تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806558666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش خواندنی فارس از یک امامزاده در اصفهان ‌شبی در ‌آستان حضرت زینب صغری (س)/بانویی که همه را حاجت روا می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش خواندنی فارس از یک امامزاده در اصفهان
‌شبی در ‌آستان حضرت زینب صغری (س)/بانویی که همه را حاجت روا می‌کند
آستان مقدس حضرت زینب صغری (س) در دهه اول ماه محرم برای پذیرایی از بیش از 80 هزار عزادار حسینی و 400 هیئت عزاداری برنامه‌های ویژه‌ای داشت.

خبرگزاری فارس: ‌شبی در ‌آستان حضرت زینب صغری (س)/بانویی که همه را حاجت روا می‌کند



به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اینجا آستان مقدس حضرت زینب صغری (س) است، مکانی مقدس و منور که زائرانش آن را به نام بی‌بی زینب می‌شناسندش و اعتقاد ویژه به آن دارند. آستان مقدس حضرت زینب صغری (س) امسال همچون سال‌های گذشته در دهه نخست محرم با تدارک برنامه‌های ویژه در کنار پذیرایی از بیش از 80 هزار عزادار حسینی و 400 هیئت عزاداری حماسه حسینی آفرید.

شب گذشته شام غریبان حسین ابن علی علیه السلام در این بارگاه ملکوتی با حضور بیش از 10 هزار عزادار حسینی برگزار شد. شام غریبانی که متفاوت است. از در امامزاده که وارد می‌شویم جمعیت بسیاری از مردم را می‌بینیم که با شمع‌هایی در دست آمده‌اند تا شام غریبان حضرت امام حسین علیه السلام را در جوار حضرت زینب بنت موسی بن جعفر سلام الله علیها برگزار کنند. مردمی با لهجه‌هایی خاص و از قومیت‌ های مختلف. افاغنه و عرب‌ها در این منطقه بیشترین ساکنان را تشکیل می‌دهند و اکنون در این مراسم هم بیشتر آن‌ها حضور داشتند هر چند اصفهانی‌های قدیمی و جوان‌ها نیز حضوری پررنگ داشتند. انسان‌هایی که فارغ از قومیت و زبان و رنگ و نژاد فقط به عشق مولایشان حسین ابن علی علیه السلام در کنار هم جمع شده بودند تا شام عاشورا را به یاد غربت قبیله بنی هاشم بگذرانند. مردمان عاشق اهل بیت علیها السلام بیشتر برای ایام سوگواری مکان‌هایی متبرک از امامزاده‌ها را انتخاب می‌کنند تا بتوانند فاصله مکانی خود را امامان بزرگوار کمتر کنند و با خلوص و اعتقاد بسیار این مراسم را برگزار می‌کنند.

از پله‌ها پایین می‌آیم. در سمت راست دو غرفه خیمه معرفت و خادمان افتخاری توجهم را جلب می‌کند. در کنار آن‌ها غرفه دیگر با نام نمایشگاه حسین چراغ جهان تاب قرار دارد. عکس‌هایی از قمه زنی سنت یا بدعت و نظر مراجع تقلید درباره این مراسم که در جای جای غرفه جای گرفته است. جلوتر می‌روم و خیل عظیمی از زنان و مردان را در جایگاهی می‌بینم که آماده تماشای نمایش آیینی «صدای پای کاروان کربلا» هستند. «صدای پای کاروان کربلا» هر شب برای علاقمندان به روی صحنه می‌رفت. نمایشی که در آن به مصائبی که بر قبیله بنی هاشم گذشته است پرداخته می‌شود. دورتا دور حرم در کنار اتاق‌ها خانواده‌ها نشسته‌اند و در سوگ مولایشان شام غریبانی همراه با شمع‌های افروخته گرفته‌اند. آنهایی که به دور از زبان و قومیت، فقط به عشق سالار شهیدان آمده‌اند. به سراغ مردمی که به این مکان مقدس آمده‌اند می‌رویم تا با آن‌ها گفت‌وگو کنیم. اشرف زنی 28 ساله که تاکنون 5 بار به این مکان مقدس آمده است. او در کنار پله‌های ورودی درب خواهران با چادری رنگی ایستاده است و همینطور که زیر لب با حضرت زینب سلام الله علیها سخن می‌گوید قطرات اشک از گونه‌هایش جاری است. اشک‌هایش را با گوشه چادرش پاک می‌کند و دست‌هایش را بالا می‌آورد و می‌گوید: این خانم خیلی بزرگوار است. من سال‌هاست که از او حاجت می‌گیرم و هر بار به این جا می‌آیم مرا دست خالی رد نمی‌کند و حاجتم را می‌دهد. اشرف‌ زاده فریدن است اما در ملک‌شهر زندگی می‌کند. او ادامه می‌دهد: با اینکه مسافت منزل ما تا این آستان مقدس دور است اما همیشه دوست دارم که به اینجا بیایم. امشب در شام غریبان آمده‌ام تا با روشن کردن شمع به یاد غم و اندوه قافله کربلا باشم.

صدای دسته عزاداری افاغنه به گوش می‌رسد. آنهایی که با لهجه‌ای خاص و مراسمی متفاوت در سوگ مولای کربلا عزاداری می‌کنند. زوجی در کنار هم نشسته‌اند و شمع روشن کرده‌اند. آنها می‌گویند: سال گذشته ما هنوز ازدواج نکرده بودیم و به برکت این شخصیت مهم دینی توانستیم به حاجتمان برسیم و ازدواج کنیم. حضرت زینب سلام الله علیها بانویی ارزشمند است که هر ساله زائرانی بسیاری دارد و حوائج مردم را برآورده می‌کند. زهرا 22 ساله دانشجوی شیمی است می‌گوید: ما از عرب‌های کربلا هستیم البته والدینم در کربلا به دنیا آمدند و پس از جنگ ایران و عراق به اصفهان آمدیم و من در این محل به دنیا آمدیم. من هفته‌ای دو بار برای زیارت حضرت زینبیه سلام الله علیها به این مکان می‌آیم و تاکنون هر چه خواسته‌ام از او گرفته‌ام. گاهی مردم تصور می‌کنند که حتما باید به زیارتگاه‌های بزرگ بروند تا حاجاتشان برآورده شود اما این جا هم حاجت می‌دهد. من توصیه می‌کنم مردم اصفهان به این امامزاده عظیم بیایند و معجزات آن را ببینند.

جواد جوان افغانی دست‌هایش را بر سینه نهاده و در مقابل درب ورودی حرم ایستاده است. صبر می‌کنم تا سلام بدهد به سراغش می‌روم. می‌گوید: امشب شام غریبان کاروان کربلا است. کودکان و زنانی که در کاروان این روزها در زیر ظلم و ستم یزیدیان افتاده‌اند. جواد ادامه می‌دهد: ما در این محله زندگی می‌کنیم و در هفته سه بار به این آستان می‌آیم و هر مشکلی که داشته باشم با این بانوی عظیم الشان در میان می‌گذارم و به حاجتم می‌رسم. اینجا آستان مقدسی است که زائران و مجاورین بسیاری برای زیارت می‌آیند. امامزادگان همه را می‌طلبند. فارغ از اینکه افغانی، ترک، لر و بلوچ باشیم. چایخانه‌ای متفاوت با جوان‌هایی از مشاغل مختلف روبه‌روی درب برادران چایخانه‌ای تعبیه شده است که بسیار با چایخانه‌های دیگر متفاوت است. چایخانه‌ای با 80 نیروی جوان که برای مولایشان امام حسین علیه السلام کار می‌کنند. آن‌ها آمده‌اند تا  وفاداری‌شان را به مولایشان حسین ابن علی نشان دهند. دور تا دور چایخانه با پارچه‌ای سبز رنگ پوشانده شده است. جوانانی با مشاغل مختلف زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر علیهم السلام با چایی ذغالی با طعم‌های ساده، دارچین و نبات با چاشنی آبلیمو پذیرایی می‌کنند. جوانانی بلند قامت با لباس‌های مشکی بلند و کلاه نمدی تبریزی و ربانی قرمز. در این چایخانه هر کس مسوولیت خاصی دارد. مکانی در چایخانه تعبیه شده است که مخصوص میهمانان است بر روی میز کلاه خود و شمشیری نمادین وجود دارد که گویی صحنه کربلا را به تصویر کشیده است.

جوانان در مشاغل مختلف در دو قسمت برادران و خواهران از عزاداران پذیرایی می‌کنند. نصرالله عرب جوان 33 ساله مسئول بخش چایخانه است. او می‌گوید: سه سال پیش با دوستانم به این مکان آمدیم که چایی بخوریم و متوجه موضوعی شدیم و آن اخلاق بسیار نیک و پسندیده افرادی بود که از عزاداران پذیرایی می‌کردند. رفتاری نیک که من و دوستانم را به وجد آورد که چگونه می‌توانیم چایخانه‌ای برپا کنیم که بتوانیم علاوه بر پذیرایی از عزاداران با اخلاق نیک از آن‌ها پذیرایی کنیم. 60  نفر هستیم که از مشاغل مختلف هستند. همه کارهای چایخانه به صورت ساماندهی شده است. همه هم و غم ما این است که ابتدا باید به خودمان احترام بگذاریم تا بعد بتوانیم به دیگران احترام بگذاریم و این موضوع باعث شده است که این کار را انجام دهیم همیشه پیش خودمان می‌گفتیم که چه موقع می‌شود که ما بتوانیم این کار را انجام دهیم و از خودمان کاری راه بیندازیم که بتوانیم برای خودمان چایخانه‌ای به پا کنیم. مکانی برا روشن کردن شمع‌ها در حیاط امامزاده مکانی از خشت و گل و آجر تعبیه شده است که برای روشن کردن شمع‌ها گذاشته‌اند. این مکان به همت بانوانی که در آستان بودند درست شده بود و مردم برای روشن کردن شمع شام غریبان به این مکان می‌آمدند. پرچمی متبرک به نام مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در این مکان نصب شده است.

بهزاد صبری مدیر آستان حضرت زینب بنت موسی بن جعفر علیهم السلام در بین خادمان ایستاده است. او می‌گوید: در ده شب ایام محرم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در این مکان با سخنرانی مداحان و واعظان مطرح استانی برگزار شد. وی ادامه می‌دهد: مراسم شیرخوارگان با حضور بیش از 2 هزار نوزاد و خانواده‌های آن‌ها برگزار شد. صبری با بیان اینکه از نماز مغرب و عشاء مراسم عزاداری در آستان مقدس حضرت زینب صغری (س) آغاز می‌شد، خاطر نشان می‌کند: به طور متوسط روزانه میزبان بیش از 30 هیئت مختلف مذهبی از افاغنه، عرب‌ها و اصفهانی‌ها در این مکان انجام می‌شود. مدیر آستان مقدس حضرت زینب سلام الله علیها با اشاره به برگزاری نمایش آیینی «صدای پای کاروان کربلا» تصریح می‌کند: این نمایش هر شب با حضور بیش از 2 هزار تماشاگر به روی صحنه می‌رفت. وی می‌گوید: در شب‌های مختلف مسئولان بلند پایه استانی با حضور در این آستان مقدس از مراسم‌های در حال برگزاری در آستان مقدس بازدید کردند. صبری اضافه می‌کند: سردار آقاخانی فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان، صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک استان اصفهان، نورالله صلواتی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و حجت‌الاسلام صادقی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان از جمله بازدید کنندگان مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در آستان مقدس حضرت زینب موسی ابن جعفر علیهم السلام بودند.

مدیر آستان مقدس حضرت زینب موسی ابن جعفر علیهم السلام با اشاره به برگزاری مسابقات مختلف در این مکان بیان می‌کند: در کنار نمایشگاه عکس « حسین چراغ عالم تاب» مسابقه قمه‌زنی سنت یا بدعت بر اساس کتابی با همین عنوان به قلم مهدی مسائلی در حال برگزاری است. وی اذعان داشت: نماز ظهر عاشورا در این مکان به امامت حجت‌الاسلام هاشمی مسئول دفتر امام جمعه اصفهان و با حضور بیش از 10 هزار نفر از عزاداران حسینی برگزار شد.









انتهای پیام/63057/ش40



94/08/03 - 19:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن