تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820271606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از نادیده گرفته شدن حقوق مردم تا نفوذ و قرابت بسیار خطرناک آئین غربی به دستگاه های عزاداری


واضح آرشیو وب فارسی:دانا: یکی از دستاوردهای مهم عزاداری در جامعه شیعه شکل گیری هیئات است هیئاتی که در کنار تمام دستاوردهای فرهنگی و دینی بعضا درگیر چالش هایی می شود.به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از دلفان امروز ؛ یکی از دستاوردهای مهم عزاداری در جامعه شیعه شکل گیری هیئات است هیئاتی که در کنار تمام دستاوردهای فرهنگی و دینی بعضا درگیر چالش هایی می شود. هیئات به جهت اینکه رسانه های قوی و بی نظیری در رساندن پیام اهل بیت هستند همواره مورد توجه و عنایت علما و مراجع شیعه بوده و به دقت رصد می شوند. در همین راستا و برای بررسی بیشتر کارکردهای هیأت در جامعه شیعه گفت گو داشتیم با حجت الاسلام محمد یوسف خانی از اساتید حوزه و دانشگاه که به تبیین ابعاد مختلف این مسئله پرداخت. - چه تعریف لغوی و اصطلاحی از هیئت می توان داشت؟ حجت الاسلام خانی: ابتدا عرض سلام و ادب دارم به پیشگاه نورانی اهل بیت(ع)، و توفیق روز افزون را برای محبان اهل بیت(ع) از خداوند منان خواهانم. هیئت های مذهبی مولد قدیمی ترین NGO ها و تشکل های مذهبی-مردمی بودند.به گونه ای که همیشه در محضر دید ساکنان حوزه تمدنی- فرهنگی ایران قرار داشته اند. اما آنچه از ظاهر تاریخ بر می آید اولین بار حکومت آل بویه که شیعه اثنی عشری بودند به دستور معزالدوله در سال 352 ه ق با گرامیداشت مقام و منزلت سیدالشهدا(ع) رسمیت پیدا کرد و این سنت گران مایه با رسمیت یافتن مذهب شیعه در دوره صفویه که دوره ­ی تاریخ معاصر و تحولات اساسی در ایران بوده ، به شکل جدیدی احیاء شد؛ و به مرور زمان از دایره تنگ نوحه سرایی در خانه ها و مجالس خصوصی خانگی به مساجد، حسینیه ها و بازارها تبدیل شد و به صورت یک نهاد قدرتمند در آمد و در اواسط دوره قاجار بستر و چهارچوب امروز خود را بدست آورده و در بستر تاریخ بعنوان یک سد در برابر دستگاه ستم شناخته شد و با مخالفت حکومت های طاغوتی مثل حکومت پهلوی با آن سازمان عریض و تحویل اطلاعاتی که داشتند روبرو شد ولی حکومت های طاغوتی وقت با آن همه مبارزات نتوانستند کمترین موفقیت در این حوزه به علت کثرت هیئت ها و سیار بودند محل برگزرای جلسات بدست بیاورند و ضربه خود را از این حوزه دیدند. همین جلسات نورانی هیئات مذهبی زمینه ساز خیزش جنبش های اسلامی-شیعی در کشور های منطقه حتی در قلب اروپا و مجموع آفریقا شده است، و الگوی شهادت طلبی و ایثار و حریت را در نظام نوعه بشری فراهم کرده است. -: چه تعریفی از آسیب و آسیب شناسی میتوان داشت؟ حجت الاسلام خانی: واژه­ آسیب از جمله واژه هایست که قالبا آن را مترادف با (کج روی) به کار می برند و آسیب اجتماعی پدیده های واقعی، متغیییر، قانونمند، قابل کنترل و پیشگیری هستند و کنترل پذیری آسیب های اجتماعی شناخت علمی آسیب را در هر جامعه برای پاسخ به پرسش علمی، کاربردی از ایده ها و یافته های تولید شده در برنامه ریزی های کوتاه و بلند مدت برای درمان، با پیشگیری از گسترش و پیدایش آسیب های اجتماعی را ضروری و پر اهمیت می سازد. آسیب شناسی یا همان pathology از دو واژه patho به معنای درد و رنج و عذاب و logy به معنای مطالعه آمده است.یعنی شناخت درد و رنج های عارضی بر یک عنصر جامعه و یا گروه آسیب شناسی هیئت یعنی زنگار زدایی از چهره مجلس دینی و مذهبی که به صورت استثناء و بر اثر جهل و نا آگاهی برخی از افراد احتمالا صورت می گیرد. و باید توجه داشت که آسیب هیئت گاهی مبنائی و غالبی و گاهاً محتوایی هستند و احتمال ظهور و بروز هرکدام از آنها در هیئت ها وجود دارد. و همچنین باید قاعده غالبی(پیشگیری بهتر از درمان است) محور اصلی آسیب شناسی قرار گیرد و نکاتی در مراحل آسیب شناسی باید مورد عنایت قرار گیرد و گرنه خود آسیب شناسی تبدیل به یک نوع آسیب مهلک می شود. از جمله آن نکات این است که عرصه­ ی آسیب شناسی نباید عرصه­ تصویه حساب های شخصی و صنفی بین اجراکنندگان هیئت قرار گیرد. مثلا سخنران مداح را مقصر اصلی بداند و مداح آسیب ها را متوجه ضعف مدیریت هیئت کند و مدیریت هیئت، شورای هیئت های مذهبی را و سیاست گذار برنامه مذهبی را مقصر داند و جدل آن ها تبدیل به روشی فرافکن و نپذیرفتن تغییرات خود و انگشت اتهام به سمت دیگری شود و خرد جمعی به حل آسیب مد نظر قرار نگیرد، و بدنبال اثبات جبهه، یا گروه خود بیافتد و بحث علمی و ارزشمند آسیب شناسی را تبدیل به جدل می کند یا در این موقعیت بی جا بر مواضع نا صحیح خود اصرار ورزد  نکته دوم: آسیب شناسی هیئت به علت اینکه با تعظیم شعار دین و مکتب اهل بیت(ع) سر و کار دارد نباید در جمع معاندین مکتب اهل بیت(ع) و روشنفکران متجدد مآب و مجامع آکادمیک شبیه روشنفکری موجود و در محیط هایی که ظرفیت انتقاد پذیری آنها به مرحله­ کینه توزی کشیده شده است مورد مطالعه و بحث قرار گیرد، و باید بعنوان یک بحث کارشناسی شده و علمی در حضور کارشناسان علمی و مسئولین فرهنگی و با حضور مسئولین هیئت های مذهبی مورد بررسی قرارگیرد و جنبه آموزشی پیدا کند نکته سوم: نقد و بررسی آسیب نباید در فضای احساسی و بر اساس نگاه رقابتی و همراه با بیان شاهد مثال های غیر واقعی و غیر معقول شکل بگیرد.چونکه این نقد و بررسی نه تنها به آسیب زدایی منجر نمی شود بلکه خود آسیب جدی است که امروزه گریبان گیر بعضی از هیئت ها شده است نکته چهارم: باید روش آسیب شناسی صریح و شفاف باشد و در مقام آسیب شناسی نباید مطالبی را در بسته ابهام آمیز مطرح کرد و در کنار صراحت بیان، آسیب شناس باید بتواند در خصوص غیر اصولی بودن شیوه ها و یا نادرست بودن قالب های اجرایی مد نظر خود، استدلال متین و منطقی قابل اثبات داشته باشد تا به نظر او در محل اجرا بیشتر توجه شود. نکته پنجم: در مقام آسیب شناسی ، آسیب شناس باید مواظبت کند که بیان آسیبش به جنگ قرمز و آبی و رقابت های کاذب محبان اهل بیت کشیده نشود و در نتیجه هیئت های سنتی قدیمی را در مقابل هیئت های تازه تاسیس جوان قرار دهد و یا تبدیل به تقابل پیر و جوان و شعور و شور شود و شور محور شعور شود و شعور و شناخت نادیده گرفته شود. نتیجه این چنین تقابلی فقط این می شود که مخاطب قبل از اینکه اصل موضوع را بعنوان یک آسیب بپذیرد و برای مقابله با آن آسیب تلاش کند بدنبال اثبات جبهه،جریان یا گروه خود بیافتد و در مرحله دیگر باید توجه داشت که در ارائه راهکار های اجرایی و عملیاتی باید استناد به سیره ­ی بزرگان بعد از طرح هر آسیب و نیز پرداختن روش های مقابله آن باید در پی جبران خلاء و کاستی ها واقع شده یا احتمالی باشد و هیئت های مذهبی را در شاکله­ ی شور و شعور ساختار سازی کرد و در برابر خسارت های احتمالی در مسیر آسیب هیئت که به تحریف تاریخ اهل بیت (ع) منجر می شود ایستادگی کرد. تحریف تاریخ اهل بیت خسارت جبران ناپذیری را بدنبال دارد که بزرگانی همچون شهید مطهری بزرگ(ره) می فرمایند: نباید کاری کرد که به آن مرحله کشیده شود که بر تحریف های تاریخ کربلا گریه کرد و به اسم امام حسین (ع) وسیله کاذب را توجیه کرد . مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هم بر این مطلب تاکید دارند که باید 2 بعد کمال و عزاداری و به کمال رسیدن در سایه عزاداری مورد توجه قرار گیرد و از فیلتر های تصحیح دست برداشت و در مقابل عکس آن هم مواظبت نمود.البته نکات بیاان شده نیاز به توجه بیشتری دارند شاید نکاتی را مزید بر آن در نظر گرفت. -: آسیب های موجود در هیئت های مذهبی شهرستان دلفان چیست؟ حجت الاسلام خانی: نکته دیگر آسیب های موجود یا احتمالی در فراوری بعضی از هیئات مذهبی شهرستان دلفان که باید مورد بررسی قرار گیرد و ما من باب مصداق به چند مورد اشاره می کنیم: 1-عدم اشراف و حضور روحانیت متعهد و کارشناس( بعضا مشاهده می شود که در ماه محرم هیئت های مذهبی از حضور کارشناسان مذهبی حتی در حد سخنرانی کوتاه مدت ، بی بهره اند و حضور کارشناسان هم اگر باشد به شکل صوری یا به عبارت صریح تر بعنوان مجلس گردان و مقدمه ساز مداح به آن توجه می شود.) 2-شکل گیری طبقات جدید از هیئات و مداحانی که مورد وثوق مردم نیستند و شناخت مطلوب و حد نسبی از تاریخ اهل بیت(ع) ندارند. 3-خواندن نوحه و اشعار غیر واقعی و بدون پیام و نوح به باطل برای تشدید احساسات عزاداران و احساس تکلیف بی جا نسبت به گریاندن و یا تحریک احساسات عزداران 4-کاربردی کردن و ترویج سبک های باطل مثل قمه زدن به شکل غیر متعارف به عرف خاص در بعضی از هیئات 5-قرائت مرثیه با وزن آهنگ های غناء و ارائه­ ی سبک های موسیقی به جای عزاداری سنتی و اصیل 6-استفاده از آلات موسیقی و حرام مثل دهل به نظر بعضی از مراجع در دستگاه اهل بیت به اسم اهل بیت و مواردی از این نوع... 7-تکثیر و نصب تمثال های غیر واقعی از اهل بیت 8- اسراف در بعضی از محافل بالاخص روز های تاسوعا و عاشورا 9- ورود هیجان و لذت کاذب در مراسم عزاداری 10- نادیده گرفته شدن حقوق مردم به سبب طولانی شدن زمان برنامه بعضی از هیئت ها که همراه با نصب سیستم صوتی در خارج از محفل عزا می باشد. 11-سیاست زدگی و انجام سیاسی کاری 12-نفوذ و قرابت بسیار خطرناک آئین غربی به دستگاه های عزداری 13-تلفظ غیر صحیح و ناقص اسم مبارک ائمه معصومین(ع) 14-تحریف واقع عاشورا از طریق قرائت مراثی و روضه های نامتناسب 15-دامن زدن به اختلاف و تفرقه مذهبی به نام تولی و تبری با هر نام و عنوان دیگر. 16-رقابت های گاهاٌ نا سالم در میان بعضی از هیئت های مذهبی 17-عوام زدگی و انجام کارهای عامیانه و سطحی و شعاری برای جلب مشتری و هکذا... وی در پایان خاطر نشان کرد: مواردی دیگری نیز وجود دارد که شاید بعنوان آسیب در بستر این تشکلات دینی بتواند مصادیق خطرناکی برای این فرهنگ غنی بشمار آید لذا نیاز مند توجه و دقت بیشتری است که یقینا اهل ایمان با حساسیت خاصی بر این موضوعات دقت دارند. -: از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم حجت الاسلام خانی: ان شاالله موفق باشید


پنجشنبه ، ۳۰مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دانا]
[مشاهده در: www.dana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن