تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804302207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جهانگیری :باید از اتلاف سرمایه های اجتماعی و فرهنگی جلوگیری کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: جهانگیری :باید از اتلاف سرمایه های اجتماعی و فرهنگی جلوگیری کنیم


معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ضرورت حفظ منابع کشور تأکید کرد: باید بتوانیم از منابع مادر و معنوی کشور درست استفاده و از اتلاف سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی جلوگیری کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، اسحاق جهانگیری در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی با تأکید بر لزوم برداشتن گام‌های لازم در فرایند برنامه ریزی گفت: در برنامه ریزی نخستین گام ایجاد تصویری روشن از واقعیات جامعه است تا برپایه آن نیازها و تنگناهای اساسی کشور شناسایی شود و بتوان برای از بین بردن و یا کاهش آثار آن برنامه ریزی کرد.

وی افزود: نقش اطلاعات صحیح آماری در اینجا روشن می شود و باید اذعان کرد که برنامه ریزی صحیح نیازمند داشتن تصویری مناسب از واقعیات جامعه است و این واقعیات بدون وجود اطلاعات صحیح و آمار دقیق امکان پذیر نخواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در این نشست همه اتفاق نظر دارند که توصیف واقعی و تبیین این مسئله که ما در کدام نقطه قرار داریم و به کجا خواهیم رفت و همچنین اینکه چگونه این مسیر را بپیماییم ، تنها برپایه آمار و اطلاعات صحیح امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: نه تنها جمعیت بلکه اقتصاد، صنعت ، کشاورزی و خدمات نیز نیازمند آمار و شاخص های منظم آماری است و حتی در حوزه فرهنگ ، سیاست ، علم و اجتماع نیز نیازمند آمار دقیق هستیم.

جهانگیری گفت: زمانی که از آمار سخن می گوییم منظور ما راستگویی برپایه آمار است نه آمارسازی. بنای دولت تدبیر و امید توصیف وضع گذشته ، حال و آینده کشور بر مبنای واقعیات آماری است که بر مبنای علمی تولید و پشتیبانی شده است.

وی افزود: هدف دولت این است که همگان بدانند که چه داریم و چه نداریم و چگونه می توانیم با مشارکت همه شهروندان بر مشکلات غلبه کنیم و با استفاده فرصت های پیش رو ، تهدیدها و آسیب ها را از بین ببریم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: آمار و شاخص هایی مبنای کار خواهد بود که اولاً از دانش و تخصص بیرون آمده باشد و ثانیاً از مرجعیت رسمی برخوردار باشد.

جهانگیری تشخیص درست نیازهای آماری، تولید بهنگام آمار و کیفیت داده‌های به دست آمده را سه مؤلفه مهم کارآیی سازمان آمار کشور دانست و افزود: در فقدان چنین نظامی، تصمیم‌گیری‌ها از تفکر و تحلیل های آماری فاصله می گیرد و به سوی حدس و گمان پیش می رود.

او اضافه کرد: نتیجه این تصمیم گیری ها نیز تابعی از شانس و اقبال خواهد بود و آثار آن نه تنها متوجه فرد تصمیم گیر در همان مقطع زمانی نخواهد شد بلکه ممکن است سال های سال یک جامعه ، کشور و یک منطقه را به خود سرگرم کند یا به سوی بحران بکشاند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: علاوه بر آمارهای مرسوم باید نیازهای دیگری را هم اضافه و به تحولات جهانی و تغییرات جامعه خود به صورتی جدی توجه کنیم.

جهانگیری گفت: براساس تغییراتی که در جامعه به وجود می آید باید شاخصه های متناسب با آن را به وجود آوریم و با استفاده از آن، فرصت های جدیدی را که برای جامعه ایجاد می شود مشخص کنیم و با به‌کارگیری آن با آسیب های جامعه آشنا شویم و برای مقابله با آن برنامه ریزی کنیم.

او افزود: برای مثال امروز در جامعه با موضوعی به نام اقتصاد مقاومتی روبه‌رو هستیم که باید به این نکته توجه کنیم که اقتصاد مقاومتی را با کدام شاخص ها ارزیابی کنیم که متوجه شویم اقتصاد مقاومتی چگونه انجام شده است و ارزیابی در این زمینه خوب بوده است.

جهانگیری گفت: در خصوص مسائل اجتماعی این موضوع پیچیده تر است و در طرح سوم توسعه، طرحی به نام پیمایش ملی ارزش ها و نگرش ها مورد توجه قرار گرفت که در دو دوره دیدگاه های ملت ایران در زمینه مسائل مختلف اجتماعی از دین و دینداری تا مسائل جاری کشور ارزیابی می‌شد و مسئولان براساس این اطلاعات به برنامه ریزی می پرداختند. اما متأسفانه در مدت چند سال این طرح به جای اصلاح، متوقف شده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اما باید بگویم در دولت جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجدداً در تعدادی از شهرها این کار را شروع کرده است و در مسیر طراحی و گسترش این طرح هستیم. باید با یک چارچوب علمی و بدور از پیشداوری ، یک برنامه صحیح داشته باشیم تا دولت بتواند با چشمی باز به برنامه ریزی بپردازد.

جهانگیری گفت: البته آمار و شاخص‌ها نباید فی‌نفسه هدف قرار گیرد و به عنوان مهم‌ترین نیاز امروز ایران، برای چالش‌های متعدد پیش رو در زمینه‌هایی از محیط زیست تا خشکسالی، بیکاری، مسئله ایران‌هراسی و ناامنی در منطقه و همچنین ده‌ها موضوع جدی دیگری که وجود دارد برای شناسایی این آسیب ها و حرکت به سمت آینده روشن، نیازمند برنامه ریزی دقیق هستیم.


سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن