محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831567921
آئینهای عاشورایی شرق مازندران
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
آئینهای ویژهای در شرق مازندران به ویژه روستای "شهیدآباد" برگزار میشود که برگرفته از ارادت خالصانه اهالی این مناطق به وقایع رخ داده در تاسوعا و عاشورای حسینی است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، "شهیدآباد" روستایی متشکل از سه محله در شهرستان "بهشهر" است که بافت اصلی روستا در امتداد جادهای به طول تقریبی دو کیلومتر و محلات در امتداد هم و هر کدام با مسجد و خیمههای جداگانه است. مراسم دهه اول محرم به جز روزها و شبهای تاسوعا و عاشورا تقریبا شبیه بقیه آبادیهای اطراف است. مراسم روزهای تاسوعا و عاشورا بین محلات به صورت میهمان و میزبان برگزار میشود با این توضیح که "کماسمحله "چون وسط محل قرار گرفته عزاداران آن محل بنا بر میهمان یا میزبان بودن محلههای بالا و پایین در طول مسیر با عزاداران بالا و یا پایین ادغام میشوند. از گذشتههای دور در روز تاسوعا عزاداران بالامحله از حوالی ساعت هشت صبح با تجمع در حسینیه بالا محله و تشکیل دستههای سینهزنی، زنجیرزنی و سله به سمت حسینیه پایین محله حرکت میکنند و در طول مسیر عزاداران "کماس محله" به آنها میپیوندند و به حسینیه پایینمحله میروند. شب تاسوعا عزاداران پایین محله با همین شرایط به بالا محله میآیند و روز و شب عاشورا نیز همین عمل بالعکس تکرار میشود. علاوه بر سینهزنی، زنجیرزنی و روضهخوانی که فصل مشترک همه دستههای عزاداری است، آئینهای دیگری مانند سلام علم (علم جنگی)، سله، ذوالجناحخوانی، هروله، شام غریبان، قوم بنیاسد، صبح تیرهرو در طول روز و شبهای تاسوعا و عاشورا با اندکی تغییرات جزئی برگزار میشود. ذوالجناحخوانی و سله فقط در روز نهم و دهم (تاسوعا و عاشورا )، شام غریبان و قوم بنیاسد هم به اقتضاء موقعیت زمانه هر کدام یکباره -شام غریبان غروب روز عاشورا و قوم بنیاسد غروب روز بعد از عاشورا- انجام میشود؛ مراسم صبح تیرهرو نیز قبل از اذان صبح روز عاشورا در حسینیهها و منازل افراد و گاهی اوقات در امامزاده محل که نزدیک حسینیه است برگزار میشود. علم گردش یک از اهالی روستای شهیدآباد شهرستان بهشهر در گفتو گو با ایسنا اظهار کرد: "علم گردش" در روز هفتم محرم با گرداندن علم در محلههای بالا، وسط و پایین محله به صورت جداگانه توسط تعداد اندکی از عزاداران و بردن علم به داخل حیاط خانهها انجام میگیرد، هر یک از حسینیههای سهگانه محل دارای علم و علمدار جداگانه هستند، علمداری معمولا به صورت ارثی از پدر به پسر منتقل میشود. سید تقی موسوی تروجنی گفت: در روز علم گردش معمولا نوحه یکنواختی از طرف یکی از مداحان با این عنوان تکرار میشود: " این علم از کیست که بیصاحب است، صاحب او کشته و یا غایب است " عزاداران در ابتدای خیابانها و یا کوچهها معمولا توقف کوتاهی میکنند و سه بار یا علی میگویند و موقع ورود به حیاط با صدای بلند یا عباس میگویند. وی افزود: معمولا کسانی که نذری داشته باشند به علمدار پرداخت میکنند، گاهی اوقات افرادی هم بابت ادای نذر خود گوسفندی را پای علم قربانی میکنند در گذشته که بافندگی سنتی مرسوم بود بسیاری از افراد " تا " ( نخ بافتنی ) نذر علم میکردند به طوری که معمولا نخهای جمعآوری شده را میفروختند و به پول آن " تا پول " میگفتند؛ علم گردش و روز هفتم محرم از نظر عزاداران به حضرت عباس اختصاص دارد. موسوی تروجنی با بیان اینکه همراه علم گردش معمولا افرادی هستند که پول روضهخوانی محرم را از صاحبخانه دریافت میکنند، افزود: قسمت عمده این پول به روضهخوان و بخشی نیز به مداحان و کسانی که مسئولیت پذیرایی - تهیه غذا و دم کردن چای - را به عهده دارند پرداخت میشود. سِلِه موسوی تروجنی در مورد آئین سله گفت: نام سله برگرفته از شی تابوت مانندی است که در روز عاشورا و تاسوعا همراه دستههای عزاداری توسط تعدادی از عزاداران زن حمل میشود و در زیر و اطراف آن زنان و کودکان هستند و افرادی برای برآوردن حاجات خود تکههای پارچه به سله گره میزنند و تعدادی هم پول نذری خود را درون کیسه پارچهای آویخته به سله میریزند. وی افزود: مردی که پیشاپیش سله حرکت میکند شعارهایی مانند عباس چه شد ؟ و به همین ترتیب نام تعدادی از شهدای کربلا را میگوید و زنان هر مرتبه جواب میدهند شهید شد، تا اینکه گفته میشد زینب چه شد ؟ جواب میدهند اسیر شد و سپس میگویند پس خاک بر سر ما... موسوی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم سله در طول سالیان طولانی توسط یک نفر انجام میگیرد و بعد از فوت آن فرد، پسر این کار را انجام میدهد. وی اظهار کرد: اگر چه برگزاری عزاداری در محرم به نام و یاد همه حاضران در کربلا بوده اما باید بپذیریم که بعضی از روزهای خاص تداعی کننده نام بعضی از قهرمانان کربلا است چنانکه روز هفتم محرم با نام حضرت عباس و روز عاشورا با نام امام حسین(ع) گره خورده است برگزاری مراسم سله نیز ادای دینی به بانوی قهرمان کربلا است. ذوالجناحخوانی موسوی گفت: ذوالجناح برگرفته از نام اسب امام حسین(ع) در روز عاشورا است؛ این مراسم در روزهای تاسوعا و عاشورا بعد از ورود دستههای عزاداران به داخل حیاط حسینیهها انجام میگیرد و معمولا آخرین برنامه داخل حیاط و در فضای باز است که توسط دو اسب و دو مداح که گاهی پیاده و گاهی سواره نوحهسرایی میکنند انجام میگیرد. وی بیان کرد: داخل حیاط حسینیه افراد حلقه زده و اسبها را که لکههای قرمز بر قسمتهای مختلف پوست بدن و روپوش پالان آنها قرار دارد آرام به حرکت درآورده و همزمان نوحهسرایی میکنند، معمولا نذورات زیادی را به مداحان ذوالجناح خوان پرداخت میکنند و بعضیها فرزندان کوچک خود را سوار ذوالجناح میکنند. وی افزود: مداحان ذوالجناح خوان اشعاری مانند: آخ ای ذوالجناح باوفا – بر گو چه شد بابای ما – یالت چرا شد غرق خون ؟ زینت چرا شد واژگون ؟ بر گو چه شد بابای ما .... را میخوانند که معمولا 15 تا 20 دقیقه این کار طول میکشد. شام غریبان سیدتقی موسوی با بیان اینکه مراسم شام غریبان در غروب روز عاشورا بعد از اذان مغرب برگزار میشود، افزود: عزاداران حسینیه بالا محل، مردها در دو دسته و زنها در یک دسته پشت سر آنها حرکت میکنند و در طی مسیر عزاداران کماس محله نیز به آنها میپیوندند. وی گفت: دسته اول مردها در طول مسیر میگویند: شام غریبان است و دسته دوم میگویند نعش حسین مظلوم اندر بیابان است و زنها نیز با دسته دوم همنوایی میکنند تا عزاداران به حسینیه پایین محله میرسند و پس از مداحی و روضهخوانی به منازل خود بازمیگردند، مدت برنامه شام غریبان کوتاه و سرعت برگزاری آن زیاد است و عزاداران در هنگام تکرار اشعار گاهی بر سر و گاهی بر سینه خود میزنند و تعدادی از افراد نیز با مقداری پوشال گندم در دست بر سر خود میزنند. صبح تیره رو موسوی در خصوص این آئین گفت: در سپیده دم صبح روز عاشورا توسط تعدادی از عزاداران این مراسم در حسینیه یا امامزاده نزدیک حسینیه و یا داخل منزل بعضی از افراد با تعداد کمی انجام میگیرد؛ سکوت صبحگاهی و نوای حزنانگیز عزاداران که با تک خوانی یکی از عزاداران و همخوانی جمعی صورت میگیرد ویژگی خاصی به این مراسم میدهد. وی افزود: برگزاری این مراسم در خانه شخص معینی برای سالهای متمادی ادامه داشته است و تک خوان مراسم با صدای بلند میگوید: " ای صبح تیره رو به چه روی تو میشوی سپید، فردا به دشت کربلا حسین تشنه جگر میشود شهید "، که دیگران با گفتن: " فریاد از این عزا، ای داد از این عزا " او را همراهی میکنند. هَروله موسوی اظهار کرد: در روز تاسوعا و عاشورا داخل حیاط حسینیه آخرین مراسم قبل از ذوالجناح خوانی است که با تشکیل حلقهای در وسط حیاط حسینیه توسط مردان درحالیکه هرکدام دست بر کمر شخص کنار خود انداخته و با دست دیگر به سینه میزنند و همراه با حرکات و خم و راست شدن همزمان با پریدن روی یک پا و پرتاب پای دیگر به جلو و دور زدن انجام میگیرد. وی تصریح کرد: در گذشته این رسم با تعداد اندکی از افراد عزادار مسن که دارای تجربه کافی بودند انجام میگرفت، در سالهای اخیر علاقمندان زیادی دارد اما به علت دقایق پایانی مراسم و تحرک زیاد افراد مجری مدت آن کم است، این رسم فقط با سینهزنی و کوبیدن طبل و سنج انجام میگیرد. قوم بنیاسد موسوی اظهار کرد: مراسم قوم بنیاسد برگرفته از نام قبیلهای به همین عنوان در کربلا است که بعد از اذان مغرب روز یازدهم محرم توسط عزاداران پایین محله به صورت دو دسته مردان و یک دسته زنها از محل حسینیه پایین محله به سمت بالا محله حرکت میکنند و بعد از توقف کوتاهی در حسینیه کماسمحله به حسینیه بالا محله رفته و پس از مداحی و روضهخوانی به منازل خود باز میگردند. وی با اشاره به اینکه بعضی از مردان عزادار با روسرهای سیاه عربی و پیراهنهای بلند خود را به شکل اعراب در میآورند، یادآور شد: در سالهای قبل مردان عزادار با داشتن چوبهای بلندی در دست آنها را به زمین میکوبیدند و دسته اول یکصدا میگفتند: " قوم بنی اسد رسید، اسد رسید " و دسته دوم همراه زنها میگفتند: " ز مرد و زن مدد رسید مدد رسید " و یا بعد از مدتی با تغییر شعار دسته اول میگفتند: ای قوم بنیاسد بیایید و دسته بعدی همراه زنها میگفتند: نعش شهدا دفن نمایید. گزارش از مریم یخکشی خبرنگار ایسنای مازندران انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
آیین های عاشورایی شرق مازندران؛از سله تا هروله
آیین های ویژه ای در شرق مازندران به ویژه روستای شهیدآباد برگزار می شود که برگرفته از ارادت خالصانه اهالی این مناطق به وقایع رخ داده در تاسوعا و عاشورای حسینی است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مازندران شهیدآباد روستایی متشکل از 3 محله در شهرستان بهشهر است که باف9 آیین عاشورایی از آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی ثبت شد
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت تاکنون 9 آیین عاشورایی از استان به عنوان میراث ناملموس کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است به گزارش آناج فرزین حق پرست اظهار کرد آیین های عزاداری تیمچه مظفریه تبریز مشعل گردانی روستای شیشوان عجب شیر تخته زنی رونگاهی به آئینهای محرم در غرب مازندران
سهشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۲ در شهرهای نوشهر و چالوس نیز به مانند همه شهرهای ایران زمین عزاداریها بسته به رسوم خاص خود در محلات و روستاهای اطراف شهر برگزار میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مازندران آئینهای عزاداری به فراخور فرهنگ و شیوههای مرسوم هر منطمدیرکل میراث فرهنگی آذربایجانشرقی خبر داد ثبت «شاخسی ـ واخسی» آذریها در آثار ملی/ ثبت 9 آیین عاشور
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجانشرقی خبر دادثبت شاخسی ـ واخسی آذریها در آثار ملی ثبت 9 آیین عاشوراییمدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجانشرقی گفت تا به امروز 9 آیین عاشورایی از استان به عنوان میراث ناملموس کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدهاند به گزارش خبرگزاری۹ آیین عاشورایی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی ثبت شد
آیین های عزاداری تیمچه مظفریه تبریز مشعل گردانی روستای شیشوان عجب شیر تخته زنی روستای فیروز سالار آذرشهر شاخسی- واخسی شاه حسین- وای حسین تبریز علم گردانی روستای سیه سران جلفا شبیه خوانی شهر بخشایش علم بندی و الله الله حسینا و اینا شهرستان مراغه و شمع گذاری شمع پایلاما ازثبت 9 آيين عاشورايي آذربايجان شرقي
۲۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۲ ۴۰ب ظ ثبت 9 آيين عاشورايي آذربايجان شرقي موج-مدير کل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت تا به امروز 9 آيين عاشورايي از استان به عنوان ميراث ناملموس کشور در فهرست آثار ملي به ثبت رسيدهاند به گزارش خبرگزاري موج فرزين حق پرست مدير کل ميراث فرهاعزام 584 روحانی مبلغ به امامزادگان مجری طرح بصیرت عاشورایی مازندران
خبرگزاری آریا- مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران از اعزام 584 روحانی مبلغ به امامزادگان مجری طرح بصیرت عاشورایی استان خبر داد به گزارش خبرنگارآریادفترمازندران درساری حجت الاسلام ستار علیزاده اظهار کرد اوقاف در مناسبت های مختلف دارای برنامه های ویژه ای است که طرح سوگواره بصیرتهمایش دانش آموزی نوجوانان عاشورایی در مازندران برگزار می شود
معاون آموزش و پرورش مازندران گفت مراسم عزاداری دانش آموزی اهلا من العسل تحت عنوان نوجوانان عاشورایی از ششم محرم در سراسر استان برگزار می شود به گزارش تابناک مازندران از ساری محمد شعبانی امروز در جلسه ستاد مناسبت های ولایی در اداره کل آموزش و پرورش مازندران از اجرای مراسم برگزمدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران: همایش بصیرت عاشورایی روحانیت غرب مازندران برگزار میشود
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران همایش بصیرت عاشورایی روحانیت غرب مازندران برگزار میشودمدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت همایش بصیرت عاشورایی روحانیت غرب مازندران با حضور سردار سپهر و رئیس سازمان اوقاف در شهرستان نوشهر برگزار میشود حجتالاسلام ستار علیزاده امروز در گفتنمادهای عاشورایی ما با شرق دور علیرغم باور یکسان تغییر میکند
مرتضی گودرزی دیباج نمادهای عاشورایی ما با شرق دور علیرغم باور یکسان تغییر میکند شناسهٔ خبر 2944865 - سهشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مرتضی گودرزی دیباج در نشست مباحث فرهنگی محرم گفت در ایران آنچه به عنوان نمادهای عاشورایی اتفاق افتاده ا-
گوناگون
پربازدیدترینها