واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان عنوان کرد
نخلگردانی محله صدره و سرفره کاشان در انتظار ثبت ملی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کاشان از نامزدی ثبت آئین نخلگردانی محله صدره و سرفره کاشان در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محسن جاوری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کاشان سرشار از نماد و نشانههای عزاداری است چنانکه برخی از دستههای عزادار نماد و نشانهای خاص خود را دارند که اغلب با نام همان نشانه شناخته میشوند. وی خاطرنشان کرد: پارهای از این نمادها وقفی هستند که با نذر و هدایای اهالی محل ساخته شدهاند برخی دیگر موروثی که اشخاص با هزینه شخصی خود ساخته در اختیار هیئت محل خود قرار دادهاند، ولی تولیت و نگهداری آن بر عهده خود و طایفهشان است، تمام این نشانهها یادگارهای فرهنگی هستند که از نیاکان و بزرگان به صورت موروثی به نسلهای امروز رسیده است. کارشناس مردمشناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز ادامه داد: نمادهای عزارداری در دیدگاه مردمشناختی به عنوان عناصر فرهنگی، بیانگر سلایق هنری و تجارب هزاران سال از عمر انسانهایی است که با فکر و اندیشه مقدس خود وسیله انتقال پیام فرهنگ عاشورا را در نماد و نشانههایی تجسم بخشیدند که در راستای تاریخ نسل به نسل به جامعه امروزی منتقل شده است. ترابزاده با تأکید بر اینکه مهمترین نشانههای عزاداری که در کاشان در دهه اول محرم در پیشاپیش هیئت عزادارشان به بازار شهر و تکایای مختلف برده میشوند گفت: این نمادها شامل نخل، نماد قبر و ضریح 6 گوشه امام حسین(ع)، نماد شط فرات، نماد نهر علقمه، توغ، جریده یا جریته، علم، کتل، ذوالجناح، شیر فضه است. وی افزود: در باور و عقاید مردم کاشان نخل نمودی از تابوت و محفه امام حسین(ع) است که برخی از دستههای عزادار از قرنها پیش، به نشانه تشییع پیکر امام حسین(ع) آن را حمل میکنند. مسئول ثبت پروندههای میراث معنوی کاشان ادامه داد: در کاشان نخل در ابعاد و اندازههای مختلف هستند که بزرگترین، قدیمیترین و معروفترین آن نخل حسینیه سرفره serfere و گذر صدره است. این مسئول یادآور شد: در زمانهای گذشته افرادی که نذر داشتند شراکتی نخل را ساخته وقف محله میکردند ولی حمل و مراسم آن توسط عموم اهالی شهر انجام میگرفته است که با تعدد تشکیل دستههای عزادار، هر نخل به دسته عزاداری محل مربوط اختصاص یافت. ترابزاده تأکید کرد: در حال حاضر این مکانها شامل نخل محله سرفره متعلق به هیئت حسینی، نخل محله کلهر متعلق به هیئت علیاصغر(ع)، نخل محله درب باغ متعلق به هیئت ابوالفضل(ع) نخل حسینیه زیارت طاهر منصور متعلق به هیئت عباسی، نخل حسینیه قاضی اسدالله یا زیارت 40 تن متعلق به هیئت حیدری، نخل تکیه پانخل یا تکیه باباشرف، متعلق به هیئت حضرت ابوالفضل(ع) است که غبارروبی و آذینبندی آنها به عهده هیئت عزادارشان میباشد. وی یادآور شد: حمل نخل سرپره به سمت بازار با بزرگترین اجتماع مردم کاشان همراه است، غبارروبی و آذینبندی نخل، آداب تکاندن نخل در شب تاسوعا، در داخل حسینیه به منظور مهیا شدن و اعلام آمادگی برای نخلگردانی، حرکت دوره نخل در شب تاسوعا، نخلگردانی و حمل آن به بازار در روز عاشورا از جمله آیینهای نخلگردانی است که با شور و هیجان خاص توسط هیئت عزادارش انجام میشود. ترابزاده از شاخصهای مهم نخل سرپره پویایی و زنده بودن مراسم و سیر ترقی سالانه آن، قدمت و سابقه تاریخی نخل، وفاق و اتحاد اجتماعی در مراسم نخلگردانی در روز بازار و یا حرکت دوره، تأثیر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی مراسم در جامعه و زندگی مردم، ارائه خدمات و مساعدتهای رفاهی، اجتماعی، اقتصادی دانست. وی همچنین از فعالیتهای مذهبی، دینی از قبیل فروش محصول فرهنگی، برپایی نمایشگاههای فرهنگی مرتبط با موضوع محرم، برگزاری مسابقه بین کودکان با موضوع مرتبط در حاشیه مراسم و همراه داشتن بزرگترین اجتماع مردمی در ایام عزاداری و روز نخلگردانی به عنوان برخی دیگر از ویژگیهای این نخل ذکر کرد. ترابزاده در پایام یادآور شد: پرونده آئین نخلگردانی محله صدره و سرفره کاشان توسط واحد مردمشناسی این اداره تهیه و سپس توسط کارشناسان اداره کل مورد بررسی قرار گرفت که پس از تصویب شورای ثبت استان جهت ثبت در فهرست میراث معنوی به شورای ثبت ملی سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد. انتهای پیام/2406/ک40/
94/07/30 - 13:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]