تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترين [مرتبه] ايمان آن است كه بدانى هركجا باشى خدا با تو است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820536373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضعیت فرونشست زمین در روستای دیندارلو تشریح شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اختصاصی مهر؛
وضعیت فرونشست زمین در روستای دیندارلو تشریح شد

فرونشست زمین


شناسهٔ خبر: 2950720 - سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
استانها > فارس

شیراز- مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مركز شيراز)وضعیت و عوامل فرونشست زمین در روستای «دیندارلو» شهرستان فسا را تشریح کرد. طهمورث یوسفی در گفتگو با خبرنگار با بیان اینکه طی سالهای اخیر در دشتهای مختلف کشور به ویژه در دشتهای استان فارس شاهد وقوع گسیختگی زمین بوده ایم، بیان کرد: بالاترين افت سطح ايستابي آب در كشور مربوط به  دشتهاي استان فارس است، طي گزارشات متعدد، سازمان زمین شناسی به عنوان متولي مطالعات مخاطرات زمین تحقیقات گسترده ای را انجام داده است. وی ادامه داد: این سازمان با استفاده از مطالعات ژئوفیزیکی و رادار و نصب ابزار دقیق رفتارسنجی و مطالعات آب- زمین شناسی و زمین شناسی مهندسی و ژئوتکنیک در نقاط مختلف استان وضعیت فرونشست را بررسی کرده است. مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مركز شيراز( اظهار داشت: ایجاد ترك و تخريب جاده ها و مسيرهاي ارتباطي، شكسته شدن خطوط لوله و شريان هاي حياتي، آسيب‌ديدگي كانالهاي آبرساني، ترك در پي سازه ها و ديوارهاي جدا كننده، تخريب زمينهاي كشاورزي و... از جمله مخاطرات ناشي از فرونشست است. وی گفت: خشكسالي دهه اخير و برداشت بی رویه آب در سالهای اخیر، گودالها و حفرات بزرگ و تونلهايي در زیر سطح ایجاد كرده اند و با رشد اين گسيختگيها به سطح بويژه در بخشهاي نزديك به كوهستان و يا جاهايي كه رخنمون سنگي نزديك سطح قرار دارند سبب ايجاد شكاف در سطح مي شود و در بخشهاي مركزي دشت با تراكم رسوبات، نشست و حركات قائم به سمت پائين ايجاد مي شود. یوسفی در خصوص وضعیت فرونشست روستای دیندارلوی فسا افزود: جنس خاک در روستای دیندارلو ماسه اي تا سیلتی- رسي و برخي قسمتها تپه هاي منفردگراولي – پبلي (خرده سنگي و قلوه سنگي) است بنابراين رسوبات محل روستاي ديندارلو نسبت به بخش هاي جنوبي خود درشت دانه تر بوده و بنظر مي رسد رسوبات زير پوشش آبرفتي ريز دانه و ماسه اي اين روستا در اعماق بيش از ۱۰ متر يا بيشتر را رسوبات گراولي - پبلي تشكيل مي دهند كه برخي از بازمانده هاي اين رسوبات گراولي - پبلي (خرده سنگ و قلوه سنگي) بصورت تپه هاي منفرد در محدوده روستا ديده مي شود. وی بیان کرد: طی چند مدت اخیر سازمان زمین شناسی فارس اقدامات و تحقیقات گسترده ای را پیرامون وضعیت فرونشست در این منطقه انجام داد و در حال حاضر نیز داده هایی به دست آمده است.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مركز شيراز( ادامه داد: بر این اساس گزارش ژئوفیزیک این منطقه به اتمام رسیده و در حال تلفیق داده های سه دوره این منطقه هستیم. وی با اشاره به اینکه فرونشست در این منطقه زیاد است، اظهار داشت: ظرف دو ماه آینده گزارش کاملی در خصوص وضعیت فرونشست در این منطقه اعلام می شود. یوسفی با بیان اینکه بر اساس داده های اولیه نرخ فرونشست در این منطقه در سال ۲۵ سانتی متر بوده، گفت: بر اساس این داده ها پهنای این شکافها در دیندارلو به ۱۰ متر از عمق زمین می رسد. وی تاکید کرد: بر اساس داده های اولیه دو موضوع برداشتهای بی رویه آب و فعال بودن گسل در منطقه منجر به ایجاد فرونشست شده است. مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مركز شيراز( گفت: با توجه به وضعیت فرونشست در منطقه دیندارلوی شهرستان فسا باید ساخت و ساز بر روی این شکافها نباشد در غیر این صورت مشکلات عمده ای برای مردم به وجود می آید.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن