واضح آرشیو وب فارسی:پیام نو: به گزارش ایرنا در مراسم روز نخست این همایش، «علی رضا اسماعیلی» رایزن فرهنگی کشورمان در اسپانیا با بیان اینکه سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی تحولات ساختاری پیدا کرد، افزود: بدون شک، انقلاب اسلامی و وقوع تحولات بزرگی که در جامعه اتفاق افتاد از برجسته ترین نقاط عطفی بود که چرخش سینمای ایران را به دنبال داشت. وی افزود: دگرگون شدن ارزش ها، رویکرد دینی و مردمی حکومت و فراگیر شدن فهم سیاسی، موجبات این چرخش را فراهم کرد. اسماعیلی با بیان اینکه سینمای ایران در بیش از سه دهه ای که از انقلاب گذشته، جایگاه بسیار خوبی در سینمای جهان پیدا کرده است، ادامه داد: سینمای ایران بدون توجه به عناصر برجسته سینمای هالیوودی و دور از خشونت، به راه خود ادامه می دهد. وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز اهمیت فراوانی برای هنر قائل بود؛ از منظر ایشان، هنر درست، در خدمت مردم بوده و راهنمای انسان در رسیدن به مقام عالی انسانیت است. «پیلار فولگرا» رئیس دپارتمان تاریخ معاصر دانشگاه اوتونوما نیز در این همایش گفت: در اسپانیا فیلم های خوبی از کارگردانان بزرگی از ایران می بینیم؛ فراتر از علاقمندی در دیدن فیلم خوب، سینمای ایران به ما اجازه مشاهده تغییرات و زندگی روزمره در ایران را می دهد. «آمایا مندی گوی کوچه آ» معاون رئیس دانشگاه اوتونوما در روابط بین الملل نیز در این همایش گفت: جامعه ایران بسیار پویا و با انرژی، زنده دل و جوانان بسیاری دارد که آماده بلند پروازی برای داشتن یک نقش مهم در جهان است. وی با بیان اینکه همه این موارد در سینمای ایران بازتاب می یابد، خاطرنشان کرد: سینما یک وسیله مطلوب برای بیان آن چیزی است که یک جامعه ای همچون ایران کنونی و فرهنگ هزاران ساله آن دارد. در ادامه همایش، «خاویر تولنتینو» منتقد سینما و رئیس برنامه «هنر هفتم» رادیو۳ ملی اسپانیا در موضوع خود با نام «از کدام سینمای ایرانی حرف می زنیم»، گفت: اروپا باوجود قدمت تاریخی خود، چیز کمی از ایران می داند؛ این اطلاعات اندک و خوب نیز از راه سینمای ایران به اروپا می آید. وی، سینمای ایران را بهترین سینمای جهان دانست و گفت: وقتی از سینمای ایران صحبت می کنیم، از سریال ها یا فیلم های حماسه ای ایران حرف نمی زنیم، بلکه از سینمایی صحبت می کنیم که در جشنواره های کن، برلین و یا سن سباستین جایزه می گیرد. این منتقد سینما افزود: از سینمایی صحبت می کنیم که بحث معاصر در مورد سینمای بین المللی، سینمای مستند و یا اینکه آیا داستانها در فیلم های مستند جای دارند را پیشنهاد داده است. «مریم حق روستا» رئیس دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه تهران نیز با موضوع «رویکردی به فیلم جدایی نادر و سیمین» از اصغر فرهادی، در تحلیل این فیلم گفت: فرهادی در اثر خود می خواهد بگوید که در جامعه ایران هنوز خصوصیات انسانی حفظ شده است. حق روستا تصریح کرد: فرهادی، کسی که نمی خواهد «پدری را رها کند که در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری آلزایمر است» را به عنوان حافظه تاریخی معرفی کرده است؛ یعنی پدر نادر به عنوان گذشته ماست و ما نباید گذشته خودمان را فراموش کنیم؛ باید گذشته را حفظ کرد اما نباید از جامعه هم عقب بود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به احترام به گذشته، حفظ تاریخ و حافظه تاریخیمان، باید به آینده نیز فکر کرد و به جلو رفت. این مبارزه بین سنت و مدرنیته وجود دارد اما می شود با حفظ سنتها در راه مدرنیته نیز قدم برداشت. «علی فیض اللهی» رئیس دپارتمان مطالعات اسپانیایی دانشگاه تهران دیگر سخنران همایش در بحث خود پیرامون «مطالعه پدیدارشناسی سینمای روایی کودکان و نوجوانان در ایران» گفت: پدیدار شناسی علمی است که براساس آن، موقعیت فرد را در جامعه و در محیط اطراف آن می سنجد؛ به عبارتی آن جامعه ای نیست که به فرد هرچه را که می خواهد دیکته کند بلکه برعکس است. این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در ایران بسیاری از نویسنده ها بویژه آنهایی که در رابطه با کتاب های کودکان و نوجوانان کار می کنند به این مساله می پردازند. به گفته وی، پدیدار شناسان معتقدند که انسان در محیط روستایی، بسیار آزادتر و رهاترست زیرا ویژگی طبیعی خود را حفظ کرده اند اما وقتی وارد یک جامعه می شوند، یک سری قوانین، ساختارها و چارچوب های جامعه آنها را عوض می کند. اروپام *۴*۴۹۱** ۲۰۲۳
پنجشنبه ، ۷آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پیام نو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]