تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815439116
آیت الله ایازی: خدا به پیامبرش هم اجازه جباریت نمی دهد؛ جمهوری اسلامی که تکلیفش معلوم است
واضح آرشیو وب فارسی:جویباران: :آیت الله ایازی با طرح این پرسش که آیا بنا کردن جامعه دینی مستلزم این است که با غل و زنجیر مردم را مومن کنیم؟ گفت: قرآن کریم در آیه ای به صراحت می گوید خداوند راضی نیست مردم کافر شوند، اما این بدان معنا نیست که خداوند می خواهد از طریق سلب اختیار انسان او را مومن کند....جویباران ـ عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نمی توان با اجبار، روش های خشونت آمیز و مستبدانه مردم را مومن کرد؛ چراکه در این صورت نفاق ایجاد می شود، گفت: جنس دین با اجبار سازگار نیست، چون ایمان از جنس باور پیدا کردن است، از جنس دوست داشتن است و از قلب است که دین به وجود می آید و چیزی که با قلب، ایمان و باور رابطه داشته باشد با زور و اجبار عملی نخواهد شد. وقتی خداوند از پیامبرش که از همه کس بر وی عزیزتر و نزدیک تر است، حق جباری را می گیرد، دیگر ما بقی جهان از مردم دیگر گرفته تا حکومت ها تا جمهوری اسلامی نیز تکلیفشان معلوم می شود که قطعا چنین حقی ندارند که مردم را در پذیرش دین اجبار کنند. هر چند خداوند جبار است، اما پیامبرانش جبار نیستند چه برسد به دیگران. به گزارش جماران، آیت الله محمدعلی ایازی موضوع سخنرانی خود را در هیات ایثارگران که در حسینیه جماران برگزار شد، موضوع جایگاه انسان از منظر قرآن کریم و نسبت آن با دین داری اجتماعی بیان و اظهار کرد: این مسئله از ۲ جهت قابل بررسی است؛ اول اینکه ما با این واقعیت مواجه هستیم که انسان موجودی صاحب اختیار است و از سویی دیگر وقتی در رابطه با دیدن داری اجتماعی سخن می گوییم، مسئله اصطکاک این نوع دین داری با سایر دین داری ها و سایر نگرش ها به موضوع دین ایجاد می شود. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با طرح این پرسش که چگونه می توان جامعه دیندار داشت و افراد غیر دیندار در آن جامعه دارای حقوق باشند و در آن جامعه میان دین داران و غیر دین داران رابطه برقرار کرد، افزود: برای پاسخ به این سوال باید ابتدا انسان را از منظر جهان بینی قرآن کریم ملاحظه کنیم و بدانیم قرآن انسان را چگونه توصیف می کند. وی با بیان اینکه این نوع نگاه در ۱۰۰ سال گذشته در میان مفسرین به وجود آمده است، گفت: تا یک قرن پیش مفسرین قرآن مفهوم عدالت اجتماعی از نگاه قرآن را مورد توجه قرار نداده بودند و این مفهوم تازه ای است که از تفسیر آیات به دست آمده است. انسان بما هو انسان در قرآن خطاب خداوند است بدون توجه به دین این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: نگاهی که قرآن کریم به انسان دارد، انسان به ماهو انسان است و نه نگاه به انسان دیندار و یا انسان مومن و غیر مومن؛ چرا که زیاد پیش می آید خداوند خطاب خود را در قرآن به انسان ها دارند نه تنها به مومنین و یا کفار و کل انسانیت را با الفاظی مثل نفس، انسان، بنی آدم و چنین لفظ هایی مورد خطاب قرار می دهد. وی با بیان اینکه از منظر جهان بینی قرآن، انسان خلیفه خدا بر روی زمین است، تصریح کرد: در سوره بقره خداوند در گفت و گویی که با ملائک خود دارد درباره انسان صحبت می کند و خطاب به ملائک می گوید که من می خواهم برای خودم جانشینی یعنی انسان را نتخاب کنم و ملائک زبان به اعتراض می گشایند و می گویند که انسان موجودی خطاکار است که در زمین گناه می کند و خون می ریزد، خداوند در جواب ملائکه این سخن آنها را رد نکرد، اما پاسخ داد قطعا ما چیزی را می دانیم که شما نمی دانید. ایازی در ادامه به آیات دیگری از قرآن اشاره کرد و گفت: خداوند در نهایت در آیات دیگر و در جاهای مختلف قرآن این جواب و گفت و گو را با ملائک کامل می کند. تا به جایی می رسد که خداوند انسان را امانت دار خود می داند و از امانتی سخن می گوید که هیچ موجود دیگری آن را نه تنها قبول نکرد، بلکه حتی از پذیرش آن فرار کرد و اینجا پاسخ ملائک کامل می شود که چرا انسان جانشین خداوند است، از منظر جهان بینی قرآن، انسان که موجودی خطار کار است، مسجود ملائکه است، ملائکه ای که از گناه بری هستند. وی ادامه داد: عرفا معتقدند که قرآن در این رابطه می خواهد بگوید انسان تجلی گاه صفات خدا در زمین است. از اهمیت نفس انسان همین بس که خداوند به ملائک دستور داده است تا به انسان سجده کنند نه به انسان مومن. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تفسیر های مختلفی وجود دارد درباره اینکه این امانت چه چیز می تواند باشد، بیان کرد: مرحوم طباطبایی این امانت را اراده و اختیار انسان و حق مسئولیت وی می داند که خداوند نه به انسان مومن که به ذات همه انسان ها به ما هو انسان بود عطا کرده است. وی در ادامه به آیات دیگری اشاره کرد که خداوند در آن خطاب را انسان قرار می دهد و افزود: آیه هایی مثل “فتبارک الله احسن الخالقین” و یا آیات دیگری که بنی آدم و… را خطاب قرار می دهد. با توجه به این آیات باید بدانیم که در حکومتی بر پایه دین چگونه می توان دینداری اجتماعی داشت. دینداری با اجبار و زور امکان پذیر نیست وی ادامه داد: در جامعه ای که دینداران آن نماز می خوانند روزه می گیرند، چگونه باید کسانی که این اعتقادات را ندارند رفتار کرد؛ چرا که مشخص شد تا بدین جای بحث خداوند اراده و اختیار داده است به افراد در پذیرش دین و در قبول آن. ایازی با طرح این پرسش که آیا بنا کردن جامعه دینی مستلزم این است که با غل و زنجیر مردم را مومن کنیم؟ گفت: قرآن کریم در آیه ای به صراحت می گوید خداوند راضی نیست مردم کافر شوند، اما این بدان معنا نیست که خداوند می خواهد از طریق سلب اختیار انسان او را مومن کند. این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به تفسیر علامه طباطبایی از آیه «لا اکراه فی الدین» بیان کرد: از نظر علامه طباطبایی این آیه را می توان به ۲ شکل اخباریه و انشاییه تفسیر کرد، در انشاییه فقط به این معنی است که حق ندارید اکراه در دین داشته باشید؛ اما در تفسیر اخباریه این یک خبر است از اینکه حقیقت دین با اجبار سازگار نیست. از نظر مرحوم طباطبایی این آیه جمله ای خبری است و بدان معنا است که واقعیت دین با اجبار سازگار نیست، زیرا دین و ایمان از جنس باور قلبی هستند. وی تصریح کرد: نمی توان با ترس و ارعاب و روش های خشونت آمیز و مستبدانه مردم را مومن کرد؛ چراکه در این صورت نفاق ایجاد می شود. جنس دین با اجبار سازگار نیست، چون ایمان از جنس باور پیدا کردن است، از جنس دوست داشتن است و از قلب است که دین به وجود می آید و چیزی که با قلب، ایمان و باور رابطه داشته باشد با زور و اجبار عملی نخواهد شد. ایازی با انتقاد از افرادی که برخی مواقع از پاپ کاتولیک تر می شوند، با اشاره به آیه ۹ سوره یونس، گفت: خداوند در قرآن می فرماید اگر می خواستم همه مردم را مومن می آفریدم و این جالب است که چگونه برخی از خدا هم برایشان این مسئله مهم تر می شود و بلافاصله در آیه دیگری خطاب به پیامبر (ص) می فرماید “آیا تو می خواهی با اجبار مردم را مومن کنی؟” وی تاکید کرد: از منظر جهان بینی قرآن کریم ایمان آوردن مردم باید با اختیار انسان سازگار باشد.جنس دین با خشونت و دیکتاتوری سازگار نیست، در تفسیر و جهان بینی قرآن این جزو نقشه خداوند نیست که همه انسان ها یک دست باشند ، علتش هم این است که خدا به اسنان ها امانتی داده ه همان اراده و اختیار است و در ازای این امانت ثواب و عقاب را گذاشته است. هنر انسان گناه نکردن با وجود داشتن ابزار گناه است عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: هنر انسانی در این است که ابزار گناه تحت اختیارش باشد، اما آن گناه را انجام ندهد و انچه که تعیین کننده نقش اراده و اختیار انسان است ثواب و عقوبتی است که در انتظار ماست. وی در ادامه به تاکید خداوند به نقش اجتماعی دین اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن خطاب به پیامبر(ص) می گوید که ای پیامبر تو تنها شاهد، بشارت دهنده و بیم دهنده هستی و در ادامه همین آیات نیز می فرماید که تو بر مردم جبار و چیره گر نیستی. یکی از صفات خداوند متعال جبار بودن است. یعنی خداوند جبار است، اما طبق نص صریح قرآن کریم پیامبران جبار نیستند و نمی توانند با زور و اجبار مردم را به ایمان فرابخوانند. ایازی عنوان کرد: وقتی خداوند از پیامبرش که از همه کس بر وی عزیزتر و نزدیک تر است، حق جباری را می گیرد، دیگر ما بقی جهان از مردم دیگر گرفته تا حکومت ها تا جمهوری اسلامی نیز تکلیفشان معلوم می شود که قطعا چنین حقی ندارند که مردم را در پذیرش دین اجبار کنند. هر چند خداوند جبار است، اما پیامبرانش جبار نیستند چه برسد به دیگران. وی یادآور شد: خداوند در یکی از آیات قرآن خطاب به پیامبر اکرم(ص) می گوید “حتی اگر رفتار تو از لطافت خارج شود و به خشونت و تندی بگراید مردم از تو دور می شوند. دینداری که در جامعه بنا به اجرای آن را داریم نباید با اکراه و جباریت همراه باشد چرا که دین گریزی از جباریت آغاز می شود. این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تفسیر شهید مطهری از دین گریزی مردم اشاره کرد و گفت: شهید مطهری علت زده شدن مردم از دین در مغرب زمین را این می داند که اصحاب کلیسا به خواسته های کلیسا توجه نکرده و کاری کردند که مردم به این نتیجه برسند که یا دین را کنار بگذارند یا اینکه به خواسته های آنان جامه عمل بپوشانند. شهید مطهری معتقد بود که ممکن است این امر نیز برای ما مسلمانان صادق باشد و تنها مختص به غرب و کلیسا نیست. وی در بخش بعدی سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که در جامعه دیندار باید با دشمنان دینی چگونه برخورد کرد و توضیح داد: خداوند در قرآن می فرمایند مواظب باشید که اگر کسانی با شما دشمن هستند و دشمنی کردند، این دشمنی باعث نشود که شما از دینداری خارج شوید. و بعد می فرمایند اینکه با دشمنان برخورد عادلانه داشته باشید این جزو تقوا است. راه دیندار کردن افراد اقناع و برهان آوری است ایازی ادامه داد: خداوند در برخورد کردن با مخالف هم توضیحات کامل و کافی را در قرآن داده اند که مخالف خود را که با شما جنگ ندارد با برهان و گفت و گو قانع کنید و راه این کار برهان آوری و موعظه است نه اجبار و تهدید. وی در ادامه با بیان اینکه راه دین دار کردن مردم اغنا و ترغیب است، خاطر نشان کرد: از منظر قرآن کریم هر فردی صلاحیت امر به معروف و نهی از منکر را ندارد و نمی توان یک مامور آموزش ندیده نیروی انتظامی را مسئول امر به معروف و نهی از منکر کرد. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پایان گفت: حق انسانی و شهروندی این است که ما با عدالت رفتار کنیم در جامعه عدالت هم به این معنا است که ما با همه در جامعه خوب رفتار کنیم. انسان ها همه دارای ارزش هستند و خداوند در این باره می گویند که وقتی کسی یک انسان بی گناه را می کشد مثل این است که تمام انسان ها را کشته است. /3004
پنجشنبه ، ۷آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جویباران]
[مشاهده در: www.jouybaran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]
صفحات پیشنهادی
آیت الله اراکی: دعوتکنندگان به تفرقه، جامعه اسلامی را از راه خدا بازمیدارند
آیت الله اراکی دعوتکنندگان به تفرقه جامعه اسلامی را از راه خدا بازمیدارند دبیرکل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد آنهایی که جامعه اسلامی را متفرق می کنند کسانی هستند که جامعه اسلامی را از راه خدا باز میدارند به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقلرئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم عزاداری آیتالله نوری همدانی شرکت کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم عزاداری آیتالله نوری همدانی شرکت کرد همزمان با روز عاشورای حسینی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر آیتالله نوری همدانی در مراسم عزاداری شهادت اباعبدالله ع شرکت کرد به گزارش نامه نیوز همزمان با عاشورای حسینی علی لاریجانی رئیس مجلس شورایآیت الله هاشمی رفسنجانی: مردم آگاه را نمی توان فریب داد
شفقنا- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این نکته که عصر انفجار اطلاعات است به آگاهی اقشار مختلف جامعه در همه سطوح حتی نوجوانان مدارس اشاره کرد و گفت مردم آگاه تمام حرف ها را می شنوند و دیگر نمی توان با ظاهرسازی های سیاسی آنان را فریب داد به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیصگزارش تصویری : عزاداری شب تاسوعای حسینی در مرکز اسلامی آیت الله خویی لندن
شفقنا پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه –گزارش تصویری عزاداری شب تاسوعای حسینی در مرکز اسلامی آیت الله خویی لندن www fa shafaqna comجمعه ۱آبان۱۳۹۴آیت الله هاشمی رفسنجانی: استخدام دستوری در دولت قبلی ،یکی از بلایای اقتصادی کشور بود مطلب ویژه
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام استخدام دستوری در دولت قبلی را یکی از بلایای اقتصادی کشور دانست و گفت وقتی نیروها از طریق رابطه و نه ضابطه و بدون تخصص در جایی مشغول شوند نه تنها باعث تسهیل امور نمی شوند بلکه به دلایل متعدد مانع تراشی می کنند به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحتآیت الله هاشمی: لاریجانی به روحانی گفته بود که توافق در مجلس رد نمی شود
آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفتگویی به جزئیاتی در رابطه با برنامه هسته ای ایران و تاریخچه فنی و حقوقی این پرونده اشاره کرده است رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت بد اخلاقی های برخی واقعاً بد اخلاقی بود یعنی دلواپس ها نه تنها در مجلس بلکه عده ای از انسان های بی اطلاع را تحریک می کرآیت الله استادی:عزاداری های ماه محرم بهترین روش برای نصرت دین خداست
قم- ایرنا -عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت عزاداری های ماه محرم بهترین روش برای نصرت دین خداست به گزارش ایرنا آیت الله رضا استادی روز جمعه در مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم با اشاره به اهمیت مجالس عزاداری و سوگواری ماه محرم اظهار داشت شورآیتالله نوری همدانی: مقابل صدور حکم اعدام شیخ نمر ساکت نمینشینیم
آیتالله نوری همدانی مقابل صدور حکم اعدام شیخ نمر ساکت نمینشینیمآیتالله نوری همدانی با محکوم کردن حکم اعدام شیخ نمر گفت دشمنترین دشمن ما عربستان سعودی است که رنگ مذهب دارد اما نوکر آمریکا و صهیونیسم است و ما این حکم را محکوم میکنیم و در برابر آن ساکت نمینشینیم به گزارش خبرآیتالله نوری همدانی: در مقابل حکم اعدام شیخ نمر ساکت نمینشینیم
آیتالله نوری همدانی در مقابل حکم اعدام شیخ نمر ساکت نمینشینیم آیتالله نوری همدانی با محکوم کردن حکم اعدام شیخ نمر گفت دشمنترین دشمن ما عربستان سعودی است که رنگ مذهب دارد اما نوکر آمریکا و صهیونیسم است و ما این حکم را محکوم میکنیم و در برابر آن ساکت نمینشینیم به گزارش فرهآیتالله نوریهمدانی: مراجع تقلید در برابر اعلام حکم اعدام شیخ نمر سکوت نمیکنند/ امروز عربستان نوکر آمریکا و
آیتالله نوریهمدانی مراجع تقلید در برابر اعلام حکم اعدام شیخ نمر سکوت نمیکنند امروز عربستان نوکر آمریکا و دشمنترینِ دشمن ما است آیتالله نوریهمدانی با اشاره به اعلام حکم اعدام شیخ گفت شیخ نمر علیه این ظلمها و کشتارها که توسط عربستان به وجود آمده ایستاد و محکوم به اعدام-
گوناگون
پربازدیدترینها