تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815606963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجراي 20 پروژه تغذيه مصنوعي در دشت‌هاي همدان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ مهر ۱۳۹۴ (۱۰:۲۹ق.ظ)
اجراي 20 پروژه تغذيه مصنوعي در دشت‌هاي همدان موج - معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي استان همدان از اجراي 20 پروژه تغذيه مصنوعي در دشت‌هاي اين استان به منظور احيا و تعادل‌بخشي منابع آبي زيرزميني خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، منصور ستوده، در اين باره گفت: در پانزدهمين شوراي عالي آبي کشور در شهريور سال 93 موضوع حفاظت و بهره‌برداري از منابع آب‌هاي زميني و بحث احيا و تعادل‌بخشي منابع آبي زيرزميني در قالب 15 پروژه مطرح و تصويب شد که از اين تعداد اجراي 11 پروژه مربوط به وزارت نيرو، 3 پروژه وزارت جهاد کشاورزي و يک پروژه سازمان زمين‌شناسي است.
وي با بيان اين که با اجراي اين پروژه‌ها از سال 94 آغاز و 5 سال بعد در برنامه ششم توسعه و 15 سال بعدي تا افق 1415 کسري مخازن آب‌هاي زيرزميني به حالت تعادل رسيده و بهبود مي‌يابد، تصريح کرد: در اين رابطه به تمام شرکت‌هاي آب منطقه‌اي اعتباراتي تخصيص داده‌اند و مقرر شده 11 پروژه که برخي مهم است، در همه استان‌ها اجرا شود.
ستوده مهم‌ترين اين پروژه‌ها را انسداد چاه‌هاي غيرمجاز، تهيه و نصب کنتورهاي هوشمند آب و برق، تقويت و استقرار گروه‌هاي گشت و بازرسي، جايگزيني پساب با چاه‌هاي کشاورزي در دشت‌هاي ممنوعه، ساماندهي شرکت‌هاي حفاري، خريد چاه‌هاي کم بازده کشاورزي براي تعادل‌بخشي آب‌هاي زيرزميني، ايجاد و استقرار بازار محلي آب، تهيه بيلان و بانک اطلاعاتي محدوده مطالعاتي، نصب تجهيزات اندازه‌گيري منابع آب، حفر چاه‌هاي پيزومتري در دشت‌ها و تجهيز آن‌ها و تکميل و اجراي پروژه‌هاي تغذيه مصنوعي دانست.
وي عنوان کرد: استان همدان اجراي اين پروژه‌ها را از سال 93 آغاز کرده است به طوري که با انجام پروژه‌هاي مهمي چون جلوگيري از اضافه برداشت و تعديل چاه‌هاي مجاز 44 درصد و با انسداد چاه‌هاي غيرمجاز 36 درصد از کسري مخزن آب‌هاي زيرزميني جبران مي‌شود.
وي با اشاره به اين که حدود 80 درصد از افت آب‌هاي زيرزميني با اجراي اين دو پروژه جبران مي‌شود، تصريح کرد: همچنين با اعتبارات مصوب شده و تخصيص يافته در سال جاري اقدام به تشکيل و استقرار حدود 24 اکيپ گشت و بازرسي کرده‌ايم که در سراسر استان به صورت شبانه‌روزي گشت‌زني کرده و جلوي تخلفات منابع آبي همچون حفر چاه غيرمجاز، برداشت مخلوط شن و ماسه از رودخانه‌ها، اضافه برداشت چاه‌هاي مجاز و... را مي‌گيرند و در صورت مشاهده هر گونه تخلفي، متخلفان به مراجع قضايي معرفي شده و حکم انسداد چاه صادر مي‌شود.
ستوده افزود: سال گذشته موفق شديم 659 حلقه چاه با عمق 30 کيلومتر و با صرفه‌جويي 80 ميليون مترمکعب را پر و محدودالمنفعه کنيم. همچنين از ابتداي سال تاکنون حدود 381 حلقه چاه غيرمجاز به عمق 13 کيلومتر و صرفه‌جويي 28 ميليون مترمکعب را مسدود کرده‌ايم.
وي گفت: در مجموع تاکنون هزار و 10 حلقه چاه غيرمجاز با 42 کيلومتر و صرفه‌جويي 105 ميليون مترمکعب مسدود شده که استان همدان در بحث انسداد رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
ستوده در بحث جلوگيري از اضافه برداشت از چاه‌هاي مجاز تصريح کرد: از ابتداي سال تاکنون 325 مورد چاه مجاز که نسبت به پروانه‌هايشان اضافه برداشت داشته‌اند، شناسايي کرده‌ايم که تعدادي از آن‌ها اصلاح منصوبات داشته، تعدادي کنتور نصب کرده‌اند و براي تعدادي حکم پلمب گرفته‌ايم و علاوه بر آن به علت خسارت به منابع زيرزميني، طبق قانون بايد جريمه پرداخت کنند.
وي در ادامه از نصب 2010 کنتور هوشمند آب و برق بر روي چاه‌هاي کشاورزي، شرب و صنعت از ابتداي سال تاکنون خبر داد و گفت: اين چاه‌ها براساس سهميه سالانه شارژ مي‌شوند و اگر بيشتر از سهم قيد شده در پروانه بهره‌برداري مصرف کنند برق به طور خودکار قطع مي‌شود و از اين طريق برداشت بي‌رويه آب از چاه‌ها را مديريت مي‌کنيم.
ستوده خاطرنشان کرد: تغذيه مصنوعي دشت‌ها از طريق ايجاد بند و چاه‌هايي پشت آن به منظور استفاده از آب مازاد رودخانه‌ها و آب‌هاي سطحي انجام مي‌شود تا آب را به صورت مصنوعي به زمين تزريق کنيم.
وي تصريح کرد: تغذيه مصنوعي از سال‌هاي گذشته در تمام دشت‌هاي استان انجام شده و اکنون در حال بهره‌برداري است، به طوري که حدود 20 پروژه براساس مطالعات و اندازه‌گيري‌ها طراحي و در فصولي از سال که رودخانه‌ها آورد دارند، کار بهره‌برداري مصنوعي از طريق تزريق آب به زمين انجام شده و بدين ترتيب تغذيه مصنوعي در دشت‌ها رخ مي‌دهد.
معاون شرکت آب منطقه‌اي استان همدان به اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي به منظور تعادل‌بخشي به منابع آب‌هاي زيرزميني اشاره کرد و افزود: در اين راستا جلسات مختلفي با خانه کشاورز و نظام صنف کشاورزان داشته‌ايم و انجمن حاميان آب را تشکيل داده و در برنامه‌هاي متنوع صدا و سيما شرکت کرده‌ايم، در آينده بسيار نزديک نيز سامانه خبري را راه‌اندازي مي‌کنيم تا افراد در صورت مشاهده هر گونه حفر چاه غيرمجاز و تخلف از اين طريق اطلاع‌رساني کنند.
وي افزود: همچنين در اين راستا 38 جلسه شوراي حفاظت از منابع آب استان و شهرستان برگزار شده و مسائل مختلف آب پيگيري مي‌شود همچنين براي تعيين تکليف چاه‌هاي غيرمجاز 70 جلسه برگزار کرده‌ايم و هم‌اکنون هفتگي با مديران جلسه برگزار مي‌کنيم و پيگير اجراي احکام قضايي و جلوگيري از تخلفات آبي هستيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن