تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814727597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بایدها و نبایدهای داستان عاشورایی معاصر


واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: اولین سوگنامه کربلا در ادبیات فارسی را کسایی مروزی در یکی از بهاریه های خود سروده است که ضمن ستایش طبیعت و شکوفایی آن، به دلیل مصادف شدن بهار با سالروز واقعه عاشورا، به بیان مقتل سومین امام شیعیان و یارانش می پردازد.  توصیف واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) یکی از مضمون های ادبیات عاشورایی است. نویسنده این ژانر ادبی از سویی برآن است تا این حادثه ناگوار را از ابعاد مختلف به تصویر بکشد و هم برآن است تا وجوه مختلف دینداری را با واقعه عاشورا مرتبط سازد. در این راستا، بیشتر نویسندگان تنها به شرح حادثه بسنده کرده اند و تا کنون تمامی داستان های خلق شده، پیرامون رویداد های اتفاق افتاده در کربلا، توطئه ها و دسیسه ها بوده است. در این راستا نویسندگان داستان برآن نبودند تا این واقعه بزرگ و تکان دهنده را از جنبه فلسفی، روانشناختی، سیاسی... مورد ارزیابی قرار دهند .از این رو می بینیم داستان هایی که به واقعه عاشورا می پردازد، تنها در گونه داستان های تاریخی و دینی قرار می گیرد.  این داستان ها، فاقد تحلیل عمیق در لایه های پنهان داستان هستند و براین اساس بیشتر داستان هایی که در این حوزه خلق شده اند؛ کم کم به کلیشه بدل می شوند و هیچ گونه نوآوری در اسکلت بندی و مضامین عمیقی که قابل طرح است، در آن ها دیده نمی شود. جا دارد نویسندگانی که به این حوزه علاقه دارند، دامنه مطالعاتی خود را در رشته های فلسفه، روانشناسی،علوم اجتماعی و تاریخ افزایش بدهند. به طور مثال خلق داستان روانشناختی پیرامون شخصیت یزید، شمر و .... می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.رسالت اصلی نویسنده داستان عاشورایی باید این باشد که ضمن تأثیرگذاری بر مخاطب، بر حقایق تازه و بدیعی در این راستا دست یازد. با توجه به رویدادهای شوم اخیر چون واقعه دلخراش منا، هجوم به دسته عزاداری در دزفول و... ادبیات عاشورایی می تواند دچار تحول شگرفی بشود.  این تحول باید هم در ساختار و هم مضامین به کار گرفته شده در آثار، شکل گیرد. بی شک نباید ادبیات کلاسیک و مقتل های ارزشمند گذشته را نادیده گرفت.  اصولاً شرایط پیدایش نو آوری زمانی ایجاد می شود که تجارب و دستاوردهای گذشتگان تکمیل شود نه اینکه به وادی فراموشی سپرده شود متأسفانه آنچه در گذشته خلق شده نیز به نوعی فاقد تحقیق و پژوهش درست و اصولی تاریخی بوده است. در شرایط کنونی می طلبد تا با دقت و حوصله بیشتر و با تکیه بر اصل پژوهش و تحقیق وارد این میدان شد و این کار میسر نمی شود مگر با برنامه ریزی و جریان سازی دستگاه های دولتی.  با رسیدن به ایام محرم توجه اذهان عمومی به این واقعه و ادبیات عاشورایی جلب می شود و متأسفانه بعد از مدتی به فراموشی سپرده می شود تا سالی دیگر. متأسفانه بیشتر اطلاعاتی نیز که برخی مداحان در اختیار مردم قرار می دهند، اشتباه است.  ادبیات داستانی عاشورایی باید در ترسیم حقایق مطلق براساس اسناد دسته اول به مردم آگاهی و بینش بدهد. چه بسا خلق داستان هایی در دوره معاصر و طرح بسیاری از معضلات جامعه روز می تواند تأثیر عمیقی داشته باشد. پرداختن به عملکرد برخی مداحان، حضور غریب دختران با انواع و اقسام لباس ها و آرایش هایی که مناسب این مراسم نیست و... تمامی می تواند دستمایه خلق آثار عاشورایی باشد.


سه شنبه ، ۲۸مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[مشاهده در: www.qudsonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن