تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809693618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نخل حسینیه اعظم مهدیشهر منحصر به فردترین ترین نخل در استان سمنان


واضح آرشیو وب فارسی:نیزو: یک پژوهشگر در مهدیشهر می گوید: سنگین ترین، وزین ترین و گرانبهاترین نخل به جهت پوشش مختلف مربوط به نخل حسینیه اعظم مهدیشهر است که در استان بی نظیر و به جهت ماندگاری، مقاوم بودن و کهنگی آن اهمیت کشوری دارد.به گزارش خبرنگار نیزوا ، با فرا رسیدن محرم، هیئت ها در گوشه گوشه شهر ها و روستاهای کشورمان برپا و اقامه عزا می کنند و هر نقطه ای سعی دارند به بهترین نحو در سوگ مصیبت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) عزاداری نمایند. هر چند که عزاداری ها ممکن است با هم مشابه باشد اما مردم برخی نقاط سبک و آیین خاصی در نحوه عزاداری دارند. برخی از این آیین ها نسبت به مناطق دیگر چشمگیرتر و پر رنگ تر است که نمونه آن را می توان در آیین عزاداری مردم مهدیشهر یافت. سمبل اصلی عزاداری در بین مردم مهدیشهر نخل است که در زبان محلی به آن محفه می گویند. مهدیشهر دارای چندین نخل یا همان محفه بوده که مهمترین، مشهورترین و قدیمی ترین آن محفه تکیه اعظم مهدیشهر می باشد و طبق تاریخی که بر روی آن حک شده (ساخت 860 قمری) به نظر می آید قدیمی ترین نخل در استان سمنان باشد. نخل گردانی مهدیشهر که به ثبت ملی نیز رسیده است آیین خاص و ویژه ای دارد که در بین عزاداران مهدیشهر ی مرسوم بوده و اکنون نیز به همان سبک اجرا می شود. عباس مصباحیان سنگسری از جمله پژوهشگران و نویسندگان مهدیشهری که در خصوص آیین محفه گردانی پژوهش هایی انجام داده است، در گفتگو با خبرنگار نیزوا به تشریح این آیین پرداخت. این پژوهشگر نخل را به عنوان یکی از مهمترین اجزای مقدس دسته جات و مراسم سوگواری بیان کرد که باعث شکوه ، عظمت این رسم مذهبی می گردد. وی با اشاره به ویژگی خاص نخل تکیه اعظم مهدیشهر آن را یکی از منحصر به فردترین نخل های استان سمنان دانست و تصریح کرد: سنگین ترین، وزین ترین و گرانبهاترین نخل به جهت پوشش مختلف مربوط به نخل حسینیه اعظم مهدیشهر است که در استان بی نظیر و به جهت ماندگاری ، مقاوم بودن و کهنگی آن اهمیت کشوری دارد. مصباحیان، نخل مهدیشهر را یکی از پرقدمت ترین نخل ها عنوان کرد و افزود: این نخل که قدمت آن به حدود 700 سال می رسد به نظر می آید یکی از قدیمی ترین نخل ها در استان سمنان باشد. این پژوهشگر با مقایسه نخل مشهور یزد و نخل مهدیشهر اظهار کرد: نخل حسینیه اعظم مهدیشهر نسبت به نخل امیر چخماق یزد که به آن نَقل می گویند کوچکتر است اما از نظرپوشش و تزئینات نسبت به نَقل یزد غنی تر می باشد. برابر تحقیقات به عمل آمده، نخل مهدیشهر قدمت قریب 700 سال را دارد و خوشبختانه مقاوم و بدون نقص مانده است ولی نخل یزد هرچند سال در میان پوکیده و یا پوسیده می شوند که مجبور به ساخت نقل جدید می شوند. نَقل یزد در قسمت نمای جلو نزدیک به 9 متر ارتفاع دارد، اما عقبه آن مثل محفه مهدیشهر، تشکیل اطاق مشبکی را نمی دهد بلکه با چندین تیر بلند به عنوان نگهدارنده قسمت نمای جلوی نَقل را مهار می کند. وی به بررسی آیین ویژه محفه گردانی یا نخل گردانی پرداخت و اضافه کرد: محفه گردانی در مهدیشهر روزهای هفتم و هشتم محرم و تاسوعا و عاشورا با سبک و آیین خاصی برگزار می شود اما پیش از برگزاری محفه گردانی در روز ششم محرم با آیین خاص و ویژه ای محفه تزئین و برای روزهای بعد آماده می شود. این پژوهشگر ادامه داد: از شب قبل برای صبح ششم محرم تدارک تزئین محفه فراهم می شود و بعداز نماز صبح با دود کردن اسفند و صلوات و مداحی و نوحه سرایی به کار تزیین محفه می پردازند که حدود سه ساعت طول می کشد . وی با اشاره به اینکه محفه در روز سوم بعد از عاشورا از تزیین خارج می شود، افزود: در ظهر عاشورا نیز تمام بدنه محفه با روکش مشکی پوشیده و سیاه پوش می شود. مصباحیان تصریح کرد: برای تزئین محفه مهدیشهر از شال کشمیر، شال عظیمی، ترمه، پارچه ابریشم، مخمل، 25 دست بلند نقره ای که سمبل مقدس از دستهای شهدای کربلاست و سه دست مینیاتوری شده خورشیدی بسیار براق صورتی رنگ که در سال 1010 هجری قمری ساخته شده اند و دیگر زیورآلات و نمادی از چند سر مقدس شهدا به محفه نصب می شوند و نیز عمامِه سبز، دسته های گل، سیب سرخ و امثالهم بر بالای محفه جاسازی می شوند. وی با بیان اینکه قدمت سازه محفه، بدلایلی به بنای اولیه حسینیه اعظم قدیمی ارتباط پیدا می کند، خاطر نشان کرد: برای تزئین محفه تمام اشیاء گرانبها را بکار می برند از جمله آنها آنچه که تاریخی هستند و بخشی از قدمت محفه را مشخص می سازند مثل پنجه ها یا دستهای بریده شده نقره ای که نمادی از دستهای شهدای کربلاست و تاریخ ساخت آن 1010هجری قمری یعنی 420 سال قبل بوده است. پوش ذوالفقارخان سنگسری که بسیار گرانبها و از تار و پود ناب و مخلوطی از سیم و زر داشته است و به تدریج سیم های آن ریخته است . این پارچه دستباف و پرکار که تاریخ بافت و وقف نامه مندرج درپرده 1233 هجری قمری می باشد هم اکنون قریب 200 سال از عمر آن می گذرد . گفته می شود وزن اولیه این روپوش بزرگ 60کیلو بوده است همچنین روپوش دیگری با بافت عالی و بسیار جالب در سال 1270 ه . ق توسط آقا محمدعلی خان سنگسری (دایی) که از مقربین دربار ناصرالدین شاه قاجار بوده اند برای محفه شهر خود هدیه داده اند .  این پژوهشگر گفت: پس از تزیین محفه از روز هفتم محرم تا روز عاشورا در مسیرهای مختلف با آیین های خاص سلام دادن و حیدری کردن و قربانی کردن نذورات جلوی محفه و ...گردانده می شود. مصباحیان ادامه داد: رسم محفه گردانی با نوعی سینه زنی سنتی به نام عَلِی عَلِی که بی ریا و دودستی می باشد ، به سینه می کوبند و هم آوا نوحه ای روان و بسیار ساده را به اتفاق و با صدای بلند و مکرر و بدون وقفه می خوانند. در این دسته هیچ توقف سینه زنی یا نوحه خوانی وجود ندارد. وی به نحوه حمل و جابجایی و به اصطلاح محفه گردانی اشاره کرد و افزود: محفه مهدیشهر از چوبهای درختان تنومند جنگلی فشرده و با وزن مخصوص بالا ساخته شده است و نیز پوش ها و سمبل هایی که بعضا از جنس نقره اند و بر روی محفه می گذارند باعث سنگینی غیر قابل تصور محفه نسبت به ابعاد مندرج می گردد. این پژوهشگر اضافه کرد: بر همین اساس نیز محفه بسیار وزین و سنگین شده و وقتی می خواهند آن را در مسیر عادی حرکت دهند حدود 50 مرد بلند قامت و قوی در امتداد و موازات مسیر حرکت محفه حضور دارند و به تشخیص پیشکسوتان حمل محفه افرادی که از نظر قد و قامت و توانایی جسمی در یک سطح هستند به زیر محفه هدایت شده و محفه را بر دوش می کشند و بعد از مدتی افراد دیگر جایگزین می شوند. مصباحیان به آیین حیدری کردن محفه اشاره و اظهار کرد: یکی از مناسک نخل گردانی حیدری نام دارد که بالا بردن محفه سنگین شهر به سه نقطه شهر یعنی سرچشمه زیارت، حسینیه المهدی و کوه تاسوعا که مکانهای مقدسی به شمار می آیند می باشد. این حرکت به صورت دسته جمعی و با سرعت زیاد و حیدر حیدر گویان، در روز تاسوعا انجام می گیرد. وی بردن نخل به کوه تاسوعا در بعد از ظهر روز تاسوعا را از آیین دیگر عزاداران مهدیشهری در مناسک نخل گردانی بیان کرد و گفت: برای صعود به کوه تاسوعا که ارتفاع نسبتا زیاد و شیب تندی دارد چهار ردیف مردان کارآمد و پرقدرت که در جمع حدود 200 نفر می شوند، دست در دست هم یا متصل کردن بازوها به هم، تشکیل زنجیره ای را می دهند که یک طرف زنجیره به نفرات زیر نخل در قسمت جلو وصل می گردد، عده ای هم در پشت سر محفه ، نفرات آخر عقبه محفه را نگهداری و مراقبت می نمایند تا از برگشت یا انحراف یا گسستگی جمعیت و واژگونی احتمالی محفه جلوگیری شود، به این ترتیب که با کمک همدیگر محفه را با سرعت و حیدر حیدر گویان( مراسم حیدری ) صعود به قلّه انجام می شود. مصباحیان همچنین آیین سلام دادن دو نخل حسینیه اعظم و هیئت منطقه زیارت را یادآور شدو افزود: در بازدید دستجات در روز تاسوعا که همه هیئت های عزاداری برای ادای احترام و زیارت امامزاده قاسم(ع) به منطقه زیارت می روند و همچنین در شب عاشورا، زمانی که محفه های دو محل با هم مواجه می شوند، مراسم سلام زنی و ادای احترام محفه ها به هم صورت می گیرد که رسم بر این است محفه های کوچکتر به بزرگتر با حرکت پائین و بالا شدن محفه سلام دهند، چون محفه حسینیه اعظم بزرگتر است سلام دهنده نیست و فقط پاسخ سلام را می دهد. انتهای پیام/ پایگاه خبری تحلیلی نیزوا شهرستان مهدیشهر


جمعه ، ۱آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیزو]
[مشاهده در: www.neizeva.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن