تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805015071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشک ماتم گناوه برای علمدار کربلا در تاسوعای حسینی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبری تصویری؛
اشک ماتم گناوه برای علمدار کربلا در تاسوعای حسینی

سینه‌زنی گناوه


شناسهٔ خبر: 2948456 - جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
استانها > بوشهر

گناوه – در شب تاسوعا سوگواران حسینی در ماتم علمدار کربلا اشک معرفت ریختند و نقطه نقطه این شهر صحنه عزاداری و مراسمات سینه‌زنی و زنجیرزنی عزاداران بود. به گزارش خبرنگار مهر، در شب تاسوعای حسینی همه نقاط شهر گناوه شاهد عزاداری برای سقای دشت کربلا بود و مردم دیشب تا پاسی از شب بر سر و سینه زدند. در محلات مختلف شهر گناوه از امامزاده تا باباعلیشاه، از کوی عبدامام تا مطهری، از سرخور تا نوروزآباد و از بتون تا محله شمال - مسجدالنبی - همه آواز سنج و دمام سوگواران حسینی را برای عزاداری به حسینیه ها، مساجد، تکایا و امامزاده سلیمان ابن علی گناوه فرا می خواند. در مرقد سید رضا کاظمی از سادات جلیل القدر شهر گناوه نیز مطابق هر شب محرم امسال برنامه های مختلف مذهبی برگزار شده و امشب و فردا نیز آیین های ویژه شب و روز عاشورا برگزار خواهد شد.

در فاطمیه گناوه که بزرگترین هیئت عزاداری ویژه بانوان در شهر گناوه است، بانوان از هر نقطه این شهر در این مکان گردهم آمده وعزاداری کردند؛ فاطمیه در تقاطع خیابان رزمندگان و فایز و در کوی عبدامام این شهر واقع است. در حسینیه امیرالمومنین (ع) کوی عبدامام گناوه، پیش‌خوان ابتدا به خوانش چند نوحه پرداخت و سپس کربلایی حسن توزی از مداحان برجسته جنوب کشور برای همشهریان خود در این حسینیه موجی از شور حسینی به همراه اشک ماتم بپا کرد. وی بعد از پایان نوحه واحد به نوحه الوداع الوداع امشب شب تاسوعا پرداخت که عزاداران حاضر در این حسینیه در این زمان با دست بر سر و سینه زدند.

در حسینیه بیت العباس (ع) واقع در خیابان چمران جنوبی نیز جمعیت انبوه عزاداران در گام نخست به چشم آمد و مردم در دو طرف خیابان دل و گوش جان به نوحه های محمودنژاد مداح بندرریگی شب تاسوعا این حسینیه داده بودند. این مداح خوش صدا و صاحب سبک بندرریگی دو واحد سینه زنی در مراسم دیشب این حسینیه اجرا کرد؛ در پایان مراسم نیز دسته یزله با نوحه های ویژه به عزاداری پرداختند و سپس بین عزاداران حلیم نذری توزیع شد.

اما اوج مراسم سینه زنی سنتی شب تاسوعا در بندر گناوه به مانند همیشه در حسینیه معتمدی واقع در بازار قدیم شهر گناوه بود که با رسیدن به این نقطه در نگاه نخست شاهد آن بودیم که عزاداران از سراسر شهر به این نقطه می آمدند. در این حسینیه نیز ابتدا دسته سنج و دمام زن به اجرای مراسم ویژه خود از کوچه های اطراف حسینیه تا محوطه اصلی حسینیه کرد و همزمان چاووش خوان به چاووش خوانی پرداخت و سپس پیشخوان چند نوحه سینه زنی را اجرا کرد.

پس از وی حاج حسین فخری از مداحان برجسته کشور که صاحب سبکی ویژه در سینه زنی سنتی جنوب کشور است پشت تربیون قرار گرفت و نوحه دریا دریا می گریم را با صدای دلنشین و حزن انگیز خود خواند که جمعیت یکپارچه با وی همراهی می کردند. فخری بعد از این نوحه نوحه های ای شیعیان مگر ماه عزا شد، من برای خدا دسته گل می برم که در رثای علی اصغر است، نوجوانی وفادارم اذن میدان بده عمو که این نوحه نیز در ذکر مصیبت قاسم ابن الحسن (ع) را تا پیش از نوحه واحد خواند.

وی در نوحه واحد به اجرای نوحه مشهور آمد محرم ماه غم پرداخت که صدای سینه زنی عزاداران در این هنگام به واسطه یکدستی و یکپارچگی بسیار زیبا بود وسکوت همه صحن وسرای حسینیه را بجز این طنین دلنشین و صدای سینه زنی در برگرفته بود. در پایان نیز نوحه علمدار عباسم توسط این مداح برجسته قرائت شد و دسته های یزله عزاداران حسینیه معتمدی به این فرم از عزاداری جنوب پرداختند.

خبرنگار: حسین غلامی









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن