واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری آنا: آیت الله صافی گلپایگانی در نوشتاری به شرایط و نحوه عزاداری برای سید الشهداء پرداخته اند. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا به نقل از حوزه، آیت الله العظمی صافی در کتاب گفتمان عاشورایی به پرسش هایی درباره لباس سیاه پوشیدن برای ایام محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و کراهت پوشش سیاه پاسخ داده اند که متن این پرسش و پاسخ ها به شرح ذیل است: 1. به نظر مبارک حضرتعالی پوشیدن لباس سیاه در عزای امام حسین علیه السلام و دیگر امامان علیهم السلام چنانکه از کلام صاحب حدائق استفاده می شود رجحان شرعی دارد یا خیر؟ سلام الله و سلام انبیائه و ملائکته علی سیدنا و مولانا ابی عبـد الله الحسیـن المظلوم سید الشهداء و ابـی الأحـرار و علی أهـل بیتـه و أولاده و أصحـابه با توجه به اینکه پوشیدن لباس سیاه، شعار اهل مصیبت و علامت سوگواری و عزاست، پوشیدن آن در عزای حضرت سید الشهدا علیه السلام و سائر حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین بی شبهه راجح و تعظیم شعائر و اعلان ولایت و برائت از اعداء آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین، تجلیل از ایثار و فداکاری و شهادت در راه خدا، پاسداری از دین ومذهب ومصداق عناوین وجهات راجحة دیگر است. یکی از شعائر شیعیان در عراق در دهة عاشورا، برافراشتن پرچم های سیاه عزا بر بالای خانه ها بود که حتی کسی که در وسط بیابان تنها در یک خانه و کوخ محقر زندگی می کرد ملتزم به این اعلام عزا و سوگواری بود. یقیناً این برنامه ها و سیاه پوشیدن و سیاه پوش کردن در و دیوار خانه ها و حسینیه ها و تکایا و مجالس که متضمن درس های بسیار آموزنده و موجب تعالی افکار و اهداف و تبلور شعور مذهبی و انسانی است همه راجح و سبب احیا و بسط امر مذهب و تحکیم علائق و روابط با خاندان رسالت و تجدید میثاق تشیع و پیروی از آن بزرگواران و محکوم کردن ظلم و استضعاف و استکبار است. محدث مشهور احمد بن محمد بن خالد برقی ازطبقه سابعه درکتاب محاسن، ص420، ح195 از پدرش محمد بن خالد از حسن بن ظریف بن ناصح از طبقه ششم از پدرش ظریف بن ناصح از طبقه پنجم از حسین بن زید که ظاهراًحسین بن زید بن علی بن الحسین علیهم السلام معروف بذی الدمعه و از طبقه پنجم است و او از (عمویش) عمر بن علی بن الحسین علیهما السلام روایت کرده است و سند و لفظ حدیث به این شرح است : عنه عن الحسن بن ظریف بن ناصح عن ابیه عن الحسین بن زید عن عمر بن علی بن الحسین علیهما السلام قال: لما قتل الحسین بن علی علیهما السلام لبسن نساء بنی هاشم السواد والمسوح وکن لا تشتکین من حر و لا برد ، وکان علی بن الحسین علیهما السلام یعمل لهن الطعام للماتم. از این حدیث شریف که مورد اعتماد و حجت است و شخصیت هایی از مشاهیر و ثقات و اکابر اهل بیت علیهم السلام آن را روایت نموده اند استفاده می شود: *. پوشیدن لباس سیاه در ماتم و عزا از صدر اول مرسوم بوده است و لذا بانوان معظمه بنی هاشم در ماتم حضرت سید الشهدا علیه السلام لباس سیاه پوشیدند و ظاهر این است که این عادت و سنتی بوده است که قبل از آن تا عصر رسالت هم سابقه داشته است و مثل این است که لباس سیاه به عنوان ترک تزیّن و شعار عزادار بودن متداول و مرسوم بوده است. بنابراین روایات «کراهت لبس سواد» شامل این گونه لبس موقت و معمول نمی شود و منصرف به این است که لباس متعارف و رسمی شخص، سیاه باشد و به فرضی که اطلاق یا عموم داشته باشد این روایت آن اطلاق یا عموم را تقیید یا تخصیص می دهد. *. تشویق و ترغیب امام علیه السلام از این عمل دلیل بر رجحان آن است و از آن فهمیده می شودکه ادامه آن جهت فراموش نشدن این واقعه بسیاربزرگ تاریخی بزرگداشت و موقف عظیم سید الشهدا علیه السلام راجح و مستحب است. گفته نشود که: حدیث حکایت از عمل بانوان و تصویب امام علیه السلام دارد و دلالت بر رجحان پوشیدن لباس سیاه در عزای آن حضرت برای مردها ندارد؛ زیرا گفته می شود: وجه تصویب و تشویق امام علیه السلام حال حزن و مصیبتی است که به وسیله پوشیدن لباس سیاه اظهار می شود و خصوصیت صدور این حال از زن یا مرد ملحوظ نیست و این حال در هر کس ظاهر شود مطلوب است البته اگر پوشیدن لباس سیاه فقط ظهور این حال را از زنان نشان می داد اختصاص به آنها پیدا می کرد. ولی وقتی در هر دو عند العرف علی السواء ظاهر می شود یا گاهی در مردها ظاهرتر است و جهی برای اختصاص نیست و مثل رجلٌ شک بین الثلاث والاربع است که چون این شک برای زن و مرد هر دو علی السوا حاصل می شود از آن اشتراک زن با مرد در حکم، معلوم می شود. این حدیث مانند کلام امیر المؤمنین علیه السلام است: الخضاب زینة و نحن قوم فی مصیبة که از آن استفاده می شود زینت مناسب مصیبت زدگی نیست، خواه خضاب باشد یا چیز دیگر. مصیبت زده مرد باشد یا زن. از این حدیث هم استفاده می شود، اظهار عزاداری به وسیله پوشیدن لباس سیاه مورد تصویب و تشویق است خواه از مرد صادر شود یا از زن . و چنان نیست که با اینکه از جانب مرد نیز این اظهار ممکن باشد رجحان اظهار آن مختص به زن باشد ، زیرا عرف آنچه را موضوع مطلوبیت این عمل می یابد ارائه حال عزا و سوگواری است که صدور آن از زن و مرد هر دو مطلوب است. بلکه می توانیم بگوییم از مثل این حدیث می فهمیم که: ارائه حال سوگواری در مصیبت حضرت سید الشهداء علیه السلام به هرنحو مشروع که عند العرف حال سوگواری باشد مطلوب است؛ خواه به وسیله پوشیدن لباس سیاه یا صیحه زدن در مجالس عزا یا ناله و گریه کردن یا مرثیه خواندن یا پابرهنه رفتن یا صورت های مشروع و مقبول دیگر موجب اجر عظیم الهی در آخرت خواهد بود. جعلنا الله من القائمین بها وحشرنا فی زمرتهم بحق محمد وآله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین. 2- آیا کراهتی که در پوشیدن مشکی وجود دارد، لباس عزایِ امام حسین علیه السلام را هم شامل می شود؟ پوشیدن لباس سیاه درعزای امام حسین علیه السلام مانعی ندارد ومطلوب است. 3- آیا نمازخواندن با لباس سیاه مربوط به عزاداری امام حسین علیه السلام مکروه است؟ پوشیدن سیاه در عزاداری سالار شهیدان مطلوب است و کراهت آن جبران می شود انشاء الله.
پنجشنبه ، ۳۰مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری آنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]