: علاوه بر محدودیت هایی که اسلام برای مالکین دام ها در نحوه استفاده از آنها و یا در استفاده از محصولات آنها اشاره کرده است، اسلام انسان را نیز از هرگونه آزار و اذیّت حیوانات (اعم از جسمی و روحی) به دلیل ذی شعور بودن و صاحب درک و احساس بودن به شدّت نهی کرده است، که برای نمونه به برخی روایات در این زمینه اشاره می شود : نهی از خشونت و اجحاف بر حیوانات: در این زمینه امیرالمؤمنین علی (ع) می فرمایند: «به صورت حیوان نزنید که همانا آنها پروردگارشان را تسبیح می کنند . » نهی از ذبح حیوانی در برابر حیوان دیگر . نهی از جدا کردن بچه حیوان از مادرش . نهی از ویران کردن پناهگاه و لانه حیوانات. از مجموع نکات فوق می توان دریافت که آنچه امروزه در جوامع غربی تحت عنوان ”Animal welfare” از آن یاد می شود دقیقاً همان مباحثی است که دین مبین اسلام در آیات و روایات متعدد به آنها اشاره دارد. در اسلام حیوانات موجوداتی ذی شعور و صاحب درک و احساس قلمداد می شوند. در میان نواحی فراوانی که در منابع دینی از رفتارهای انسان با حیوانات عنوان شده است می توان دریافت که نحوه برخورد با آنها بدون تردید بر سلامتی حیوانات و نیز محصولات دامی حاصل از آنها مؤثر است. امروزه دلایل روشنی وجود دارد که نشان می دهد هرگونه استرس شدید و کاهش “Animal welfare”  باعث می شود دام به بیماری های عفونی مستعدتر شود که یکی از پیامدهای منفی این مسئله افزایش استفاده از آنتی بیوتیک های حیوانی خواهد بود. تحقیقات در این زمینه ثابت کرده است که درصد بالایی از مقاومت آنتی بیوتیکی در انسان ناشی از استفاده حیوانی این نوع آنتی بیوتیک ها است. نکته قابل تأمل دیگر آنکه به نظر می رسد بسیاری از مشکلات و مسائل حاد بهداشتی و سلامتی به ویژه در دام های پر تولید به مسائل و مشکلات "Anima welfare"  آنها مربوط می شود، به طوری که هرچقدر Animal welfare" " ضعیف تر باشد، دام ها ضعیف تر شده و سلامتی آنها بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد و درنتیجه امنیت غذای تولیدی حاصل از این دام ها بیشتر کاهش خواهد یافت. لذا نظر به آیه شریفه «فلینظر الانسان الی طعامه» و با توجه به تأیید علمی مباحث مطرح شده مربوط به رعایت حقوق حیوانات در منابع فقهی اسلامی، شایسته است که محققین مسلمان نیز درباره سیستم های تغذیه، نگهداری و پرورش دام های مزرعه تحقیقات جامعی به عمل آورند تا محصولات دامی حاصل از آنها که تأثیر مستقیم بر سلامت روح و جسم انسان ها دارد محصولات سالم تری باشد. در این صورت است که می توان انتظار داشت جامعه اسلامی نیز سالم تر و شاداب تر شود و غذای او منظر قدرت الهی و منشأ ظهور نور ایمان در قلوب انسان ها شود.


شنبه ، ۹آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بلاغ]
[مشاهده در: www.bloghnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن