تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804441680




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سر بي‌كلاه درمان از گردش مالي دهها ميليارددلاري گردشگري سلامت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سر بي‌كلاه درمان از گردش مالي دهها ميليارددلاري گردشگري سلامت
با وجود گذشت بيش از يك دهه از مطرح شدن گردشگري سلامت و داشتن شش ظرفيت بالقوه در اين حوزه از جمله وجود مناطق آزاد، كشورمان هيچ چشم‌اندازي براي توسعه اين صنعت در نظر ندارد و ارزآوري اين حوزه را به ساير كشورها از جمله هند و تايلند واگذار كرده است.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام 


با وجود گذشت بيش از يك دهه از مطرح شدن گردشگري سلامت و داشتن شش ظرفيت بالقوه در اين حوزه از جمله وجود مناطق آزاد، كشورمان هيچ چشم‌اندازي براي توسعه اين صنعت در نظر ندارد و ارزآوري اين حوزه را به ساير كشورها از جمله هند و تايلند واگذار كرده است. اين در حالي است كه آنچه در ميان مسئولان با عنوان گردشگري سلامت مطرح مي‌شود، رفت و آمدهاي بدون برنامه و رهگيري اتباع ساير كشورها به مراكز درماني كشور است.
سلامت مي‌تواند بهانه‌اي براي سفر باشد. حالا چنانچه اين سفر فرامرزي تعريف شود، مي‌تواند گردش مالي نصيب كشور مقصد بكند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني، تا سال ۲۰۱۱ ميلادي، سالانه ۵۰ ميلياد دلار از طريق توريسم پزشكي عايد كشورهاي مقصد شد. اين گزارش تصريح دارد ايران توانايي جذب سالانه حدود يك ميليون توريست پزشكي را دارد كه اين مقدار برابر با درآمدي معادل ۷ ميليارد دلار براي كشور است.
روز گذشته نيز برخي رسانه‌ها خبري به نقل از حميد چوبينه، سرپرست مجتمع دارويي- درماني هلال ايران منتشر كردند. وي با اشاره به پروژه مركز جامع درمان بيماران خارجي و محل اقامتي بيماران گفت: افراد از كشورهاي مختلف و شهرهاي دور و نزديك كشور مراجعه مي‌كنند. چوبينه به قراردادهاي بين‌المللي اين مركز با كشورهاي ديگر هم اشاره كرد و گفت: با توجه به اهميت بحث توريست‌درماني توسعه اين مركز از برنامه‌هاي مهم جمعيت هلال احمر است. وي افزود: مسائل مربوط به حوزه توريست‌درماني از سياست‌هاي مهم فرهنگي و اقتصادي دولت است. وي ادامه داد: با توجه به حمايت‌هاي مسئولان نظام در اين زمينه و با توجه به ظرفيت موجود مجتمع همچون انعقاد قراردادهاي مختلف با كشورهايي مثل عراق و جمهوري آذربايجان، مي‌توانيم در توسعه توريست‌درماني در منطقه به عنوان يك قطب شناخته شويم. در همين راستا مي‌توانيم قراردادهايي با كشورهاي همسايه مثل لبنان، تركمنستان، عمان، سوريه و حتي كشورهاي اروپايي داشته باشيم. چوبينه افزود: فعاليت‌هاي مجتمع در نهايت بايد مأمني براي بيماران از كشورهاي مختلف ايجاد كند. وي با اشاره به اينكه خدماتي كه در اين مركز ارائه مي‌شود، منحصربه‌فرد است، گفت: ما از لحاظ تاريخي و مسائل مذهبي و فرهنگي اشتراكات مختلفي با كشورهاي همسايه داريم و با توجه به پايين بودن تعرفه درمان در كشور نسبت به ساير كشورها مي‌توانيم در اين زمينه به عنوان قطبي در منطقه شناخته شويم.
 
اولين گام احراز ويژگي‌هاي قطبيت
اظهارات اين مقام مسئول در حالي بيان مي‌شود كه يكي از برجسته‌ترين ويژگي‌هاي قطبيت در يك حوزه فراهم بودن زيرساخت‌هاي نرم و سخت‌افزاري در آن حوزه به طور همزمان است؛ مسئله‌اي كه وزير بهداشت ديروز از آن به عنوان پاشنه آشيل وزارت بهداشت ياد كرد.
چند سالي است به عناوين مختلف ظرفيت كشور براي تبديل شدن به قطب توريست‌درماني در منطقه مورد ارزيابي قرار گرفته است و پيشرفت نظام پزشكي كشور و توسعه دانش و توان مهارتي علم طب يك دهه قبل مسئله گردشگري سلامت را سر زبان‌ها انداخت. اما اين مسئله با وجود داشتن عوايد مادي و معنوي و فرهنگي فراوان و وسوسه‌انگيز براي كشور در فرآيند بسترسازي به ويژه جلب سرمايه‌ها به دست‌اندازهاي تبليغي عليه امنيت كشورمان و تحريم‌ها و چالش‌هاي فرهنگي برخورد كرد.
در اين ميان آنچه ناديده گرفته شد و مي‌شود، ظرفيت مناطق آزاد مانند جزيره كيش است. علاوه بر اينكه تلفيق ويژگي‌هاي اين مناطق با كم‌رنگ شدن تحريم‌ها اين ظرفيت را دوچندان مي‌كند، گردش مالي اين مناطق را از بازار كالاهاي خارجي، به سمت بازار بهداشت و درمان سوق مي‌دهد.
 
ظرفيت‌هاي شش‌گانه و ناديده گرفته شده
از سوي ديگر هماهنگي و هم‌افزايي ميان وزارت بهداشت، وزارت امورخارجه و سازمان گردشگري و سازمان مناطق آزاد به حدي از بلوغ نرسيده كه بتواند ثمر متعادل و پربازدهي تحويل دهد.
ساختار خدمات محور بازار و گردش مالي در كشور ما، پايين بودن تعرفه درماني به نسبت ساير كشورها و اتكا به زمينه‌هاي طب سنتي كه در نوع خود به عنوان يك جاذبه توريستي در حوزه درمان به شمار مي‌رود، همچنين وجود چشمه‌هاي آب گرم با خاصيت درماني و درياچه(رو به احتضار) اروميه با لجن درماني خود و ييلاق‌هاي نقاهتگاهي موجود در شمال و شمال غرب كشور ظرفيت هايي هستند كه بالكل ناديده گرفته شده‌اند و گردش مالي گردشگري سلامت را حتي در حوزه آسيا به كشورهايي مانند هند، سنگاپور، تايلند و فيليپين واگذار كرده‌ايم.
طبق آخرين گزارش منتشر شده در سال 93 در اين حوزه كشور اردن توانسته با ارائه خدمات درماني سالانه به 120 هزار گردشگر سلامت، 620ميليون دلار درآمد كسب كند و به موفق‌ترين كشور در منطقه تبديل شود. درآمد كشور ما با وجود پتانسيل‌هاي موجود از گردشگري سلامت تنها 80 تا 90 ميليون دلار در سال است و هرچند به گفته مسئولان آمار دقيقي از بيماران خارجي كه در ايران درمان مي‌شوند وجود ندارد اما به نظر مي‌رسد سالانه 30 هزار گردشگر از اتباع كشور‌هاي حوزه خليج فارس و عراق به قصد درمان به ايران سفر مي‌كنند.
چنانچه وزارت بهداشت و مجموعه‌هايي نظير هلال احمر توانايي مديريت و ساماندهي نيروي انساني و تجهيزات مورد نياز و راه اندازي آژانس‌هاي درماني حداقل در كشورهاي حوزه خليج فارس مانند عمان، امارات و كويت را داشته باشند، مي‌توان شاهد ظهور پديده موفقي در زمينه گردشگري سلامت با عنوان منطقه آزاد درماني بود. حالا اگر سرمايه‌گذاري خارجي را نيز به اين مجموعه بيفزاييم، قدرتمندترين منطقه آزاد درماني خاورميانه را در منطقه‌اي مانند جزيره كيش خواهيم داشت.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن