واضح آرشیو وب فارسی:بلاغ: یک کارشناس مسائل فرهنگی گفت: تک خوانی یک زن در ارکستر «اپرای عاشورا» در تالار وحدت آغاز کاری است که بسیاری از ابتذالات را به دنبال دارد؛ این تک خوانی ضربه سهمگینی را به فرهنگ عاشورا وارد می کند.به گزارش بلاغ ، به نقل از طنین یاس، مریم ورزدار، کارشناس مسائل فرهنگی در خصوص بدعت آوازخوانی زنان در تالار وحدت در ایام سوگواری امام حسین(ع)، اظهار داشت: در حقیقت بحث اجرای کنسرت در تالار وحدت، در خصوص واقعه عاشورا آن هم در قالب هنر جای بحث ندارد و اصل کار قابل تقدیر است تا جایی که رهبر معظم انقلاب فرموند هر پیامی در قالب هنر مطرح شود، ماندگارتر است. وی ادامه داد: اما این قالب هنر، آلوده به بخشی شده است که نمی توان از آن دفاع کرد، عاشورا سنبل نجابت است و حضرت زینب (س) با مصیبت ها و سختی هایی که در این قیام متحمل شدند اما تأکید بر حفظ نجابت اهل بیت(ع) دارند، تک خوانی یک زن در اجرای «اپرای عاشورا» که یکی از تازه ترین آثار ارکستر سمفونیک تهران است به هیچ وجه قابل قبول نیست و بیشتر به فرهنگ عاشورا ضربه وارد می کند. این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به اینکه تالار وحدت مرکز فرهنگی برای ارائه هنر اصیل ایران – اسلامی است، تصریح کرد: اینکه در این تالار یک زن به تک خوانی در ارکستر آن هم در خصوص بحث عاشورا پرداخته است، باید پی گیری شود و متولیان خصوصاً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخ گو باشد که چرا که این اتفاق آن هم در ایام حزن اهل بیت (ع) اتفاق افتاده است. ورزدار ادامه داد: در برخورد با چنین مسائلی تنها اعتراض کردن کافی نیست وقتی این دسته قضایا اتفاق می افتد آسیب جدی به فرهنگ جامعه وارد می کند که قابل جبران نیست؛ باید هوشیار باشیم و اجازه وقوع چنین مسائلی را ندهیم. وی تصریح کرد: مسئولان باید پاسخ گو باشند که آیا از روی جهل و نادانی و یا تعمداً چنین مسئله ای در تالار وحدت رخ داده است در هر دو حالت قابل قبول نیست،متولیان و مدعیان فرهنگ باید به ارزش های جامعه که نشأت گرفته از ارزش های اسلامی است، احترام بگذارند. این کارشناس مسائل زنان و خانواده، افزود: بحث عرف جامعه را نمی توان با مباحث فقهی و شرعی لحاظ کرد، بحث فرهنگی و تک خوانی یک زن در ارکستر سمفونیک «اپرای عاشورا» در تالار وحدت آغاز کاری است که بسیاری از ابتذالات را به دنبال دارد؛ صرفاً بحث تک خوانی زن نیست بلکه تک خوانی زن در خصوص عاشورا است که ضربه سهمگینی را به این فرهنگ وارد می کند و به همین خاطر صداهای اعتراض را بلندتر کرده است چرا که این مسئله مقدمه ای است که وضعیت دیگری در فرهنگ عاشورا به وجود بیاید. ورزدار در ادامه این مطلب تصریح کرد: فرهنگ عاشورا اصیل و پاک است که حساسیت جامعه به این فرهنگ بسیار بالا است از این رو نباید پاکی و اصالت آن با تک خوانی یک زن و دیگر مسائل حاشیه ای به دور از عُرف و شرع خدشه دار شود. بنابراین گزارش، اجرای «اپرای عاشورا» که یکی از تازه ترین آثار ارکستر سمفونیک تهران است با تک خوانی خواننده زن این گروه تبدیل به حرمت شکنی در روزهای محرم الحرام انجام شد. مشخص نیست معاون هنری ارشاد بر اساس کدام آموزه دینی و حجت شرعی دست به تخریب باورها و ارزشهای قاطبه جامعه زده است. این شب ها بی حرمتی به سید و سالاران شهیدان در تالار وحدت در حالی رخ می دهد که معتقدین به دیگر ادیان الهی نیز در این ایام احترام و ویژه ای قایلند و بر حرمت این ایام تاکید دارند. علی مرادخانی در حالی به تک خوانی زن در اپرای عاشورا مجوز داده است که بخوبی از احکام شرعی و نظر علما و حساسیت مردم آگاه است. بنظر می رسد معاون هنری ارشاد که همواره به حرکت های آوانگارد از نوع هنجارشکن و محیرالعقول علاقه دارد این بار مرتکب اشتباه بزرگی شده است که قابل بخشش و جبران نیست./ش
دوشنبه ، ۲۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بلاغ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]