تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820295085




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشانه‌های بی‌ثباتی در عربستان پديدار شد |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نشانه‌های بی‌ثباتی در عربستان پديدار شد
این کشور تلاش می کند با بالا نگه داشتن هزینه‌های تولید نفت، تولیدکنندگان آمریکایی نفت را از بازار خارج کند. قیمت نفت بشکه ای نود دلار است و این در حالی است که در بازار نفت، با نصف این قیمت فروخته می شود. این در شرایطی است که عربستان برای تامین هشتاد تا نود درصد درآمدهای خود به فروش نفت متکی است.
کد خبر: ۵۴۱۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۷ - 21 October 2015


خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارشی با عنوان «نشانه های بی ثباتی در عربستان پدیدار شده است» نوشت:‌ سیاه چاله‌ای که در منطقه و در پی افتضاح آمریکا در عراق و سرنگونی صدام حسین ایجاد شد ظاهرا در حال فرو بردن عربستان است.

در ماه های اخیر بحث درباره آینده رژیم سعودی قوت بیشتری به خود گرفته است. عربستان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان و نیز یکی از خریداران و مصرف کنندگان تسلیحات پیشرفته آمریکا است.

ارگین ییلدیز اوغلو تحلیلگر مسائل سیاسی ترکیه در مقاله ای نوشت اگر رژیم سعودی سقوط کند وضع بازارهای نفت به هم خواهد ریخت و سلاح هایی که این کشور خریداری کرده است در سراسر جهان پخش خواهد شد.

حادثه ماه قبل در جریان برگزاری مراسم حج در نزدیکی شهر مکه که به جان باختن دست‌کم 2177 نفر منتهی شد تردیدهایی جدی درباره توانایی رژیم عربستان برای انجام وظایف خود در تامین امنیت مسلمانان در جریان برگزاری مراسم حج ایجاد کرده است.

پیدایش تروریسم وحشتناک داعش که مبتنی بر اندیشه وهابیت و تروریسم سلفی است باعث شده است رژیم عربستان با تروریسم بین المللی ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.

جنگ در یمن نیز به کاهش محبوبیت رژیم سعودی انجامیده است. این جنگ به سبب ایران هراسی مقامات عربستان بدون هر گونه توجه به پیامدهای آن آغاز شد. انگونه که کارشناسان می گویند این جنگ هیچ نتیجه ای در پی نداشته و صرفا تاثیر خود را روی خزانه مالی عربستان گذاشته است. ییلدیز اوغلو که در روزنامه جمهوریت ترکیه مطلب می نویسد معتقد است جنگ یمن توانایی مقامات عربستان را در اتخاذ تصمیم های مهم با پرسش مواجه می کند.

اگر جنگ در یمن هم کافی نباشد، خاندان سعود در حال باخت در نبرد دیگری و این بار در عرصه نفت است. این کشور تلاش می کند با بالا نگه داشتن هزینه‌های تولید نفت، تولیدکنندگان آمریکایی نفت را از بازار خارج کند. قیمت نفت بشکه ای نود دلار است و این در حالی است که در بازار نفت، با نصف این قیمت فروخته می شود. این در شرایطی است که عربستان برای تامین هشتاد تا نود درصد درآمدهای خود به فروش نفت متکی است.

هفته قبل اسناد محرمانه ای در اختیار رسانه ها قرار گرفت که نشان می داد ملک سلمان پادشاه عربستان در حال کاهش هزینه های اقتصادی و عمومی دولت است. این امر نشان می دهد که فشارهای اقتصادی، تاثیرات خود را روی دولت عربستان گذاشته است.

بزرگترین تهدید در این میان بی ثباتی در داخل خاندان سلطنتی است. بر اساس اسنادی که چند هفته قبل نشریه گاردین انگلیس منتشر کرد یکی از شاهزادگاه خاندان سلطنتی (که نامش افشا نشد) با نوشتن نامه ای از مقامات دربار خواست علیه پادشاه و پسرش کودتا کنند. این نامه ظاهرا با استقبال برخی از اعضای خاندان و مردم این کشور روبرو شد.

افزایش تنش ها با ایران و تهدیدات داعش که مستقیما رژیم سعودی را نشانه گرفته است باعث خواهد شد خاندان سعودی به لحاظ ژئوپلتیک در شرایط دشواری قرار گیرد.

تا این اواخر، خاندان سعودی در مواجهه با این خطرات ژئوپلتیک روی قدرت و حمایت دولت آمریکا تکیه می کرد ولی امروزه ایران و آمریکا در حال بهبود دادن روابط خود هستند و این امر ضربه سنگین دیگری را به رژیم متزلزل سعودی وارد می کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن