تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 28 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر گاه بنده‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854158342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک روز در تکیه دولت / ارنست اورسل (جهانگرد بلژیکی)


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ امروز: زنها با شیون و زاری به عنوان سوک و منتهای ناامیدی به سر و روی خود کاه می پاشیدند. لحظه به لحظه سخنان [بازیگر] با گریه و زاری تماشاگران قطع می شد و از هر سوی تکیه، لعنت خشم آمیزی بلند می شد. این لعنت و نفرین توأم با هق هق...فرهنگ امروز/ ترجمه علی اصغر سعیدی: به تکیه [دولت] رفتیم. مسیحی ها هم می توانند با لباس سیاه و کلاه ملی ایران در مراسم تعزیه حضور به هم رسانند، شرایطی که به جاآوردن آن هیچ مشکل نیست و این امر سعه صدر و آزاداندیشی ایرانی ها را می رساند. تکیه با چادر بزرگی که چهار طاق، آن را نگه می داشت، پوشانده شده بود و با چلچراغ ها و جارهایی که تقریباً در همه جا گذشته بودند، روشن می شد. این محوطه مدور پهناور با انواع پوششهای دیواری، پارچه های گرانبها و تاج گلهای زیبا به طرز بسیار باشکوه تزیین شده بود. محوطه داخل آن به قدری وسیع بود که زنانی را که پشت میله های سبز رنگ لژهای فوقانی جا داشتند، به زحمت می شد تشخیص داد. لژهای طبقه همکف مملو از افسران و کارمندان عالیرتبه ای که همه لباس قدیمی پوشیده بودند و یا شخصیت های روحانی با عمامه های سفید یا سبز بود. در یکی از لژها مجتهد تهران، سرتا پا با ردای سفید و کمی دورتر از آن، امام جمعه با اعوان و انصار خود نشسته بودند. سربازان با بی رحمی تمام، مردانی را که ردیف مخصوص زنها را اشغال کرده بودند، با چوبدستی از آنجا می راندند. در عرض چند دقیقه گرداگرد وسیع تکیه پر از انبوه زنان پرهیاهویی شد که همگی چادر نیلی رنگ و روبنده سفید داشتند. در لژی که ما با چند تن از استادان دارالفنون نشسته بودیم، بر تمام صحنه که عبارت از سکوی بزرگی بود، و سایر قسمت های سالن تسلط کامل داشتیم. این استادان چون اطلاع داشتند که ما با این گونه مسائل مذهبی به کلی بیگانه ایم با لطف خاص به فرانسة بسیار فصیح توضیحات مفید و مختصری در این زمینه می دادند. درحالی که همه منتظر ورود شاه بودند، مرثیه خوانی در میان سکوت مذهبی احترام انگیزی موضوع تعزیه ای را که قرار بود روی صحنه اجرا شود، برای حضار تعریف کرد. در این موقع شاه وارد لژ سلطنتی شد و مرثیه خوان صحبت خود را قطع کرد. در این بین بربری ها که سرتاپا سیاه پوشیده بودند، در طول راهرویی که سکو را از جایگاه تماشاگران جدا می کرد، گوش تا گوش صف کشیدند. پیرمردی سرپا، روی سکو ایستاد و نوحه ای را که با آهنگ موزون و به صدای خوش خوانده می شد آغاز کرد. هر بندی برگردان مکرری داشت که بربری ها هماهنگ با آن از جای خود خیز برمی داشتند و با زدن دو سنگ صدادار به هم برگردان نوحه را تکرار می کردند. وقتی این برنامه به پایان رسید، غلامان شاه، با سینه های برهنه، جای بربری ها را گرفتند. پیرمرد نوحة دیگری را آغاز کرد و غلامان به آهنگ نوحه با صلابت هرچه بیشتر سینه می زدند. بعد نوبت آواز دسته جمعی گروهی از نوجوانان رسید که همگی لباس زنانه به تن داشتند. بعد از استراحتی کوتاه، نمایش مذهبی آغاز گردید. بازیگران که همه در ایفای نقش خود مهارت داشتند، روی صحنه حاضر شدند و همگی گفتاری را که باید گفته می شد، در طوماری نوشته و در دست داشتند. البته لباس همه آنان عربی بود و هیچ دکور و صحنه سازی وجود نداشت. فقط روی اعلانی که به تیری نصب شده بود، محل حادثه هر پرده را جهت اطلاع تماشاگران نوشته بودند. تئاتری که شکسپیر در آن تراژدی های جاودان خود را بازی کرده بود، نبایست فرق چندانی با این صحنه ها داشته باشد… زنها با شیون و زاری به عنوان سوک و منتهای ناامیدی به سر و روی خود کاه می پاشیدند. لحظه به لحظه سخنان [بازیگر] با گریه و زاری تماشاگران قطع می شد و از هر سوی تکیه، لعنت خشم آمیزی بلند می شد. این لعنت و نفرین توأم با هق هق گریه های دلخراش و فریاد «حسین حسین» سرانجام با ناله همه جانبه درهم می آمیخت و حتی خود بازیگر نیز اشک می ریخت. به گمان من هیچ کس در دنیا قادر نیست میزان ناامیدی و خشم و ترحمی که قلب این جمعیت انبوه را می لرزاند، توصیف کند. لعن و نفرین خشم آلود علیه یزید و شمر و استمداد پرشور از امامان و صدای گریه های بغض آلود در فضای پهناور تکیه طنین انداز بود و از سینه پردرد هزاران نفر آوای حسین حسین باصفا و صداقت بی شائبه ای بیرون می جهید. بدون شک چنین اندوهی ساختگی و ظاهری نبود، بلکه جوشش قلب و تأثر صادقانة ملتی بود که بر شهادت امامان خود از روی ایمان اشک می ریختند و نسبت به عاملان این جنایات ابراز نفرت می کردند. هیچ جا من چنین نمایش عجیبی ندیده ام که انبوه جمعیت این چنین از خود بی خود شوند و وضع روحی آنها لحظه به لحظه از خشمی بی رحمانه به ناامیدی عمیق و از اندوه بی پایان به غضبی وحشتناک تبدیل شود. و این تازه اولین روز و آغاز این ماتم و عزای ملی بود: مراسم سوگواری ماه محرم ده روز ادامه دارد و در هر نمایش احساس ترحم نسبت به امامان و ابراز کینه نسبت به دشمنان آنان روز به روز زیادتر می شود تا اینکه سرانجام در تعزیه ای که نمایش شهادت امام حسین است، به آخرین حد خود می رسد. *سفرنامه قفقاز و ایران(سال ۱۸۸۲) منبع: روزنامه اطلاعات


چهارشنبه ، ۲۹مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ امروز]
[مشاهده در: www.farhangemrooz.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن