تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805636105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روحاني جلوی بي‌تدبيری تیم اقتصادی را بگيرد


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
روحاني جلوی بي‌تدبيری تیم اقتصادی را بگيرد
علاءالدين ميرمحمد صادقی:
روحاني جلوی بي‌تدبيری تیم اقتصادی را بگيرد رئيس هيات امناي سازمان اقتصاد اسلامي ‌و عضو هیأت رئيسه اتاق بازرگاني تهران: به نظر من اقتصاد مقاومتي مي‌تواند در كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و درازمدت به اقتصاد ما كمك كند و بسياري از مشكلات كشور را حل كند.


به گزارش فرهنگ نیوز، میرمحمد صادقی در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب آرمان عنوان داشته که اولویت دادن دولت روحانی به مسائل سیاسی به جای اقتصادی باعث به وجود آمدن وضع کنونی شده است. بخشی از این مصاحبه را در زیر می خوانیم:ارزيابي شما از سياست‌هاي اقتصادي دولت آقاي روحاني چيست؟به نظر شما آقاي روحاني به چه ميزان در تحقق شعارهاي اقتصادي خود موفق عمل كرده است؟
 
شعار آقاي روحاني در ابتداي كار خود تدبير و اميد بود كه همين مساله اميد زيادي را در بين مردم به وجود آورد. دولت تلاش زيادي براي بهبود وضعيت معيشتي مردم كرده است كه غيرقابل كتمان است. چهره‌هاي اقتصادي دولت نيز داراي سابقه و دانش مناسبي در زمينه علم اقتصاد هستند كه مي‌تواند به رئيس‌جمهور در اين زمينه كمك كند. با اين وجود دولت هنوز موفق نشده پاسخ مناسبي به مطالبات مردم در زمينه مسائل اقتصادي بدهد و در اين زمينه با نقصان‌هايي همراه بوده است. به نظر من دولت با دو چالش مهم درباره اين مساله روبه‌رو بوده است: نخست اينكه مسائل سياسي در دولت آقاي روحاني نسبت به مسائل اقتصادي چربش بيشتري داشته و در اولويت نخست دولت قرار داشته است. اگر دولت از همان ابتدا اجازه نمي‌داد مسائل سياسي بر مسائل اقتصادي سايه بيفكند مطمئنا شرايط اقتصادي وضعيت بهتري نسبت به امروز پيدا مي‌كرد. با اين وجود اين اتفاق رخ نداد و انرژي و هزينه دولت بيشتر صرف مسائل سياسي شد. نكته دوم اينكه متاسفانه نوعي بي‌تدبيري در مديريت مسائل اقتصادي در دولت مشاهده مي‌شود كه ضرورت دارد آقاي روحاني و تيم اقتصادي ايشان هرچه سريع‌تر جلوي اين بي‌تدبيري‌ها را بگيرند. البته من منكر تلاش‌ها و دغدغه‌هاي دولت و به‌ويژه آقاي روحاني نيستم و معتقدم كه يكي از دغدغه‌هاي اصلي و مهم آقاي روحاني بهبود وضعيت معيشتي مردم است و در اين مساله هيچ‌گونه شكي ندارم. اين مساله را مي‌توان در سخنراني‌ها و مواضع ايشان به خوبي مشاهده كرد. مهم‌ترين حُسن دولت آقاي روحاني اين بوده كه اميد را در بين مردم زنده كرده و مردم نسبت به آينده خوشبين شده‌اند. در نتيجه همه ما بايد اين مساله را به فال نيك بگيريم و به آينده خوشبين باشيم. 
 
 کدام مسائل سياسي باعث شده كه مسائل اقتصادي تحت‌الشعاع قرار بگيرد؟منظور شما از بي‌تدبيري اقتصادي در دولت چيست؟لطفا به صورت مصداقي بيان كنيد.
 
مسائلي مانند بررسي و تصويب برجام در مجلس شوراي اسلامي‌ و همچنين مذاكراتي كه با كشورهاي غربي براي رفع تحريم‌هاي كشور داشت تا حدود زيادي مسائل اقتصاد داخلي را تحت‌الشعاع قرار داده بود. البته نبايد از اين نكته بگذريم كه بسياري از مشكلات اقتصادي دولت آقاي روحاني از دولت آقاي احمدي‌نژاد به اين دولت منتقل شد و دولت جديد وارث بسياري از مشكلات گذشته شد. نكته ديگر اينكه در دولت آقاي روحاني قيمت نفت نيز به‌شدت كاهش پيدا كرد و دولت را با مشكلات جديدي روبه‌رو كرد. اين در حالي است كه در دولت آقاي احمدي‌نژاد قيمت نفت به بالاترين حد خود رسيد. دولت تدبير و اميد از همان ابتدا تلاش كرد تورم را در كشور كاهش بدهد كه اين مساله سبب مشكلات جديدي پيش روي دولت شد. به هر حال مساله تورم در اقتصاد ما ريشه دارد و يك‌شبه نمي‌توان آن را تغيير داد. تلاش تيم اقتصادي دولت نيز در جهت پايين آوردن تورم قابل تقدير بود. با اين وجود آقاي روحاني هنوز موفق نشده به‌طور كامل به مطالبات اقتصادي و معيشتي مردم جامه عمل  بپوشاند. 
 
  شما استراتژي آقاي روحاني درباره اين مساله كه ابتدا بايد تحريم‌هاي بين‌المللي از بين برود و سپس مسائل اقتصاد داخلي در اولويت قرار بگيرد را صحيح مي‌دانيد؟
 
به نظر من ارتباط دادن مساله تحريم‌ها با اقتصاد داخلي و وضعيت معيشتي مردم كار صحيحي نبود و بهتر بود كه آقاي روحاني به صورت جداگانه اين مسائل را مورد توجه قرار مي‌داد. ما در گذشته دوران جنگ را نيز پشت سر گذاشتيم و در آن دوران كه وضعيت اقتصادي از امروز بسيار بدتر بود هيچ‌گاه مسائل خارجي را به وضعيت معيشتي مردم گره نزديم و تلاش كرديم مشكلات اقتصادي را با استفاده از پتانسيل‌هاي دروني كشور حل كنيم. ما بايد شرايط هر مقطع زماني را با توجه به شرايط همان زمان در نظر بگيريم و تلاش كنيم براي مشكلات داخلي راه‌حل‌هاي داخلي پيدا كنيم. بنابراين گره زدن مساله تحريم‌ها به وضعيت معيشتي مردم كار صحيحي نبود. با اين وجود خوشبختانه مساله رفع تحريم‌ها به نتيجه منطقي و مطلوبي رسيد و اميدواري زيادي براي آينده به وجود آمده است. 
 
 برخي معتقدند در دوران پس از برجام وضعيت اقتصادي مردم بهتر خواهد شد و با اجرايي شدن برجام بسياري از مشكلات اقتصادي كشور حل مي‌شود. شما با اين ديدگاه موافق هستيد؟
 
مسائل اقتصادي و تجاري و به‌ويژه مسائل درازمدت اقتصادي نياز به نوعي اميد و انگيزه مثبت دارد. اگر اميد به آينده در بين فعالان اقتصادي كشور وجود داشته باشد بسياري از مسائل خود به خود حل مي‌شود و انگيزه مناسب براي فعاليت اقتصادي وجود خواهد داشت. در صورت نبودن اميد و انگيزه اگر فعالان اقتصادي احساس كنند كه برخي كالاها در داخل با كمبود مواجه شده و اين كالاها بايد از خارج وارد شود مطمئن باشيد دست به چنين كاري نخواهند زد و مشكلات مضاعفي در فضاي اقتصادي كشور به وجود مي‌آيد. در سرمايه‌گذاري صنعتي به دليل ديربازده بودن، اميد و انگيزه تاثير بيشتري دارد و نقش آن پررنگ‌تر است. در نتيجه اميد و انگيزه نقش بسيار مهمي‌ در فعاليت اقتصادي دارد. خوشبختانه دولت تدبير و اميد موفق شده انگيزه و اميد زيادي را بين فعالان اقتصادي كشور به وجود بياورد. يكي از دستاوردهاي مهم دولت آقاي روحاني حضور سرمايه‌گذاران خارجي در ايران و از سر‌گيري روابط اقتصادي با كشورهاي پيشرفته دنيا بوده است. اين مساله مي‌تواند به حل كردن بسياري از مشكلات اقتصادي كشور كمك كند. اجراي برجام و برداشتن تحريم‌ها هم مي‌تواند كمك مناسبي به وضعيت اقتصادي كشور كند. همين مساله كه تحريم‌هاي ايران در حال برداشته شدن است انگيزه و اميد بيشتري را به سرمايه‌گذاران خارجي و داخلي داده است و مي‌توان اميدوار بود كه وضعيت اقتصادي كشور بهتر از گذشته شود. آقاي روحاني در ابتداي اينكه به رياست‌جمهوري رسيدند به جاي اينكه انرژي خود را معطوف به سرمايه‌گذاري بنيادي و درازمدت در اقتصاد كشور كنند بيشتر به مسائل روزمره كشور مي‌پرداختند. با اين وجود موفقيت در مذاكرات هسته‌اي اميد زيادي را در بين سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري درازمدت به وجود آورده است. 
 
 مهم‌ترين چالش‌هاي دولت در دوران پساتحريم چيست؟آيا اقتصاد ايران پس از مرتفع شدن تحريم‌ها دچار شوك و تكان‌هاي شديد خواهد شد؟
 
به نظر من نبايد اميد كاذب در بين مردم ايجاد كرد و بايد مردم را با واقعيت‌هاي موجود و آينده آشنا كرد. اينكه برخي براي دوران پساتحريم وعده‌هاي بزرگ مطرح مي‌كنند و مردم را آماده يك دگرگوني بزرگ مي‌كنند صحيح نيست و نبايد چنين اتفاقي رخ بدهد. مسائل اقتصادي نيازمند صبر و دورانديشي است. نمي‌توان با اتفاقات مقطعي ساختارهاي معيوب اقتصاد را ساماندهي كرد. مشكلات اقتصادي ما ريشه در برخي عوامل اجتماعي و سياسي دارد كه قبل از آغاز تحريم‌ها نيز وجود داشته و بعد از برداشته شدن تحريم‌ها نيز ادامه خواهد داشت. به همين دليل بنده بعيد مي‌دانم كه با برداشته شدن تحريم‌ها يك تحول فوق‌العاده در اقتصاد ايران ايجاد شود. با اين وجود برخي از مشكلات اقتصادي ما با لغو تحريم‌ها از بين خواهد رفت و مراودات اقتصادي ايران با كشورهاي خارجي شكل جديدي به خود مي‌گيرد. همچنين تغييرات زيادي در واردات و صادرات ما به وجود مي‌آيد كه همگي سبب رونق و ايجاد انگيزه در بين فعالان اقتصادي مي‌شود. برداشته شدن تحريم‌ها ممكن است يك شوك به اقتصاد ايران وارد كند اما شدت اين شوك ضعيف خواهد بود. ما بايد به جاي اينكه به مردم اميد كاذب بدهيم، ماهيت و پيامدهاي مثبت اقتصاد مقاومتي كه مورد نظر مقام معظم رهبري است را براي مردم تفسير و تشريح كنيم. به نظر من اقتصاد مقاومتي مي‌تواند در كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و درازمدت به اقتصاد ما كمك كند و بسياري از مشكلات كشور را حل كند. 
 
 شما در مسائل صنعتي صاحب‌نظر هستيد و سابقه زيادي در اين بخش داريد. عملكرد آقاي نعمت‌زاده را در وزارت صنعت و معدن چگونه ارزيابيمي‌كنيد؟ايشان در دو سال گذشته دو كارت زرد از نمايندگان مجلس دريافت كرده و در برخي مسائل انتقاداتي به ايشان وارد است. ارزيابي شما چيست؟
 
آقاي نعمت‌زاده از وزراي باسابقه و باتجربه آقاي روحاني است و سال‌ها در فضاي اقتصادي و صنعتي كشور فعاليت كرده و با مشكلات به خوبي آشناست. شايد به همين دليل باشد كه توقعات زيادي از ايشان مي‌رود و عده‌اي گمان مي‌كنند آقاي نعمت‌زاده بايد شتاب حل مشكلات را بيشتر كند. با اين وجود بايد اين نكته را نيز در نظر بگيريم كه چالش‌هاي زيادي در مسير حركت آقاي نعمت‌زاده در وزارت صنعت قرار گرفته و ايشان به تنهايي و بدون كمك فعالان بخش صنعت قادر نخواهد بود اين مشكلات را حل كند. آقاي نعمت‌زاده در دو سال گذشته عملكرد قابل قبولي داشته و كارنامه نسبتا موفقي از خود برجاي گذاشته است. با اين وجود انتقاداتي نيز به عملكرد ايشان وارد است كه نيازمند تلاش بيشتر ايشان و مجموعه همكاران در وزارت صنعت است. 
 




94/7/29 - 09:02 - 2015-10-21 09:02:17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن