واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رسمی که کهنه نمیشود
شبیهخوانی، احساس تعلق مردم به تعزیه حسینی
آیین دیرین شبیهخوانی در اردبیل در حالی همچنان با استقبال مردم روبهرو است که در روز عاشورا در اکثر مناطق استان آیینهای شبیهخوانی برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، امروز و در عاشورای حسینی نیز به رسم دیرین و چند صد ساله آیین شبیهخوانی در مناطق شهری و روستایی استان اردبیل با شور و حال خاص همراه با تعزیه و نوحههای غمناک برگزار شد تا محبان حسینی بار دیگر با مشاهده صحنههایی که حکایت از مبارزه حق و باطل و جنگ تن به تن یاران امام حسین (ع) در جبهه حق با لشکریان یزید داشتند به خوبی نمود پیدا کند. این آیین دیرین که حکایت از علاقهمندی مردم این دیار به نهضت خونین حسینی و عزت و عظمت برگرفته از مکتب آلالله دارد در سالهای اخیر سینه به سینه و نسل به نسل بازگو شده تا آیین شبیهخوانی حکایتی زیبا از بازگو کردن واقعه کربلا در شکل و شمایلی نمادین باشد. در این آیین که همراه به شخصیتپردازی امام حسین (ع) اغلب با چهرههای غیرقابل مشاهده و پوشیده شده، حضرت امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س)، حضرت قاسم (ع)، حضرت عباس (ع)،حضرت رقیه (س)، حضرت علیاصغر (ع)، حضرت علیاکبر (ع) و حر بن یزیدریاحی همراه است، شخصیتهای محوری آیین شبیهخوانی در قالب مکالمههایی متفاوت سعی میکنند تا صحنههایی از کربلا را که نبرد جبهه حق و باطل است به خوبی به نمایش بگذارند. در حالی آیین شبیهخوانی از اولین ساعات روز عاشورا در محلات و مناطق مختلف شهری و روستایی اجرا میشود که در ابتدا دستهجات تعزیهخوانی و زنجیرزنی و سینهزنی در حالی وارد میدان میشوند که اکثر اهالی با مشاهده مظلومیت امام حسین (ع) و یاران باوفایش اشک ماتم ریخته و گریه و ناله سر میدهند. در شبیهخوانی اردبیلیها که نمایشی از اسبها و شترها را نیز به همراه دارد، لشکریان عمر سعد ملعون و شمر در لباس قرمز رنگ و با طمطراق خاص حاضر شده در حالی که لباس لشکریان امام حسین (ع) و یارانش سیاه و سبز است که نماد حرمت و عظمت آنهاست. در میدانی که شبیه به یک دایره بزرگ است نمایش تعزیه و شبیهخوانی با رفتن به میدان حر بن یزید ریاحی و اظهار توبه و ندامت حر در مقابل لشکر امام حسین (ع) آغاز میشود که بعد از مکالمههای مختلف حر از امام حسین (ع)، رخصت رفتن به میدان میخواهد و با شهادت او در میدان کربلا جنگ آغاز شده و به ترتیب امام حسین (ع) و یاران باوفایش شامل برادر و فرزندانش را به جبهه جنگ با کفر میفرستد. بعد از شهادت همه یاران امام حسین (ع)، نقطه اوج شبیهخوانی که همان شهادت طفل 6 ماهه حضرت امام حسین (ع) است به همراه جلوههایی زیبا از نجوای امام حسین (ع) در میدان نینوا به نمایش گذاشته میشود و سپس با شهادت امام حسین (ع) آیین آتش زدن خیمهها و نمایشی از اسرای کربلا به نمایش گذاشته میشود تا اوج حزن و اندوه مردم را در ایام عزاداری و مشاهده آیین شبیهخوانی جلوهگری کند. در کنار شبیهخوانی، خیمههای متعددی که در خیابانها و مسیرهای مختلف برپا شده حال و هوای خاص داشته و عدهای از اردبیلیها به ویژه خانوادهها با حضور در این خیمهها که به نام شهزاده قاسم، علی اکبر و حضرت ابوالفضلالعباس نامیده شده ادای نذر کرده و به یاد مظلومیت ائمه اطهار اشک میریزند. در کنار آیینهای کهن و تاریخی اردبیلیها در ایام منتصب به تاسوعا و عاشورای حسینی که از شمعگردانی گرفته تا شبیهخوانی و برخی آداب و رسوم محلات و شهرهای مختلف آنچه که در این ایام به خوبی میتوان در شکل گسترده مشاهده کرد، اوج اخلاص عزادارانی است که حکایت از عشق آنها به امام حسین (ع) و یارانش است. در شام غریبان امام حسین (ع) نیز شبیهخوانی حال و هوای متفاوت دارد به طوری که این بار در برخی از مساجد استان اردبیل مراسم غمانگیز تعزیه شام غربیان امام حسین (ع) در غربت حضرت زینب (س) حضرت رقیه و دیگر اسرای کربلا به نمایش گذاشته میشود که مکالمه حضرت رقیه (س) آنچنان سوزناک و دردناک است که شرکتکنندگان در این آیین تعزیه در بخشهای مختلف این مکالمه گریه سر داده و اوج ارادت قلبیشان را به خاندان عصمت و طهارت نشان میدهند. انتهای پیام/62001/ر40
94/08/02 - 23:17
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]