تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805095394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنها منابع ايراني مي‌گويند که غرب نظر خود را بر ايران تحميل کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ مهر ۱۳۹۴ (۲۰:۲۸ب.ظ)
ظريف: تنها منابع ايراني مي‌گويند که غرب نظر خود را بر ايران تحميل کرده است موج - وزير امور خارجه کشورمان با تاکيد بر مذاکرات انجام شده ميان ايران و 1+5 گفت: در دو ماه گذشته هيچ کس را پيدا نمي‌کنيد که گفته باشد نظرات خود را بر ايران تحميل کرده‌ايم مگر اينکه متاسفانه به منابع ايراني داخل و بعضا خارج از کشور استناد شده باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد جواد ظريف در دانشگاه فرماندهي و ستاد (دافوس) ارتش جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: يک زمان ديپلماسي فقط به صورت کلي بود ولي بعد از آن ديپلماسي اقتصادي شکل گرفت و سپس ديپلماسي فرهنگي و بعد از آن ديپلماسي ارزشي ايجاد شد.
وي ادامه داد: اين شکل گيري ديپلماسي و اهتمام به ديپلماسي ارزشي بدين معناست که براي پيشبرد قدرت مي‌توانيد از ارزش‌هاي خود نيز استفاده کنيد. وزير امور خارجه درباره اهتمام به ارزش‌ها نيز گفت: نگاه ما به ارزش‌ها نگاه مثبت و آرمان آفرين است ولي براي امريکا فرضا ارزش‌هاي هاليوودي است که مي‌تواند يکي از مباني قدرت باشد.
ظريف ادامه داد: از مباني قدرت ما نيز ارزش‌هاي ما است؛ بنابراين ديپلماسي ارزشي، ديپلماسي ارزش مدار مي‌تواند يک منبع قدرت باشد.
وي دربار ه ديپلماسي عمومي نيز اظهار داشت: دولت‌ها ناگزير به اين باور رسيدند که براي اعمال نفوذ بايد با مردم صحبت کنند؛ ديپلماسي عمومي به معناي تن دادن دولت‌ها به پذيرش منابع و بازيگران جديد در عرصه جهاني است.
وزير امور خارجه تصريح کرد: امروز هزينه اي که ارتش ايالات متحده براي تسخير قلب‌ها و مغزها صرف مي‌کند در مقايسه با هزينه براي ابزارهاي نظامي‌اش قابل ملاحظه است و اين در حالي است که ايالات متحده به اندازه 10 کشور بعدي در رده بندي جهاني هزينه نظامي دارد اما هزينه اي سنگيني را هم براي آموزش زبان و فرهنگ کشوري که سربازش قرار است آنجا جنگ کند مي‌پردازد چرا که احساس مي‌کند در اين حوزه نقصان و کاستي جدي دارد.
ظريف با بيان اينکه قدرت‌ها مجبور شده‌اند منابع جديد قدرت را بپذيرند، گفت: يکي از همان منابع جديد قدرت ارزشي يا قدرت الهامي است که در اصطلاح روابط بين الملل به آن قدرت معنايي گفته مي‌شود و در اصطلاح غيردقيق رئاليستي همان قدرت نرم نام مي‌گيرد که در مقابل قدرت سخت تعريف مي‌شود.
وي اضافه کرد: قدرت نرم واقعي بودن آن قدرت را نمي‌پذيرد ولي قدرت معنايي واقعي بودن قدرت را مي‌پذيرد؛ براي ما نيز منعفت دارد که بپذيريم قدرت ما يک قدرت واقعي است و يک قدرت ظاهري و روبنايي نيست.
وزير امور خارجه درباره مذاکره با 6 کشور دنيا و حضور ايران در مقابل آنان گفت: اينکه کشورمان مقابل 6 کشور قدرتمند دنيا نشسته و بدون هراس صحبت کند و احساس نکند که اين کشورها مي‌توانند صدها بار خودشان و بقيه دنيا را نابود کنند نشانه يک منبع الهام بخش است.
ظريف ادامه داد: ما مقابل کشورهايي نشستيم که قدرت‌هاي هسته اي جهان محسوب مي‌شوند؛ همچنين بايد پرسيد چه چيزي باعث مي‌شود که جمهوري اسلامي ايران بتواند در مقابل آن‌ها مذاکره کند؟
وي افزود: بعضي با آن تصور قديمي فکر مي‌کنند که جايي براي مذاکره نيست و لذا اگر توافقي شده پس حتما اين کشورها خواسته‌اند و يا به عبارت ديگر ديدگاه‌هاي خود را بر ما تحويل کرده‌اند؛ اتفاقا آن‌ها هم مي‌خواهند ما اين گونه فکر کنيم چون اگر اين گونه فکر کنيم هميشه تسليمشان خواهيم بود؛ يعني تلقين مي‌کنند که فقط دو انتخاب داريم که جنگ يا تسليم است.
وزير امور خارجه کشورمان با مطرح کردن اين پرسش که آيا ما واقعا فقط اين دو انتخاب را داريم؟ افزود: تغييرات در مباني و منابع قدرت به ما نشان داده است که خارج از اين دو انتخاب مي‌توانيم حرف و نظر متقن و منطقي خود را به کرسي بنشانيم.
ظريف افزود: اگر انتخاب‌هاي جديد و فراتر را بپذيريم به اين باور مي‌رسيم که مي‌توانيم کاري انجام دهيم تا دنيا ناگزير به مذاکره با جمهوري اسلامي ايران شود.
وي اضافه کرد: اگر ما اعتقاد داريم هرچه در اين مذاکرات شده به ضرر ما است به خاطر اين است که باور کرديم آن‌ها هميشه قدرقدرت هستند و تسليم تلقين‌هاي آن‌ها شده‌ايم؛ ولي به عنوان مسلمان هيچ وقت باور نکرديم که آن‌ها قدر قدرت هستند.
وزير امور خارجه با بيان اينکه مباني باوري و اعتقادي نيز بسيار مهم است، گفت: براساس محاسبات ظاهري هم امروز شرايطي فراهم شده که شما مي‌توانيد با 6 قدرت بزرگ دنيا مذاکره کنيد.
ظريف همچنين يادآور شد: در اين دو ماهه گذشته يک نفر را پيدا نمي‌کنيد که گفته باشد آن‌ها نظرات خود را بر ايران تحميل کرده‌اند مگر اينکه متأسفانه به منابع ايراني در داخل و بعضا در خارج استناد شده باشد.
وي ادامه داد: ايراني‌هاي خارج از کشور نيز از بني صدر گرفته تا ديگر مخالفان نظام نيز از اين حرف‌ها زده‌اند؛ اما در مقابل دوستان ايران و رهبران مقاومت از يک سو و مخالفين اساسي ما به توانايي و قدرت بازي ايران اشاره داشته‌اند؛ از سيد حسن نصرالله که گفت ايران توانست قدرتش را در زمين بازي افزايش دهد تا نتانياهو که گفت ايران قدرت‌هاي جهاني را فريب داده است اين صحبت‌ها را مطرح کرده‌اند.
وزير امور خارجه با مطرح کردن اين پرسش که چه کسي گفته ايران ضرر کرده است؟ گفت: اين موضوع بخاطر اينکه گروه مذاکره کننده عجيب و غريب بودند نبوده است بلکه چون شرايط دنيا عوض شده است.
ظريف تصريح کرد: براي اينکه شرايط انتقالي هم ابزار قدرت را تغيير داده و هم کنش گران را تغيير داده و هم روش‌هاي بازي عوض شده است و شما مي‌توانيد به نوع ديگري بازي کنيد، به شرط اينکه اين بازي و ابزار و الزامات آن را بشناسيد.
وي اظهار داشت: طرف مقابل ما بازي رامي فهميد، اگر طرف مقابل ما بازي را برده پس بايد رژيم صهيونيستي امروز جشن مي‌گرفت؛ چرا عزا گرفته‌اند؟! اگر شما نگران سلاح هسته اي ايران باشيد چرا بايد عزا گرفته باشيد؟! هم ايران و هم امريکا مي گويند که اين توافق دستيابي به سلاح هسته اي را غيرممکن مي‌سازد؛ اتفاقا بازي برد-برد همين جا تعريف مي‌شود.
وزير امور خارجه ادامه داد: ما براساس فتواي مقام معظم رهبري دنبال سلاح هسته اي نبوديم و لذا بازي بر مبناي سلاح هسته اي بازي باخته اي بود. چرا بازي باخته اي بود؟ چون به طرف مقابل ابزار فشار بر شما را مي‌داد با علم به اينکه مي‌دانست که شما دنبال سلاح نيستيد و قرار نيست دنبال سلاح هسته اي باشيد؛ لذا آن عنصر بازدارندگي را که نداشتيد، اما بهانه و ابراز بازي براي طرف مقابل فراهم شده بود؛ به همين دليل است که نتانياهو نگران است؛ چون از تلاش ايران براي ساخت بمب اتمي که هميشه خيالش راحت بود و مي‌دانست که ايران دنبال سلاح نيست ولي الان ابزار بازي را از دستش گرفتيم.
ظريف خاطرنشان کرد: بازي در شرايط جديد بين المللي بازي تاثيرگذاري بر قلب‌ها و مغزها است؛ بازي تاثيرگذاري و بازي نفوذ است؛ چرا نتانياهو نگران است؟ چونکه توانسته بود از يک قدرتي که در اين منطقه با الهام بخشي و ايجاد جبهه مقاومت، خواب صهيونيست‌ها را آشفته کرده بود، يک تهديد و خطر جهاني ايجاد کند که به اصطلاح به آن امنيتي سازي مي گويند.
وي اظهار داشت: يک زماني شما تهديد امنيتي هستيد و زماني هم هست که شما را امنيتي سازي مي‌کنند؛ اين‌ها تئوري‌هاي روابط بين الملل است و من درآوردي نيست.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان تاکيد کرد: تئوري امنيتي سازي مي‌گويد يکي از توانمندي‌هاي اساسي در تاثيرگذاري اين است که شما دشمن خود را به عنوان دشمن دنيا معرفي کنيد؛ اگر شما توانستيد دشمن خودتان را به دشمن دنيا تبديل کنيد مي‌توانيد تاثيرگذار شويد.
ظريف ادامه داد: اگر امروز شما بتوانيد داعش را به دشمن دنيا تبديل کنيد تاثيرگذار هستيد اما اگر بگوييد داعش اصلاً مال آن‌هاست، اين يعني امنيت سازي برعکس و شما زماني موفق هستيد که بگوييد داعش دشمن دنيا است و حکومت حامي داعش دشمن دنيا است.
وي اضافه کرد: اين موضوعات ابزار بازي امروز است ضمن اينکه در اين مورد واقعيت هم همين است ولي حتي اگر واقعيت نداشت بايد چنين تصويرسازي از سوي ما صورت مي‌گرفت.
وزير امور خارجه اظهار داشت: ابزار امنيتي سازي ابزاري است که سال‌ها عليه ما استفاده کرده‌اند؛ نتانياهو مي‌گويد من حاضرم خودم را بکشم تا توافق هسته اي پا نگيرد؛ توافق هسته اي به تأييد همه مانع دسترسي ايران به سلاح هسته اي مي‌شود پس اگر ادعاي نگراني نتانياهو از دستيابي ايران به سلاح هسته اي به عنوان خطر حياتي براي رژيم صهيونيستي واقعيت دارد پس چنين توافقي بايد مورد استقبال وي باشد اما مي‌بينيم که خلاف آن عمل مي‌شود. ظريف ادامه داد: عليت اين موضوع در اين است که آن‌ها هميشه مي‌دانستند ما دنبال سلاح نيستيم و فقط به دنبال فضاسازي امنيت عليه ايران بودند.
وي ادامه داد: فضاسازي عمدي پيرامون اتهام تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي باعث شده بود که اين ميزان فشار بر ايران وارد شود؛ باعث شده بود هر جنايتي عليه مردم ما، عليه متحدين ما صورت بگيرد و دنيا در برابرش سکوت کند چرا که مي‌گفتند ايران تهديدي براي دنياست و بايد با آن مقابله کرد.
ظريف ادامه داد: يک زمان برخي کشورها با ارائه ايران به عنوان يک تهديد امنيتي هر جنايتي را عليه مسلمانان و شيعيان توجيه مي‌کردند اما امروز نمي‌توانند اين کار را بکنند.
وزير امور خارجه تاکيد کرد: بايد آمادگي داشته باشيم و سرمايه گذاري کنيم و از اين شرايط جديد ضمن حفظ ابزارهاي قدرت بهره ببريم؛ يعني قدرت نظامي ما بايد قدرت جدي باشد؛ بايد با قدرت اقتصاد مقاومتي ابزار فشار اقتصادي را از طرف مقابل بگيريم و براي خودمان حفظ کنيم؛ بايد با ابزارفرهنگي در مردم روح خودباوري را تقويت کنيم تا تاثيرگذاري آن‌ها بر مردم ما به حداقل برسد؛ بايد از ابزار ارزشي مان استفاده کنيم و اين پيام الهام بخش انقلاب اسلامي را در جهان جا بياندازيم و اين‌ها همه ابزار قدرت هستند.
ظريف يکي ديگر از ابزار قدرت ملي را آرمان گرا بودن دانست و گفت: آرمان گرا بودن ابزار قدرت ملي ما است و نبايد ابزارهاي قدرت مان را از دست بدهيم و ابزارهاي قدرت را بايد حفظ کنيم.
وي بر موضوع اعتقادي نيز تاکيد کرد و گفت: اعتقادات ما ديدگاه ما را تقويت مي‌کند؛ آنچه که باعث مي‌شود ما در مقابل دنيا بايستيم اين است که هر روز مي گوييم هر آنچه که خدا بخواهد مي‌شود و هرآنچه که خدا نخواهد نمي‌شود؛ اين باور ما است و کمک مي‌کند ما راحت تر و با اعتماد حرکت کنيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن