تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816493376
معنای وهن آمیز بودن قمه زنی چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
معنای وهن آمیز بودن قمه زنی چیست؟
بسیار شنیده ایم که طرفداران قمه زنی از عنوان «وهن آمیز بودن قمه زنی» با نام «تمسخر» یاد می کنند و می گویند تمسخر دیگران هیچ گاه موجب حرمت احکام اسلامی نمی شود.
باشگاه خبرنگاران جوان: بسیار شنیده ایم که طرفداران قمه زنی از عنوان «وهن آمیز بودن قمه زنی» با نام «تمسخر» یاد می کنند و می گویند تمسخر دیگران هیچ گاه موجب حرمت احکام اسلامی نمی شود.
بسیار شنیده ایم که طرفداران قمه زنی از عنوان «وهن آمیزبودن قمه زنی» با نام «تمسخر» یاد می کنند و می گویند تمسخر دیگران هیچ گاه موجب حرمت احکام اسلامی نمی شود؛ زیرا کفار بسیاری از احکام و قوانین اسلامی، همچون حجاب، حدود، قصاص و... را نیز استهزا و تمسخر می کردند و اگر بخواهیم برای این تمسخر آن ها شأنیتی قائل شویم، باید همه احکام الهی را تعطیل کنیم. همچنان که قرآن کریم دراین باره فرموده است: «وَ لَنْ تَرْضی عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ و یهود و نصارا هرگز از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه از آیین آن ها پیروی کنی.» (بقره، ۱۲.)
در پاسخ به این شبهه باید گفت:
عنوان وهن آمیزبودن، معنایی متفاوت از تمسخر دارد؛ به این معنا که وهن آمیزبودن قمه زنی مربوط به تأثیرهای منفی است که بر عقاید و افکار افراد، اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان گذاشته و موجب انزجار و دل زدگی آن ها از اسلام و تشیع می شود. پس قمه زنی به جای اینکه مردم جهان را به امام حسین(ع) و قیام عاشورا علاقه مند کند، تضعیف مذهب شیعه را در چشم جهانیان درپی دارد و موجب می شود آنها شیعه را متهم به خشونت، توحش و خرافه گری کنند. از همین رو حتی اگر این عمل را به عنوان نوعی عزاداری قبول کنیم و دلایل دیگری را که برای حرمت آن بیان می شود نپذیریم، ترک آن بسیار مهم تر از انجام آن است. البته ممکن است این نگاه وهن آمیز، در ادامه تمسخر دیگران را نیز درپی داشته باشد، زیرا استهزا و تمسخر، از ناحیه فرقه های دیگر اسلامی یا از ناحیه ملت ها و ادیان دیگر، بر دو قسم است:
۱. استهزای باطل و ناحق: تمسخر و استهزایی که تنها ازجهتِ دشمنی آن ها با ما صورت می گیرد و ناشی از عیب و ایراد ما نیست، این نوع استهزا هیچ گونه تأثیری نداشته و مانعیتی ندارد؛ مثل اینکه مردم مذاهب یا ادیان دیگر اعمال عبادی ما را به استهزا بگیرند. این نوع استهزا ناشی از وجود نقص و عیبی در مؤمنان یا در خود دین نیست.
۲. استهزا به جهات واقعی: برخی از استهزاها جهاتِ واقعی دارند و موجب هتک حرمت و استهزای واقعی شریعت و دین می شوند. لذا اگر در موردی تطبیق عنوانِ کلی بر مصداقِ خارجی، منجر به استهزای واقعی شد، باید آن را تحریم نموده و از انجام خودداری کنیم. مثلاً اگر تطبیق عنوان کلیِ عزاداری بر مصادیقِ خارجی آن، همچون قمه زنی، موجب این استهزا شود، انجام این مصادیق حرام شرعی است.
آری، ما از ریشخند دشمن نمی ترسیم، از بد نمایاندن اسلام به ملت ها در هراسیم. ما از آن می ترسیم که پافشاری ما بر برخی از اعمال بی ریشه و ابداعی، بهانه ای به دست دشمنان بدهد و آن ها با استفاده از آن، ملت هایی را که تشنه اسلام هستند از آن بیزار کنند.
آیا تمسخر کفار نقشی در تغییر روش ها ندارد؟
مشخص شد که عنوان وهن مذهب بودن قمه زنی، با موضوع تمسخر دیگران متفاوت است؛ اما آیا به راستی تمسخر دیگران هیچ نقشی در تغییر روش ها و رفتارهای دینی و مذهبی مسلمانان ندارد!؟
حقیقت آن است که دین اسلام در برابر تمسخر و استهزای دیگران دست وپابسته عمل نمی کند و سیاست های متفاوتی را در برخورد با استهزا کنندگان دنبال می نماید. زیرا اگر ایراد و مخالفت یا تمسخر کفار درباره یکی از تعالیم و قوانین ثابت و تغییرناپذیر اسلامی باشد، لازم است ضمن بی توجهی به تمسخرها و حاشیه سازی ها، با منطق علمی و مستدل به مقابله با استهزاکنندگان بپردازیم. اما هنگامی که دشمنان با استفاده از امور غیراصیل و غیرمرتبط با اندیشه اسلام و تشیع، به حاشیه سازی پیرامون تعالیم اسلامی می پردازند و قصد دارند از تأثیر واقعی آن ها بر افکارجهانیان بکاهند، تأکید بر چنین رفتارهایی مسلمانان را به حاشیه رانده و خدمتی تبلیغاتی برای دشمنان اسلام و تشیع است.
پس میانِ مسخره کردن ذات اسلام، یعنی واجبات و محرمات اسلام با مسخره کردن امور مباح تفاوت است. در واجبات و محرمات ضرورت ایجاب می کند که بر موضع خود تأکید ورزیم و با رویارویی نیرومند، با مسخره کنندگان برخورد کنیم؛ اما در امور مباح وضع چنین نیست. هنگامی که یک عمل مباح دستاویز دشمنان می شود تا مسلمانان را استهزا نموده و به این وسیله آن ها را تضعیف نمایند، وظیفه هر مسلمانی است که از این گونه اعمال کناره گیری کند. این حقیقتی است که در آیات قرآن به خوبی به آن اشاره شده است. چنان که می بینیم در آیه ۱۰۴ سوره بقره خداوند مؤمنان را از به کاربردن کلمه «راعِنا» برحذر داشته و می فرماید:
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاتَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْکافِرِینَ عَذابٌ أَلِیمٌ؛
ای کسانی که ایمان آورده اید [هنگامی که از پیامبر تقاضای مهلت برای درک آیات قرآن می کنید] نگویید «راعِنا» بلکه بگوئید «اُنْظُرنا» [چرا که همان مفهوم را دارد و دستاویزی برای دشمن نیست] آنچه به شما دستور داده می شود بشنوید و برای کافران و استهزاکنندگان عذاب دردناکی است.»
می توان از این آیه به خوبی درک کرد که مسلمانان باید در برنامه های خود مراقب باشند تا هرگز بهانه به دست دشمن ندهند و حتی از گفتن یک جمله کوتاه که ممکن است سوژه ای برای سوءاستفاده دشمنان شود احتراز جویند. قرآن با صراحت برای جلوگیری از سوءاستفاده مخالفان به مؤمنان توصیه می کند که حتی از گفتن یک کلمه مشترک که ممکن است دشمن از آن معنی دیگری قصد کند و به تضعیف روحیه مؤمنان بپردازد، پرهیز کنند. دامنه سخن و تعبیر وسیع است؛ پس چه لزومی دارد انسان جمله ای را به کار برد که قابل تحریف و سخریه دشمن باشد. در مورد عزاداری نیز وضع چنین است. بی شک عزاداری امام حسین(ع) از دستورات مؤکدی است که شیعیان هیچ گاه از آن کوتاهی نخواهند کرد. همه می دانند که قمه زنی رفتاری نیست که شرع مقدس اسلام آن را به مردم القا کرده باشد؛ بلکه روشی است که بعضی از مردم عادی و ناآگاه آن را به عزاداری ها راه داده اند. پس هنگامی که می توان به روش های صحیح و مناسبی که چنین آثار منفی را درپی ندارد، عزاداری نمود، چه لزومی دارد بر اعمالی تکیه کنیم که برای خودِ مسلمانان نیز توجیه پذیر نیستند، چه برسد برای کفار که حتماً آن را عملی خرافی و جاهلانه می پندارند.
درنهایت باید بدانیم که ما ملتزم به دفاع از اسلامی هستیم که بر قلب پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد(ص) نازل شده و ایشان به مردم ابلاغ کرده اند. معیار سلامت و قداست هر عملی همین است. اما چیزهایی که مجسم کننده حقیقت خالص اسلام نیستند، حال به این علت که از امور زائد و تحریف شده هستند یا بدان جهت که از روش هایی هستند که برحسب اختلاف اوضاع و احوال زمانی و اجتماعی، ارزش و اعتبار آن ها مختلف می شود، هیچ التزامی نداریم که در زندگی خود با آن ها هماهنگ شویم، چه رسد به اینکه بخواهیم از آن ها دفاع کنیم. زیرا این ها نه از اصول اسلام اند و نه از فروع آن؛ بلکه باید براساس معیارهای صحیح اسلامی بررسی و نقد شوند تا معلوم شود که به مصلحت هستند یا نه. مقدسات دینی، همان حقایق اصیلی است که در برابر نقد، استوار می ماند و از هیچ چیز، جز حجّت و دلیل، تبعیت نمی کند. از این راه است که می توان اسلام را از تحریف و آلودگی، معیارها را از انحراف و حال و آینده را از اسارت اموری که به آن ها انس گرفته ایم، حفظ نمود. اگر بخواهیم دین، تبدیل به تقلیدها و عاد ت های بی ارزش نشود و ارزش فکری و عقلی خود را حفظ کند، راه همین است.
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
وهن آمیز بودن قمه زنی به چه معناست؟
بسیار شنیده ایم که طرفداران قمه زنی از عنوان وهن آمیز بودن قمه زنی با نام تمسخر یاد می کنند و می گویند تمسخر دیگران هیچ گاه موجب حرمت احکام اسلامی نمی شود به گزارش خبرگزاری مهر متن پیش رو یادداشتی از حجت الاسلام مهدی مسائلی است که در پی می آید بسیار شنیده ایم که طرفداران قمبرخورد جدی پلیس با «قمه زنی»
برخورد جدی پلیس با قمه زنی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در بخشی از سخنان خود به مراسم قمه زنی در ماه محرم اشاره کرد و گفت در سالهای گذشته بحث قمهزنی در شهر تهران کاهش یافته است همچنین اگر موضوع قمهزنی در ملا عام صورت گیرد پلیس برخوردهای لازم را با آن انجام میدهد خبرگزاری ایبرخورد پلیس با قمهزنی |اخبار ایران و جهان
برخورد پلیس با قمهزنی فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایش تمهیدات و تسهیلات ترافیکی و انتظامی شهر تهران در این ایام را تشریح کرد کد خبر ۵۴۰۰۳۸ تاریخ انتشار ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۲ - 17 October 2015 فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمنعکس: آمادهسازی بین الحرمین برای قمه زنی
عکس آمادهسازی بین الحرمین برای قمه زنی آماده سازی بین الحرمین برای قمه زنی روز عاشورا عصر ایران آماده سازی بین الحرمین برای قمه زنی روز عاشورا تاریخ انتشار ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸ ۳۵برخورد جدی با «قمه زنی» در ملاء عام
برخورد جدی با قمه زنی در ملاء عامتاریخ انتشار شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳ ۵۳ فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایش تمهیدات و تسهیلات ترافیکی و انتظامی شهر تهران در این ایام را تشریح کرد به گزارش ایسنا سردار حسین ساجدی نیاتمهیدات پلیس برای برخورد با قمهزنی
تمهیدات پلیس برای برخورد با قمهزنی فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایش تمهیدات و تسهیلات ترافیکی و انتظامی شهر تهران در این ایام را تشریح کرد به گزارش فرهنگ نیوز سردار حسین ساجدی نیا در این باره گفت بر اساس برنامه ریزی های اهشدار سردار ساجدی نیا درباره قمه زنی
هشدار سردار ساجدی نیا درباره قمه زنی فرمانده انتظامی تهران بزرگ تمهیدات و تسهیلات ترافیکی و انتظامی پلیس پایتخت همزمان با دهه اول محرم را تشریح کرد و گفت پلیس با قمه زنی در ملا عام برخورد می کند مهر سرتیپ پاسدار حسین ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن تسلیت ایام سبا قمهزنی در ملاءعام برخورد میکنیم
ساجدینیا اعلام کرد با قمهزنی در ملاءعام برخورد میکنیم ایلنا فرمانده انتظامی تهران بزرگ تمهیدات و تسهیلات ترافیکی و انتظامی پلیس پایتخت همزمان با دهه اول محرم را تشریح کرد و گفت پلیس با قمهزنی در ملاءعام برخورد میکند به گزارش ایلنا سرتیپ پاسدار حسین ساجدی نیا فرمانده افرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر داد برخورد پلیس با قمهزنی/ حضور همیاران محرم و پلیس افتخاری در هیأتهای مذهبی
فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر دادبرخورد پلیس با قمهزنی حضور همیاران محرم و پلیس افتخاری در هیأتهای مذهبیسردار ساجدی نیا ضمن تشریح تمهیدات انتظامی و ترافیکی پلیس پایتخت در دهه اول ماه محرم گفت در سالهای گذشته بحث قمهزنی در شهر تهران کاهش یافته اما اگر موضوع قمهزنی در ملأعحکم قمه زنی چیست؟
به گزارش افکارخبر یکی از سوالات مطرح در خصوص مسائل عزاداری است وآن اینکه آیا قمه زنی به طور مخفی جایز است چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد وظیفه چیست آیت الله خامنه اى قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى شود و سابقه اى در عصر ائمه ع و-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها