تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815553858




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی ابعاد حقوقی «برنامه سیاست انفال در اقلیم کردستان عراق» در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:کرد پرس: تهران-عصر روز چهارشنبه 8 آبانماه در موزه صلح تهران پنل تخصصی بررسی ابعاد حقوقی برنامه سیاست انفال در اقلیم کردستان عراق با حضور جمعی از اساتید،صاحبنظران و دانشجویان و عموم مردم برگزار شد.به گزارش کردپرس؛ در این نشست که ارائه ای بر پایان نامه کارشناسی ارشد آقای شایان سید احمدی بود،اساتیدی چون دکتر اسعد اردلان و دکتر زمانی به عنوان مدعو حوزه روابط بین الملل و حقوق بین الملل حضور داشتند. در ابتدا رئیس موزه صلح تهران با یادآوری این حادثه تلخ از آن با نام هولوکاست یاد کرد و گفت:این یک هولوکاست واقعی است و هر چه به آن پرداخته شود،کم است و بهتر است ما اساتید و دانشجویان را به موضوعاتی مانند انفال متوجه سازیم تا با کار علمی و روشنگری در این موضوعات،بشریت قدری به خود آید و از خواب غفلت بیدار شود. محاکمه صدام ناعادلانه و در جهت احقاق حقوق قربانیان انفال نبود سپس شایان سید احمدی ضمن خوشامد به مهمانان و حضار با عنوان این مطلب که این پژوهش به دو سؤال اساسی پاسخ می دهد،گفت: در این پژوهش سعی کرده ام تا در چگونگی این دو سؤال به تحقیق بپردازم که اساساً 1- عملیات انفال کدام یک از اصول بین الملل را نقض کرده است2-آیا دادگاه مجرمان جنایت انفال و روند رسیدگی در دادگاه انفال در راستای حقوق بین الملل بوده است یا خیر؟ وی در ادامه با چگونگی تشریح عناوین پژوهش،توضیح داد:بعد از قرارداد سایسپیکو و تقسیم عثمانی به چند کشور و دولت ملت مختلف،کُردهای عراق نیز تحت قیومت حکومت عراق قرار گرفتند.کُردهای عراق معمولاً در جنگ با حکومت مرکزی برای دست یابی به ابتدایی ترین حقوق خود همیشه هزینه های زیادی را متحمل شده اند که اوج این هزینه ها در سال 1988 تحت عنوان عملیات انفال در فاصله زمانی 23 فوریه 1988 تا 6 دسامبر همان سال قابل مشاهده است.انفال در 8 مرحله برنامه ریزی شده بود که طی آن 4500 روستا تخریب و 182 هزار نفر جان باختند و در اسناد بجا مانده از رژیم بعث این عملیات به عنوان یک عملیات مقدس از نام برده شده است. وی با مشخص کردن عناوین جنایات جنگی،تصریح کرد: در جنایت بین المللی انجام شده در انفال به سه دسته از جرایم برمی خوریم،مورد اول «جنایت جنگی» است که این جرم در خلال مبارزات مسلحانه شکل می گیرد که باید پیوند کافی با درگیری مسلحانه داشته باشد.این جرایم ممکن است توسط نظامیان علیه نظامیان دشمن و یا غیرنظامیان اعم از خودی و دشمن ارتکاب یابد که از مصادیق آن می توان به کشتار عمدی،فراهم آوردن موجبات رنج عظیم یا صدمه شدید به جسم و سلامتی،تبعید و یا انتقال غیر قانونی،هدایت عمدی بر ضد مردم غیر نظامی و در نهایت تجاوز به کرامت انسانی نام برد.به عنوان مثال عملیات دوم انفال جز نمونه های جنایت جنگی محسوب می شود که در منطقه قره داغ به وقوع پیوست و باعث تخریب تمام روستاهای این منطقه و کشتار مردم و ساکنان فراری آن شد.نمونه دیگر این دست جنایات جنگی در تیمور شرقی روی داده و در این عملیاتها نیروهای نظامی با نیات فاشیستی علیه جمعیت غیر نظامی حمله می کنند و مرتکب کشتار می شوند. مورد دوم«جنایت علیه بشریت»است که در آن بر اساس ماده 7 اساس نامه دیوان کیفری بین المللی در چهارچوب یک حمله گسترده یا سازمان یافته بر ضد یک جمعیت غیر نظامی و با علم به ارتکاب آن تعریف شده است.مثل قتل،ریشه کن کردن،ناپدید سازی،انتقال و کوچ اجباری می توان نام برد.از مصادیق آن به عنوان مثال عملیات سوم انفال را می توان برشمرد که در منطقه گرمیان انجام گرفت.نیروهای صدام وقتی وارد گرمیان شدند علاوه بر اینکه شهر ها و روستاها را تخریب و ویران نمودند کسانی را که نمی توانستند اسیر کنند به قتل می رساندند.در این عملیات نظامیان دروغی را با عنوان عفو عموی اعلام کردند که افراد غیر نظامی زیادی مخصوصاً زنان و کودکان زیادی به دین وسیله اسیر کردند و با این حربه ناپدید نمودند که امروز هم اثری از انها پیدا نشده است. وی افزود:.نسل کشی از لحاظ قوانین بین المللی عبارت است از نابود کردن تمام یا قسمتی از اعضای یک گروه قوم،نژاد،مذهب و ملتی. اصولاً کوچ اجباری و قتل عام دسته جمعی در عراق به قصد نابودی نژاد مردم کرد به کار رفته است. مورد سوم« نسل کشی»است که انجام 8 مرحله عملیات پاکسازی،قتل و عام و کشتار کُردهای عراق توسط رژیم بعث از مصادیق بارز نسل کشی به شمار می آید.عملیات آخر انفال در منطقه بادینان انجام پذیرفت نمونه بارز نسل کشی است که به وسیله آن،جنگنده های عراق بطور گسترده بمباران شیمیایی کردند و منطقه بادینان را توسط گاز خردل و سارین قتل عام گسترده نمودند. و در این عملیات نزدیک به 4300 نفر را در منطقه به قتل رساندند.در این مرحله نزدیک به 13 هزار نفر از مردم غیر نظامی اسیر شدند و به اردوگاههایی برده شدند تا در وضعیت غیر انسانی بدون کمترین آب و غذا به تدریج از بین بروند. وی در بخش دوم به موضوع روند دادرسی پرونده انفال اشاره نمود و خاطر نشان کرد:.صدام و همدستانش در خصوص پرونده دوجیل که به اعدام 147 نفر از اهالی ان روستا متهم شده بود،محکوم شد.بعد از آن نوبت به پرونده انفال رسید.صدام و شش تن از همدستانش در این دادگاه حضور یافت که اتهام آنها برای حضور در دادگاه نسل کشی کردها در برنامه انفال بود.دادستان صدام و همدستانش را متهم به نسل کشی 182 هزار نفر از کردها در پرونده انفال کرد تا جایی که مدعی العموم عنوان کرده بود،نزدیک به 9000 سند در این مورد در اختیار دارد که اتهام نسل کشی صدام را ثابت می کند. سید احمدی ادامه داد:پروژه دادرسی به پرونده صدام تا جلسه 6 دسامبر که آخرین حضور صدام در دادگاه بود،انجام گرفت و جلسه جمع بندی پرونده انفال به 8 ژانویه موکول شد.اما 8 روز قبل از این موعد یعنی 30 دسامبر 2006 حکم اعدام صدام اجرا شد و نهایتا در جلسه 8 ژانویه قاضی صدام حسین رفع اتهام کرد. وی با ناعادلانه خواندن این حکم و تضییع حقوق شهدای انفال،گفت:از دیدگاه ماده 6 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر یک دادگاه باید توانایی فیصله داشتن اموری که به آن ارجاع شده است را داشته و بتواند به طور منصفانه و در مدتی معلوم تصمیم اتخاذ کند. در یک دادرسی چنانچه یکی از اصحاب دعوا در قبال دیگری به گونه غیر عادلانه در شرایطی نامناسب قرار بگیرد منصفانه تلقی نمی شود.با اندکی تأمل به ناعادلانه بودن محاکمه صدام حسین دستکم در جهت احقاق حقوق قربانیان انفال پی خواهیم برد. وی با اشتباه دانستن روند محاکمه صدام،تصریح کرد:هیچ گاه در دادگاه عالی عراق جنایت جنگی،جنایت علیه بشریت و نسل کشی قربانیان انفال مورد بررسی حقوقی در چهارچوب حقوق بین الملل قرار نگرفت.صدام به عنوان زندانی نیروهای خارجی مستقر در عراق نمی بایست توسط قوه قضاییه ایی که دست نشانده اشغال گران بود محاکمه می شد بلکه انتظار می رفت دادگاه بین المللی مستقل نسبت به این موضوع نظارت می کرد و در روند دادرسی آن نظر می داد. سید احمدی با اشاره به دلایل محاکمه زودهنگام صدام،گفت:البته چند موضوع است که مسئله عدم احقاق حقوق قربانیان انفال را رقم می زند. مسئله حاکمیت جدید عراق ،انتقام های شخصی،سیاست های مغرضانه حزبی در مخدوش کردن روند دادرسی عادلانه و طرح افشای سیاستهای پشت پرده اشغالگران خارجی در جنایت صدام دلایل اعدام سریع این دیکتاتور را توجیه می کند.دادگاه نیمه تمام عراق و اعدام صدام قبل از محاکمه انفال زخمی عمیق بر پیکره عدالت وارد کرده است.در پس کوه ها آفتاب طلوع می کند و زندگی در کردستان جریان دارد،اما ارواح ناآرام انفال و حلبچه همچنان در تکاپو هستند. تعریب،تنها نمونه ای از ناسیونالیسم بعثی بود در ادامه دکتر اسعد اردلان استاد روابط بین الملل با ابراز تأسف از روند این پرونده،گفت:پرونده صدام و همدستانش و اعدام قبل از اتمام روند دادرسی دارای ابهامات اساسی است و شاید سالیان درازی طول بکشد تا ابهام این موضوع رفع شود. وی تصریح کرد:پرونده انفال درد بزرگی بر پیشانی عصر حاضر است که اعدام عاملین آن هم نتوانسته است مرهمی بر زخم های این ملت ستمدیده باشد. اردلان با بیان سیستم فکری بعثیسم و پروژه انفال خاطر نشان کرد:باور بنده این است که انفال در 8 مرحله انجام نپذیرفته است بلکه در طول تاریخ به شیوه های مختلف تکرار شده است که نمونه تازه آن را در ماجرای شنگال به عینه می بینیم.این موضوع یک پیشینه تاریخی دارد و اصولاً انفال و موضوعاتی از این قبیل به اوج تفکر ناسیونالیستی برمی گردد که از همان بعد از دوران صدر اسلام و در زمان بنی امیه و سپس عباسیان شکل گرفت و پس از سلطه مغول بر ایران و جهان اسلام مسکوت باقی ماند.سلطه مغولها بر پهنه جهان اسلام و اجازه ندادن به تحرکات فرهنگی اقوامی چون اعراب باعث شد تا مطالبات عمیق هویتی باعث پرخاشگری ملی از سوی گروه های تندرویی در مقاطع مختلف شود.این روند با فروپاشی امپراطوری عثمانی بیشتر شد و ناسیونالیسم عربی با بن مایه سوسیالیسم منجر به پیدایش حزب سراپا ایدولوژیکی همچون بعث شود که وجود خود را در حذف و یکدست سازی قومی می دانست. وی با اشاره به موضوع تعریب،توضیح داد:تعریب کردن وسیله بود تا حزب بعث بتواند از آن برای گسترش ایدولوژی خود و همگون سازی نژادی به سمت نژاد عربی حرکت کند و در این راه از هیچ کوششی برای اجرایی کردن هدف و سیاست خود فروگذار نبود. این استاد دانشگاه افزود:متأسفانه اعدام زودهنگام صدام باعث شد تا ما حقایق فراونی را در خصوص جنایات و نسل کشی این تفکر عقب افتاده و ماهیت غیر انسانی بعثیسم نداشته باشیم و عوامل و دلایل و یاری دهندگان این نوع ایدولوژی همچنان آزاد باشند. اصل زمان در پیگیری جنایات جنگی مطرح نیست سپس دکتر زمانی استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران ضمن اذعان به نسل کشی کُردها در اقلیم کُردستان عراق توسط حزب بعث،گفت:به واقعه این یک نسل کشی است که کمتر به ابعاد جهانی ان پرداخته شده و جا دارد که دوستان در اقلیم کردستان عراق برای پیگیری این موضوع و روند دادگاه ان تلاش نمایند. وی با بیان مسئولیت کشورها در زمینه نسل کشی،عنوان کرد:کشورها در این باره یک مسئولیت کیفری دارند و باید در قبال وظایف خود به درستی عمل نمایند و افراد و یا گروه ها و یا دولتهایی که مبادرت به چنین اقدامی می نمایند،محکوم و با آنها برخورد شود. زمانی با اشاره به این مطلب که اصل زمان در پیگیری جنایات جنگی مطرح نیست،توضیح داد:هر زمانی که جنایات جنگی و یا نسل کشی انجام شده باشد،اقامه دعوا و پیگیری آن بلامانع است و ملت ها می توانند با استفاده از شواهد و مدارک خود به این امر مبادرت کنند و جایز است که مسئولین اقلیم کردستان هم در این باره تلاش کنند و از طریق مجاری حقوقی و قانونی داخلی و بین المللی در خصوص نسل کشی انفال اقدام نمایند. این استاد دانشگاه در خصوص بحث جانشینی دولت ها در حقوق بین الملل و تداوم مسئولین بین المللی دولت قبلی،توضیح داد:در این باره دولتها موظف به جواب دهی به این قضیه هستند و تغییر حکومتها نمی تواند از مسئولیت دولتها بکاهد چرا که حکومت عوض شده است اما دولت به عنوان مسئول پاسخدهی به موضوع موظف به جواب دهی و جبران خسارت بازماندگان است. در ادامه وریا تاسه دانشجوی کارشناسی ارشد با ذکر سؤالی از مسئولیت طرف مقابل صدام در جنگ بین کرها و حکومت بعث پرسید،که دکتر زمانی پاسخ دادند:این موضوع نمی تواند دلیلی برای اقدام و ارتکاب جنایت جنگی و نسل کشی باشد و در هر صورت اعمال و رفتار عیادی صدام از مصادیق بارز و روشن جنایات جنگی است و شاید طرف مقابل هم دارای اشتباهاتی باشد ولی مباشر در عمل جنایات جنگی به حساب نمی آید. دکتر اردلان در پاسخ به سؤالی که چرا فقط کردها در عراق مورد نسل کشی قرار گرفته اند،پاسخ داد:کُردها از زمان فروپاشی امپراطوری عثمانی با دولتهای مختلف بر سر حقوق خود در حال جنگ و مبارزه بوده اند و در مقاطع مختلفی نیز تلاش کرده اند تا با حکومت مرکزی به مذاکره بنشینند اما حکومتهای مختلف عراق روش مقابله را در پیش گرفتند و در نهایت با ورود صدام و حزب بعث عملیات انفال به وقوع پیوست. وی افزود:کُردها به دلیل جمعیتی چون یک چهارم جمعیت عراق را تشکیل می دادند و همواره برای احقاق خواسته ها و حقوق خود مبارزه می کردند در برابر خشم و کینه حکومت مرکزی و شخص صدام قرار گرفتند. در پایان برنامه از طرف شایان سید احمدی،ارائه دهنده این پژوهش در خصوص عملیات انفال،لوح گرامیداشتی به یکی از مصدومین شیمیایی و جانبازان دوره جنگ تحمیلی تقدیم شد و همچنین از سوی این جانباز تقدیرنامه ای به آقای سید احمدی داده شد.


پنجشنبه ، ۷آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کرد پرس]
[مشاهده در: www.kurdpress.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن