واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام شکل گیری امر به معروف را از زمان خلق انسان دانست و عنوان داشت: برای حفاظت از انسان همیشه امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته است زیرا این یک امر عقلی است.به گزارش خبرگزاری مهر ، برنامه گفت وگوی اجتماعی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر و با حضور امیر مسروری رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام و دکتر رضا بازرگان مدیر کل فرهنگی و اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر روانه آنتن شد. امیر مسروری رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام درباره فلسفه نظام امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: بعضی ها فکر می کنند که امر به معروف یک امر درون دینی است ولی امر به معروف یک امر فطری و عقلانی است. وی با بیان اینکه در کشورهای غربی نیز این موضوع به شکل دیگری وجود دارد، گفت: اگر نگاهی به تاریخ بیاندازیم، متوجه می شویم تاریخ نویسی برای همین بود که دیگران درس بگیرند و اشتباه را تکرار نکنند. وی با تاکید بر این نکته که امر به معروف یک امر فطری و ذاتی است، بیان داشت: کسانی که با این موضوع مخالفت می کنند، با نظام فطری خودشان مخالفت می کنند. مسروری درباره جایگاهی که خداوند برای این نظام فطری قائل شده است، گفت: بالاترین نظام فطری امر به معروف ولایی بودن آمر است. بنابراین سطح اول در نظام امر به معروف این است که بدانیم این موضوع فطری است و دوم اینکه ولایی است. خداوند در سوره توبه آیه ۷۱ می فرماید، مومنین و مومنان به دلیل امر به معروف و نهی از منکر ولایت دارند. رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام نظام بعدی امر به معروف را فردی و جمعی بودن، عنوان کرد و اظهار داشت: این موضوع هم فردی است زیرا فطری است و هم جمعی است زیرا خود خداوند می فرماید، از میان شما جمعی دعوت به امر نیکی و معروف شده اندکه نشان دهنده جمعی بودن آن است. وی افزود: در حقیقت امر به معروف جامعه را هدایت می کند زیرا با توجه به اینکه هدایت گری از سمت خدا است، امر به معروف و نهی از منکر هم جمعی است و هم فردی. دکتر رضا بازرگان مدیر کل فرهنگی و اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه منظومه امر به معروف و نهی از منکر بر سه رکن استوار است، گفت: این رکن عبارتند از محبت، رستگاری و اصلاحات اجتماعی. خداوند متعال می فرماید، نشانه اینکه در جامعه ای امر به معروف ونهی از منکر وجود دارد این است که بدانیم مردم آن جامعه یکدیگر را دوست دارند یا خیر. وی با بیان اینکه مردم همدیگر را دوست دارند که امر به معروف ونهی از منکر می کنند، ادامه داد: شما حتما به سرنوشت من علاقه مند هستید که می گویید، سیگار نکش و یا بد رانندگی نکن. وی به رستگاری اشاره کرد و بیان داشت: خداوند می فرماید در نظام امر به معروف یک رستگاری نهفته است. اگر می خواهید رستگار شوید، یقیناً از رهگذر امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود. بازرگان با اشاره به اصلاحات اجتماعی، اظهار داشت: شهید مطهری می گوید، ما در جامعه صالح کم نداریم ولی آن چیزی که در جامعه کم داریم، مصلح است. مصلح کسی است که خودش صالح شده است و حالا می خواهد این انگاره های خودش را در بیرون نیز به وجود بیاید. وی افزود: حضرت سیدالشهدا بنیان حرکت خودشان را اصلاحات عنوان می کنند. یعنی برای یک رفورم اجتماعی که امر به معروف و نهی از منکر یقیناً مبدع آن است، قیام می کنند. در ادامه مسروری رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام تاکید کرد: نکته مهمی که باید بدانیم این است که امر به معروف دنبال زجر دادن و اذیت کردن جامعه نیست. اصل امر به معروف واکسیناسیونی است که می خواهد جامعه را حفاظت کند زیرا حافظ از انسانیت انسان، بنیان امر به معروف است و اساساً همین انسانیت انسان است که خداوند برای آن نبی می فرستد و به خاطر آن امام شهید می شود. وی با تاکید مجدد بر اینکه امر به معروف ذاتی است، گفت: امر به معروف ونهی از منکر چیزی نیست که از جایی تزریق شده باشد. وی شکل گیری امر به معروف را از زمان خلق انسان دانست و عنوان داشت: برای حفاظت از انسان همیشه امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته است زیرا این یک امر عقلی است. بنابراین اگر از این زاویه وارد شویم، آن آیات و روایات برای مخاطبین بیشتر قابل پذیرش است. مسروری گفت: زمانی فرد و گروه می توانند در جامعه در امر به معروف و نهی از منکر درست عمل کنند که باید ها و نبایدها جامعه رعایت شود. معروف از عرف آمده است و اگر کسی خلاف قواعد جامعه کاری انجام دهد، دیگران به او متذکر می شوند و به همین دلیل امر به معروف دارای یک دایره مشخص است زیرا اساساً تمام دین و احکام ما دارای یک دایره مشخص است. بازرگان مدیر کل فرهنگی و اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: اگر بخواهیم به زبان ساده تری امر به معروف را بیان کنیم، بهتر است بحث مهارت اخلاق هدایت و بازدارندگی را در این موضوع مطرح کنیم. در کشورهای دیگر جهان نیز بحث امر به معروف و نهی به شکل زمینی و قراردادهای اجتماعی وجود دارد. وی ادامه داد: در قانون اساسی فرانسه بحث امر به معروف و نهی از منکر در ماده ۱۵۶ گنجانده شده است که البته در قالب قراردادهای اجتماعی این کار صورت گرفته است زیرا آنها سبقه الهی برای آن قائل نیستند و کاملا این امر اجتماعی است، یعنی یکدیگر را هدابت می کنیم تا جامعه بهتری داشته باشیم. وی به آلمان اشاره کرد و بیان داشت: در این کشور امر به معروف تحت عنوان شجاعت مدنی مطرح است که اخیرا یک خانمی دیده بود ارازل و اوباش مزاحم همکلاسی او شده بودند و به همین دلیل زبانی تذکر می دهد که این کار را نکنید ولی آنها که ظاهرا لایعقل بوده اند، ایشان را هل می دهند و این خانم کشته می شود. تا همین امروز صد هزار امضا جمع شده است و مردم از رئیس جمهور آلمان خواسته اند این خانم را به عنوان شهروندی که دارای شجاعت مدنی است، معرفی کنند. شایان ذکر است برنامه گفت و گوی اجتماعی هر روز ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.
چهارشنبه ، ۲۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]