تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821011188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجلس قدرتمند ، آرزوي دولت قانونمند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مجلس قدرتمند ، آرزوي دولت قانونمند
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): رئوف پيشدار : مجلس شوراي اسلامي جايگاه رفيعي در نظام اسلامي ايران دارد.مجلس مؤمن و مستقل و شجاع و مدبّر، نماد پايداري و ثبات الگوئي از مردمسالاري است كه انقلاب اسلامي در برابر چشم جهانيان قرار داد و ملت بزرگ ايران با اتكال به خدا و با عزم راسخ خود آن را ماندگار كرد.


بر طبق قانون اساسي كه ميثاق ملت و دولت به معناي عام آن دانسته مي شود ، مجلس تبلور اراده مردم است كه با آراي مستقيم آنها شكل مي گيرد و خواسته ها و آمال ملت را نمايندگي مي كند . اين عبارت مشهور از رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) كه " مجلس در راس امور است " ، يك محور اساسي در سيره آن حضرت در بنيانگذاري جمهوري اسلامي ايران است و مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي نيز با همين نگاه بارها بر اهميت و منزلت و اعتبار مجلس شوراي اسلامي در نظام جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرده اند.
قرارداشتن مجلس در راس امور به قانون اساسي نيز مستظهر است . عمده وظايفي كه براساس قانون اساسي برعهده مجلس شوراي اسلامي نهاده شده ، "قانونگذاري " ،"‌ نظارت "‌به صورت و شكل عام در خصوص همه ي امور و ارايه " مشورت " است. درنگاه به كارنامه دوره هاي مختلف مجلس شوراي اسلامي روشن مي شود كه مجلس در همه ي دوره ها به اين سه وظيفه خود درحد مقدورات و نيازهاي كشور پرداخته و پاسخ داده است ." نظارت و همكاري صميمانه،‌ در تعامل با قواي ديگر " همانطور كه رهبر معظم انقلاب نيز در پيام شان به مجلس هشتم بر آن تاكيد گذاشتند ، دو عنصر تفكيك ناپذير در فعاليت هاي مجلس است ، در عين اينكه " مسئوليت نظارتي مجلس هرگز نبايد به دست اهمال سپرده شود" ،‌ و البته هم "نبايد نظارت مجلس به معناي رقابت با دولت و نشنيدن نيازها و ضرورتها و تنگناهاي آن شمرده شود. "
نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي عنايت دارند كه " محور كار و عمل در كشور و نماد داخلي و خارجي نظام جمهوري اسلامي، عمدتاً قوه‌ي مجريه است. همه بايد به آن كمك كنند و هرگاه دولتي با نشاط بيشتر و همت بالاتر و ارزشگرائي قويتر در صحنه است، اين كمك بايد مضاعف گردد." و "متقابلاً‌ دولت بايد مجلس قانون‌گذاري را راهنماي عمل خود بداند و به قوانين مجلس،‌ يكسره پايبند باشد و از آن تخلف نكند."
يك ويژگي اساسي مجلس هشتم شوراي اسلامي ،همزماني دوره فعاليت آن با دهه ي چهارم حيات جاويد انقلاب اسلامي است . گفتمان اصلي انقلاب در اين دهه كه رهبري معظم انقلاب نيز در پيامشان به مجلس هشتم بر آن تاكيد گذاشتند " پيشرفت در همه‌ي ابعاد علمي و اقتصادي و اخلاقي و فرهنگي" ، و "عدالت همه‌جانبه در توزيع فرصتها و امكانات مادي و معنوي " است . براي پيشرفت ، معطوف كردن نگاه به "استعدادهاي بيشمار پراكنده در ميان ملت " يك اصل اساسي است و عنايت به اين اصل است كه " ظرفيتهاي توليد و خلاقيت و درخشش توانائيهاي گوناگون در همه‌ي زمينه‌ها را در نگاه ما برجسته مي كند." و "عنصر عدالت بايد نابرخورداران از فرصتها و توانائيهاي كشور را، از اين مواهب الهي و عمومي برخوردار سازد. مجلس كه پديدآورنده‌ي نرم‌افزار اصلي حركت كشور است ، بايد لحظه‌ئي از اين تكليف غفلت نورزد."
تدوين قانون يكي از سه وظيفه اصلي مجلس شوراي اسلامي است . "هنر قانون‌نويسي و قانون‌گذاري، از برترينهاي نمايندگي است. قانون بايد كارآمد، روان، شفاف، روزآمد و با اين حال با نگاه بلندمدت،‌داراي گستره‌ئي هرچه پهناورتر و قابل ماندگاري،‌ و يكسره معطوف به نيازهاي مردم و منافع عمومي باشد. " و در اين مسير بايد عنايت داشت كه " نگرش جزئي، بخشي،‌ شخصي و يا خداي نخواسته با نگاه لجاجت‌آميز در قانون‌گذاري، بي‌سود و احياناً زيانبار است. اولويتها بايد ترجيح يابد، تناقض و تكرار در قوانين بايد ريشه‌كن شود،‌ و از خرد جمعي و كارشناسي در تدوين قوانين بيشترين بهره گرفته شود."
انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در شرايطي برگزار شد كه دشمنان اين ملت و كشور ، نه تنها به دشمني هاي ديرينه خود ادامه دادند ، كه بر شدت و حدت آن افزودند. با اين وصف حضور پرشور و آگاهانه آحاد ملت در صحنه ، حركت مباركي را رقم زد كه به تعبير دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري " حيات و نشاط سياسي ملت و اقتدار ايران زمين و همدلي ، وحدت و دلدادگي به ارزشهاي انساني و پايداري بر اصول انساني و هوشمندي و مايوس كردن دشمنان " از پيام هاي آن بود كه در عين حال بايد آنرا تاكيدي مجدد از سوي مردم و نظام بر اهميت و جايگاه رفيع مجلس شوراي اسلامي در ساختار نظام مقدس جمهوري اسلامي دانست و برشمرد.
از ويژگي هاي اساسي يافتن افتخار خدمت به مردم در نظام اسلامي ايران اين مهم است كه همه مسوولان درهر رتبه و مقام و درهر پست و منصب ، شان خود را از مردم مي گيرند و لذا خود را " وكيل الرعايا " و " وكيل ارزشهاي بلند ملت ايران " مي دانند كه هرگز نبايد از حقوق موكلان خويش بگذرند كه غير از اين خروج از وظيفه است.
براي دولت قانونمند كه خدمت به مردم را نشان افتخار خويش مي داند " مجلس قدرتمند" يك آرزوي نيك است . چنين دولتهايي نظارت مجلس آگاه ، مومن ، شجاع و ناظر و حاضر را پشتوانه صحت عمل خود مي دانند . درچنين ساخت سياسي ، اصل تفكيك قوا ، اقدامي براي اجراي بهتر امور و نه رقابت و تقابل دانسته مي شود و قوا باور و ايمان دارند كه در همدلي و اتحاد و هم نظري با هم است كه مي توانند آرمانها و مسووليت هاي مشترك را كه همانا خدمت به مردم است ، به پيش ببرند .
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 332]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن