تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802997205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قاچاق 11میلیون موبایل به کشور/1.8میلیارد دلار قاچاق سالیانه تلفن همراه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: پانا گزارش می دهد؛ قاچاق 11میلیون موبایل به کشور/1.8میلیارد دلار قاچاق سالیانه تلفن همراه سالانه 840 میلیارد تومان ضرر اقتصادی از محل قاچاق موبایل متوجه کشور می شود. این در حالی است که بازار موبایل روز به روز در حال تغییر است و مصرف بیش از نیاز این دستگاه روند افزایشی به خود گرفته است. طبق برآوردهای به عمل آمده دارندگان تلفن همراه، هر 5 سال یکبار دستگاه خود را عوض می کند. البته طبق یک برآورد سرانگشتی می توان مشاهده کرد که بیشتر دارندگان تلفن همراه به طور میانگین هر سال به دنبال تعویض موبایل هستند.
۱۳۹۴ دوشنبه ۴ آبان ساعت 13:11

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا،چندی پیش خسروتاج قایم مقام وزیر صنعت میزان کشفیات در کشور را اعلام کرد که بر اساس کشفیات اعلام شده سالانه ۳ میلیارد دلار طلا، ۲٫۷ میلیارد دلار پوشاک، ۲ میلیارد دلار لوازم خانگی، ۹۱۲ میلیون دلار سیگار، ۱٫۵ میلیارد دلار رایانه و قطعات، ۱٫۵ میلیارد دلار لوازم یدکی، ۱٫۱ میلیارد دلار لوازم آرایشی و ۱٫۸ میلیارد دلار گوشی،‌تبلت و تلفن همراه به کشور قاچاق می‌شود.
این حجم از کالای قاچاق آفتی برای تولید داخل و تجارت کشور محسوب می‌شود. یکی از اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری از قاچاق، شفافیت نظام توزیع کالا با استفاده از طرح‌های شناسه‌گذاری کالا و رهگیری کالاهای وارداتی است. این موضوع که در دولت قبل و در قالب طرح‌های شبنم و ایران‌کد پیگیری می‌شد، در ابتدای دولت تدبیر و امید متوقف شد. در حال حاضر، پس از گذشت دو سال از آغاز به کار دولت یازدهم، طرح جدیدی با عنوان GS1 در حال پیگیری است.
طبق گزارشات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وضعیت موجود بازار گوشی تلفن همراه اینگونه گزارش شده است که در حال حاضر ۱۳۸ میلیون خط واگذار شده داریم که از این تعداد، ۷۰ میلیون خط فعال داریم.
نکته قابل توجه اینکه هم اکنون حجم قاچاق سالیانه تلفن همراه ۱.۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود. در واقع، نیاز بازار گوشی تلفن همراه ۱۴ میلیون دستگاه در سال برآورد شده که از این تعداد، ۲ میلیون دستگاه واردات رسمی و حدود یک میلیون دستگاه هم تولید داخل است و مابقی نیاز بازار به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود.
در این میان، آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال ۹۳ حدود ۶۸۰ میلیارد ریال کشفیات گوشی تلفن همراه قاچاق داشته ایم.
البته تا سال ۱۳۸۴ که تعرفه واردات گوشی تلفن همراه صفر بود، قاچاق چندانی نداشیم و واردات به شکل رسمی بود ولی از سال ۱۳۸۵ که تعرفه ۶۰ درصدی برای واردات گذاشته شد، کشفیات گمرک هم به ۷۰ میلیارد ریال رسید و از این لحاظ، بعد از مشروبات الکلی و البسه در رتبه سوم کشفیات قاچاق قرار گرفت.
در واقع از سال ۸۵ به بعد، گوشی تلفن همراه جزو ۱۰ کالای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفته است. حمایت از تولید گوشی تلفن همراه توسط کمپانی‌های اصلی، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تولید مشترک از دیگر سناریوهایی است که در برنامه مقابله با قاچاق توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز دیده شده است.
حال با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستگاه‌های ذی‌ربط، اجرای فاز نخست برنامه مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه چند وقتی است که آغاز شده است و عملا گمرک و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وارد ماجرا شده اند.
البته بنا به گفته مسئولان ذی‌ربط، همه بازیگران بازار تلفن همراه از این برنامه همه جانبه سود خواهد برد و بازندگان آن نیز تنها قاچاقچیان خواهند بود. البته قاچاقچیان که سودهای بادآورده و هنگفت از این بازار دارند، قطعا با استفاده از شگردهای مختلف، به دنبال شکست خوردن این برنامه خواهند بود.
با اجرای کامل این برنامه، باید منتظر ارزانی گوشی تلفن همراه در بازار باشیم نه گرانی، چراکه قرار است تعرفه واردات هم از ۷ درصد فعلی به صفر درصد (حذف تعرفه واردات) کاهش یابد.
موضوع کاهش تعرفه واردات در کارگروهی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال نهایی شده است و به احتمال زیاد، به زودی در دستور کار رسمی این ستاد هم قرار خواهد گرفت.
تسهیل تجارت (اصلاح تعرفه، کاهش موانع تعرفه ای، کاهش زمان و هزینه واردات و اصلاح فرآیندهای مرتبط)، اقدامات فنی (رجیستری، سامانه معاملات و ثبت IME|)، ساماندهی (صدور فاکتور رسمی، امور نمایندگی و خدمات پس از فروش و ... )، مبارزه فراگیر و اطلاع رسانی در برنامه‌های اجرایی این طرح گنجانده شده است. برهمین اساس، رجستری (امکان ردیابی و رهگیری) و حذف تعرفه واردات از اجرای برنامه مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه به شمار می‌رود.
در واقع، با ثبت گوشی‌های تلفن همراه امکان ردیابی و رهگیری از طریق ثبت شناسه یکتا و ایجاد امکان کنترل آن با خط خریداری شده و شماره ملی مشخص استفاده کننده میسر خواهد شد.
رجیستری یکبار در سال ۸۵ اجرا شد ولی به دلیل عدم همکاری یکی از اپراتورها و مسایل دیگر موفق نبود اما در برنامه جدید، ایرادات قبلی رفع و در آن گنجانده شده است.
فرآیند مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه هم بدین صورت است که گمرک در لحظه ورود گوشی کد شناسایی یکتا را ثبت می‌کند و آن را در اختیار سازمان تنظیم مقررات می‌گذارد. این سازمان نیز این کدها را به اپراتورها می‌دهد تا آنها فقط اجازه فعال کردن این گوشی‌های تلفن همراه را داشته باشند.
هم اکنون بخش‌هایی از این برنامه اجرایی شده و فقط آن بخشی که «گوشی قاچاق خاموش می‌شود»، مانده و قرار است به زودی و با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستگاه‌های ذی‌ربط کلید بخورد.
رجستری در کشورهایی همچون ترکیه، جمهوری آذربایچان، کلمبیا، هند و مصر هم سابقه اجرا دارد.
البته تدابیری هم برای بخش کالای همراه مسافر در برنامه مقابله با قاچاق گوشی تلن همراه اتخاذ شده به نحوی که اگر کالای همراه مسافر گوشی تلفن همراه است، در لحظه فعال شدن پیامی دریافت می‌کند که با پرداخت عوارض و دریافت کد می‌تواند از آن استفاده کند.
اخلال در اجرای سیاست‌های اقتصادمقاومتی، عدم تحقق درآمد دولت، خروج ارز، بیکاری، تاثیر منفی بر تجارت قانونی و عدم رغبت سرمایه گذاری به خصوص توسط صاحبان برندهای اصلی، آثار و تبعات منفی قاچاق بر اقتصاد کشور تحلیل می‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن