تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834228685
بایدها و نبایدهای سخنرانی در ماه محرّم
واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: سخنران سعی کند آن چه را خدای متعال پوشانده، مخفی نگه دارد و اتفاقاتی را که هنگام نبرد یا کشته شدن افراد رخ داده و ممکن است بیان آن موجب توهین یا خوار شدن کشته شده ها شود، به زبان نیاورد.به گزارش خبرگزاری مهر ، آیت الله شهید سید محمد صدر( شهید صدر ثانی) یکی از عالمان خاندان صدر است. ایشان صاحب آثار متعددی در حوزه اسلام شناسی و فقه و عقاید و تاریخ است و دو تألیف مستقل هم دربارۀ نهضت امام حسین(ع) دارد. وی در این دو کتاب می کوشد تا با تحلیل قیام سیدالشهدا پرتوهایی بر این واقعه بیفکند و به برخی پرسش های مطرح درباره علل قیام و اهداف آن پاسخ دهد. متن حاضر برگرفته از کتاب اضواء علی ثورة الحسین(ع) ( پرتوهایی بر انقلاب حسین(ع)) است که مهدی سرحدی آن را ترجمه کرده است. وی در این گفتار خطبا، واعظان و مداحان اهل بیت را مخاطب قرار می دهد و دربارۀ نقل و تحلیل وقایع عاشورا توصیه ها و تذکراتی به آنان می دهد. به نظر می رسد این توصیه ها و تذکرات همچنان لازم است که در متن توجه دوستداران اباعبدالله قرار بگیرد. پیش از ورود به جزئیاتی که در ادامه خواهد آمد، شایسته است به ویژگی ها و شرایطی اشاره کنیم که سخنرانان ماه محرم و خطیبان مجالس عزای حسینی (ع) باید آن را رعایت کنند تا در دنیا و آخرت به جایگاه والاتری ارتقا یابند و به خیر دو جهان برسند. بخشی از توصیه هایی که در اینجا مطرح می کنیم، به طور کلی به دو بخش تقسیم می شود؛ بخشی به مسؤولیت های دینی ما ارتباط دارد و بخشی هم به حادثة کربلا مربوط می شود که به یاری خدا مهم ترین توصیه ها در هر دو بخش را ارائه خواهیم کرد؛ نخست، آن که خطبا سخنان خود را با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز کنند و هیچ عبارت دیگری حتی ذکر حسین (ع) را قبل از بسم الله نیاورند، که هر سخنی بی بسم الله آغاز شود، ابتر است و با گفتن بسم الله، سخنران در گفتار خود از شیطان به خدا پناه می برد و به رحمت خدای رحمان مؤید می شود . دوم، در سخن خود مخاطبان را موعظه و ارشاد کند که این کار در جامعۀ ما و همۀ جوامع و تمامی زمان ها و مکان ها ضرورت دارد و بیان پند و موعظه در سخنرانی، نصیحت را به اهلش می رساند تا بیشترین تعداد مخاطبان از آن بهره مند گردند. خواه این موعظه ها مربوط به وقایع قیام امام حسین (ع) باشد یا نباشد که در آن عبرت های بی شمار وجود دارد . سوم، این که سخنران در کلام خود، هیچ شخص یا مذهب و طایفه ای را نرنجاند و آزار ندهد . چهارم، از نسبت دادن رفتار و گفتار ناراست به معصومین (علیهم السلام) پرهیز کند که دادن نسبت کذب به معصومین (ع) از بزرگترین گناهان کبیره است، چه این که نسبت کذب دادن به افراد عادی هم گناه کبیره است. خواه در مورد شخصیت های تاریخی باشد، یا نویسندگان کتب و یا هر انسان مؤمن. بهترین روش برای نقل قول از دیگران، آن است که از عباراتی مانند: «روایت شده» یا «گفته شده» و یا «آورده اند که ...» استفاده کنیم و تا زمانی که در مورد نویسندۀ کتاب یا مطالب منسوب به وی یقین نداریم، از ذکر نام مؤلفان و کتاب ها خودداری کنیم . پنجم، آن که خطبای محترم از نسبت دادن گفتار و رفتار به معصومین (ع) تحت عنوانِ «زبان حال»، چه در شعر یا نثر و چه به زبان فصیح یا عامیانه، خودداری کنند، مگر آن که مطمئن باشند زبان حالِ آن بزرگواران در آن لحظه واقعاً همان بوده است . ششم، آن که سخنران از ذکر مسائل نظری و تاریخی که ممکن است در ذهن مخاطب شبهات اعتقادی پدید آورد، اجتناب کند. شبهه هایی که چه بسا سخنران از پاسخ دادن و رفع آنها ناتوان باشد یا اصلاً به آن توجه نکند. سخنران باید آنچه را می گوید، با دقت و صلابت انتخاب کند، که در غیر این صورت در برابر گفتۀ خویش مسئول است و دانسته یا نادانسته به حرام دچار می شود . باید توجه داشت، فرقی ندارد که این قبیل مسائل مربوط به وقایع کربلا باشد یا نباشد، یا به نظر خود آنان قطعی و مسلّم باشد یا نباشد . هفتم، این که سخنران سعی کند آن چه را خدای متعال پوشانده، مخفی نگه دارد و اتفاقاتی را که هنگام نبرد یا کشته شدن افراد رخ داده و ممکن است بیان آن موجب توهین یا خوار شدن کشته شده ها شود، به زبان نیاورد و از بیان چیزهایی که موجب کسر شأن مؤمنان حاضر در آن دوره و تمامی مؤمنان - به ویژه حضرت سیدالشهداء (ع) و اصحاب و یاران و اهل بیت گرامی ایشان- می شود، خودداری کند . در اینجا باید به دو نکته توجه کنیم : - نکته اول آن که مطلب ذکر شده در بالا، با اصل مهمِ ذلت ناپذیری امام حسین (ع) و یارانش، تفاوت دارد و بدیهی است که آن بزرگواران هرگز به خواری و ذلت دچار نشدند و از آن به دور بودند. اما کشته شدگان کربلا از سوی دشمن مورد توهین قرار گرفتند و به حسب ظاهر، خوار شدند. دشمن عمداً چنین کرد و در جنگ ها چنین چیزی بعید هم نیست، اما پوشاندن و ذکر نکردن آن واجب، و اشارۀ مستقیم و صریح به آن حرام است . - نکتۀ دوم این که مطلب فوق، با اصل مهمِ ذکر شده دربارۀ حرمتِ دروغ بستن به معصومین در گفتار و رفتار متفاوت است. یعنی اگر سخنران از پیش آمدن چنین صحنه هایی مطمئن هم باشد و با حجت شرعی، به آن یقین هم پیدا کرده باشد، باز هم جایز نیست مطالبی را که موجب وهن و کسر شأن آن بزرگواران است، بیان کند . هشتم، آن که سخنران، موضوعاتی را که از نظر قانون طبیعت غیرممکن است، ذکر نکند، حتی اگر آن مطلب با روایات معتبر ثابت شده باشد. چرا که به هر حال شنیدن آن برای ذهن شنونده سنگین است. شاید بهترین مثال در این زمینه، مطلبی باشد که سخنرانان دربارۀ شهادت حضرت علی اکبر (ع) روایت می کنند. در روایات آمده است که وقتی عمود آهنین بر فرق مبارک آن حضرت فرود آمد، مغز ایشان متلاشی شد و بیرون ریخت. اما برخی از گویندگان، مطلب را این گونه ادامه می دهند که حضرت علی اکبر (ع) در آخرین لحظات حیات، پدر بزرگوارش امام حسین (ع) را فرا خواند و چون امام (ع) نزد او رفت، علی اکبر گفت: «جدم رسول خدا (ص) هم اکنون مرا از شربتی سیراب کرد که پس از آن تشنگی نباشد ...» همگان یقین دارند که با متلاشی شدن مغز، انسان از دنیا می رود و نمی تواند کلمه ای بر زبان بیارود، چه رسد به آن که مدتی هم منتظر باشد تا پدر بر بالینش حاضر شود. بنا براین، از بین رفتن مغز به معنای وفات و شهادت است و قطعاً پس از آن زندگی ادامه ندارد و آنچه برخی سخنرانان دربارۀ سخن گفتن آن حضرت در آن حالت می گویند، از نظر قانون طبیعت غیرممکن است، مگر آن که بگوییم ضربۀ شدید به سر آن حضرت نخورده و مغز مبارکش از بین نرفته و امکان سخن گفتن برایش وجود داشته است . نهم، این که سخنرانان محرّم، همۀ توان خود را برای ایجاد انسجام و هماهنگی در سخنرانی ها و وحدت رویه در بیان مطالب از منابع و کتب، به کار گیرند و مطالب متناقض و متضاد یا پراکنده و غیرمنسجم بیان نکنند، بلکه موضوعاتی را ذکر کنند که از لحاظ تاریخی به هم نزدیک باشند و از نظر منطقی، منسجم و هماهنگ باشد و سخنرانان باید همۀ توان خود را در این راه به کار گیرند . دهم، این که سخنران تا جایی که ممکن است، از پرداختن به علل و اسباب حوادث از منظر فلسفی و دلیل تراشی برای حوادث خودداری کند و تا زمانی که شخصاً صلاحیت این کار را پیدا نکرده، از بیان علت و سبب وقایع اجتناب نماید و آن را به اهلش واگذارد که خیر دنیا و آخرت در همین است و این بهتر است از آن که به امری بپردازد که از عهده و توانش خارج است و برای شنوندگان نیز سنگین و طاقت فرساست و ممکن است شبهه هایی در ذهنشان پدید آورد که سخنران توان پاسخ گویی و ردّ آن شبهات را ندارد و ناخواسته مرتکب عمل حرام گردد. پس نه فقط دربارۀ کربلا و نهضت امام حسین (ع)، بلکه در کلیۀ مسائل دینی و عقیدتی باید به این اصل توجه شود و هیچ کس نباید به فلسفه و ذکر دلیل و حکمت امور بپردازد، مگر آن که صلاحیت و زمینة این کار را در خود ایجاد کرده باشد و در غیر این صورت باید امور را به خداوند متعال ارجاع دهد. چنان که قرآن کریم می فرماید: «والراسخون فی العلم یقولون آمنّا به کلٌ من عند ربنا» (و ثابت قدمان در دانش می گویند: به آن ایمان آوردیم که همه از جانب پروردگار ماست. آل عمران / 7 ). یازدهم، این که سخنران، اجتناب کند از تشکیک در امور و مفاهیمی که عموم مردم بر صحت یا انکار آن اتفاق نظر دارند. زیرا هدف سخنران، هدایت و ارشاد مردم به سوی اصول عقاید و عبادات است و بدیهی است که اگر مردم سخنان تردیدآور و شک آفرین را از او بشنوند، زبان به انتقاد از وی می گشایند و اعتبار او از بین می رود و به موعظه و نصیحت او هم گوش نخواهند داد و بدین ترتیب، عملاً او را بایکوت و تحریم می کنند دوازدهم، این که سخنران از نسبت دادن ارتکاب هرگونه فعل حرام، چه اندک و چه بسیار، به معصومین (ع) و حتی غیر معصومینِ حاضر در واقعه کربلا، خودداری کند، زیرا افرادِ غیر معصوم اگر چه احتمال دچار شدن به حرام دربارۀ آنان منتفی نیست، اما باید دربارۀ آنان هم خودداری کنیم، زیرا : اولاًَ، آنان عالمانی تربیت شده در محضر امامان معصوم (ع) بودند . ثانیاً، ارتکاب عمل حرام از سوی آنان، به طرق معتبر ثابت نشده و از این رو نسبت دادن آن، دروغ و حرام است . ثالثاَ، اگر هم فرض کنیم که چنین عملی اتفاق افتاده، پرده پوشی دربارۀ انجام دهندۀ آن، بهتر و شایسته تر است . رابعاَ، اگر همۀ موارد فوق را هم نادیده بگیریم، کمترین مشکلی که با ذکر این قبیل مطالب پدید می آید این است که عامۀ مردم، تحمل شنیدن چنین روایاتی را ندارند و در برابر آن واکنش نشان می دهند. از یک سو کسی که چنین مطالبی را بازگو کند، از چشم مردم می افتد و از سوی دیگر، مردم برای انجام عمل ناروا و حرام جرأت پیدا می کنند، چرا که با خود می گویند، وقتی اصحاب ائمه (ع) کار حرام انجام می دادند، چرا ما انجام ندهیم؟! در نتیجه اگر خطایی بر اثر شنیدن این مطالب از مردم سر بزند، سخنران و نقل کنندۀ مطلب هم در آن شریک خواهد بود .
یکشنبه ، ۲۶مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[مشاهده در: www.hodana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
قزوین سیاهپوش شد/ بایدها و نبایدهای سوگواریها در ماه محرم
مهر گزارش میدهد قزوین سیاهپوش شد بایدها و نبایدهای سوگواریها در ماه محرم شناسهٔ خبر 2941145 - پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۲ استانها > قزوین قزوین-قزوین در حالی در عزای امام حسین ع سیاه پوش شد که ماه محرم وآیین سوگواری و عزاداری آدابی داردکه در صورت رعایت آن ضمن اجر و پاداشب نهم ماه محرم رئیس دفتر مقام معظم رهبری در حسینیه اعظم زنجان سخنرانی میکند
شب نهم ماه محرمرئیس دفتر مقام معظم رهبری در حسینیه اعظم زنجان سخنرانی میکندرئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت شب نهم ماه محرم رئیس دفتر مقام معظم رهبری در حسینیه اعظم زنجان سخنرانی میکند محمدجواد غمپرور امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد امسال نیز مطابماه محرّم اولدی عالم سراسر آغلار
مرحوم استاد سیدرضا حسینی سعدیِ زمان این ستون قائمه یِ خیمه ی شعر عاشورایی به حق شایسته ی این لقب است برخی از شاعرا تمام اشعارشان برای عاشوراست و از همین زاویه است که اشعار مرحوم سعدی زمان شور و حال عارفانه ی خاصی را در خود نهان دارد گروه دین و مذهب آناج شعر عاشورایی یکی ازمداحان نیشابوری بایدها و نبایدهای مداحی را فرا می گیرند
مدیر کانون بسیج مداحان و هیئات مذهبی نیشابور گفت در آستانه ماه محرم الحرام 35 نفر از مداحان برادر و خواهر بسیجی شهرستان نیشابور در دوره آموزش تخصصی مداحی در مشهد مقدس شرکت کردند مدیر کانون بسیج مداحان و هیئات مذهبی شهرستان نیشابور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضونخستین عزاداری امام حسین(ع) چگونه شکل گرفت؟/ باید ها و نبایدهای عزاداری خیابانی
حجت الاسلام لطیفی گفت اگر مردم این فرهنگ را باور داشته باشند که در محضر امام حسین ع هستند یاد می گیرند که در حضور اهل بیت ع نباید گناه کنند چرا که خود را عزدار امام ع می دانند و یک عزادار واقعی در مراسم عزا گناه نمی کند به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج مارببایدها و نبایدهای والدین در شبکههای اجتماعی
بایدها و نبایدهای والدین در شبکههای اجتماعی حضور افراد دارای فرزند در شبکههای اجتماعی از دو جنبه خود والدین و فرزندان قابل بررسی است که اشاره به چند نکته برای دور ماندن از آسیبهای احتمالی خالی از لطف نیست به گزارش فرهنگ نیوز علاوه بر فراگیری رسانههای اجتماعی بین گروه&zبه مناسبت آغاز ماه محرّم
در آخرین روز ماه ذی الحجه و به مناسبت فرارسیدن ماه محرّم مراسم سیاه پوش نمودن نمازخانه و محیط اداری شرکت توزیع برق استان سمنان انجام شد امام جماعت شرکت توزیع برق سمنان در این آئین بیان داشت با طنین انداز شدن عطر محرّم دگرگونی در عالم ایجاد می شود و پیروان و محبان اهل بیت سبایدها و نبایدهای توزیع غذای نذری
کرمان - ایرنا - گاهی بروز مشکلاتی همچون مسمومیت های غذایی با مصرف غذاهای نذری موکد این مهم می شود که ضمن حفظ این سنت حسنه نسبت به چگونگی تهیه و توزیع غذای نذری دقت بیشتری اعمال شود مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد تهیه و توزیع غذاهاباید و نبایدهای مصرف پیاز
می خواهیم در مورد پیاز و خواص و کاربردها و فواید آن توضیحات مفیدی بیاوریم و ازکاربردهای درمانی آن بیشتر بدانیم آیا مصرف آن ضرری به بدن نمی رساند و افراد دیابتی و زنان باردار می توانند از آن استفاده کنند برای التیام زخمهای عفونی از پیاز تازه به صورت موضعی نیز استفاده میکردندروحانی:تحریمها تا دوماه آینده رفع میشوند |اخبار ایران و جهان
روحانی تحریمها تا دوماه آینده رفع میشوند رئیسجمهور خبر از رفع تحریم ها تا دو ماه آینده داد و گفت دولت در بسته جدید اقتصادی به دنبال افزایش تقاضا است که یکی از ابزارهای آن ارائه تسهیلات طولانی مدت به مردم برای خرید کالاهای با دوام است کد خبر ۵۳۹۱۶۰ تاریخ انتشار ۲۱ مهر ۱۳۹۴-
گوناگون
پربازدیدترینها