تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835697876
محمود فرشچیان آثار عاشورایی اش را چگونه خلق کرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:بولتن نیوز: محمود فرشچیان درباره خلق اثر عصر عاشورا می گوید: الان که بعد از 30 سال به این تابلو نگاه می کنم، می بینم اگر می خواستم این کار را امروز بکشم، باز هم همین تابلو به وجود می آمد، بدون هیچ تغییری.گروه هنرهای تجسمی: در ایام محرم یک تصویر بیش از تمام تصاویر مذهبی و علم ها و کتل هاو شمایل ها بر سر در تکایا و هیئت های مذهبی به چشم مان می خورد و خواسته یا ناخواسته اشکی از چشمان مان سرریز می شود. مصیبت ها و سختی هایی که در عصر عاشورا بر اهل بیت امام حسین (ع) وارد شد را همه شنیده ایم و این تابلو به خوبی آن مصیبت عظیم را به رخ بیننده می کشد. خالق این اثر کسی نیست جز محمود فرشچیان که با خلوص و ارادت تابلوی "عصر عاشورا" را خلق کرده است و 40 سال است که این تصویر بر دل مخاطبان هک شده است. به گزارش بولتن نیوز، در هنر ایران توجه به مکتب عاشورا و خلق آثاری در وصف این واقعه عظیم همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در بین هنرمندانی که دست به خلق آثار هنری با مضمون عاشورا زده اند، بی شک هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی نقش بی بدیلی را ایفا کرده اند. در بین آثار خلق شده در عرصه هنرهای تجسمی تابلوی "عصر عاشورا" استاد محمود فرشچیان ماندگار ترین اثری است که در زمینه عاشورا خلق شده؛ اثری که سالهای سال است، به نمادی هنری از واقعه عاشورا مبدل شده است. استاد محمود فرشچیان در سال 1308 در اصفهان دیده به جهان گشود و از همان دوران کودکی وقتی پدرش استعداد او را در عرصه هنر دید، وی را به کارگاه نقاشی استاد حاج میرزا آقا امامی برد. فرشچیان پس از آموزش نزد استاد امامی و بهادری و دانش آموختگی از مدرسه هنرهای زیبای اصفهان، برای گذراندن دوره هنرستان هنرهای زیبا عازم اروپا شد و چندین سال را به مطالعه آثار هنرمندان غربی مشغول شد. در بازگشت به ایران در اداره کل هنرهای زیبا شروع به فعالیت کرد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه به تدریس پرداخت. محمود فرشچیان را می توان به نوعی بنیان گذار سبکی متفاوت در عرصه نقاشی و مینیاتور ایرانی نامید. آثار این هنرمند همواره از ویژگی هایی خاص و منحصر به فرد برخوردار هستند که او را از دیگر هنرمندان عرصه نقاشی و مینیاتور ایران جدا می سازد. فرشچیان با بهره گیری از فرم های کلاسیک هنری، آثاری را خلق کرده که در تاریخ معاصر هنر ایرانی ماندگار شده اند. البته تکیه بر مضامین ایرانی، عرفانی و مذهبی و خلق آثار ماندگار در هنر ایران چنان جایگاهی برای فرشچیان پدید آورده که شاید کمتر هنرمندی آن را دارا باشد. در بین آثار محمود فرشچیان سه تابلوی او که درباره واقعه عاشورا خلق شده، بسیار مورد استقبال هنردوستان ایرانی و غیر ایرانی قرار گرفته است. "عصر عاشورا" که به عقیده بسیاری مهم ترین تابلوی این هنرمند به شمار می آید، به نمادی برای نقاشی عاشورایی در دوره معاصر تبدیل شده است. فرشچیان این تابلو را در سال 1355 به تصویر کشیده و هنوز هم بعد از 39 سال از خلق آن دیدن این تابلو حسی عجیب در بیننده ایجاد می کند. محمود فرشچیان در مورد چگونگی خلق این اثر آورده است: "سه سال پیش از انقلاب، روز عاشورا، مادرم گفت "برو روضه گوش کن تا چند کلام حرف حساب بشنوی". گفتم، من حالا کاری دارم بعد خواهم رفت. رفتم اتاق، اما خودم ناراحت شدم. حال عجیبی به من دست داد، قلم را برداشتم و تابلوی "عصر عاشورا" را شروع کردم. قلم را که برداشتم همین تابلو شد که الان هست، بدون هیچ تغییری. الان که بعد از 30 سال به این تابلو نگاه می کنم، می بینم اگر می خواستم این کار را امروز بکشم، باز هم همین تابلو به وجود می آمد، بدون هیچ تغییری. یک چیزی دارد این تابلو که خود من هم گریه ام می گیرد... تفکر حاکم بر تابلو هم همان اصل حاکم بر تابلوی ضامن آهو است، یعنی تمام خطوط مدور بوده و به وجود مبارک حضرت زینب (س) ختم می شد.در این تابلو مایه اصلی تصویر گرایی، مرکز تصویر دیده نمی شود. جایش خالی است. امام حسین (ع) که محور اصلی این تابلوست در اثر دیده نمی شوند. در مورد محتوای تابلوی عصر عاشورا باید بگویم، شاید جذابیت این تابلو به علت غیبت شخصیت اصلی یعنی امام حسین(ع) در آن است و باعث می شود که انسان با دیدن این تابلو به دنبال شخصیت اصلی که این واقعه را شکل داده است، بگردد. اشکی که بر چشم اسب حلقه زده و آن سرافکندگی او برای آوردن خبر ناگوار و کبوترانی که خود را به خون شهید آغشته کرده اند، به نوعی پیام آور فاجعه هستند. در عین حال وجود حضرت زینب (س) و آن چند نفر در وسط تابلو می توانند از عواملی باشند که باعث ایجاد جذابیت هرچه بیشتر در این تابلو می شوند. به لحاظ تکنیکی اگر این تابلو بیشتر از این شلوغ بود، احتمالاً این غربت در تابلو این چنین نمایان نمی شد." عصر عاشورا اما تابلوی "عصر عاشورا" علاوه بر حس معنوی که به هر بیننده ای می دهد، دارای ویژگی های هنری بسیاری نیز است. استفاده از کادر افقی، یکی از ویژگی های مهم این اثر است و برخلاف دیگر آثار استاد فرشچیان که دارای کادر عمودی هستند، بیانگر نوعی ایستایی و از نفس افتادگی است. همچنین ترکیب بندی مدور درون کادر افقی، نشانه بی تابی و چرخش افراد به حول محوری، برای بیان سوگواری به شمار می رود. هنرمند با قرار دادن اسب در مرکز تابلو، توجه مخاطب را جلب می کند و با کشیدن پرده خیمه در بالای تابلو در سمت راست که تا آسمان نیز رسیده، گویی تلاش دارد تا پرده ای از یک فاجعه را در عالم نمایان سازد است. استفاده از رنگ های ملایم در زمینه تابلو بیان کننده خشکی بیابان کربلاست و نشان از تشنگی دارد و بهره بردن از رنگ های تیره نیز نشان از غم و اندوه بازماندگان است. پنهان کردن چهره های حاضر در تابلو نیز نشان از احترام فرشچیان به اهل بیت امام (ع) و همراهانش دارد و نشان از آن دارد که این بانوان نمی خواهند در میان نامحرمانی که پس از جنگ اطراف آن ها را فراگرفته، کسی اندوه شان را ببیند. اسبی که سر را به پایین انداخته و حالتی پریشان و ناراحت دارد نیز نشان دهنده عمق مصیبت وارد شده در ظهر عاشورا است. همچنین رنگ های به کار رفته در تابلوی عصر عاشورا خود حکایت بسیار مفصلی دارد که قابل بیان نیست و بر زیبایی و ماندگاری هرچه بیشتر آن افزوده است. تمام رنگ ها در نهایت پختگی و استادی به کار رفته اند و هیچ کدام از آن ها چشم مخاطب را آزار نمی دهد و این نشان از توان هنرمند در نحوه پخش کردن رنگ ها در تابلو دارد. رنگ آبی یکی از عمیق ترین رنگ ها در زیبا شناسی هنر به شمار می رود که یادآور حالتی فرا زمینی و فرا مادی برای مخاطب است. رنگی که به نوعی نمادی از معنویت است و البته در فرهنگ و هنر ایرانی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. همچنین رنگ های به کار رفته در تابلوی عصر عاشورا خود حکایت بسیار مفصلی دارد که قابل بیان نیست و بر زیبایی و ماندگاری هرچه بیشتر آن افزوده است. تمام رنگ ها در نهایت پختگی و استادی به کار رفته اند و هیچ کدام از آن ها چشم مخاطب را آزار نمی دهد و این نشان از توان هنرمند در نحوه پخش کردن رنگ ها در تابلو دارد. رنگ سبز نیز در نماد شناسی به نوعی نقش تعادل را ایفا می کند و برای مخاطب، فضایی اطمینان بخش را بوجود می آورد. در معماری اسلامی نیز رنگ سبز یکی از بخش های جداناشدنی اماکن مذهبی به شمار می رود. البته برخی نیز نمادی از آگاهی را به رنگ سبز اطلاق می کنند. رنگ سفید را در دو بخش می توان معنا کرد. مجموعه ای از تمامی رنگ ها و یا فضای تهی از هر رنگی. هنرمند معمولا برای دادن ویژگی هایی چون پاکی، سادگی، معصومیت، تقدس، نجابت و... از رنگ سفید استفاده می کند. رنگ بنفش به نوعی نمادی از اطاعت و تسلیم است. البته این رنگ را نیز می توان نمادی از عقل، معرفت، غم غربت، رنجش و سوگواری نیز دانست. رنگ زرد را نیز برخی در نماد شناسی مظهری از جوهر الهی می دانند. رنگی که می تواند نشان از نور خورشید، عقل، ایمان و ابدیت داشته باشد. رنگ قرمز هم نشانه ای از خون، شهادت و... است. البته استاد فرشچیان دو اثر زیبای دیگر نیز از واقعه عاشورا به تصویر کشیده است. تابلوی "پرچمدار حق " که شمایلی از حضرت ابوالفضل العباس (ع) را در حالی نشان می دهد که روی اسب افتاده و پرچم شکسته ای، چهره و دست های مبارک حضرت را پوشانده است. در این اثر اسب حضرت عباس(ع) در حالی تصویر شده که از زخم هایی که به راکبش وارد شده، غمگین است و تمام توان و قوای خود را با دست چپ بر زمین وارد کرده تا سوارش بر زمین نیفتد. در عین حال پرچمی که در تابلو دیده می شود، به نوعی طراحی شده که بخش زیادی از صحنه را پوشش می دهد . فرشچیان در خصوص این اثر آورده است: این تابلو در ابعاد 100در 70 روی مقوا به تصویر کشیده شده و فضای حزن انگیز آن، به نحوی یادآور تابلوی عصر عاشوراست و صحنه بازگشت حضرت عباس (ع) را در زمانی که بدون مشک آب باز می گردد، روایت می کند. البته در این تابلو می خواستم دست های حضرت(ع) را نشان ندهم. در این اثر یک شخصیت طراحی شده که همان حضرت ابوالفضل العباس (ع) است که چهره ایشان نمایان نیست، ولی شاخ و برگ ها و عناصر بصری که در حاشیه این تابلو کار شده گویای غم حضرت است. پرچمدار حق در " پرچمدار حق " نیز غمی در رنگ ها، ترکیب بندی، طراحی نهفته است و بدون آنکه چهره حضرت ابوالفضل العباس (ع) نشان داده شود، حال و هوای تابلوی عصر عاشورا در بیننده تداعی می شود. مهم ترین عنصر این تابلو پرچم اسلام و حق است که با وجود زخمی بودن تمام بدن حضرت ابوالفضل العباس (ع) توسط ایشان پایدار نگه داشته شده است. هدیه عشق یکی دیگر از آثار ماندگار استاد فرشچیان در عرصه هنر عاشورایی، تابلوی "هدیه عشق" است. تاریخ خلق این اثر به سال 1381 بازمی گردد و در آن هنرمند با حداقل رنگ و فرم صحنه به شهادت رسیدن حضرت علی اصغر (ع) را به تصویر کشیده است. شاید با گزارش آنچه که از واقعه عاشورا در مقاتل آمده است، مواردی جزئی از جنس تصویرسازی متفاوت به نظر برسد اما حقیقت امر این است که آثار استاد فرشچیان از نگاهی روحانی و در قالبی نمادین به خلق اثر پرداخته است. بر کسی پوشیده نیست که نمایش و ترسیم حقیقی آنچه که در مقاتل مستند و معتبر درباره این واقعه آمده است، کاری ناشدنی است. با تمام این اوصاف آثار استاد فرشچیان نزدیکترین حال روحانی را دارد. محمود فرشچیان علاوه بر این سه تابلو، چند تابلوی دیگر نیز با مضمون عاشورا خلق کرده است، اما هر سه تابلوی خود با مضمون عاشورا که به ذکر آنها پرداختیم مانند بسیاری دیگر از آثارش به موزه آستان قدس رضوی هدیه داده شده است، وی همچنین طراحی ضریح امام حسین (ع) را نیز برعهده گرفت که در سال 91 مراحل ساخت آن به اتمام رسید و از آن رونمایی شد.
پنجشنبه ، ۳۰مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بولتن نیوز]
[مشاهده در: www.bultannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]
صفحات پیشنهادی
آثار برتر سوگواره عاشورایی در رشت به نمایش در می آید
خبرگزاری شبستان نمایشگاهی از عکس های برتر عاشورایی ازسراسر کشور امروز ۲۶ مهر در رشت به نمایش در می آید به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت نمایشگاه آثار برتر سوگواره عاشورایی تحت عنوان سوگواره های عاشورایی عکس و پوستر هیأت از عکاسان سراسر کشور در نگارخانه مارلیک مجتمع فرهنگی و هنرزمان، بهترین داور برای خلق آثار ادبی است
زنجان-یک شاعر زنجانی گفت زمان بهترین داور برای آثار خلق شده ادبی است چراکه مخاطبان حرفه ای آثار فاخر را تشخیص می دهند و همین امر سبب ماندگاری آثار ادبی خواهد شد به گزارش خبرنگار مهر مصدق آقاجانلو ظهر سه شنبه در جلسه شعرخوانی عاشورایی در زنجان افزود هنرمندان جوان و هنرآموزانیخلق اثر عاشورایی در شهرری
به گزارش راگانیوز به نقل ازفارس استاد داوود نیکنام خوشنویس شهرستان ری به مناسبت ایام محرم و عزاداری سالار و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ع شعر معروف محتشم کاشانی را به صورت سیاه مشق خلق کرد وی در این باره گفت سیاه مشق باز این چه شورش است که در خلق عالم است بخشی از تراثر عاشورایی فرشچیان در معرض دید مردم
اثر عاشورایی فرشچیان در معرض دید مردم فرهنگ > سینما - ایسنا نوشت تابلوی شام غریبان شاهکار استاد نگارگری محمود فرشچیان در مجموعه سعدآباد بهنمایش درآمده است معصومه مبینی مسؤول موزه فرشچیان توضیح داد یک شاهکار دیگر از استاد نگارگری معاصر محمود فرشچیان آفریده شدنمایش آثار عاشورایی عکاسان در «عین عاشورا»
یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۷ بخش دوم نمایشگاه عین عاشورا با نمایش منتخبی از آثار برتر عکاسان استانهای مختلف گشایش یافت به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا پایگاه عکس چیلیک برای چهارمین سال متوالی نمایشگاه گروهی عکاسان خود را با موضوع عکسهای عاشورایی و آیینهای سوگواری۹ آیین عاشورایی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی ثبت شد
آیین های عزاداری تیمچه مظفریه تبریز مشعل گردانی روستای شیشوان عجب شیر تخته زنی روستای فیروز سالار آذرشهر شاخسی- واخسی شاه حسین- وای حسین تبریز علم گردانی روستای سیه سران جلفا شبیه خوانی شهر بخشایش علم بندی و الله الله حسینا و اینا شهرستان مراغه و شمع گذاری شمع پایلاما ازفرماندار کوهبنان مطرح کرد خلق آثار دانشآموزی با عنوان «همدلی و همزبانی»
فرماندار کوهبنان مطرح کردخلق آثار دانشآموزی با عنوان همدلی و همزبانیفرماندار کوهبنان گفت باید شعار دولت و ملت همدلی و همزبانی مورد توجه بیشتر قرار گیرد و دانشآموزان در این راستا آثار فرهنگی و هنری ارزشمندی خلق کنند به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان محمدرضا مهدلو صبح امروز دآیین عاشورایی چک چکو و چارچو گردانی استهبان چگونه برگزار می شود
چک چکو نام یکی ازمراسم عاشورایی شهرستان استهبان در فارس است که در عصر روز عاشورا با شکوه خاصی برگزار می شود به گزارش هنر نیوز با توجه به باورهای مذهبی مردم در عصرروز عاشورا لشکریان ملعون یزید پیکر مطهر حضرت اباعبدالله الحسین را به دروازه شام آویختند و بچه های شام برسر مبارک آن حآثار عکس عاشورایی در نگارخانه کوثر
به گزارش ایمنا این هنرمند در این باره به ایمنا گفت این نمایشگاه به مناسبت فرارسیدن ایام ماه محرم و شهادت امام حسین ع و یاران ایشان با موضوع عاشورابرگزار شده است اکبری افزود این آثار بر محور موضوع مشترک مقاتل عاشورا تهیه شده و شامل مقتل امام حسین ع حضرت عباس ع و دیگر شهدغزلی عاشورایی از جعفری حسینی قصد و منظور خدا از خلقت کرببلا چیست؟/خواست بر روی زمین یک قسمت از محشر بماند
غزلی عاشورایی از جعفری حسینیقصد و منظور خدا از خلقت کرببلا چیست خواست بر روی زمین یک قسمت از محشر بماندسیدمحمد امین جعفری حسینی از شعرای شیرازی غزلی با عنوان شعر خون سروده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس سید محمد امین جعفری حسینی از شعرای شیرازی غزلی با عنوان-
گوناگون
پربازدیدترینها