واضح آرشیو وب فارسی:دزنیوز: به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان ، محسن جاوری، کاشان را سرشار از نماد و نشانه های عزاداری دانست و اظهار کرد: پرونده آیین نخل گردانی محله صدره و سرفره توسط واحد مردم شناسی این اداره تهیه و توسط کارشناسان اداره کل مورد بررسی قرار گرفته است. وی گفت: این پرونده پس از تصویب شورای ثبت استان برای ثبت در فهرست میراث معنوی به شورای ثبت ملی سازمان میراث فرهنگی ارسال شد. وی خاطرنشان کرد: برخی از دسته های عزادار نماد و نشانه ای خاص خود را دارند که بیشتر با نام همان نشانه مانند هیات توغ شیخ رضا شناخته می شوند. وی افزود: بخشی از این نمادها وقفی هستند که با نذر و هدایای اهالی محل ساخته شده اند و برخی دیگر نیز موروثی هستند که اشخاص با هزینه شخصی خود ساخته و در اختیار هیات محل قرار داده اند، اما تولیت و نگهداری آن به عهده خودشان است. جاوری تاکید کرد: تمامی این نشانه ها یادگارهای فرهنگی هستند که از نیاکان و بزرگان بصورت موروثی به نسل های امروز رسیده است. کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان هم گفت: نمادهای عزاداری در دیدگاه مردم شناختی به عنوان عناصر فرهنگی، بیانگر سلایق هنری و تجارب هزاران سال از عمر انسان هایی است که با فکر و اندیشه مقدس خود وسیله انتقال پیام فرهنگ عاشورا را در نماد و نشانه هایی تجسم بخشیده اند. عباس ترابزاده از نخل، نماد قبر و ضریح شش گوشه امام حسین(ع)، نماد شط فرات، نماد نهرعلقمه، توغ، جریده یا جریته، علم، کتل، و ذوالجناح، شیر فضه به عنوان بخشی از نشانه های عزاداری در کاشان نام برد که در دهه اول محرم در پیشاپیش هیات های عزاداری به بازار شهر و تکایای مختلف برده می شود. وی افزود: در باور و عقاید مردم کاشان نخل نمودی از تابوت و محفه امام حسین (ع) است که برخی دسته های عزادار از قرن ها پیش به نشانه تشییع پیکر امام حسین(ع) آن را حمل می کنند. بگفته وی، در زمان های گذشته افرادی که نذر داشتند با مشارکت هم نخل را ساخته و وقف محله می کردند، اما حمل و مراسم آن توسط اهالی شهر انجام می گرفته که با تعدد تشکیل دسته های عزادار، هر نخل به دسته عزاداری محل مربوط اختصاص یافت. ترابزاده گفت: درحال حاضر این نخل ها عبارتند از نخل محله سرفره متعلق به هیات حسینی، نخل محله کلهر kelhor متعلق به هیات علی اصغر، نخل محله درب باغ متعلق به هیات ابوالفضل(ع) ، نخل حسینیه زیارت طاهر منصور متعلق به هیات عباسی، نخل حسینیه قاضی اسدالله یا زیارت چهل تن متعلق به هیات حیدری و نخل تکیه پانخل یا تکیه باباشرف متعلق به هیات حضرت ابوالفضل(ع) که غبارروبی و آذین بندی آن ها به عهده هیات عزادارشان است. وی همچنین یادآور شد: حمل نخل سرپره به سمت بازار با بزرگ ترین اجتماع مردم کاشان همراه است. وی یادآور شد: در کاشان نخل در ابعاد و اندازه های مختلف وجود دارد که بزرگ ترین، قدیمی ترین و معروفترین آن نخل حسینیه سرفره serfere و گذر صدره است. غبارروبی و آذین بندی نخل، آداب تکاندن نخل در شب تاسوعا در داخل حسینیه با هدف مهیا شدن و اعلام آمادگی برای نخل گردانی، حرکت دوره نخل در شب تاسوعا، نخل گردانی و حمل آن به بازار در روز عاشورا از جمله آیین های نخل گردانی است که با شور و هیجان خاص توسط هیات های عزاداری انجام می شود. مسئول ثبت پرونده های میراث معنوی کاشان همچنین گفت: از شاخصه های مهم نخل سرپره پویایی و زنده بودن مراسم و سیر ترقی سالانه آن، قدمت و سابقه تاریخی نخل، وفاق و اتحاد اجتماعی در آیین نخل گردانی است. ۶۱۳۶/۶۰۲۱/ ۱۲۵۷
پنجشنبه ، ۳۰مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دزنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]