تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819634279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هیچ امامی بجز آن چیزی که بر وی تکلیف شده عمل نمیکند و به خطا تصمیم نمیگیرد و بر اساس مصالح شخصی کاری را تایید نمیکند


واضح آرشیو وب فارسی:خوزنیوز: عاشورا ابتدای یک حرکت نیست، همچنین انتهای یک حرکت هم نیست بلکه مسیری است که به اتفاقات روز دهم محرم منتهی، و منشا تحولات عظیم جهان اسلام شدخوزنیوز: شنبه 2 آبان ماه همزمان با فرا رسیدن دهم محرم الحرام و عاشورای حسینی، مراسم معنوی زیارت عاشورا و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان در مسجد امام جعفر صادق(ع) کوی اساتید دانشگاه برگزار شد. عزاداران حسینی که در غم شهادت سید و سالار شهیدان و اسارت اهل بیت رسول ا...(ص) سیاهپوش شده بودند با ذکر نوای مداح اهل بیت (ع) به خواندن زیارت عاشورا پرداختند و فضای دانشگاه را با نام و ذکر امام حسین(ع) عطرآگین کردند. در ادامه این مراسم،حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی ضمن تسلیت و تعزیت فرا رسیدن سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع)، گفت: عاشورا ابتدای یک حرکت نیست، همچنین انتهای یک حرکت هم نیست بلکه مسیری است که به اتفاقات روز دهم محرم منتهی، و منشا تحولات عظیم جهان اسلام شد. وی ادامه داد: نگاهی که به ائمه داریم نگاه تعهدی است و در حوزه اعتقادات ما دانستیم معصوم کسی است که خطا نمیکند و فراموشی بر وی حاکم نمیشود و گناه و فکر گناه نیز نمیکند، پس این انسانی است که در همه چیز میشود از وی تبعیت کرد. حجت الاسلام و المسلمین شفیعی افزود: انسانی که در جایگاه اسوه بودن قرار میگیرد، باید از هر خطا و نقص مصون باشد و به همین دلیل است که در موضوعات اعتقادی تاکید بر این است که فعل و قول رهبر معصوم حجت است. وی گفت: همه ما مفتحریم که در مکتب اهل بیت در حوزه دین و عملکرد رهبران الهی حتی صرف نظر از اصول اعتقادی، بلکه بر اساس اصول عقلانی هم حرکت آنها، حرکت درست و قابل دفاعی است که نمونه بارز آن حادثه کربلا است و وقتی برای بررسی حادثه عاشورا به تاریخ مراجعه می کنیم، قدم به قدم در برابر عظمت امام حسین (ع) سر فرود می آوریم. حجت الاسلام و المسلمین شفیعی تصریح کرد: امروزه در برابر موج سنگین سوالات و شبهات دینی، صرفنظر از اعتقادات، باید مطالعات خود را از طریق منابع مستدل بیشتر کنیم. مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان ادامه داد: بعد از شهادت حضرت علی (ع) در 21 رمضان سال 40 قمری و آغاز امامت امام حسن مجتبی(ع)، اتفاقات و حوادثی پیش آمد که مردم با حضرت مجتبی(ع) همراهی نکردند و جامعه ای که باید با امام خویش همراه باشند، نتوانستند پا به پای حضرت مجتبی(ع) حرکت کنند و به تعبیری که در کلمات معصومین هست نشد که چشم فتنه بیرون آورده شود و وجود معاویه از مدیریت جامعه کنار گذاشته شود، به همین دلیل یک توافقنامه ای بین امام حسن(ع) و معاویه در 7 بند به امضاء رسید.  حجت الاسلام شفیعی در ادامه به بخشی از این توافقنامه اشاره کرد و گفت: در بخشی از بند یکم این توافقنامه آمده است که معاویه بعد از خودش و برای مدیریت جامعه مجاز نیست کسی را منصوب کند و در بند دوم این توافقنامه طرفین اینطور توافق میکنند که بعد از معاویه مدیریت و خلافت جامعه به امام حسن (ع) برسد و اگر در این مسیر اتفاقی پیش آمد و یا بطور مثال اگر امام حسن(ع) قبل از معاویه از دنیا رفت، بعد از معاویه حضرت امام حسین(ع) خلیفه مسلمین شود. وی ادامه داد: این تفاهم و توافق در شرایطی امضاء شد که معاویه بر بخشی از جهان اسلام حکومت میکرد و حضرت مجتبی(ع) در منطقه مکه و مدینه و کوفه حضور داشت و مردم دلگرم به حضور امام حسن(ع) بودند و خود امام حسن(ع) هم در صحبت های مکرر فرمود: من برای حفظ اسلام و امت اسلامی این تفاهم نامه را قبول کردم. مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان افزود: بعد از امضای این توافق نامه و بعد از ارائه گزارش این توافق در دربار معاویه، جمله ای از طرف معاویه نقل شده که در اسناد شیعه و اهل سنت معتبر است، که من هرچه را که امضا کرده ام زیرپای خود میگذارم و به هیچ یک از بندهای توافقنامه وفادار نخواهم بود. حجت الاسلام شفیعی با بیان اینکه از تاریخ امضای تفاهم نامه تا مرگ معاویه حدود 10 سال طول کشید، گفت: بررسی های تاریخی نشان میدهد که معاویه طبق گفته خود به هیچ یک از تعهدات وفادار نماند. وی افزود: بعد از شهادت امام حسن(ع) شیعیان به امام حسین(ع) نامه نوشتند که گذشت ایام و روزگار نشان داد که ما اشتباه کردیم که با حسن بن علی وفادار نماندیم و الان که امام حسن(ع) به شهادت رسید شما این توافقنامه را نادیده بگیرید و ما با شما بیعت می کنیم و معاویه را از خلافت خلع میکنیم که شیخ مفید مینویسد: "در عراق شیعیان جمع شدند و به امام حسین(ع) نوشتند معاویه را برکنار و ما با شما بیعت میکنیم ولی حضرت امام حسین(ع) گفت: بین من و معاویه یک توافقی وجود دارد" در حالی که بین امام حسین(ع) و معاویه توافقی نبود و این نشان دهنده این است که مسیر امامت یکی است و امام بعدی قطعا از توافقات امام قبل از خود تبعیت میکند، زیرا هیچ امامی بجز آن چیزی که بر وی تکلیف شده عمل نمیکند و به خطا تصمیم نمیگیرد و بر اساس مصالح شخصی کاری را تایید نمیکند. ولی امام حسین(ع) با اینکه در نطق های خیلی صریح و نامه های بسیار صریحتر و تند به معاویه به تببین مسائل پرداختند و موضع خود نسبت به معاویه را روشن میکند لکن به خاطر مفاد تعهد نامه امام حسن(ع) و معاویه منتظر میماند. این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در نیمه رجب سال 60 قمری که معاویه از دنیا میرود، طبعا" باید بند دوم آن توافق نامه اعمال شود و امام حسین(ع) مدیریت جامعه را بدست گیرد ولی بر اساس اسناد تاریخی، معاویه از قبل از مرگ خود با سران طوایف و بزرگان برای اخذ بیعت با یزید تلاشهای زیادی را انجام داده بود ولی حضرت سید الشهدا(ع) قبل از مرگ معاویه هیچ اقدامی در جهت خلاف توافق نامه انجام نداده بود و در مدینه به سر میبرد. مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان ادامه داد: در تاریخ 28 رجب سال 60هجری یعنی 13 روز بعد از مرگ معاویه، استاندار مدینه از امام حسین(ع) دعوت میکند و به امام میگوید معاویه از دنیا رفته و یزید خلیفه مسلمین است و من مامورم از شما بیعت بگیرم! ولی امام فرمودند که من بیعت نخواهم کرد و در جلسه ای که مردم را برای بیعت دعوت میکنید من را هم دعوت کن، آنجا با مردم تصمیم واحدی میگیریم. وی گفت: بعدها این سوال پیش آمد که امام حسین(ع) با توجه به اینکه میدانست چه حوادثی قرار است اتفاق بی افتد چرا از باب تقیه بیعت نکرد؟ دانستن این نکته ضرورت دارد که در تفاهم نامه امام حسن(ع) بیعتی صورت نگرفته بود و بخشی از سرزمین مسلمانان در اختیار امام حسن(ع) بود ولی در زمان امام حسین(ع) نقض تفاهم نامه اتفاق افتاده بود و از حضرت سید الشهدا(ع) بیعت با یزید را درخواست نموده بودند. بیعت مقوله ای فراتر از تفاهم و توافق است، بیعت با یزید یعنی این که حضرت امام حسین(ع) بپذیرد یزید حاکم و والی جامعه اسلامی است و امام حسین(ع) مثل همه شهروندان زیر ولایت یزید باید زندگی کند. امام حسین در ادامه خطاب به ولید فرمودند: من از خاندان پیامبرم و خانه ما محل فرود ملائکه است و ما اهل بیت وحی هستیم ولی یزید انسان فاسدی است و فاقد صلاحیت اخلاقی است و اهل گناه علنی است و من با یزید بیعت نخواهم کرد و در تعبیر دیگری میگوید مثل من با مثل یزید بیعت نخواهد کرد. حجت الاسلام شفیعی ادامه داد: امام حسین(ع) مکررا" در بین مردم حاضر میشدند و برای جامعه مسائل مسلمین را تشریح میفرمودند و به سوالات آنان پاسخ میدادند و در جواب سوال برخی که میگفتند چرا بیعت نمیکنید، میفرمودند: نه تنها من این کار را نمیکنم بلکه خدا و رسول خدا و مومنان در طول تاریخ نخواهند پذیرفت که من چنین کاری کنم و با یزید بیعت کنم. مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان گفت: امام دو روز بعد از این گفتگو از مدینه خارج شد و به سمت مکه رهسپار شد و انتخاب مکه به این دلیل بود که جایگاه قداست آن برای امت اسلامی معلوم بود و محل تردد مسلمانان از نقاط مختلف بود که برای عمره مفرده به مکه می آمدند. وی گفت: فصل بزرگی از بیانات حضرت امام حسین(ع) در زمان حضور ایشان در مکه است، یعنی شناخت منشور عاشورا و کربلا و نگاه ایشان وقتی برای انسان مفهوم پیدا میکند که مکاتبات و مکالمات ایشان را در طول دوره حضور در مکه مطالعه کند. حجت الاسلام شفیعی ادامه داد: کوفه مرکز خلافت 4 ساله امیرالمومنین بود و به دلیل حضور گروههای مختلف، سیاسی و تجاری، کوفه گردش اقتصاد بالایی پیدا کرده بود ولی بعد از شهادت حضرت علی(ع)، معاویه خلاقت را به سمت شام کشید و این شکستی بزرگ برای اهل کوفه بود، به همین دلیل 40 روز بعد از حضور امام حسین(ع) در مکه بر اساس منابع تاریخی حداقل 16 هزار امضاء و حداکثر 25هزار امضاء بصورت شخصی و طایفه ای و طومار به دست امام حسین(ع) رسید که متن تمام این نامه ها یک پیام روشن داشت و آن اینکه: "ما امت بی امام هستیم و امام ما در جمع ما نیست، بیا که ما امت تو باشیم"و همان تعهد و تکلیفی که بر امام ایجاد شده بود به دلیل همین پیام بود. وی ادامه داد: وقتی امضای کوفیان به این حجم رسید امام(ع) نامه ای نوشتند به اهل کوفه که نامه هایتان که در آن نوشته بودید که بیا منتظر تو هستیم و امتی هستیم که امامان را میخواهیم، رسید، یعنی امام متن نامه هایشان را در نامه خود مینویسد تا کسی بعدها نگوید این نامه در جواب کدام نامه است. همچنین امام فرمودند: من مسلم پسرعموی خود را به کوفه میفرستم، اگر مسلم تایید کرد آنچه نوشته اید و آنچه میگویید و ابراز میکنید با هم منطبق هستند من می آیم. مردم در روز اول حضور مسلم در کوفه 16هزار نفر با وی بیعت کردند و امام حسین(ع) وقتی از مکه حرکت کرد، که نامه مسلم به امام رسید که مردم کوفه آنچه گفته اند و آنچه که نوشته اند باهم منطبق است و شما تشریف بیاورید. حجت الاسلام شفیعی گفت: بعد از حرکت امام از مکه به سوی کوفه در طول مسیر خبر شهادت مسلم را دریافت کرد و مطلع شدند که اوضاع کوفه مساعد نیست ولی امام(ع) فرمود از من دعوت شده و من به دعوت آنها در حال رفتن به کوفه هستم. امام(ع) حتی در سختی ها و وقتی عهد شکنی کوفیان را دید اگر با دقت به کلمات امام(ع) بنگریم، ایشان میفرماید اهل کوفه برای من نامه نوشتند و من مطابق درخواست آنها آمده ام اگر از رای خود منصرف شدند، ما به مدینه برمیگردیم. حتی آنجایی که حر ابن یزید ریاحی با هزار نفر سرباز آمدند و مسیر را بر امام(ع) بستند، امام به حر فرمود که چرا مانع حرکت شدی؟ حر گفت: من دستور دارم جلوی حرکت شما را بگیرم، امام(ع) فرمود: من دعوت شده ام و به من نامه نوشته شده ولی اگر شما مانع از حرکت شوید و یا دعوت کنندگان نظر خود را تغییر داده اند من برمیگردم. ولی حر گفت: برگشتی در کار نیست و من مامورم راه برگشت شما را نیز سد کنم مگر در 2 حالت، یا بیعت کنید یا اینکه در همین مکان بمانید تا تصمیم جدید گرفته شود. امام(ع) فرمود: اگر من میخواستم بیعت کنم در مدینه بیعت میکردم، یزید شرابخوار، آدمکش و فاسق است و من به هیچ عنوان با وی بیعت نخواهم کرد و اگر یزید خلیفه مسلمین شد، اسلام از بین خواهد رفت. مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان گفت: جنس صحبت های استدلالی امام(ع) با خواص و نخبگان همچنین صحبتهایی که با عامه مردم داشتند در تمام آنها تلاش آن حضرت این بود که حتی اگر شده یک نفر به راه راست هدایت شود. شفیعی گفت: در شب عاشورا امام(ع) یک آزادمنشی و حریتی را نشان داد که در طول تاریخ نظیر ندارد زیرا وقتی انسانی در تنگنا باشد طبیعی است که به دنبال یارگیری باشد و تلاش کند حلقه دفاعی خود را تقویت کند ولی امام(ع) به اصحاب و اهل بیت فرمودند که من بیعتم را از گردن همه شما برداشتم و هرکه میخواهد آزاد است تا برود ولی همه اعلام وفاداری کردند و این آزادانه ترین اعلام وفاداری است که تاریخ به خود دیده است و بر اساس منابع دقیق تاریخی در شب عاشورا هیچکدام از اصحاب از امام حسین(ع) جدا نشدند. وی در پایان گفت: امروز اگر به مسیر عادی حرکت امام حسین(ع) فارغ از نگاه امامانه و اینکه امام هرچه کرده درست بوده بدلیل اینکه معصوم است بررسی کنیم، می بینیم که اقدامات ایشان یک عملکرد عقلانی و منطقی و روشن و قابل دفاع است و تایید میکنیم که همه تصمیمات ایشان درست بوده است. گفتنی است این مراسم معنوی با نوحه خوانی مداح اهل بیت(ع) در رثای سالار شهیدان، اقامه فریضه نماز جماعت ظهر وعصر و اطعام عزاداران سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) خاتمه یافت.


دوشنبه ، ۴آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خوزنیوز]
[مشاهده در: www.khouznews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن