محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855016720
بانویی که دو طفل شیرخوار خود را در کربلا از دست داد/ سوگواری ممتد رباب (س) پس از عاشورا
واضح آرشیو وب فارسی:مهرخانه: آن چه از این گونه اشعار و حتی نوع برخورد پیامبر (ص) و سایر امامان برمی آید آنست که ایشان از دختران و همسران خود به صراحت نام برده و حتی آنان را به زیبایی ستوده اند و گاه لقب هایی که دلالت بر زیبارویی و زیباباطنی دارد را نیز برای ایشان به کار برده اند؛ این حرکت، نگاه سنتی و افراطی و ناشی از جمود برخی از افرادی که سعی دارند نگاه خود را به دین تحمیل کنند و بقبولانند که بردن اسم زن بد است را زیر سؤال می برد؛ یا این دیدگاه زن ستیزانه که نباید از زن تعریف کرد و اگر از او تعریف کنی او پررو خواهد شد را به چالش می کبا شروع ماه محرم؛ ماه اندوه و عزای حسینی، به منظور شناخت بهتر واقعیت های موجود این حادثه غم بار و عظیم، مهرخانه، جهت بررسی اتفاقات، افراد و وقایعی که در این ایام نقل محافل مذهبی و دینی است، سلسله بحث هایی را از منظر زنان و خانواده و در موضوعات گوناگون با حجت الاسلام حمید احمدی جلفایی؛ دانش آموخته فقه و اصول و نویسنده کتاب های «صحیفه فاطمیه»، «حجاب برتر» و مدیر پژوهش «موسوعه حجاب و عفت» داشته است تا صحت و سقم تاریخ شفاهی مرسوم را دریافته واین واقعه عظیم را واقعی تر و به دور از بدعت ها و جانب داری ها، درک کنیم. (در همین زمینه: چهار زنی که امام حسین (ع) از آنان استمداد طلبیدند/ نقش رقیه؛ همسر مسلم (ع) در کربلا ) (در همین زمینه: نخستین شهید زن کربلا/ زنی که در کربلا نبود، اما موجب حضور همسرش در کربلا شد ) (در همین زمینه: پنج قول تاریخی در مورد حضور یا عدم حضور حضرت رقیه (س) در کربلا/ 10 ذکر مصیبت در مورد حضرت رقیه (س) که هیچ سندی ندارد ) (در همین زمینه: خانواده حضرت زینب (س) و همراهی امام حسین (ع) در کربلا ) (در همین زمینه: آیا ماجرای ازدواج قاسم بن حسن (ع) صحت دارد؟ ) (در همین زمینه: مادر و دختری که امام حسین (ع) برایشان شعر سرودند/ شعرا و ادبای معروف از محضر سکینه (س) استفاده می کردند ) حجت الاسلام حمید احمدی جلفایی در گفت وگو با خبرنگار مهرخانه ، به تشریح جایگاه، موقعیت و شخصیت حضرت رباب سلام الله علیها به عنوان یکی از زنان معروف و پرنقش کربلا پرداخت و با بیان این که او از محبوب ترین و مقرب ترین همسران امام حسین علیه السلام بود، گفت: رباب، دختر امریءالقیس، از مسیحیان شام بود که در زمان خلیفه دوم اسلام می آورد. مادر او نیز هند دختر ربیع بن مسعود بود؛ بعدها که این خانواده مسلمان شدند، امام حسین علیه السلام با دختر ایشان، رباب ازدواج می کند. اشعار امام حسین علیه السلام برای حضرت رباب سلام الله علیها او با اشاره به آن چه از صحبت های امام حسین علیه السلام نقل شده و در تاریخ آمده است، گفت: از این سخنان به خوبی فهمیده می شود که امام حسین علیه السلام، رباب را به عنوان محرم دل و رفیق خود در کربلا به همراه داشتند. بر اساس آن چه در مصادری مانند طبقات الکبری، نسب قریش، تاریخ دمشق، مقاتل الطالبیین، الأغانی و بحارالانوار آمده است، امام علیه السلام در وصف حضرت رباب و دخترشان سکینه سلام الله علیهما جملات و اشعاری می فرمایند که نشان دهده علاقه فراوانشان به این دو بزرگوار است: «من دنیایی را دوست دارم که مهمان آن سکینه و رباب باشند. من سکینه و رباب را دوست دارم و از مالم می گذرم و هیچ سرزنش کننده ای در این مسیر مرا سرزنش نمی کند و...» امامان ما، از دختران و همسران خود به صراحت نام برده و آن ها را به زیبایی می ستودند این استاد حوزه به درس های نهفته در این برخوردها اشاره کرد و اظهار داشت: آن چه از این گونه اشعار و حتی نوع برخورد پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و سایر امامان برمی آید آنست که ایشان از دختران و همسران خود به صراحت نام برده و حتی آنان را به زیبایی ستوده اند و گاه لقب هایی که دلالت بر زیبارویی و زیباباطنی دارد را نیز برای ایشان به کار برده اند؛ این حرکت، نگاه سنتی و افراطی و ناشی از جمود برخی از افرادی که سعی دارند نگاه خود را به دین تحمیل کنند و بقبولانند که بردن اسم زن بد است را زیر سؤال می برد؛ یا این دیدگاه زن ستیزانه که نباید از زن تعریف کرد و اگر از او تعریف کنی او پررو خواهد شد را به چالش می کشد. این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: این دو نگرش با توجه به مطالعه دقیق نمونه های رفتاری اهل بیت علیهم السلام از نظر اسلام باطل هستند و حتی بر اساس برخی نقل ها با اندیشه های عرب جاهلی تطابق دارند؛ درحالی که اهل بیت علیهم السلام به این دیدگاه های افراطی اهمیتی نمی دادند و از زنان قابل تقدیر نام می بردند و این محدود به حضرت زهرا سلام الله علیها که بانوی معصوم اهل بیت علیهم السلام بودند نیز نمی شد. پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم از همسران خود نام می بردند و القاب ایشان را نزد اصحاب به زبان می آوردند و سایر ائمه علیهم السلام نیز همین گونه رفتار می کردند. همچنین امام کاظم علیه السلام به همسر خود، مادر امام رضا علیه السلام، لقب نجمه داده بودند؛ این گونه رفتارها هم نشانه تقدیر و تشکر و قدردانی از زنانی است که شایسته تقدیر بودند و هم نشانه محبت است. رباب سلام الله علیها زنی زیبارو، بافضیلت، خردمند، شاعره و خطیبه احمدی جلفایی در ادامه به ویژگی های حضرت رباب سلام الله علیها اشاره کرد و گفت: گزارش هایی که از مادر علی اصغر علیه السلام آمده است عمدتاً رباب را زنی زیبارو، بافضیلت، خردمند، شاعره و خطیبه مطرح می کنند؛ مانند دخترشان سکینه سلام الله علیها که این زیبایی، ادب و غریزه شاعری را از پدر و مادر خود به ارث برده بودند. از حضرت رباب سلام الله علیها شعرهایی در عزای امام حسین علیه السلام به جای مانده که ادبا و شعرای مختلف در کتب خود ذکر کرده و به فصاحت و بلاغت آن استناد جسته اند. پرمصیبت ترین بانوی کربلا مؤلف کتاب موسوعه حجاب و عفت، با اشاره به رابطه نزدیک امام حسین علیه السلام و حضرت رباب سلام الله علیها و این که شاید امام علیه السلام نگفته های خود را در ماجرای کربلا با ایشان در میان می گذاشتند، توضیح داد: رباب در همه لحظه ها و مصایب کربلا همراه امام حسین علیه السلام بود و شاید یکی از پرمصیبت ترین مادران کربلا به شمار بیایند؛ چراکه هم شاهد اسیرشدن فرزندان خود بود و هم بنابر نقل های معتبر و اعتقاد مورخان، دو فرزند کوچک خود را در کربلا از دست داد: عبدالله رضی که طفلی در حد خردسالی و شیرخوارگی بود و زمانی که در دامن امام حسین علیه السلام نشسته بود تیری به او اصابت کرده و به شهادت رسید و دیگری علی اصغر علیه السلام که طفل شیرخواری بود و هدف تیر دشمن قرارگرفت و به شهادت می رسد. سوگواری ممتد رباب سلام الله علیها پس از عاشورا او با تأکید بر مصیب دیدگی رباب بیان کرد: ازاین روست که تنها کسی که بعد از واقعه عاشورا، از او سوگواری ممتد در حد یک سال نقل شده است، رباب سلام الله علیها است. حتی برخی منابع مانند الکامل فی التاریخ گفته اند که او آنقدر سوگواری کرد، در سایه ننشست و آب نخورد تا در انتها در اثر این مصیبت از دنیا رفت. البته برخی منابع بسیار ضعیف مرگ او را قبل از عاشورا دانسته اند که به خاطر ضعفشان قابل استناد نیستند. در برخی از نقل ها آمده است که رباب بعد از عاشورا، خواستگارانی نیز داشت، اما نپذیرفت و گفت من پدرشوهری جز رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم برای خود نخواهم گزید. فرزندان رباب سلام الله علیها کدام اند؟ احمدی جلفایی در مورد فرزندان حضرت رباب سلام الله علیها گفت: طبق تحقیق صورت گرفته سه فرزند او عبدالله، علی اصغر و سکینه در کربلا حضور داشتند. هرچند در بیشتر منابع و معروف ترین آن ها به علی اصغر علیه السلام اشاره شده است. حضور علی اصغر علیه السلام در کربلا اثبات شده است و حرفی در مورد حضور و شهادت او وجود ندارد، اما در برخی و شاید بیشتر منابع از فرزند خردسال دیگری به نام عبدالله نیز یاد شده است که در بعضی نقل ها مادرش را شهربانو و یا افراد دیگر ذکر کرده اند و برای او نیز قضیه مصیبت باری گزارش شده است. این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: البته اختلاط این نقل ها به احتمال های گوناگونی منجر شده است. برخی گفته اند نام علی اصغر در منابع متعبر نیست و مراد از طفل شیرخوار همان عبدالله است، دلایلی هم بر این قول بیان می کنند مانند آن که نام علی اصغر در زیارت ناحیه مقدسه نیامده و زمانی که از کودک شیرخوار یاد می شود تنها نام عبدالله بن حسین علیه السلام ذکر شده است: «السَّلَامُ عَلَی عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحُسَینِ الطِّفْلِ الرَّضِیعِ الْمَرْمِی الصَّرِیعِ الْمُتَشَحِّطِ دَماً الْمُصَعَّدِ دَمُهُ فِی السَّمَاءِ الْمَذْبُوحِ بِالسَّهْمِ فِی حَجْرِ أَبِیهِ لَعَنَ اللَّهُ رَامِیهُ حَرْمَلَةَ بْنَ کاهِلٍ الْأَسَدِی وَ ذَوِیهِ.» سلام بر عبدالله بن حسین علیه السلام که کودکی شیرخواره و تیرخورده بود و خون او به آسمان پرتاب شد و بعد لعنت به حرمله گفته می شود. دلیل دیگر ایشان آنست که در منابع متأخر مانند روضه الشهدا نام علی اصغر علیه السلام به عنوان فرزند امام حسین علیه السلام آمده است، اما در منابع قدیمی تنها نام عبدالله با لقب رضیع به معنای شیرخوار آمده است و در کتب قدیمی، تنها در یکی از چاپ های مقتل ابی مخنف اسم علی اصغر به عنوان طفلی شیرخوار بیان شده است که این منبع نه تنها منبع ضعیفی است، بلکه سندی را نیز ذکر نکرده و در نسخه های دیگر این کتاب نیز نامی از علی اصغر علیه السلام برده نشده است. در کتاب تاریخ بلعمی نیز گزارشی نقل شده است که عبدالله رضیع، طفلی یک ساله بوده است. همچنین برخی احتمال داده اند که عبدالله کنیه علی اصغر علیه السلام باشد و این دو یک نفر باشند. علی و عبدالله؛ دو طفل شیرخوار امام حسین علیه السلام احمدی جلفایی در ادامه با اشاره به مطالعه دقیق آن چه در مورد طفل کوچک امام حسین علیه السلام در کربلا وجود دارد، گفت: اگر ما این نقل ها را بدون درنظر گرفتن نام کودک دوره کنیم، می بینیم که چند دسته اند: برخی از نقل ها مانند نقل ابی مخنف از تاریخ بلعمی، این طفل را یک ساله خطاب می کند. دسته دیگر مثل لهوف، اخبار الطوار، تذکره الخواص و مانند آن از طفل خردسالی یاد می کنند که امام حسین علیه السلام به دستانشان گرفته بود و تیر خورد و شهید شد، اما نامی از طفل نمی برند، اما بیشتر منابع مانند مثیر الاحزان، مقاتل الطالبیین، تاریخ طبری، ارشاد که جزو تواریخ محکم تر واقعه عاشورا به حساب می آیند، یا به طفلی که در دامن امام نشسته بود و تیر خورد اشاره دارند، یا او را به عنوان طفلی خردسال مطرح می کنند. برخی از منابع نیز به نام عبدالله اشاره کرده و برخی بدون نام از او یاد می کنند. همچنین برخی منابع به شیرخوردن این طفل اشاره دارند. او با بیان این که در تمام این تواریخ یک منشأ اشتباه مشاهده می شود، تشریح کرد: منشاء شهیدشدن هر دو شخصیت بسیار مشابه هم است و در هر دو روایت تیر حرمله باعث شهادت شده و امام خون ایشان را به دست گرفته و به هوا می پاشند. این ها بیشتر این جنبه را تقویت می کند که هر دو یک نفر هستند که یا نامش علی اصغر است و لقبش عبدالله و یا چون علی اصغر در منابع متأخر آمده، نامی تحریف شده است. این استاد حوزه با اشاره به این که تأکید بر نام علی اصغر در منابع متأخر، یکی بودن عبدالله و علی اصغر را به عنوان تنها فرزند شیرخوار در کربلا زیر سؤال می برد، گفت: ما از یک طرف شاهد تصریح به اسم علی اصغر در برخی منابع معتبر مانند مطالب السوؤل و مناقب ابن شهر آشوب و لباب الانساب هستیم که مصیبت هر دو بزرگوار را به عنوان دو شخصیت مستقل ذکر کرده اند و در مورد علی اصغر علیه السلام تصریح داشته اند که امام حسین علیه السلام او را با دستان خود بالا برد و تیری به گلوی او اصابت کرد و در قضیه دوم با صراحت به نام عبدالله اشاره داشته و می گویند در دامن امام حسین علیه السلام بود که تیری به او اصابت کرد و او را به شهادت رساند. این پژوهشگر تایخ در پایان خاطرنشان کرد: در نتیجه باید گفت که هرچند به طور قطع نمی توان به این قضیه رسید، اما جانب احتیاط در این مطالب آن است که این دو، دو شخصیت مستقل بودند که هر دو قابل احترام اند؛ به ویژه آن که در منابع قدیمی که به ذکر نام فرزندان امام حسین علیه السلام پرداخته اند هم به نام عبدالله تصریح شده است و هم علی اصغر علیه السلام. هرچند در مورد این که نام مادر عبدالله رباب است یا خیر اختلافاتی وجود دارد، اما بیشتر منابع بر این نکته که مادر او نیز رباب بود، تصریح دارند. انتهای پیام/ 930623
چهارشنبه ، ۲۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهرخانه]
[مشاهده در: www.mehrkhane.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
سوگواری شیرخوارگان حسینی دماوند برای طفل کربلا+تصاویر
همایش شیرخوارگان حسینی در دماوند همزمان با سراسر کشور در اولین جمعه ماه محرم الحرام با اجتماع عظیم مادران و شیرخوارگان حسینی در حسینیه محله قاضی این شهر برگزار شد به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تارود در اولین جمعه از ماه محرم که به عنوان روز جهانی حضرهمدلانه های طفل های شیرخواره با مظلوم ترین شهید کربلا+تصاویر
امروز در بهبهه ناله ها و گریه های مادران و شیرخوارگان قلب ها از تپش ایستاده بود و بی خبر از احوال درون در تمنای نگاه زهرای اطهر یاری نوه معصوم یاس نبی ص را برای یاری گری یوسف زهرا می طلبید به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آفتاب جنوب شهرستان گچساران همزمان با سرهزاران رباب همدانی طفلان خود را نذر امام زمان(عج) کردند
همزمان با سراسر کشور مراسم شیرخوارگان در همدان برگزار شد که در این مراسم هزاران مادر طفلان خود را با ندای پرشور یا مهدی نذر امام زمان عج کردند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه همدان صبح جمعه 24 مهر مراسم بزرگ شیرخوارگان با حضور بیش از هزار کودک شیرخوارهمنوایی شیرخوارگان گراشی با طفل شش ماهه دشت کربلا + تصاویر
صدای علی لای لای حضرت رباب س هنوز هم در گوش می پیچد و آب را شرمنده تر میکند و غم مظلومیت اهل بیت را به نمایش می گذارد به گزارش شیرازه به نقل از گراش نما 14 قرن است که از عاشورا و مظلومیت اهل بیت میگذرد اما هر زمان که نام حسین ع و تشنگی طفل خرد سال رباب س سخن به میان می آیدهمایش شیرخوارگان حسینی درمظلومیت کوچکترین سربازکربلا در سنگر برگزار شد/همنوایی مادران سنگری با رباب +گزارش تصو
به گزارش خبرنگار سرویس دین واندیشه سنگرما صبح امروز جمعه در دومین روز از ماه محرم الحرام که به شیرخواره حسین ع یعنی روز علی اصغر ع نام گرفته است همایش شیرخوارگان حسینی در مسجد جامع سنگر برگزار شد تا شاید اندکی اندوه دل رباب و اباعبدالله الحسین ع را تسکین بخشند آخر به کدامبه یاد بزرگ سرباز کوچک دشت نینوا همنوایی مادران و طفلان بیجاری با لالایی رباب/ همپیمانی شیرخوارگان بیجاری با ب
به یاد بزرگ سرباز کوچک دشت نینواهمنوایی مادران و طفلان بیجاری با لالایی رباب همپیمانی شیرخوارگان بیجاری با بزرگ سرباز کوچک دشت نینواامروز در همایش شیرخوارگان حسینی مادران و فلان بیجاری همنوا با لالایی رباب کربلایی شدند و طفلان شیرخواره با بزرگ سرباز کوچک دشت نیوا همیمان شدند بههمنوایی شیرخوارگان چالدرانی با طفل شش ماهه دشت کربلا +تصاویر
همنوا با رباب و لالایی دلسوزانه بر شش ماهه کربلا مادران چالدرانی نیز با شرکت در همایش شیرخوارگان با غریب کربلا هم نوایی کردند به گزارش نوای چالدران همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی به یاد کوچکترین شهید حماسه کربلا و عرض تسلیت به محضر امام عصر عج با ششم محرم الحرام درمسجد جامع چالدراچین تا پنج سال آینده، هر سال 30 میلیون دستگاه خودرو تولید می کند
تهران خبرگزاری صدا و سیما اقتصادی 1394 07 24 انجمن شرکت های خودروسازی چین اعلام کرد این کشور در نظر دارد ظرفیت تولید خودروی خود را تا سال 2020 به 30 میلیون دستگاه در سال برساند به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن انجمن شرکت های خودروسازی چین با انتشار گزارشی اعلام کرد ظرفیت تولینمایندگان آذربایجان غربی حریفان خود را در لیگ دسته دوم شناختند
نمایندگان آذربایجان غربی حریفان خود را در لیگ دسته دوم شناختند استانها > آذربایجان غربی - با اعلام برنامه هفته اول و دوم لیگ دسته دوم فوتبال کشور هردو نماینده آذربایجان غربی حریفان خود را شناختند به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی با قرعه کشی انجام شده برنامه بازیدستمزد پایین و بهره وری بالا، راهکار تولید خودرو ارزان
تین نیوز | در سال ۲۰۱۴ میلادی نزدیک به ۳ ۲ میلیون خودرو از سوی سازندگان هندی روانه بازار شد که این میزان تولید جایگاه ششمین خودروساز برتر گیتی را از آن هند کرده است صنعت خودرو در این دیار زیرحمایت کامل و فراگیر دولت قرار دارد و از همین رو برای ورود خودرو کامل سی بی یو تعرفه ۶-
گوناگون
پربازدیدترینها