تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815491644
کربلا و خونخواهی ایرانیان
واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: پس از پیمان شکنی کوفیان و بروز واقعه خونبار عاشورا، عده ای از مردم کوفه پشیمان شدند و از رفتارشان توبه و استغفار کردند و پس از مرگ یزید، طی چند نوبت علیه امویان شوریدند. یکی از این موارد، قیام مختار بود که ابراهیم ـ پسر مالک اشترـ فرمانده بخشی از سپاه او بود. در لشکر مختار، ایرانیان فراوانی حضور داشتند؛ چنان که وقتی عبدالملک بن مروان با لشکری از شام بیرون آمد و خود را به نصیبین رسانید، مختار به نوشته دینوری در الاخبارالطوال ابراهیم بن اشتر را با ۲۰هزار سپاهی به سویشان گسیل داشت که بیشترشان ایرانیان مقیم کوفه و معروف به «حمراء» بودند؛ اینک متن گفتار دینوری: «فانتخب له مختار عشرین الف رجل، و کان جلهم ابناءالفُرس الذین کانوا بالکوفه و یُسمّون الحمراء» (الاخبارالطوال، ص۲۹۳). آشنایان به متون تاریخی اسلام می دانند که در عرف عرب آن روزگار، منظور از سیاه (اسود)، عرب است که رنگ غالب ایشان است و مقصود از سرخ (حمراء) ایرانیان است که در مقایسه با ایشان سرخ به نظر می رسند! باری، دینوری گزارش می دهد که گروهی از قاتلان امام حسین(ع) همچون عمیر بن حباب و فرات بن سالم در شمار لشکر عبدالملک بن مروان بودند که آماده نبرد با مختار می شدند. از آن میان فرات و عمیر ـ از قبیله قیس ـ که نگران بدرفتاری عبدالملک با قیسیان پس از پیروزی بودند، بر آن شدند که نزد ابراهیم بن مالک بروند و بی طرفی خود را در جنگ فردا اعلام کنند؛ پس سواره به ترفندی خود را به سپاه ابراهیم رسانیدند و موضوع را با او در میان گذاشتند و از جمله عمیر گلایه کرد: «لقد اشتدّ غمّی مذ دخلتُ عسکرک، و ذلک انّی لم اسمعُ فیه کلاماً عربیاً حتی انتهیت الیک، و انّما معک هؤلاء الاعاجم. و قد جاءک صنادید اهل الشام و ابطالهم، و هم زهاء اربعین الف رجل، فکیف تلقاهم بمن معک؟» یعنی: از هنگامی که وارد اردوگاهت شده ام، اندوهم شدت یافته است و این بدان جهت است که تا پیش تو رسیدم، هیچ سخن عربی نشنیدم و همراه تو همین گروه ایرانیان هستند، حال آنکه بزرگان و سران مردم شام که حدود چهل هزار مردند، به جنگ تو آمده اند. چگونه می خواهی با این کسان که همراهت هستند، با آنان رویاروی شوی؟» ابراهیم گفت: «به خدا سوگند اگر یاوری جز مورچگان نمی یافتم، با اینان همراه همان مورچگان جنگ می کردم تا چه رسد به این گروه که در جنگ با شامیها دارای بصیرت اند. و انّما هُم اولاد الأساوره من اهل فارس و المرازبه: در حالی که اینان [مردمی که همراه من می بینی]، فرزندان سوارکاران و مرزبانان ایرانی اند و من سواران را با سواران و پیادگان را با پیادگان رویاروی خواهم ساخت و پیروزی و نصرت از جانب خداوند است.» (الاخبارالطوال، ص۲۹۴ و ترجمه اش، ص۳۳۸ و ۳۳۹) ابومخنف الازدی (درگذشتة ۱۵۷ق) نیز در کتابش سخن یکی از فرماندهان شام در سرکوب قیام مختار را نقل می کند که در وصف سپاهیان مختار به لشکر خود چنین گفت: «یا اهل الشام، انّکم انما تقاتلون العبید الاباق، و قوماً قد ترکوا الاسلام و خرجوا منه. لیست لهم تقیه و لاینطقون بالعربیه: ای مردم شام، شما با بردگان فراری می جنگید و کسانی که اسلام را ترک کرده اند و از آن برگشته اند؛ باکی ندارند و به عربی هم حرف نمی زنند!» (مقتل الحسین(ع)، ص۳۵۳؛ تاریخ الطبری، ج۴، ص۵۱۶ و ترجمه آن، ج۸، ص۳۳۲۷) از این نوع عبارات در قیام مختار کم نیست؛ مثلاً در تاریخنامه طبری (ج۴، ص۷۶۸)، می خوانیم: «در سال ۶۷ مصعب به حرب مختار آمد… مردمان او را گفتند: یا امیر، به کوفه شو که مردمان کوفه را همه دل با توست و هوای تو می زنند و با مختار کس نیست مگر گروهی مولای گریخته از خداوندان!» در متن عربی تاریخ طبری نیز می خوانیم آنگاه که محمد بن اشعث با نامه مصعب بن زبیر نزد مهلب رفت، گفت: «انّ نساءنا و ابناءنا و حرمنا غلبنا علیهم عبداننا و موالینا: غلامان و موالیان ما بر زنان و فرزندان حرم ما تسلط یافته اند!» (ج۶، ص۹۴ و ترجمه اش ج۸، ص۳۳۹۶) یا می خوانیم: وقتی ایرانیانی که با مختار بودند از سرنوشت برادران خود آگاه شدند، به فارسی با خود سخن گفتند؛ به گزارش طبری: «فلما بلغ من مع المختار من تلک الاعاجم ما لقی اخوانهم مع ابن شمیط، قالوا بالفارسیه: این بار دروغ گفت، یقولون: هذه المرّه کذب.» (تاریخ الطبری، ج۴، ص۵۶۲) قیام سیستان اما از همه اینها جالبتر، شورش عمومی برخی نواحی ایران در خونخواهی امام حسین(ع) است. اگر «توّابین» چهار سال و مختار پنج سال پس از شهادت آن حضرت و یاران بزرگوارش قیام کردند، یعنی در سال ۶۵ و ۶۶ قمری، ایرانیان بسیار زودتر از همه آنها سر به شورش نهادند؛ به گونه ای که در سیستان که آن زمان تقریباً دارالمرز جهان اسلام از جانب شرقی بود، در همان سال ۶۱ق و به فاصله دریافت این خبر دردناک قیام کردند! در «تاریخ سیستان» ذیل وقایع سال ۶۱ می خوانیم: «…راه آب بر حسین بگرفتند تا تشنگی او را غمی کرد. پس او را آنجا تشنه بکشتند، روز عاشورا چهارشنبه بود، سنه احدی و ستین. و شمر بن ذی الجوشن لعنه الله سر حسین بن علی بیرون کرد و عبیدالله بن زیاد، آن سر وی با زنان و کودکان خُرد، اسیر کرد و به شام فرستاد بر اشتران، سرهاشان برهنه و هر جایگاه که فرود آمدندی، آن سر وی از صندوق بیرون کردندی و بر سر نیزه کردی و نگاهبانان بر آنان کردندی تا به گاه رفتن… پس چون این خبر به سیستان آمد، مردمان سیستان گفتند: «نه نیکو طریقتی برگرفت یزید که با فرزندان رسول (علیه السلام) چنین کرد.» پاره ای شورش اندر گرفتند. عباد [= حاکم منطقه،] سیستان هم به مردمان سیستان سپرد، بیست بار هزار هزار درم [= بیست میلیون درهم] اندر بیت المال جمع شده بود از غنایم کامل و دیگر مالها برگرفت و به بصره باز شد، عبیدالله بن زیاد برادر خویش را… به سیستان فرستاد اندر اول سنه اثنی و ستین.» (تاریخ سیستان، ص۹۸ ـ۱۰۰) موالیان حسینی و باز از این مهمتر حضور جمعی از موالیان که به قاعده آن زمان عمدتاً به ایرانیان می گفتند، در جمع شهیدان کربلاست؛ از جمله: جون بن حُوی (مولی ابوذر غفاری)، رافع بن عبدالله (مولی سلم اعرج ازدی)، زاهر (مولی عمرو بن حمق خزاعی)، سالم (مولی بنی مدینه کلبی)، سالم (مولی عامر بن مسلم عبدی از موالیان ساکن بصره)، سعد بن حرث (مولی علی)، سعد بن عبدالله (مولی عمرو بن خالد صیداوی)، شوذب (مولی شاکر بن عبدالله، از موالیان و بزرگترین شخصیت های شیعی زمان خود)، منجع (مولی امام حسین(ع))، نصر بن ابی نیزر (مولی امام علی(ع)) و…
سه شنبه ، ۲۸مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
5هزار نفر از دانشگاهیان از نیمه مرداد تاکنون کربلایی شدند
محمد زارع معاون اجرایی و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت از ابتدای اعزام این دوره تاکنون حدود 5 هزار نفر از دانشگاهیان سراسر کشور به صورت زمینی و هوایی به عتبات عالیات اعزام شدند به گزارش خبرگزاری تسنیم محمد زارع معاون اجرایی و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت اعزاعزت و شرافت ایران اسلامی نشات گرفته از درس های قیام کربلا است
عزت و شرافت ایران اسلامی نشات گرفته از درس های قیام کربلا است امام جمعه موقت اصفهان گفت عزت و شرافت ایران اسلامی نشات گرفته از درس های قیام کربلای امام حسین ع است به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در خطبه های نمازمادران و کودکان مازندرانی به یاد طفل کربلا خون گریه کردند
همایش شیرخوارگان حسینی امروز در نخستین جمعه از ماه محرم در حسینیه ها و مساجد مازندران برگزار شد و مادران و کودکان مازندرانی به یاد طفل شش ماهه کربلا خون گریه کردند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مازندران همایش شیرخوارگان حسینی ع به یاد شهید شش ماهه کربلا و بامام جمعه رودبار: ایرانیان اجازه تکرار صلح امام حسن(ع) و عاشورای حسینی را نمیدهند
امام جمعه رودبار ایرانیان اجازه تکرار صلح امام حسن ع و عاشورای حسینی را نمیدهندامام جمعه رودبار گفت ملت ایران عاشورایی هستند و اجازه نمیدهند صلح امام حسن ع و عاشورای حسینی بار دیگر رخ دهد به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار حجتالاسلام حسین طاووسی ظهر امروز در خطبههای نمازبا حضور دبیر کل حزب ندای ایرانیان ، نشست استانی این حزب در بوشهر انجام شد
بامداد نیوز پنجشنبه ۲۳ مهر ماه حزب ندای ایرانیان شعبه بوشهر میزبان دبیر کل این حزب بود دکتر مجید فراهانی نخستین مقام رسمی حزب ندای ایرانیان است که در بیست و سومین روز پاییز بوشهر را مقصد سفر استانی خویش قرار داد تا ضمن دیدار با شورای مرکزی این حزب در بوشهر در جمع اعضا و هواامام جمعه نودژ: کوتاهی و خیانت خواص عامل وقوع حادثه کربلا بود
امام جمعه نودژ کوتاهی و خیانت خواص عامل وقوع حادثه کربلا بودامام جمعه نودژ گفت کوتاهی خواص یا به تعبیری خیانت خواص زمان امام حسین ع عامل ایجاد حادثه عظیم کربلا بود به گزارش خبرگزاری فارس از منوجان حجتالسلام رضا احمدینیک ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه شهر نودژ با تسلیت فرانخستین شهید زن کربلا/ زنی که در کربلا نبود، اما موجب حضور همسرش در کربلا شد
نباید این حضوری که ما برای زنان ذکر می کنیم کم و اندک دانسته شود گاه بر این حضور زنان در عاشورا طعنه هایی نیز زده شده که این چه نقش و حضوری است که شما هم بدان بال و پر می دهید با شروع ماه محرم ماه اندوه و عزای حسینی به منظور شناخت بهتر واقعیت های موجود این حادثه غم بار و عظیولایت فقیه محوراصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی است/ درس بزرگ ما از حادثه عاشورا و کربلا باید حفظ دین باشد
شوشترروز امام جمعه شوشتر گفت همه آحاد ملت و دولت باید توجه داشته باشند که محور اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ولایت فقیه است به گزارش شوشترروز حجت الاسلام شکرالله سلیمانی در نماز جمعه این هفته شهرستان شوشتر با اشاره به تصویب برجام اظهارداشت ما نباید ساده اندیش باشیم ما بایدشیرخوارگان بیجاری با کودک شش ماهه دشت کربلا همنوا شدند
به گزارش خبرنگار مهر قرن هاست که از عاشورا می گذرد اما هنوز هم مظلومیت اهل بیت جان را می سوزاند تشنگی طفل خرد سالی که با آمدن نامش دل تمام مادران به درد می آید و اشک ماتم از چشم ها جاری می شود آب فرات هنوز هم شرمنده ارباب حسین ع است صدای گریه حضرت علی اصغر ع هنوز هم به گوشسلیمانی در گفتوگو با فارس: وزارت خارجه وقعی به حقوق ایرانیان خارج از کشور قائل نیست/مسئولان دستگاه دیپلماسی
سلیمانی در گفتوگو با فارس وزارت خارجه وقعی به حقوق ایرانیان خارج از کشور قائل نیست مسئولان دستگاه دیپلماسی صرفاً گرفتار کارهای سیاسی و غیرمرتبط هستندنماینده تهران در مجلس با بیان اینکه وزارت خارجه وقعی به حقوق ایرانیان خارج از کشور قائل نیست گفت مسئولان دستگاه دیپلماسی صرفاً-
گوناگون
پربازدیدترینها