تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805127342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آذربایجان غربی در تاسوعای حسینی غرق ماتم شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
آذربایجان غربی در تاسوعای حسینی غرق ماتم شد

تاسوعا


شناسهٔ خبر: 2948658 - جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
استانها > آذربایجان غربی

ارومیه – مردم مؤمن و دیندار آذربایجان غربی در تمامی شهرها همزمان در روز تاسوعای حسینی با حضور در دستجات زنجیر زنی و عزاداری اشک ماتم ریخته و بر سر و سینه زدند. خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: از اولین دقایق  اولیه امروز جمعه همزمان با ۹ محرم سالروز تاسوعای حسینی مردم، مسئولان، پیر و جوان و زن و مرد با حضور در خیابان‌ها، مساجد و حسینه ها ضمن تشکیل دستجات سینه زنی و عزاداری در سوگ شهدای کربلا به خصوص حضرت ابوالفضل العباس عزاداری کردند. عزاداران حسینی در شهر‌ها و روستاهای ۳۵ شهر و نقاط مختلف آذربایجان غربی همچنین با برگزاری آیین‌های مختلف از جمله تعزیه خوانی با موضوع امان نامه عشق و ارادت خود را به سقای دشت کربلا ابراز داشتند. سوگواران حسینی در شهرهای ارومیه، خوی، می‌اندوآب، مهاباد، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، سردشت، سلماس، چالدران، شاهین‌دژ، ماکو و نقده و دیگر شهرهای کوچک و بزرگ آذربایجان غربی در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها حضور یافته و درماتم شهدای کربلا بر سر و سینه زدند. امسال با وجود سردی هوا، جمعیت مشتاق و عاشقان ابا عبدالله الحسین در مسیر عبور دستجات موج می زد، نوای یا حسین (ع) و یا عباس (ع) فضای شهرها را پر کرد، گروه‌های کثیری از مردم به نیت برآورده شدن حاجاتشان در میان دستجات و مردم عزادار، مواد غذایی، چای، شربت و شیر توزیع می کردند، علم و کتل های رنگارنگ در میان دستجات به حرکت درآمده و تعدادزیادی از مردم به واسطه نذری که دارند انواع پارچه، روسری به این علم‌ها نصب کردند.

۱۷ شهرستان آذربایجان غربی میزبان عزداران شهدای دشت کربلا از ساعات اولیه بامداد مقررات ترافیکی در ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی به اجرا گذاشته شده و خیابان‌های اصلی شهرها و محل‌های تجمع دستجات از خودروها خالی شده، هیئت‌های عزاداری و عزاداران بدون هیچ مشکلی سوگواری و عزاداری کردند. بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده دستجات سینه زنی و نوحه خوانی با نظم و ترتیب خاص و با لباس‌ها و سربندهای متحد الشکل سیاه، وارد محل‌های تجمع شده و پس از عزاداری جای خود را به دستجات و هیات های دیگر می دادند. بر اساس رسم دیرین دستجات عزاداری در ساعات بعد از ظهر تاسوعا در امامزاده‌ها و اماکن متبرک و آرامگاه‌های شهرها و روستا مستقر شده و به یاد، سادات و فرزندان و نوادگان ائمه اطهار (ع) و درگذشتگان خود عزاداری و سوگواری می‌کنند. ذبح قربانی در مسیر عبور دستجات حسینی، اطعام عزاداران و پهن کردن سفرهای احسان و خیرات از آیین‌های دیرین مردم آذربایجان غربی در روزهای تاسوعا و عاشوراست. امروز به همین مناسبت در صدها نقطه از شهر ارومیه و دیگر شهرهای استان آیین قربانی انجام گرفته و در صدها خانه و مسجد نیز سفره‌های احسان پهن شد. آیین‌های عزداری مردم تا نیمه‌های امشب ادامه یافته و فردا در روز عاشورا با شور و حال بیشتری مجددا در صحنه‌های عزاداری و سوگواری حاضر می‌شوند.

در اعتقادات محلی مردم این استان توسل به دسته های عزاداری برای شفای بیماران از سالار شهیدان جایگاه ویژه ای دارد طوری که بارها مشاهده شده بیمارانی از هموطنان مسیحی مقیم شهرهای استان نیز در مسیر دسته های عزاداری نشسته و از شهیدان کربلا طلب حاجت کرده اند. روزعاشورا روز تجلی میثاق مردم با امام حسین(ع) و قیام خونین وی بوده و مردم عادی به طرق مختلف از جمله نذر و قربانی، احسان چایی، شربت و آش های محلی، ساری شیله (شله زرد که در سال های اخیر معمول شده) در خدمت عزاداران حسینی هستند. در روزهای تاسوعا و عاشورا در مناطقی از شهر ارومیه که جمعیتی از اقلیت های دینی نیز در آن سکونت دارند مسیحیان زیادی را می توان یافت که همراه با دیگر مردم در مسیر عبور دسته ها قرار گرفته و برای امام حسین(ع) و شهدای کربلا اشک می ریزند. در عزاداری های مردم آذربایجان غربی به مانند برخی مناطق کشور از نمادهایی مانند علم، کتل و اسب به عنوان مظهر ذوالجناح و گهواره به یاد حضرت علی اصغر (ع) طفل شیرخوار کربلا استفاده می شود که این سمبل ها در ایجاد فضای حزن و اندوه به عزاداری ها نقش موثری ایفا می کند.

شبیه خوانی رسم دیرین مردم آذربایجان غربی در روز تاسوعا و عاشورای حسینی شبیه خوانی نیز از جمله آیین هایی است که معمولا در روز عاشورا در برخی از روستاهای شهرهای ارومیه، خوی، سلماس و ماکو انجام می گیرد که این شبیه خوانی ها به نوعی بازسازی صحنه های روز عاشورا در صحرای کربلاست و چگونگی به شهادت رسیدن یاران امام حسین (ع) و خود آن حضرت است. پخش نذری از جمله نان فتیر، شربت، شیر داغ و حلوا در امامزاده ها مرسوم است و حتی در برخی از امامزاده ها مردم گوسفند قربانی کرده و گوشت آن را بین دسته ها پخش می کنند. در سحرگاه روز سوم که در ارومیه به آن اهل قبیله گفته می شود در برخی از مناطق تعدادی از جوانان در حالی که لباس های عربی به تن کرده اند از مساجد خارج شده و اشعاری را به این مضمون می خوانند: ای اهل قبیله برویم جسم بی سر و بی کفن امام حسین (ع) را دفن کنیم. مراسم شام غریبان، از جمله مراسم حزن انگیز و اندوه باری است که در مساجد شهر و روستاها و حومه برگزار می شود. دسته های زنجیر زنی پس از برگزاری مراسم عزاداری در کوچه ها، وارد مسجد شده و به زنجیر زنی می پردازند. روضه خوانی توسط مداحان و ذکر مصیبت های حضرت اباعبدالله از ویژگی های این مراسم بوده و برای این منظور و طبق سنت های گذشته پس از اندکی زنجیر زنی در مساجد چراغ ها را خاموش کرده و شمع در سینی روشن می کنند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن