تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827651504




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی جایگاه معاد توسط آیت الله سبحانی


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آیت الله سبحانی گفت: دین دارای سه رکن است که اولین آن توحید، معاد و رسالت است؛ در خصوص معاد مباحث فراوانی مطرح شده است؛ اگر بخواهیم این اشکالات را جمع آوری کنیم می توانیم به 10 شبهه در خصوص معاد اشاره کنیم.به گزارش تابناک قم به نقل از مرکز خبر از حوزه، آیت الله جعفر سبحانی در پیش همایش حکیم ملاعلی زنوزی که در دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد اظهار داشت: زنوز در قسمت شمال غربی تبریز و از توابع مرند است؛ این منطقه زرخیز و عالم پرور است. مرجع تقلید شیعیان افزود: افکار غربی در این شهر به دلیل نزدیکی به شوروی سابق و ترکیه ورود کرد و در بین این افراد شخصیت هایی ظهور کردند که روح زمان را کاملاً درک کردند؛ از جمله مرحوم میرزا حسن زنوزی از نویسندگان دوره قاجار است؛ از دیگر این شخصیت های مرحوم آیت الله میرزا محمد حسن از شاگردان شیخ انصاری که دارای دو فرزند بود که شامل فیلسوف الدوله و آیت الله میرزا رضی بود که مرحوم آیت الله العظمی بروجردی مسائل مهم را خدمت ایشان می فرستاد و از ایشان نظر خواهی می کردند. آیت الله سبحانی بیان کرد: مرحوم ملاعبدالله و فرزندش ملاعلی زنوزی از دیگر بزرگان ما در زنوز هستند که توسط استادشان مرحوم نوری به مدرسه مروی رفتند و به تدریس مشغول شدند. استاد سطوح عالی حوزه علمیه عنوان کرد: ملاعلی در مدرسه سپهسالار سابق که متصل به مدرسه مروی است تدریس کرده است؛ ایشان تا سال 1307 به تدریس فلسفه در این مدرسه مشغول بودند؛ این علما از نظر طبیعی، علمی و فلسفی فوق العاده هستند. وی تصریح کرد: این دو استاد حکمت 17 کتاب را به رشته تحریر در آمدند که بسیار عمیق است؛ آثار ایشان باید جمع آوری شده وبه بهترین شکل تحقیق و تفسیر و چاپ شود. آیت الله سبحانی اظهار داشت: در همایشی که برای مرحوم شیخ مفید برگزار شد، تمام آثار ایشان را منتشر کردند و باید در خصوص این دو عالم بزرگ نیز همین مساله انجام شود. مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: آثاری که از ایشان در دست ما وجود دارد، قلیل است؛ از جمله سبل الرشاد، بدایع، رساله رابط و... که در اختیار ماست که باید آثار دیگر ایشان نیز منتشر شود. آیت الله سبحانی عنوان کرد: ایشان افکار کلامی متعددی دارند که در اینجا به بحث معاد می پردازیم؛ مساله معاد از نظر شرایع اسلامی و غیر اسلامی بسیار مهم است؛ این مساله به قدری مهم است که خداوند متعال در خطابات اول آفرینش به انسان به این مساله اشاره می کند. استاد سطوح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: نه تنها در آیین یهود و نصاری، بلکه در اولین خطابات الهی این مساله بیان شده است؛ مشرکان بیشترین حساسیت خود را روی ادیان، روی بحث معاد داشتند؛ آن ها می خواستند راحت زندگی کنند و به معاد هم فکر نکنند؛ مرحوم آیت الله العظمی طباطبایی 2 هزار آیه را پیرامون معاد در قرآن، احصا کرده بودند. وی گفت: معاد در تورات کم و در انجیل به شکل کثیر مورد بحث واقع شده است؛ حذف معاد مساوی با حذف شریعت است؛ نمی توان نام شریعت را بیان کنیم ولی معادی در آن نباشد؛ اگر در بهاییت معادی در کار نیست یک مسلک است و دین نیست. مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: دین دارای سه رکن است که اولین آن توحید، معاد و رسالت است؛ در خصوص معاد مباحث فراوانی مطرح شده است؛ اگر بخواهیم این اشکالات را جمع آوری کنیم می توانیم به 10 شبهه در خصوص معاد اشاره کنیم. آیت الله سبحانی بیان کرد: اولین شبهه آنها این است که وقتی مردیم و در زمین گم شدیم، این اجزا را چه کسی می تواند بشناسد؛ شبهه دوم، ابطال شخصیت است؛ یعنی اگر انسان مرد و خاک شخصیت او از بین می رود چگونه باید شخصیت را به او داد؟ شبهه سوم، مساله آکل و مأکول است؛ چهارم بیان می کنند که اگر معادی باشد تعلق روح به بدن تناسخ است و تناسخ محال است. استاد سطوح عالی حوزه علمیه عنوان کرد: پنجمین اشکال آنها این است که معاد بازگشت بالفعل است؛ ششم این است که بیان می کنند که اگر انسان معاد عنصری داشته باشد پس دوباره به دنیا برگشته است و این دنیا که مورد مذمت است هفتم این است بیان می کنند که زمین همه انسان ها را از نظر مواد کافی نیست و هشتم اینکه اگر خداوند بخواهد معادی داشته باشد کف زمین برای این افراد کافی نیست نهم این است که می گویند معاد جسمانی فاقد غرضی است و دهم این است بهشت و جهنم کجاست؟. وی بیان کرد: اشکال پنجم در اینجا مورد بحث قرار می گیرد؛ گاهی بیان می کنندکه شیخ الرییس فرموده است که برای معاد جسمانی برهانی نیست، ولی برای روحانی برهان وجود دارد؛ پیامبر (ص) ما فرموده است که این مساله را مطرح کرده اند و ما باید بپردازیم؛ شیخ الرییس به معاد جسمانی قائل بوده است، ولی بیان می کند که برهانی برای آن نیست نه اینکه من به این مساله قائل نیستم. آیت الله سبحانی عنوان کرد: در اینجا با تمام احترامی که برای شیخ قائل هستیم، باید بگوییم که معاد جسمانی عنصری هم برهان عقلی دارد؛ آن هم این است که خداوند در آیات قرآن از یک رشته نعمت های عنصری خبرداده است؛ از جمله میوه های بهشتی و نخل و درخت انار که مسلماً روح مجرد نمی تواند از این نعم بهره بگیرد؛ اگر قرار باشد که انسان از این میوه ها بهره بگیرد نمی تواند بدون اعتقاد به معاد جسمانی به این نعمات رسید و یا ازآن بهره ببرد. استاد سطوح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: تحقق این وعده ها در نیاز به معاد جسمی عنصری است؛ معاد روحانی برهانی محض است ولی برهان معاد جسمی بخشی عقلی است و بخشی نقلی. وی در شرح اشکال پنجم بیان کرد: این سؤال مطرح بوده است که انسان وقتی که از این جهان رخت می بندند روح کامل است و تعلقش از ماده قطع می شود و اگر بخواهیم او را دوباره به دنیا برگردانیم بالفعل را به بالقوه تبدیل کرده ایم. آیت الله سبحانی عنوان کرد: در این راستا پاسخ های بسیاری مطرح شده است که از آن جمله می توان به پاسخ مرحوم آخوند اشاره کرد که ایشان از راه دیگری این اشکال را حل کرده است؛ در مثنوی نیز این بحث بیان شده است که هیچ انگوری دیگر قوره نمی شود که نشان می دهد این بحث برای او نیز سؤال بوده است. استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: پاسخ صدرالمتالهین پاسخ متقنی است؛ ایشان در اسفار به معاد برزخی می پردازد و بدن انسان را بدن منفصل می داند و آن را عنصری نمی داند؛ این جواب روی ده اصل استوار است؛ امام راحل بیان کردند که همه اسفار مقدمه سفر نفس ایشان است که مشکل را حل می کند. وی بیان کرد: بیان دیگر، بیان مرحوم حکیم زنوزی است؛ نباید ایشان را مرحوم حکیم تهرانی بنامید، بلکه ایشان زنوزی بوده و در تهران سالهایی را زندگی کرده است. آیت الله سبحانی عنوان کرد: ایشان بیانی دارد که بیان ایشان توسط شیخ محمد حسین محشی کفایه بیان شده است ولی اسمی از ایشان نبرده است؛ مرحوم شیخ محمد حسین اصفهانی در رساله خود همین بحث را بیان می کند ولی نامی نمی برد. مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: شیخ بیان می کند که معاد جسمانی عنصری در صورتی محال است که نفس به سراغ بدن برود ولی اگر بدن به سراغ نفس برود، و در حرکت جوهریه به کمالی برسد که هماهنگ با نفس باشد از فعل به قوه نزول پیدا نکرده است. استاد سطوح عالی حوزه علمیه بیان کرد: عین این جواب را مرحوم رفیعی بیان کرده است؛ ایشان زمانی در قم فلسفه تدریس می کرد که امام نیز مقداری از منظومه و اسفار را نزد ایشان خواندند که ایشان نیز همین جواب را بیان می کند که این مساله را به حکیم زنوزی نسبت بدهد. وی افزود: مرحوم زنوزی این نظریه را به صورت روشن بیان کرده است؛ ایشان مقدمه ای را بیان می کند که وقتی بدن انسان خاک می شود، روح و نفس انسان در این خاک اثر می گذارد به گونه ای که این بدن غیر از این نفس به جایی دیگر اثر ندارد. مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: مرحوم صدوق در دوران ناصرالدین شاه، جسدش پیدا شد و وقتی مشاهده کردند که جسد ایشان سالم است و نه ناخن را گرفته و یک ناخن باقی مانده که مرحوم کنی بیان کردند که ایشان به دلیل استحباب ناخن آخر را به روز جمعه گذاشته اند. آیت الله سبحانی عنوان کرد: ایشان بیان می کنند که هر بدنی در نفس خود اثری در خاک می گذارد که این خاک را از خاک های دیگر متمایز می کند؛ هر بدن برای خود یک هدف و نشانه ای دارد که بدن خاص سراغ همان نفس خاص خواهد رفت. استاد سطوح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: ایشان بیان می کند که در روز قیامت وقتی باران می آید خاک ها حرکت می کنند و هر معشوقی به سوی عاشق خود می رود؛ ایشان این مطلب را ناظر به حدیثی از امام صادق (ع) بیان می کنند. وی افزود: درسال 1326 شمسی میرزای آشتیانی در فیضیه اسفار را تدریس کرد که در این درس نیز حاضر بودیم؛ ایشان به قدری خوب این سفرها را تشریح کرد که بیان کرد که بنده می توانم معاد جسمانی را ثابت کنم که از دست هیچ حکیمی بر نیاید؛ ایشان همان بیان ملاعلی مدرس یا زنوزی را می گفتند. مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اساتیدی که به تدریس معقولات مشغول هستند باید در بیان صدرالمتالهین به رساله هدایه ایشان مراجعه کنند و دلیلی که ایشان در این رساله آورده است را بیان کنند نه بیانی که در اسفار به آن پرداخته اند.


پنجشنبه ، ۷آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.ostanha.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن