تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
انواع ریل دستگاههای CNC + جدول مقایسه معایب و مزایا
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806911387
![نمایش مجدد: تصویری که مردم ایران از کربلا دیده اند چیست؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
تصویری که مردم ایران از کربلا دیده اند چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:رباط نیوز: سال ها از زمانی که مردم کوچه و بازار مسحور نفس گرم نقالانی می شدند که از روی پرده های بزرگ نقاشی، مصائب کربلا را روایت می کردند می گذرد؛ پرده هایی توانستند تصاویری از ذهن و اعتقادات نقاشان قهوه خانه ای را پیش چشم مردم به نمایش بگذارند.به گزارش رباط نیوز به نقل از ایسنا، سال ها پیش و در دوران اوج شکوفایی نقاشی قهوه خانه ای، هر سال با فرارسیدن ماه های محرم و صفر و عزاداری شهدای کربلا، در گوشه هایی از شهر، مردم دور نقالان جمع می شدند تا به پرده خوانی آن ها از وقایع و مصائب کربلا گوش کنند. نقاشی های مذهبی به عنوان زیرمجموعه ای از نقاشی قهوه خانه ای، با ویژگی های خیال پردازی، پرهیز از طبیعت سازی و رئال و حفظ امانت در روایات، به بخش مهمی از خاطرات تصویری مردم کوچه و بازار تبدیل شدند و یک مکتب مهم را در نقاشی ایرانی به وجود آوردند. نقاشی قهوه خانه ای با موضوع کربلا هنری که بین مردم و برای آن ها بود نقاشی قهوه خانه ای یکی از نقطه های اوج هنر مردمی در ایران است که با درون مایه های رزمی و مذهبی در اواخر دوره قاجار به اوج خود رسید و آثاری که در این سبک کار شدند، توانستند بخشی از خاطرات جمعی مردم ایران را شکل دهند. از مهم ترین ویژگی های این هنر که آن را شاخص کرده، حضورش در میان مردم است. مردم عادی در مکان های عمومی مثل خیابان ها و قهوه خانه ها جمع می شدند و داستان های پرده های نقاشی قهوه خانه ای را از زبان گرم و گیرای نقالان می شنیدند. هادی سیف – نویسنده و پژوهشگر هنر – درباره ی نقاشی های مذهبی که در روزهای سوگواری محرم و صفر توسط نقالان برای مردم کوچه و بازار روایت می شدند، در سخنانی توضیح داده است: نقاشی «خیالی ساز» که بعدها توسط کریم امامی به نقاشی «قهوه خانه ای» شهره شد، در عرصه روایات مذهبی، بویژه عاشورا و مصیبت کربلا هیچ تفاوتی با سایر عرصه های نظم و نثر فارسی با موضوعات آداب و رسوم و آیین ها ندارد، تنها تفاوت این نقاشی ها این است که نقاش در پرده های مذهبی، هنرش و دلش را توأمان به یاری می طلبد و اعتقادات آن ها سبب می شود شکوه و جلال نقاشی و اجرای ذوق و استعدادشان دوچندان شود. او همچنین به مردمی بودن این آثار اشاره و اظهار کرده است: نقاشی دیواری امامزاده ها در آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت. به طوری که یکی از سیاحان خارجی با دیدن این نقاشی ها گفته بود، این آثار به وجود آمدند تا بی اعتنایی نقاشان درباری به این موضوعات را جبران کنند. هواخواه این نقاشی ها مردمی بودند که با ارتباط گرفتن با این پرده ها، حامی آن ها و هنرمندان شان شدند. آیدین آغداشلو – هنرمند نقاش – نیز در این باره معتقد است: بخشی از وظیفه ی آشنا کردن مردم با نقاشی، برعهده ی هنرمندانی بود که با این هدف آثار خود را خلق کردند. آن ها نقاشی های خود را در پرده های بزرگ با مضامین مذهبی می کشیدند و در مراسم خاص مثل دهه ی محرم در میدان ها و جاهایی که محل رفت وآمد مردم بود، نصب می کردند. بیشتر این پرده ها مربوط به فاجعه ی کربلا بود. نقالان کنار این پرده ها می ایستادند و هر روز تکه ای از آن ها را برای مردم روایت می کردند. بعد آن ها را لوله می کردند و می بردند و فردا بخش دیگری از آن را نقل می کردند. نقاشی قهوه خانه ای با موضوع کربلا نقاشان سرخ عشق محمد مدبر، عباس بلوکی فر، حسین قوللر آغاسی، محمد فراهانی، حسین همدانی و … از جمله هنرمندان مطرح در زمینه نقاشی قهوه خانه ای هستند. «محمد مدبر» یکی از پرکارترین هنرمندان این حوزه در زمینه ی کربلا است. او پرده های بسیاری در رابطه با مصیبت کربلا خلق کرد. سیف که کتابی درباره ی زندگینامه ی محمد مدبر تألیف کرده و به زودی منتشر می شود، درباره ی علاقه ی این هنرمند به هنرش و اعتقادی که به موضوع کربلا داشت گفته است: بسیار پیش می آمد که محمد مدبر هنگام کشیدن یک تابلو از مصیبت کربلا آنقدر تحت تأثیر قرار می گرفت که یک دستش قلموی نقاشی بود و دست دیگرش دستمالی که با آن اشک هایش را پاک می کرد، چون به شدت به چیزی که می کشید اعتقاد داشت. نام این کتاب «نقاش سرخ عشق، آبی پرواز» است و با پژوهش های میدانی و خاطرات «محمدحسن اسماعیل زاده» و «حسین همدانی» که از شاگردان مستقیم او بودند، تدوین شده و از خاطرات کودکی تا مرگش را شامل می شود. نقاشی قهوه خانه ای با موضوع کربلا چهره هایی که با خیال سازی شکل گرفتند سیف مشخصه ی بارز نقاشی های قهوه خانه ای را احترام گذاشتن به خیال سازی و دوری از طبیعت سازی دانسته و افزوده است: هنرمندان، عنصر خیال را گسترده می کردند و نقش های شان از یک شیدایی و زیبایی خاصی برخوردار بود. از همه مهم تر، استفاده ی نقاشان از نقوش آذینی و تزیینی مانند اسلیمی ها و خطایی ها بود تا شاخصه های یک نقاشی ایرانی را بهتر و بیشتر آشکار کنند. اژدر محمودی – یکی از نقاشان قهوه خانه ای – نیز که همچنان در این زمینه مشغول فعالیت است و سفارش هایی را می گیرد، گفته است: پرده هایی که نقاشان قهوه خانه ای از شخصیت های بزرگ دینی می کشیدند، الهام گرفته از خیال و مبتنی بر ایمان و عقیده ی آن ها بوده است. نقاشان خیالی ساز که تصویری واقعی از شخصیت های دینی و امامان نداشتند، آنچه را که به ذهن و خیال شان می آمد، با عقیده و ایمان شان ترکیب می کردند و روی پرده می آوردند. این هنرمند ۷۵ ساله که ۶۰ سال از عمرش را صرف نقاشی قهوه خانه ای کرده است، با بیان این که نخستین کارش یک پرده ی هفت متری از واقعه ی کربلا بود، اظهار کرده است: پرده های بزرگ را افراد خاصی می خریدند، چون هر کسی قادر نبود پول آن ها را بپردازد. برای پرده ی اولم ۱۵۰ تومان گرفتم که آن زمان می توانستم با آن یک خانه ی ۱۰۰ متری بخرم. این پرده ها را می بردند و برای مردم داستان آن ها را نقالی می کردند. هنری که به انزوا رفت تیرماه ۱۳۹۱ بود که با درگذشت «محمد فراهانی» آخرین نفر در حلقه ی بازماندگان از هنرمندان نقاشی قهوه خانه ای، یکی از مردمی ترین و اصیل ترین هنرهای ایرانی دچار یک خلأ بزرگ شد. این آثار در دهه های گذشته و با کمتر شدن فعالیت هنرمندان در این عرصه، ارزش زیادی پیدا کردند و توسط کلکسیونرها جمع آوری و خریداری می شوند. با این حال هنوز موزه و مکانی برای نگهداری و نمایش آثار این جریان هنری در نظر گرفته نشده است و در سال های گذشته شاهد رکود آن بوده ایم. نقاشی قهوه خانه ای با موضوع کربلا سیف درباره ی رکود این هنر گفته است: در دوره ای که قهوه خانه ها برچیده شدند و ذائقه ی جامعه تغییر کرد، شاهد افول این هنر بودیم. قوللر آغاسی در سال ۱۳۴۵ و مدبر در سال ۱۳۴۶ (در فقر و گمنامی) از دنیا رفتند و رهروان آن ها ، این کار را به صورت پراکنده ادامه دادند و گاهی سفارش هایی را قبول می کردند. آغداشلو نیز نقاشی مکتب قهوه خانه ای را یکی از نقطه ها ی اوج هنر مردمی دانسته و معتقد است: این هنر پس از گذر از دوره ی درخشان خود، به کلکسیون خریداران مرفه راه پیدا کرده است. در طول ۴۰ سال گذشته که قهوه خانه ای وجود نداشت و استادان بزرگ نقاشی قهوه خانه ای یا در فقر زندگی می کردند یا از دنیا رفته بودند، مشتری ها و خریدار هایی از طبقه ی مرفه پیدا شدند که نمونه هایی از این نقاشی ها را جمع می کردند. این جمع آوری روح تازه ای به هنر در معرض انهدام نقاشی قهوه خانه ای دمید.» پرده های قهوه خانه ای موزه می خواهند سیف با بیان این که «نقاشی قهوه خانه ای» باید به عنوان یکی از اصلی ترین نمودهای ذوق و خلاقیت ایرانی ثبت ملی و یک موزه برای آن راه اندازی شود، گفته است: این نقاشی ها با اصول نگارگری خیالی ساز دنبال شد و محتوای آن ها مربوط به عقاید و اعتقادات مردم و نظم و نثر فارسی بود. به دلیل همین محتواست که توانست بدون چون و چرا تأثیرات زیادی در انس و الفت مردم با میراث کهن نظم و نثر فارسی داشته باشد. او در این باره اضافه کرده است: هیچ وقت این هنر از حمایت متولیان رسمی حکومت برخوردار نبوده، اما توسط خود مردم حمایت شد و رشد پیدا کرد. بعد از این که جامعه دچار نوآوری ها و نوپسندی هایی شد و مکاتب نوین نگارگری وارد عرصه شدند، این هنر به شدت آسیب دید و به فراموشی سپرده شد.
جمعه ، ۱آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: رباط نیوز]
[مشاهده در: www.robatnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
مردم ایران چه تصویری از کربلا را دیدهاند؟
جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۲ سالها از زمانی که مردم کوچه و بازار مسحور نفس گرم نقالانی میشدند که از روی پردههای بزرگ نقاشی مصائب کربلا را روایت میکردند میگذرد پردههایی توانستند تصاویری از ذهن و اعتقادات نقاشان قهوهخانهای را پیش چشم مردم بهنمایش بگذارند به گزارش خبرنگار سرمردم ایران چه تصویری از کربلا را دیده اند؟ +عکس
به گزارش شهدای ایران سال ها پیش و در دوران اوج شکوفایی نقاشی قهوه خانه ای هر سال با فرارسیدن ماه های محرم و صفر و عزاداری شهدای کربلا در گوشه هایی از شهر مردم دور نقالان جمع می شدند تا به پرده خوانی آن ها از وقایع و مصائب کربلا گوش کنند نقاشی های مذهبی به عنوان زیرمجموعه ایعلل تن فروشی در ایران چیست؟/ اگر تن فروشی حذف شود، پدیده تجاوز به عنف زیاد میشود
علل تن فروشی در ایران چیست اگر تن فروشی حذف شود پدیده تجاوز به عنف زیاد میشود جامعه > آسیبها - شفقنا نوشت تن فروشی یکی از آسیب های جدی است که تقریبا در تمامی اعصار وجود داشته و به گفته برخی از کارشناسان این آسیب در سال های اخیر درکشور افزایش یافته است در نشستبرخی از خوشحالی مردم ناراحتند |اخبار ایران و جهان
برخی از خوشحالی مردم ناراحتند رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از خوشحالی مردم ناراحت هستند گفت کشور با چشم باز مسیر مذاکرات را انتخاب کرد و بحثهای فنی و حرفهای در این زمینه انجام شد به طوری که شورای هستهای 20 جلسه برگزار کرد کد خبر ۵۴۰۶۳۳ تاریخ انتشار ۲۷ محضور ۷ هزار زائرایرانی شهرکربلا در عاشورا
مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در روز تاسوعا و عاشورا بیش از ۷ هزار زائر ایرانی در کربلا حضور دارند گفت در دهه اول محرم ۱۷ هزار زائر ایرانی به عراق اعزام شده اند به گزارش جهان محسن نظافتی در گفت وگو با فارس از حضور بیش از ۷ هزار زائر ایرانی در روز تاسوعا و عاشودشمنان مردم بزرگ ایران را به خوبی می شناسند
دشمنان مردم بزرگ ایران را به خوبی می شناسند معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش گفت دشمنان خوب می دانند شما مردم ایران انسان های بزرگی هستید و با شهیدان عزیز ما آشنایی کامل دارند و اگر امروز با ما مذاکره می کنند به دلیل قدرت ایران است به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگا۷ هزار زائر ایرانی روز عاشورا در کربلا حضور دارند
دولت بهار مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در روز تاسوعا و عاشورا بیش از ۷ هزار زائر ایرانی در کربلا حضور دارند گفت در دهه اول محرم ۱۷ هزار زائر ایرانی به عراق اعزام شده اند محسن نظافتی در گفت وگو با فارس از حضور بیش از 7 هزار زائر ایرانی در روز تاسوعا و عاشورایفارس گزارش میدهد عزاداری مردم کوهبنان با گلی پرورش یافته از تربت کربلا
فارس گزارش میدهدعزاداری مردم کوهبنان با گلی پرورش یافته از تربت کربلااز دیگر رسومی که قرنها در کوهبنان پابرجا بوده و در پارهای از تاریخ کمرنگ شده و دوباره رونق پیدا کرده استفاده از گل خاصی است که از تربت کربلا بهوجود میآید که عزاداران پیشانی و گونههای خود را به این گل آغشمردم از بزن و بکوب طبل ها خسته شده اند/ باید امر به معروف و نهی از منکر کرد+گزارش تصویری
به همت سپاه پاسداران ناحیه سیاهکل همایش امر به معروف و نهی از منکر با حضور مردم و مسئولین شهرستان سیاهکل در مسجد جامع این شهر برگزار شد به گزارش خبرنگار درسیاهکل به همت سپاه پاسداران ناحیه سیاهکل همایش امر به معروف و نهی از منکر با حضور مردم و مسئولین شهرستان سیاهکل در مسجد جاپخش تصاویر پایگاه زیر زمینی ایران و سردار سلیمانی در سوریه نشانه ی چیست؟
اسکای نیوز نوشت ایران با نمایش توان موشکی خود سعی کرد رقبای خارجی را تحت تاثیر قرار دهد به گزارش انتخاب ایران این هفته خود را بسیار به زحمت انداخت تا یک پایگاه موشکی را که مدتها ترجیح می داد آن را مخفی نگه دارد در تلویزیون نمایش دهد در این تصاویر تونل هایی سنگ فرش شده در عم-
گوناگون
پربازدیدترینها