واضح آرشیو وب فارسی:عصر خبر: سه نگاره منحصر به فرد استاد فرشچیان با نامهای «عصر عاشورا»، «هدیه عشق» و «پرچمدار حق» مورد توجه و استقبال علاقه مندان به هنرهای ایرانی و اسلامی موزه آستان قدس قرار دارد.مشهد؛ مسئول گنجینه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس از نگهداری و نمایش آثار ارزشمند محمود فرشچیان در تالار این استاد نگارگری در موزه آستان قدس خبر داد و گفت: سه اثر برجسته این هنرمند با موضوع عاشورا با نامهای «عصر عاشورا»، «هدیه عشق» و «پرچمدار حق» مورد توجه هنردوستان ایرانی و عاشقان اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته است . محمدرضا ساقی افزود: نگاره «عصر عاشورا» برجسته ترین اثر نگارگری استاد محمود فرشچیان است که در عاشورای سال 1355 شمسی خلق شده است . وی با بیان اینکه این اثر، در سال 1369 به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است، گفت: موضوع اثر، بازگشت مرکب بی سوار امام حسین علیه السلام به سوی خیمه ها در عصر عاشورا است و استاد فرشچیان، آن را باکیفیت ترین اثر در میان آثار خود می داند . مسئول گنجینه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس به نگاره «هدیه عشق» اشاره کرد و افزود: این نگاره در سال 81 با تکنیک اکریلیک، روی مقوای ماکت بدون اسید خلق شده است . ساقی گفت: در این اثر، حضرت علی اصغر در دستان حضرت سیدالشهداء در حالی که تیر سه شعبه به گلوی کودک شش ماهه اباعبدالله اصابت کرده و بی رحمانه گلوی نازک کودک را دریده است، به تصویر کشیده شده است . وی با بیان اینکه افتادگی دست علی اصغر(ع) در این تابلو، نشانگر شهادت و جان به جانان تسلیم کردن است، افزود: حالت حضرت امام حسین(ع) که کودک را بر روی دو دست خویش گرفته، نشانگر هدیه به پیشگاه حضرت حق و حالت دعاست . مسئول گنجینه قرآن و نفایس این سازمان تابلو خالی و بی تکلف هدیه عشق را نماد ساده ترین شکل و فرم داستان و بازتاب شهادت حضرت علی اصغر توصیف کرد و گفت: تمامی ماجرا در متن تصویر به صورت پنهان مندرج است و رنگ زرد اخرایی آن، نشانگر اندوه و گرمی صحرای کربلاست . ساقی عنوان سومین اثر استاد فرشچیان را «پرچمدار حق» عنوان کرد و افزود: این نگاره که با تکنیک اکریلیک در ابعاد 71 در 100 بر روی مقوا خلق شده است، شمایلی از حضرت عباس علیه السلام را در حالی که با حالت زخمی روی اسب بوده و چهره و دستان ایشان ناپیدا است، به تصویر کشیده است . ساقی گفت: در این تابلو، اسب علمدار کربلا با نشستن بر روی زمین سعی کرده سوار بدون دست را بر روی زین نگه دارد و مشک آبی که تیر به آن اصابت کرده و آب آن بر زمین ریخته، تیر و پیکان هایی که به بدن حضرت ابوالفضل(ع) اصابت کرده و تیرهایی که به اسب خورده، نحوه شهادت ایشان را نشان می دهد . وی درخت های نخلی که در اطراف اثر در بیابان پراکنده اند، را نشان از غم و ملال و اندوه روز عاشورا دانست که به خوبی در فضای غم فزای تابلو به تصویر کشیده شده است . مسئول گنجینه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و اسناد آستان قدس با بیان اینکه تالار استاد فرشچیان در سال 1389 با دوازده تابلوی نقاشی منحصر به فرد از این هنرمند برجسته ایرانی در موزه آستان قدس رضوی ایجاد گردید، گفت: استاد از سال 1369 تا 1394، پانزده اثر از شاهکارهای هنری خود را به این موزه اهدا کرده است که تابلوهای «پنجمین روز آفرینش»، «پناه»، «ستایش پروردگار»، «معراج»، «نیایش»، «اولین پیام»، «رمی جمره»، «کوثر» و «ضامن آهو 2»، برخی از شاهکارهای این استاد نگارگر است که در این تالار در معرض بازدید علاقمندان قرار دارد .
پنجشنبه ، ۳۰مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]