واضح آرشیو وب فارسی:اعتماد: چهارشنبه شب است و تالار فجر دانشگاه شیراز پر است از دانشجویانی که آمده اند سخنرانی دکتر مصطفی معین درباره «چالش های اصلاحات اجتماعی در ایران» را بشنوند. مراسم با کمی تاخیر شروع می شود و کمی حاشیه. بنابه دستور مسوول حراست دانشگاه شیراز و برخلاف عهد قبلی، مسوولان دانشگاه اجازه ورود به خبرنگاران نمی دهند و حتی دستور دکتر صفوی، قائم مقام دانشگاه نیز افاقه نمی کند. پیگیری خبرنگاران از معاون سیاسی- امنیتی استاندار فارس (هادی پژوهش) نیز نتیجه ای نمی دهد و در نهایت به شرط عدم نوشتن خبر، خبرنگاران اجازه ورود به دانشگاه شیراز را می گیرند. معمولا سخنرانی یک وزیر علوم سابق در دانشگاه محل تحصیلش امری عادی است، اما وقتی میزبان برنامه انجمن «فرهنگ و سیاست» دانشگاه شیراز باشد و سخنران هم چهره ای چون دکتر معین که برخی سایت ها و خبرگزاری های استان او را «یکی از افراطی ترین چهره های اصلاح طلبان» می خوانند که «دیدگاه های ساختارشکنانه خاص خود رادارد»؛ اوضاع کمی متفاوت می شود. حساسیت ها اما به 8 ماه پیش برمی گردد که انجمن «فرهنگ و سیاست» دانشگاه شیراز، چهره سرشناس سیاسی دیگری را دعوت کرد تا از «اسلام و آزادی» بگوید، اما چنان که افتد و دانی، علی مطهری هرگز نتوانست به دانشگاه بیاید و موتورسوارانی با حمله به او مانع از انجام سخنرانی اش در دانشگاه شیراز شدند. آن حمله پیامدهای بسیاری داشت، از تغییر استاندار فارس تا به دادگاه کشاندن گروه فشار شیراز. مصطفی معین اما با شیراز ناآشنا نیست، داماد آیت الله شهید دستغیب و گوهرالشریعه دستغیب است و به قول خودش «افتخار نمایندگی شیرازیان شریف در نخستین دوره مجلس» را نیز داشته است. 14سال هم در دانشگاه شیراز دانشجو، استاد و رییس دانشگاه بوده و می داند که «شیرازی ها به طبع نرم، اخلاق خوش و مهمان نوازی شهره شهرند و به طور حتم، روح و روان شان از هرگونه خشونت و ددمنشی و سیطره بینش، تفکر و رفتار اسلام داعشی متنفر و بیزار است.» سخنان مصطفی معین مصطفی معین صحبت های خود را با اشاره ای به آخرین دیدار خودش از دانشگاه شیراز آغاز می کند که «برمی گردد به سال ٨٤، اما این خواسته من نبود؛ ما در این ١٠سال به کسی که ١٠سال وزیر علوم بوده اجازه سخنرانی در دانشگاه شیراز را نمی دادند». دکتر معین سپس می گوید رسالت دانشگاه تنها علم و پژوهش نیست و دانشگاه یک رسالت اجتماعی نیز دارد. به باور او دانشگاه نقشی تعیین کننده در همه تحولات و اصلاحات اجتماعی پس از سال ٣٢ داشته است: «در ١٥خرداد ٤٢، انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، دوم خرداد ٧٦ و ٢٤ خرداد ٩٢.» وزیر علوم دولت اصلاحات سپس به بررسی چالش های اصلاحات اجتماعی می پردازد و با تاسف می گوید که برداشت غالب از اصلاح طلبی، اپوزیسیون و ضدارزش بودن است و غیرمستقیم به صحبت های اخیر محمدرضا باهنر اشاره می کند: «می گویند حتی معتدل ترین اصلاح طلب هم نباید به مجلس راه پیدا کند، مگر مجلس ارث پدری کسی است؟ مجلس، مجلس مردم است». معین اصلاح طلبی را مرادف بزرگ ترین اهداف عالیه انسانی برمی شمرد و امام حسین را نماد اصلاح طلبی می خواند که برای اصلاح امور شهید شد. به گفته معین اصولگرایی نیز اگر واقعی باشد هم ردیف اصلاح طلبی صادقانه است. وزیر اسبق علوم سپس به چالش های عملی اصلاحات اجتماعی اشاره می کند؛ «گسل های اجتماعی.» می گوید احساس بیگانگی و بی اعتمادی میان مردم باعث اغلب ناهنجاری ها شده است و سپس آماری می دهد از میزان بی اعتمادی مردم به یکدیگر که «عدد وحشتناک٨٠درصد» است. به اعتقاد معین این ازهم گسیختگی اجتماعی باعث اغلب معضلات اجتماعی است. پس از صحبت های دکتر معین جلسه پرسش و پاسخ برگزار می شود، پرسش و پاسخی که تبدیل می شود به میتینگ منتقدان و شعار دادن ها و حتی حمله کردن آنها به سمت جایگاه. یکی از دلواپسان معین را متهم به دروغگویی در خصوص آمار ٨٠درصدی بی اعتمادی مردم به یکدیگر می کند که دکتر معین با اشاره به سند تحقیقاتی پژوهش میدانی این ادعا می گوید: «نباید سرمان را زیر برف کنیم و از حقیقت عریان جامعه فرار کنیم.» سوالات دیگری هم از معین درباره انتخابات ٨٤ و اعتراض او به نتیجه آن انتخابات پرسیده می شود که معین اعتراض را حق طبیعی هر نامزد می خواند و می گوید «تنها من معترض نبودم و آقایان هاشمی و کروبی هم به آن انتخابات معترض بودند». سرانجام شعارهای عده اندکی از دلواپسان و ایجاد ازدحام و شلوغی در سالن باعث ناتمام ماندن جلسه پرسش و پاسخ میان دکتر معین و دانشجویان می شود و برنامه «چالش های اصلاحات اجتماعی در ایران» در دانشگاه شیراز، در حوالی ساعت 20:30 به پایان می رسد.
پنجشنبه ، ۷آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اعتماد]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]