تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834404299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محمود فرشچیان آثار عاشورایی اش را چگونه خلق کرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:فراخوان نامه: سرویس تجسمی هنرآنلاین: در ایام محرم یک تصویر بیش از تمام تصاویر مذهبی و علم ها و کتل هاو شمایل ها بر سر در تکایا و هیئت های مذهبی به چشم مان می خورد و خواسته یا ناخواسته اشکی از چشمان مان سرریز می شود. مصیبت ها و سختی هایی که در عصر عاشورا بر اهل بیت امام حسین (ع) وارد شد را همه شنیده ایم و این تابلو به خوبی آن مصیبت عظیم را به رخ بیننده می کشد. خالق این اثر کسی نیست جز محمود فرشچیان که با خلوص و ارادت تابلوی “عصر عاشورا” را خلق کرده است و ۴۰ سال است که این تصویر بر دل مخاطبان هک شده است. در هنر ایران توجه به مکتب عاشورا و خلق آثاری در وصف این واقعه عظیم همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در بین هنرمندانی که دست به خلق آثار هنری با مضمون عاشورا زده اند، بی شک هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی نقش بی بدیلی را ایفا کرده اند. در بین آثار خلق شده در عرصه هنرهای تجسمی تابلوی “عصر عاشورا” استاد محمود فرشچیان ماندگار ترین اثری است که در زمینه عاشورا خلق شده؛ اثری که سالهای سال است، به نمادی هنری از واقعه عاشورا مبدل شده است. استاد محمود فرشچیان در سال ۱۳۰۸ در اصفهان دیده به جهان گشود و از همان دوران کودکی وقتی پدرش استعداد او را در عرصه هنر دید، وی را به کارگاه نقاشی استاد حاج میرزا آقا امامی برد. فرشچیان پس از آموزش نزد استاد امامی و بهادری و دانش آموختگی از مدرسه هنرهای زیبای اصفهان، برای گذراندن دوره هنرستان هنرهای زیبا عازم اروپا شد و چندین سال را به مطالعه آثار هنرمندان غربی مشغول شد. در بازگشت به ایران در اداره کل هنرهای زیبا شروع به فعالیت کرد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه به تدریس پرداخت. محمود فرشچیان را می توان به نوعی بنیان گذار سبکی متفاوت در عرصه نقاشی و مینیاتور ایرانی نامید. آثار این هنرمند همواره از ویژگی هایی خاص و منحصر به فرد برخوردار هستند که او را از دیگر هنرمندان عرصه نقاشی و مینیاتور ایران جدا می سازد. فرشچیان با بهره گیری از فرم های کلاسیک هنری، آثاری را خلق کرده که در تاریخ معاصر هنر ایرانی ماندگار شده اند. البته تکیه بر مضامین ایرانی، عرفانی و مذهبی و خلق آثار ماندگار در هنر ایران چنان جایگاهی برای فرشچیان پدید آورده که شاید کمتر هنرمندی آن را دارا باشد. در بین آثار محمود فرشچیان سه تابلوی او که درباره واقعه عاشورا خلق شده، بسیار مورد استقبال هنردوستان ایرانی و غیر ایرانی قرار گرفته است. “عصر عاشورا” که به عقیده بسیاری مهم ترین تابلوی این هنرمند به شمار می آید، به نمادی برای نقاشی عاشورایی در دوره معاصر تبدیل شده است. فرشچیان این تابلو را در سال ۱۳۵۵ به تصویر کشیده و هنوز هم بعد از ۳۹ سال از خلق آن دیدن این تابلو حسی عجیب در بیننده ایجاد می کند. محمود فرشچیان در مورد چگونگی خلق این اثر آورده است: “سه سال پیش از انقلاب، روز عاشورا، مادرم گفت “برو روضه گوش کن تا چند کلام حرف حساب بشنوی”. گفتم، من حالا کاری دارم بعد خواهم رفت. رفتم اتاق، اما خودم ناراحت شدم. حال عجیبی به من دست داد، قلم را برداشتم و تابلوی “عصر عاشورا” را شروع کردم. قلم را که برداشتم همین تابلو شد که الان هست، بدون هیچ تغییری. الان که بعد از ۳۰ سال به این تابلو نگاه می کنم، می بینم اگر می خواستم این کار را امروز بکشم، باز هم همین تابلو به وجود می آمد، بدون هیچ تغییری. یک چیزی دارد این تابلو که خود من هم گریه ام می گیرد… تفکر حاکم بر تابلو هم همان اصل حاکم بر تابلوی ضامن آهو است، یعنی تمام خطوط مدور بوده و به وجود مبارک حضرت زینب (س) ختم می شد.در این تابلو مایه اصلی تصویر گرایی، مرکز تصویر دیده نمی شود. جایش خالی است. امام حسین (ع) که محور اصلی این تابلوست در اثر دیده نمی شوند. در مورد محتوای تابلوی عصر عاشورا باید بگویم، شاید جذابیت این تابلو به علت غیبت شخصیت اصلی یعنی امام حسین(ع) در آن است و باعث می شود که انسان با دیدن این تابلو به دنبال شخصیت اصلی که این واقعه را شکل داده است، بگردد. اشکی که بر چشم اسب حلقه زده و آن سرافکندگی او برای آوردن خبر ناگوار و کبوترانی که خود را به خون شهید آغشته کرده اند، به نوعی پیام آور فاجعه هستند. در عین حال وجود حضرت زینب (س) و آن چند نفر در وسط تابلو می توانند از عواملی باشند که باعث ایجاد جذابیت هرچه بیشتر در این تابلو می شوند. به لحاظ تکنیکی اگر این تابلو بیشتر از این شلوغ بود، احتمالاً این غربت در تابلو این چنین نمایان نمی شد.” عصر عاشورا اما تابلوی “عصر عاشورا” علاوه بر حس معنوی که به هر بیننده ای می دهد، دارای ویژگی های هنری بسیاری نیز است. استفاده از کادر افقی، یکی از ویژگی های مهم این اثر است و برخلاف دیگر آثار استاد فرشچیان که دارای کادر عمودی هستند، بیانگر نوعی ایستایی و از نفس افتادگی است. همچنین ترکیب بندی مدور درون کادر افقی، نشانه بی تابی و چرخش افراد به حول محوری، برای بیان سوگواری به شمار می رود. هنرمند با قرار دادن اسب در مرکز تابلو، توجه مخاطب را جلب می کند و با کشیدن پرده خیمه در بالای تابلو در سمت راست که تا آسمان نیز رسیده، گویی تلاش دارد تا پرده ای از یک فاجعه را در عالم نمایان سازد است. استفاده از رنگ های ملایم در زمینه تابلو بیان کننده خشکی بیابان کربلاست و نشان از تشنگی دارد و بهره بردن از رنگ های تیره نیز نشان از غم و اندوه بازماندگان است. پنهان کردن چهره های حاضر در تابلو نیز نشان از احترام فرشچیان به اهل بیت امام (ع) و همراهانش دارد و نشان از آن دارد که این بانوان نمی خواهند در میان نامحرمانی که پس از جنگ اطراف آن ها را فراگرفته، کسی اندوه شان را ببیند. اسبی که سر را به پایین انداخته و حالتی پریشان و ناراحت دارد نیز نشان دهنده عمق مصیبت وارد شده در ظهر عاشورا است. همچنین رنگ های به کار رفته در تابلوی عصر عاشورا خود حکایت بسیار مفصلی دارد که قابل بیان نیست و بر زیبایی و ماندگاری هرچه بیشتر آن افزوده است. تمام رنگ ها در نهایت پختگی و استادی به کار رفته اند و هیچ کدام از آن ها چشم مخاطب را آزار نمی دهد و این نشان از توان هنرمند در نحوه پخش کردن رنگ ها در تابلو دارد. رنگ آبی یکی از عمیق ترین رنگ ها در زیبا شناسی هنر به شمار می رود که یادآور حالتی فرا زمینی و فرا مادی برای مخاطب است. رنگی که به نوعی نمادی از معنویت است و البته در فرهنگ و هنر ایرانی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. همچنین رنگ های به کار رفته در تابلوی عصر عاشورا خود حکایت بسیار مفصلی دارد که قابل بیان نیست و بر زیبایی و ماندگاری هرچه بیشتر آن افزوده است. تمام رنگ ها در نهایت پختگی و استادی به کار رفته اند و هیچ کدام از آن ها چشم مخاطب را آزار نمی دهد و این نشان از توان هنرمند در نحوه پخش کردن رنگ ها در تابلو دارد. رنگ سبز نیز در نماد شناسی به نوعی نقش تعادل را ایفا می کند و برای مخاطب، فضایی اطمینان بخش را بوجود می آورد. در معماری اسلامی نیز رنگ سبز یکی از بخش های جداناشدنی اماکن مذهبی به شمار می رود. البته برخی نیز نمادی از آگاهی را به رنگ سبز اطلاق می کنند. رنگ سفید را در دو بخش می توان معنا کرد. مجموعه ای از تمامی رنگ ها و یا فضای تهی از هر رنگی. هنرمند معمولا برای دادن ویژگی هایی چون پاکی، سادگی، معصومیت، تقدس، نجابت و… از رنگ سفید استفاده می کند. رنگ بنفش به نوعی نمادی از اطاعت و تسلیم است. البته این رنگ را نیز می توان نمادی از عقل، معرفت، غم غربت، رنجش و سوگواری نیز دانست. رنگ زرد را نیز برخی در نماد شناسی مظهری از جوهر الهی می دانند. رنگی که می تواند نشان از نور خورشید، عقل، ایمان و ابدیت داشته باشد. رنگ قرمز هم نشانه ای از خون، شهادت و… است.  البته استاد فرشچیان دو اثر زیبای دیگر نیز از واقعه عاشورا به تصویر کشیده است. تابلوی “پرچمدار حق ” که شمایلی از حضرت ابوالفضل العباس (ع) را در حالی نشان می دهد که روی اسب افتاده و پرچم شکسته ای، چهره و دست های مبارک حضرت را پوشانده است. در این اثر اسب حضرت عباس(ع) در حالی تصویر شده که از زخم هایی که به راکبش وارد شده، غمگین است و تمام توان و قوای خود را با دست چپ بر زمین وارد کرده تا سوارش بر زمین نیفتد. در عین حال پرچمی که در تابلو دیده می شود، به نوعی طراحی شده که بخش زیادی از صحنه را پوشش می دهد . فرشچیان در خصوص این اثر آورده است: این تابلو در ابعاد ۱۰۰در ۷۰ روی مقوا به تصویر کشیده شده و فضای حزن انگیز آن، به نحوی یادآور تابلوی عصر عاشوراست و صحنه بازگشت حضرت عباس (ع) را در زمانی که بدون مشک آب باز می گردد، روایت می کند. البته در این تابلو می خواستم دست های حضرت(ع) را نشان ندهم. در این اثر یک شخصیت طراحی شده که همان حضرت ابوالفضل العباس (ع) است که چهره ایشان نمایان نیست، ولی شاخ و برگ ها و عناصر بصری که در حاشیه این تابلو کار شده گویای غم حضرت است. پرچمدار حق در ” پرچمدار حق ” نیز غمی در رنگ ها، ترکیب بندی، طراحی نهفته است و بدون آنکه چهره حضرت ابوالفضل العباس (ع) نشان داده شود، حال و هوای تابلوی عصر عاشورا در بیننده تداعی می شود. مهم ترین عنصر این تابلو پرچم اسلام و حق است که با وجود زخمی بودن تمام بدن حضرت ابوالفضل العباس (ع) توسط ایشان پایدار نگه داشته شده است. هدیه عشق یکی دیگر از آثار ماندگار استاد فرشچیان در عرصه هنر عاشورایی، تابلوی “هدیه عشق” است. تاریخ خلق این اثر به سال ۱۳۸۱ بازمی گردد و در آن هنرمند با حداقل رنگ و فرم صحنه به شهادت رسیدن حضرت علی اصغر (ع) را به تصویر کشیده است. شاید با گزارش آنچه که از واقعه عاشورا در مقاتل آمده است، مواردی جزئی از جنس تصویرسازی متفاوت به نظر برسد اما حقیقت امر این است که آثار استاد فرشچیان از نگاهی روحانی و در قالبی نمادین به خلق اثر پرداخته است. بر کسی پوشیده نیست که نمایش و ترسیم حقیقی آنچه که در مقاتل مستند و معتبر درباره این واقعه آمده است، کاری ناشدنی است. با تمام این اوصاف آثار استاد فرشچیان نزدیکترین حال روحانی را دارد. محمود فرشچیان علاوه بر این سه تابلو، چند تابلوی دیگر نیز با مضمون عاشورا خلق کرده است، اما هر سه تابلوی خود با مضمون عاشورا که به ذکر آنها پرداختیم مانند بسیاری دیگر از آثارش به موزه آستان قدس رضوی هدیه داده شده است، وی همچنین طراحی ضریح امام حسین (ع) را نیز برعهده گرفت که در سال ۹۱ مراحل ساخت آن به اتمام رسید و از آن رونمایی شد.  انتهای پیام/


پنجشنبه ، ۳۰مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فراخوان نامه]
[مشاهده در: www.farakhan.solasi.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن