تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803718339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سعدی؛ شاعر معاصر ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به مناسبت ثبت جهانی کلیات سعدی؛ سعدی؛ شاعر معاصر ایران و جهان تهران - ایرنا - یک پژوهشگر ادبی و سعدی شناس، گفت: سازمان یونسکو با ثبت کلیات سعدی در حافظه ی جهانی یونسکو، هوشمندی به خرج داد و کارنامه ی فاخر خود را به واقعیتی تاریخی مزین ساخت.


سخن از سعدی است ؛ به روایت فرهنگ ضرب المثل های ایرانی؛ بیش از 1965 ضرب المثل از کلیاتش در میان مردم و متون ادبی رایج است. پس از تاسیس نخستین چاپخانه ایران در تبریز به سال 1238 ه.ق گلستان اولین کتابی است که در ایران به چاپ می رسد. نخستین کتاب ادبی فارسی است که در سال 1636 م. توسط آندره دوریه به یک زبان خارجی (فرانسوی) ترجمه و منتشر می شود و پس از این است که بزرگان جهان دلبسته اندیشه و نگاهش می شوند؛ بزرگانی چون پوشکین، گوته، شیلر، بالزاک، دیدرو، ولتر، امرسون، ویکتور هوگو و لافونتن که نه تنها ازآثارش تاثیر پذیرفته ، بلکه در ستایش او سروده اند. ارنست رنان می‏گوید: «سعدی، واقعا یکی از نویسندگان ماست» و ولتر خود را شیفته گلستان می می داند. ویکتور هوگو در ابتدای «شرقیات» خود می آورد: «شرقْ عظمت خود را از دست داده است. غرب نیز به زودی از دست خواهد داد». پس چه باید کرد؟ همان کاری که سعدی شیراز کرده است: باید «گلستانی» ساخت که «باد خزان را بر ورق او دست تطاول نباشد و گردشِ زمانْ عیشِ ربیعش را به طیش خریف مبدل نکند». این تأثیرپذیری به حدی است که یکی از رهبران فرانسه در قرن هفدهم (از قضا پایه گذار فرانسه ی نوین نیز هست)، بر نواده ی خود را سعدی می نامد و او با همین نام یعنی سعدی کارنو؛ حاکم فرانسه می شود.این ها و بسیارانی که در این مقال نمی گنجد تنها یک از هزاران است درباره ی مردی که ایرانیان به او «شیخ اجل» می گویند، هر ایرانی نه کتابی در خانه بلکه کلامی از او بر دل دارد و آنقدر شیرین اش به مذاقمان جاخوش کرده که بعد از گذشت هفت قرن به رغم گسست های زبانی و تغییرات بیانی هنوز به زبان او سخن می گوییم و او نیز هم روزگار و همکلام مااست؛به میمنت جشن ثبت « کلیات سعدی » در حافظه ی جهانی که دیروز در کتابخانه ی ملی ایران برگزار شد با سعدی شناس شهیر «کوروش کمالی سروستانی» به گفت و گو نشستم. آنچه از نظرتان می گذرد ماحصل این گفت و گو است: *س- چرا سعدی چنین جایگاهی در فرهنگ ایرانیان پیدا کرده است؟ فرهنگ آمیزه ای از همة داشته های یک ملت است و در سرزمین ما ادبیات دارای جایگاه ویژه ای در این وادی است. پرداختن به آثار کهن زبان فارسی ، پرداختن به هویت ملی است ؛ چرا که در این سرزمین فلسفه و حکمت و تاریخ و دین با ادبیات در هم آمیخته است و از این روست که حکیمی چون سعدی در فرهنگ و ذهن و زبان جهان ایرانی و فرهنگ جهانی جایگاه ویژه ای می یابد.* س- راز ماندگاری اشعار سعدی پس از هفت قرن و در میان هزاران دیوان شاعران پارسی گوی در چیست ؟سعدی، شیرازه بند ادبیات فارسی و پایه گذار مکتب ادبی شیراز است و آثارش کلیدی ترین باورها واندیشه های انسانی را بازتاب می دهد و بدین سان لباس فاخر شاعر ملی را بر تن می پوشد. ادبیات هر قوم بازتاب زندگی ، رنج ها و آمال آنان است و کلیات سعدی در این زمینه سرآمد آثار ایرانی و جهانی است و فرهنگ اسلامی و ایرانی به گونه ای وامدار زبان و حکمت اوست؛ همچنان که او وامدار آنان است . رمز و راز شکوه و ماندگاری آثار سعدی در آن است که براساس نیازهای زمانه ، به ارزش های فرهنگی معنای تازه ای بخشیده است و هم اینک نیز پس از گذشت هفتصد سال آرزوهای انسانی را در آن می یابیم ومی کوشیم که آنها را با شیوه های زندگی مردم زمانه و نیازهای آنان وفق دهیم .* س - تردیدی نیست که این کلام اعجاز گون، تنها در پوسته ی ادبیات نمیگنجد و بر سایر جلوه های هنری پرتو می افکند.بازتاب کلام سعدی بر سایر هنرها در ایران چگونه است؟بازتاب کلام سحرآمیز و جادوی اندیشه اش بر فرهنگ و هنر فارسی زبانان، از سویی، و بر ذهن و زبان جهانیان از سویی دیگر، در میان سخن سُرایان ایران بی همتاست. نقش سخنانش بر تارو پود جان نشسته و از این روست که در زوایای گوناگون هنر به دست هنرمندان، به گونه خط و نقش و آوا ؛ جلوه گری نموده است؛ نگارگران به تصویر مجالس بزم و وعظش کوشیده اند، از بام کوشک تا شمع کافوری و چِگِل، از اشکوبه های خوش تراش تا نقشِ صُراحی و جامش، را به تصویر کشیده اند؛ بافندگان در تار و پود رنگ رنگ نقوش و فلزکاران بر قلمدان های فلزی و نقره کوب وسینی های مِفرَغی؛ و کاشیکاران بر کاشی های زرین فام هفت رنگ بر روی لعاب تا کاسه های سفالین ، از کتیبه های گچبری تا کتیبه های سنگی عمارات و نقش نوشته های بارگاه و آرامگاه او؛ کلمات قصار و سخنان قلندروارش را حک نموده اند. قطعات خوشنویسی اشعار و عبارات نغزش به صورت کتاب ها، مُرقع ها و تک برگ ها در موزه ها، کتابخانه ها و مجموعه های هنری ایران و جهان نگاهداری می شوند. طَنین کلامش را به آوای خوش موسیقایی درهم آمیخته اند تا هر یک به فراخور همّت خویش، کارستانِ گلستان و بوستان و شکرستانِ غزل ها و قصایدش را خوشه چینی کنند.*س - نگارش نسخه های خطی در قدیم، هم به سبب مانایی و هم به بهانه ی عرض ارادت به شاهکارهای علمی و ادبی مرسوم بوده است.آثار سعدی نیز طبعا در کانون تمرکز و توجه بوده است.به طور مشخص چند نسخه ی خطی از آثار سعدی در ایران و جهان وجود دارد؟از آنگاه که نخستین نسخه کلیات سعدی به همّت ابوبکر بیستون چند سالی پس از وفات شیخ (حدود691 ه.ق) گردآوری شد، تاکنون، به گواه "فهرستگان نسخ خطی ایران (فخنا)"شماره نسخه های خطی کلیات سعدی در ایران 393 نسخه، غزلیات و قصاید 138 نسخه، گلستان375 نسخه و بوستان 225 نسخه بوده که بر این اساس آثار سعدی با 1131 نسخه خطی در این فهرستگان، در صدر نسخ خطی ایران به زبان فارسی می نشیند و البته بر این آمار باید نسخه های خطی موجود در کتابخانه ها، موزه ها و مجموعه های خصوصی ایران و جهان را نیز افزود.* س- از کیفیت و شاخصه های این نسخه ها بگویید!از میان این نسخه های خطی؛ شماری دارای ارزش هنری نفیس هستند و برخی نیز مصورند؛ نسخه هایی با تذهیب و تشعیر، ترصیع و رنگه نویسی، شمسه و سر لوح مُذّهب و جلدهای نفیس؛ و شماری از آنها به خامۀ کاتبان و خوشنویسان نامی کتابت شده اند؛ همچون نسخه ای از گلستان سعدی که در سال 668 هجری قمری توسط یاقوت مستعصمی خطاط و خوشنویس قرن هفتم کتابت شده و نیز کلیاتی که با کتابت احمد بن علی بن علی شیرازی در سال 784 ه. ق یعنی حدود 93 سال پس از درگذشت شیخ بزرگوار در 416 برگ، 19 سطر کامل و در قطع رحلی به خط نسخ خوش و بر کاغذ دولت آبادی با متن ساده و سرلوحه بنفش و زر و جلد تیماج مقوایی مشکی با نقش ترنج و نیم ترنج نگاشته و آراسته شده است و به شماره 12493 – 5 در کتابخانه ملی ایران ثبت شده و در ششم اکتبر 2015 در دوازدهمین اجلاس شورای مشورتی بین المللی برنامه حافظه جهانی، در فهرست جهانی میراث مستند به ثبت رسیده است.*س- جایگاه سعدی در ادبیات امروز جهان چگونه است ؟اگر« هفت کشور نمی کنند امروز/ بی مقالات سعدی انجمنی» و اگر « عرصه عالم گرفت، حسن جهانگیر او»؛ و اگر سعدی در حافظه تاریخی، ذوق شعری، عاطفی و احساس ایرانیان و فراتر از جغرافیای ایرانی ،در مرزهای اندیشه و تخیل جهانیان جایگاهی خوش یافته؛ نشان از عزّت و منزلت سعدی در جامعه فرهنگ جهانی دارد که قرن هاست آثارش را در میان خود، عاشقانه نگاهبانی می کنند. *س- فارغ از محتوا، سعدی از بعد فنی، نیز چیزی به ادبیات جهان اضافه کرده است؟ هر نو آوری سبکی، از جمله بدایع و بدعت های سعدی با نوآوری فکری ملازمند. سعدی با خلق آثار خود در هنگامه رنسانس اروپایی و پیش از پترارک و بوکاچو، سنت شناسی و سنت آفرینی خود را عیان کرد و اصل ساده نویسی و ایجاز و واقع بینی را که از ارکان ادبیات عصر تجدد بود، در نثر خویش به کار گرفت و در دل ایرانیان و جهانیان نشست.*س - ثبت کلیات سعدی به عنوان میراث جهانی در یونسکو چه دستاوردی می تواند داشته باشد؟اگر چه هم اینک "کلیات سعدی" در حافظه جهانی یونسکو و در فهرست جهانی میراث مستند به ثبت رسیده، اما قرن ها پیش از این در حافظه ملی فرهنگ جهانی، در ذهن و زبان مردمان و در حافظه تاریخی آنان به ثبت رسیده بود و سازمان یونسکو با هوشمندی، کارنامه فاخر خود را به واقعیتی تاریخی مزین ساخت.** برخی عجب دارند که سعدی هفتصد سال پیش به زبان امروزی ما سخن گفته است ولی واقع این است که ما پس از هفتصد سال به زبانی که از سعدی آموخته ایم سخن می گوییم، یعنی سعدی، چنان دلنشین به فارسی گفته که زبان او زبان رایج ما شده است. به راستی که: «حد همین است سخندانی و زیبایی را» به هر روی، اگرچه سالشمار عمر انفسی سعدی به قرن هفتم می رسد، اماروز شمار عمر آفاقی سعدی از حضور پیوسته اش تا کنون، نزد ما حکایت می کند؛ « گفتی زخاک بیشتر نه که از خاک کمتریمما با توایم و با تو نه ایم اینت بوالعجب » از: علی اسدیفراهنگ **3079**1569



06/08/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن