تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803087627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خط قرمزها در شبکه ­های اجتماعی کجاست؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: خط قرمزها در شبکه ­های اجتماعی کجاست؟
بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۵۴۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ - 26 October 2015


رمضانعلی کاوسی: این روزها شبکه‌های اجتماعی بین افراد جامعهٔ ما سری توی سرها در آورده، نگفتنی. یکی دو تا هم نیست. هر روز هم به تعداد آنها اضافه می‌شود. نمی‌توانیم واتس­آپ داشته باشیم و از وایبر و اینستاگرام غافل شویم. نمی­توانیم هر دوی اینها را داشته باشیم، اما لاین و تلگرام را مورد بی‌مهری قرار دهیم. دوست داریم همه جا سرک بکشیم؛ اما به صورت واقعی هیچ جا نیستیم.


با ورود این تکنولوژی جدید به خانه­ها و جیب­های ما احساس می­شود فاصلۀ بین اعضای یک خانواده روزبه­روز زیادتر می­شود. پدر و مادرها کمتر فرصت می­کنند با بچه­های خودشان صحبت کنند؛ چون دست هرکدامشان یک گوشی لمسی است که دارند با آن در فضای مجازی و شبکه­های به اصطلاح اجتماعی سیر می­کنند. خانواده­ها حرف­های زیادی برای گفتن دارند؛ اما این تکنولوژی فرصت حرف زدن را از آنها گرفته است. بر این باورم این حرف نزدن­ها دارد بین اعضای یک خانواده شکاف ایجاد می­کند. این شکاف دارد اعضای یک خانواده را نسبت به هم غریبه می­کند. 


چرا ما به خود حق می­دهیم که دوستان مجازی­مان را هم با خود به خانه بیاوریم؟


اگر دقت کرده باشید به تازگی وقتی وارد منزل اقوام و دوستان هم می­شویم، بعد از سلام و احوالپرسی این سؤال را از صاحبخانه می­کنیم: «ببخشید وای­فایِ شما روشنه؟ رمزش چیه؟» صاحبخانه رمز را می­گوید. بلافاصله تمام چشم­ها روی صفحۀ گوشی­های لمسی موبایل­ها زوم می­شود. البته بعضی­ها پیشرفته­ترند و با خریدن یک خط رایتل خیال خودشان را از بابت وایرلس و رمز راحت کرده­اند.


صاحبخانه چند لحظه این پا اون پا می­شود و می­گوید: «خُب چه خبر؟ تعریف کنید.» میهمان­ها فقط چند لحظه سرها را بالا می­آورند و با لبخندی تصنعی می­گویند: «والا چه عرض کنیم، خبر تازه­ای نیست.» دوباره سرشان توی لاک خودشان و موبایل­شان می­رود.


نمی‌خواهم منکر فواید شبکه‌های اجتماعی شوم. شبکه­های اجتماعی قادر است اطلاعات مفید فراوانی در اختیار کاربران قرار دهد. دغدغهٔ من این است که بیشتر ما خط قرمزی برای استفاده از این تکنولوژی مدرن برای خود و اعضای خانواده­مان تعریف نکرده­ایم. شبکه­های اجتماعی مثل شمشیر دولبه عمل می­کند. محاسن و معایب آن باهم مخاطب را تحت تأثیر قرار می­دهد. قصد ندارم در این مقاله به معایب و مضرات شبکه­های اجتماعی اشاره کنم که اظهرُمنَ­الشمس است. 


من فرض را بر این می­گذارم که ما فقط از مطالبِ مفید این شبکه­ها استفاده کنیم. با این فرض، و با مقدمهٔ کوتاهی که اشاره کردم، تکلیف مراودۀ بین اعضای خانواده چه می­شود؟ تکلیف صله ارحام بین خویشاوندان چه می­شود؟ چه قبول داشته باشید، چه نداشته باشید این تکنولوژیِ فراگیر، صله رحم و روابط  خودمانی بین خانواده­ها و خویشاوندان را تحت­الشعاع خود قرار داده است. این هم نوعی اعتیاد است. اعتیاد فقط به تریاک و مواد مخدر به تنهایی مذموم نیست؛ هر اعتیادی که روابط  طبیعی بین اعضای خانواده  را تحت تأثیر قرار دهد نیز مضر است.


وقت گذاشتن بیش از حد برای شبکه­های اجتماعی و عدم توجه به مسائل داخلی خانواده­ها، تخریب کننده و ناصواب است. ما اگر صدها دوست همیشه آنلاین هم پیدا کنیم، این دوستان مجازی نمی‌توانند جای یک گفت‌وگوی صمیمانه بین ما و همسرمان را بگیرند. بعد از خودمان، داریم فرزندان­مان را هم فدای این استفادۀ بیش از حد و گاهی ناصحیح از شبکه­های اجتماعی می­کنیم. کمی فکر کنید. آیا با این تکنولوژی ما خلوتی هم برای خودمان باقی گذاشته­ایم؟ در گذشته­ای نه­چندان دور، مرد خانواده وقتی به منزل می­آمد از اتفاقاتی که در محل کار برایش افتاده بود، برای همسر و بچه­هایش تعریف می­کرد. حالا حرف زدن مردها با همسر و بچه­ها، خواندن کامنت­ها یا لطیفه­هایی است که روی صفحهٔ موبایلش نوشته شده است.


بیاییم یک خط قرمزی برای خودمان در نظر بگیریم و با هم عهد ببندیم استفاده از شبکه­های اجتماعی را در منزل به حداقل برسانیم و به خصوص در میهمانی­ها به طورکلی آن را کنار بگذاریم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن