تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805241409




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهر کریمه اهل‌بیت(س) در تاسوعای حسینی غرق در ماتم است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می‌دهد:
شهر کریمه اهل‌بیت(س) در تاسوعای حسینی غرق در ماتم است

عزاداری در قم


شناسهٔ خبر: 2948485 - جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
استانها > قم

قم - شهر مقدس قم در تاسوعا و آستانه فرا رسیدن عاشورای حسینی سراسر غرق در ماتم و حزن است و دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی برای عرض تسلیت به ساحت کریمه اهل بیت(س) به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند. به گزارش خبرنگار مهر، شهر کریمه اهل بیت(س) که با فرارسیدن ماه محرم‌الحرام، ماه عزای سید و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) جامه سیاه بر تن کرد و در هر کوی و برزن این شهر پرچم‌های سیاه عزا برافراشته شد، این حزن و ماتم امروز به اوج خود رسیده و عزاداران حسینی به یاد قمر منیر بنی هاشم ابوالفضل العباس(ع) بر سر و سینه می‌زنند. در آستانه ماه محرم همانند سال‌های گذشته پرچم بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) تعویض و پرچم مشکی متبرکی حرم مطهر اباعبدالله الحسین(ع) بر فراز آن گنبد نورانی برافراشته شد. خیابان‌های منتهی به حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع)، میادین اصلی شهر، مساجد و تکایا و همچنین بقاع متبرک امامزادگان با پرچم‌ها و کتیبه‌های عزای سیدالشهدا(ع) سیاه‌پوش شدند و مردم هر شب، مجالس عزاداری در جای جای شهر برپا می‌کنند و در مصیبت خاندان اهل بیت عصمت و طهارت به عزاداری می‌پردازند. حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به عنوان کانون مراسم عزاداری شهر مقدس قم یکپارچه سیاه‌پوش است و خیل عظیم سوگواران از قم و زائرانی که از سایر شهرها به این مکان مقدس مشرف می‌شوند به سوگ نشسته و اشک ماتم می‌ریزند و مراسم عزاداری در زمان‌های مختلف بخصوص بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر با سخنرانی واعظان و مرثیه‌خوانی مادحین اهل بیت(ع) برپا است. دسته‌های عزاداری سینه‌زن و زنجیرزن از ساعات ابتدایی صبح تاسوعای حسینی با حرکت به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) ارادت خود را به ساحت سیدالشهدا(ع) ابراز می‌دارند.

هم‌اکنون خیابان‌های منتهی به حرم مطهر به‌خصوص میدان آستانه و خیابان ارم مملو از حضور عزاداران حسینی است و تردد به‌سختی صورت می‌گیرد. عزاداران کشورهای مختلف از جمله پاکستان و افغانستان نیز با همان سبک عزاداری ویژه خود به سمت حرم کریمه اهل بیت(س) برای عرض تسلیت حرکت می‌کنند. بسیاری از جوانان و نوجوانان نیز در مسیر حرکت دسته‌های عزاداری با بر تن کردن لباس سقایی و در دست داشتن مشک‌ها و کوزه‌هایی به یاد ساقی دشت نینوا به عزادران حسینی آب می‌دهند و برخی دیگر نیز بر سر آنان عطر و گلاب می‌پاشند. بسیاری از عزاداران نیز در طرح ختم سور فجر که از سوی شبکه استانی قم اعلام شده شرکت کرده و به قرائت سوره فجر می‌پردازند و ثواب آن را به ساحت امام حسین(ع) و شهدای کربلا تقدیم می‌کنند. در بیوت مراجع عظام نیز در تاسوعای حسینی مراسم عزاداری با حضور مراجع معظم تقلید بر پاست و واعظین به بیان تاریخ و تبیین اهداف نهضت و قیام سیدالشهدا(ع) پرداخته و مداحان نیز در مصیبت خاندان اهل بیت(ع) نوحه سرایی می‌کنند. نماز جمعه این هفته قم نیز در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به امامت آیت الله اعرافی اقامه ‌شد و حجت الاسلام آشتیانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها سخنرانی کرد. پشتیبانی امدادی از عزاداران حسینی نیز از سوی مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم با استقرار ۳۸ دستگاه آمبولانس در جاده‌های قم و همچنین پوشش امدادی مسیر دسته‌های عزاداری با استقرار تعداد ۱۲ آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و ۶ موتورلانس صورت می‌گیرد. شهرداری قم نیز به ۱۲۰ ایستگاه صلواتی مجوز فعالیت داده است که خادمان حسینی در مسیر عبور دسته‌های عزاداری مبادرت به توزیع نزورات و تبرکات می‌کنند.

هیئت‌های بزرگ عزاداری در شهر مقدس قم همانند سال‌های گذشته مراسم دهه اول محرم خود را برپا داشتند که هیئت رزمندگان اسلام قم در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) هر شب میزبان هزاران نفر از عزاداران سیدالشهدا(ع) در جوار امامزاده واجب التعظیم علی بن جعفر(ع) و در جوار مزار شهدای هشت سال دفاع مقدس است. در شب تاسوعای حسینی که آیت الله هاشمی شاهرودی نیز در جمع عزاداران این هیئت حضور یافت، با وجود بارش رحمت الهی، عزاداران حسینی در فضای باز گلزار شهدا به یاد مظلومیت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش به عزاداری پرداختند. هیئت رزمندگان اسلام قم همچنین حرکت دسته روی خود را از ساعت ۱۰ صبح روز عاشورای حسینی و از مسجد امام حسن عسکری(عج) آغاز کرده و به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند که انبوهی از عاشقان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت در این مراسم دسته روی حضور می‌یابند. هیئت خادم الرضا(ع) نیز در مجموعه ورزشی شهید حیدریان قم مراسم دهه اول خود را همانند سال‌های قبل برگزار و هزاران نفر از جوانان و نوجوانان شهر را زیر پرچم عزای اباعبدلله الحسین(ع) گرد هم جمع کرده و شور خاصی در این هیئت حاکم است. هیئت فاطمیون قم نیز برای نخستین بار مراسم دهه اول خود را در مسجد مقدس جمکران برگزار کرده که این مراسم نیز با حضور عاشقان و منتظران ظهور با شور خاصی برگزار می‌شود.

با توجه به تعطیل بودن نانوایی‌های سطح شهر قم در روز عاشورای حسینی ۷۲۱ نانوایی استان به منظور تأمین نان مصرفی عزاداران حسینی در روز تاسوعا در دو شیف کاری مبادرت به پخت می‌کنند. طلاب غیر ایرانی جامعه المصطفی العالمیه نیز روز گذشته در تجمعی عاشورایی در مدرسه عالی حجتیه به عزاداری و مقتل خوانی پرداختند. شهرداری قم نیز با همکاری نهادهایی همچون استانداری، ستاد اقامه نماز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما فراخوان مسابقه بهترین عکس نماز ظهر عاشورا را اعلام کرده که علاقمندان می‌توانند با عکس گرفتن از نماز روز عاشورا آن را نشانه الکترونیکی [email protected] ارسال کنند. محدودیت‌های ترافیکی در روز تاسوعا و عاشورای حسینی از سوی پلیس راهور در خیابان ۱۹ دی حد فاصل میدان جهاد تا چهار راه بازار، میدان جانبازان به سمت تقاطع شهدا، میدان روح الله به سمت تقاطع شهدا، تقاطع حجتیه - بهار به سمت حرم مطهر و تقاطع شهدا، سه راه خورشید به سمت میدان شهید مطهری، طول بلوار امام موسی صدر، حد فاصل پل شهید رجایی به سمت میدان مطهری اعمال می‌شود. مسئولان حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز اعلام کردند که اقامه نماز ظهر عاشورا در شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و همچنین صحن جوادالائمه(ع)، صحن امام رضا(ع)، صحن فاطمی و میدان آستانه و میدان امام خمینی(ره) نیز از جمله مکان‌های اقامه نماز ظهر عاشورا است.

در صبح روز عاشورای حسینی مراسم مقتل خوانی در آستان کریمه اهل بیت(س) و همچنین در برخی از تکایا و حسینیه‌های دیگر برگزار می‌شود. مراسم ورود نمادین کاروان شمر و عمربن سعد به کربلا نیز شب تاسوعای حسینی در میدان آستانه و حرم مطهر برگزار و مراسم نمادین آتش زدن خیمه‌های امام حسین(ع) نیز بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در روز عاشورای حسینی برگزار می‌شود. این مراسم همه ساله از سوی کربلایی‌های مقیم قم در تقاطع خیابان انقلاب و ۴۵ عمار یاسر برگزار می‌شود و تعزیه خوانان خیمه‌ها و چادرهایی را که از صبح عاشورا به یاد خیمه‌ها کاروان امام حسین(ع) برپا می‌کنند پس از برگزاری نماز ظهر عاشورا و شهادت اباعبدالله(ع) و یاران با وفایش و اسیر شدن زنان و کودکان کاروان سیدالشهدا(ع) ‌ به صورت نمادین توسط یزیدیان به آتش کشیده می‌شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن